Beinvloedt het vivaforum je kijk op dingen?

29-07-2014 12:49 330 berichten
Alle reacties Link kopieren
N.a.v. een ander topic kwam de volgende vraag bij me op en in eerste instantie was die alleen voor de mannelijke forummers bedoeld, maar eigenlijk kan je hem breder trekken: In hoeverre heeft het lezen en schrijven hier je denkbeelden over vrouwen, mannen, politiek, maatschappij veranderd?



Ik heb gemerkt dat ik best veel leer hier over de motivatie van mensen, waarom ze dingen doen die ze doen en is mijn blik opener geworden voor andere denkbeelden. Concreet voorbeeld is de hele zwartepietendiscussie. Voorheen vond ik die onzin, maar nu begrijp ik beter de achtergronden.



Hoe zit dat met jullie?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik heb opeens een ontzettende hekel aan feministes!
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas me vaak over het feit dat ik heel anders denk over bepaalde onderwerpen. Dat anderen oordelen over dingen waar ik niet eens bij stil sta, om het, vervolgens, bashen van forummers die dus iets doen wat zij niet begrijpen/ achter staan.



Ik snap dat nog steeds niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:pimpelmeesje67 schreef op 29 juli 2014 @ 12:52:

Ik heb opeens een ontzettende hekel aan feministes!
Alle reacties Link kopieren






ik ben geen feministe hoor Pimpel
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
oh wacht, kwartje valt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik kijk veel breder naar bepaalde zaken, heb minder snel een oordeel. Ik lees hier vaak reacties waarbij ik denk: ja, zo kun je het ook bekijken, daar had ik nog niet aan gedacht.
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet echt. Ik leer wel nieuwe afkortingen
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik herken wel dat andere visies me aan het denken zetten. Dingen zijn vaak niet zo zwart - wit als ze lijken. Maar ik merk ook dat ik soms wat wantrouwiger ben .. Mijzelf afvraag of iets wel of niet echt zo is gebeurd..
Alle reacties Link kopieren
Ik leer wat anderen motiveert, wat ze (soms) écht denken en dat er meerdere invalshoeken zijn om een situatie te bekijken. Mijn kijk is er in die zin door verandert dat ik niet meer zomaar aanneem dat wat ik denk ook de waarheid is. Die fout maak ik nog weleens.
Alle reacties Link kopieren
quote:zoishet schreef op 29 juli 2014 @ 12:56:

Ik kijk veel breder naar bepaalde zaken, heb minder snel een oordeel. Ik lees hier vaak reacties waarbij ik denk: ja, zo kun je het ook bekijken, daar had ik nog niet aan gedacht.

Hier idem dito.

Alleen al door mee te lezen, steek ik een hoop op.

Niet alleen over een bepaald onderwerp, maar zeer zeker ook over de manier waarop je een constructieve discussie voert.



Met het stijgen van de jaren levenservaring, lees ik hier ook steeds meer onervarenheid. Soms geeft me dat wel een... bepaald gevoel. Alsof ik niet dom ben (maar gewoon oud).



Het gaat bij mij af en aan, maar ik looooooove het viva-forum!
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
Ja, het is dat je er zelf over begint, want ik durfde al bijna niet meer

Ik heb ooit in 2009 het topic over Sinterklaas geopend en ik had inderdaad echt niet verwacht dat het zo'n heftig topic zou worden én dat er vijf jaar later nog in geschreven zou worden. Soms onderschat ik dus hoe heftig mensen op een voor mij, interssant punt van discussie, kunnen reageren. En dan vooral hoe snel mensen een vraag als een aanval zien.

Het heeft me doen realiseren dat ik soms de dingen wat subtieler moet brengen, omdat mensen zich eerder aangevallen voelen dan ik inschat.
Alle reacties Link kopieren
Het beïnvloedt me in die mate dat ik wat milder ben geworden.



Ik heb meestal wel ergens een mening over en omdat zo'n forum dan wel anoniem is kan ik die mening ook geven zonder dat ik daar IRL op afgerekend word. (ben nogal bang dat mensen mij niet aardig, of de moeite waard zullen vinden zullen we maar zeggen).



Wat ik de afgelopen tijd heb geleerd is dat ik rustig eerst eens mag nadenken over dingen voor ik mijn mening geef. Eerst andere standpunten lezen, en dan mijn goed onderbouwde mening (of mijn "uit-het-hart"-mening) geven.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb een witte legging weggegooid.

Had ik toch al nooit aan hoor *duikt weg*
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
Door de jaren heen heeft het lezen hier wel mijn kijk op werken en moederschap veranderd. Ik was altijd van plan thuis te blijven net als mijn moeder.

Las hier veel vrouwen die gewoon bleven werken, sommigen 3 dagen, soms zelfs fulltime. Daarbij heb ik ook een man die erg verbaasd was over dat voornemen. Hij is Chinees en is heel anders gewend. Iedereen in zijn familie werkt gewoon door met of zonder kinderen.

Hij heeft me altijd gemotiveerd een goede en leuke baan te vinden.

Heb ik ook gedaan en ik werk na 2 kinderen nog steeds en kom erachter dat dat gewoon goed te doen is.

Dat ik er niet aan moet denken de hele week thuis te zijn.

Dat bso en kdv niet zielig is. Kinderen gaan er altijd met veel plezier naar toe.

Dat het ook verstandig is wel te blijven werken. Man is een tijdje thuis geweest en het was toch erg fijn dat er toch nog een inkomen binnenkwam.



Kortom, erg blij en dat is deels gekomen door hier veel te lezen over hoe anderen dat aanpakken. Heel inspirerend voor mij.

Dus bedankt allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, doordat er verschillende leeftijdsgroepen posten en reageren, krijg ik toch nog iets mee van de verschillende levensfases en dat mijn fase niet meer of minder dan iemand die ouder of jonger is. Dat helpt ook om wat minder rigide in het leven te staan (wat mij weer een wat relaxter gevoel geeft).
Alle reacties Link kopieren
Ook merk ik, mede door het leven in verschillende landen, dat je ook het nieuws met een korrel zout moet nemen. In elk land worden de dingen verteld naar gelang die in het politieke straatje van dat land passen, en niet perse geheel naar waarheid. Ook niet in Nederland. Dat vind ik wel schokkend.
Ik kijk ook breder tegen bepaalde onderwerpen aan, dankzij de discussies hier. Het kan zijn dat ik soms fel een bepaald standpunt verdedig, maar dat ik uiteindelijk in real life iets genuanceerder word.



Sommige vrouwen snap ik echter nog steeds niet. Maar dat zal dan weer aan het individu liggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben door het forum ook breder naar dingen gaan kijken.

Ook t.o.v. uitkeringen, bijstand ed. Daarvan heb ik geen referentiekader en dat is hier fijn.

ook de kleine dingen als besparingsmogelijkheden en mijn culinaire horizon is nog verder verbreed.



Denk da tik daarom nog steeds zo graag mee lees hier. Ook al moet je vaak door de rel opmerkingen heen kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ja. Ik leer verder te kijken dan m'n eigen neus. En ik voel me gehoord en begrepen. Dat heeft me er in bepaalde situaties wel doorheen gesleept.



Het forum is onderdeel van mijn leven.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
quote:Sensy12 schreef op 29 juli 2014 @ 13:03:

Oh ja, doordat er verschillende leeftijdsgroepen posten en reageren, krijg ik toch nog iets mee van de verschillende levensfases en dat mijn fase niet meer of minder dan iemand die ouder of jonger is. Dat helpt ook om wat minder rigide in het leven te staan (wat mij weer een wat relaxter gevoel geeft).Eensch
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
quote:mrsnem schreef op 29 juli 2014 @ 13:02:

Ja, ik heb een witte legging weggegooid.

Had ik toch al nooit aan hoor *duikt weg*

Dit bedoelde ik met mijn post.

Op dit forum is een witte legging, king louie etc strikt verboden want oei oei getver getver.



Trek lekker aan wat je zelf wil en mooi vind. Al is het een king louie jurkje met een witte legging en crocs en loopt je man in korte broek, sandalen en witte sport sokken.

Doe wat je wil. Het beinvloed mijn leven niet en dus zie ik het punt van haten niet.
Ik heb vooral geleerd dat je héél makkelijk door de pil heen zwanger kan worden.
Ja, ik heb hier gemerkt dat er mensen zijn die elkaar willen steunen, waar je je verhaal kwijt kan en die met hele fijne, goede opbouwende reacties komen. Dat heeft mijn vertrouwen in mensen wel goed gedaan.



Verder sta ik er van versteld dat er nog zoveel vrouwen zijn die zich afschuwelijk laten behandelen en dat ook nog eens tamelijk normaal vinden. Soms ontstaan daar interessante gesprekken waarin geanalyseerd wordt waarom dat zo is, dat vind ik leerzaam. (maar het stemt me wel treurig dat het zo is)



Verder leer ik over mezelf dat ik het af en toe best lekker vind om niet zo aardig te reageren. Vind ik niet zo'n leuke eigenschap van mezelf.
quote:StoraHuntur schreef op 29 juli 2014 @ 13:06:

Ik heb vooral geleerd dat je héél makkelijk door de pil heen zwanger kan worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven