Broers en zussen gedonder

21-04-2014 12:17 244 berichten
Alle reacties Link kopieren
Broers en zussen gedonder. Voor veel mensen waarschijnlijk bekend terrein, maar voor mij (uit een gezin met twee kinderen) een nieuw fenomeen. Maar nu krijg ik er ook mee te maken.



Mijn vriend heeft 2 zussen. Nummer één hebben we een goed contact mee. Nummer 2 is echter ontzettend verwend, gedraagt zich als een pure diva als dingen niet bevallen, tot en met schreeuwen aan toe. Daar doen we niet al te veel dingen mee, want dat is gewoon niet leuk.



Maar ook jammer. Want die andere zus is wel leuk. Daar mag je dan dus ook niet te dik mee worden. Want als je vaker met de ene om gaat sluit je de ander natuurlijk buiten. Had ik zelf kunnen bedenken, maar had er met 1 broer nog nooit bij stil gestaan.



Laats zijn we met de oudste zus, na een verjaardag nog even de kroeg in geweest. De rest was al naar huis, en het leek ons wel gezellig. Zo vaak zien we die leuke zus nou ook niet.



Foute boel natuurlijk. We werden er de volgende dag door mijn schoonouders op aan gesproken. Dat de jongste daar ook graag bij had willen zijn, en of we wel wisten dat we haar buiten sloten? En dat ze de laatste tijd heus wel in de gaten hadden dat we veel vaker met de ene op trokken dan de ander! En eerlijk gezegd hadden ze daar gelijk in, dat doen we ook



Pfffff had geen idee dat dat met meerdere kinderen zo'n gedoe geeft. Wat ben ik blij dat ik 1 broer heb, dat ik het met hem zo laat en vaak kan maken als ik wil, zonder dat meteen verplicht te moeten compenseren met een andere broer. Zucht.



Hebben jullie tips om op dit op een leuke manier te compenseren? Of moet ik me er maar gewoon bij neerleggen dat een spontane naborrel of hapje stad bij die leuke zus gewoon not done is omdat we het bij die ander ook niet doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kamparie schreef op 21 april 2014 @ 12:34:

En je vriend hield zijn mond? Die had toch tegen zijn ouders kunnen zeggen dat jongste zus niet zo gezellig is?

Oh, ja, dat heeft ie wel gezegd.



Maar dat heeft geen zin, dan komen de traantjes bij schoonmoeder, dat wij totaal geen inlevingsvermogen hebben, dat het haar zeer doet de jongste zo te zien lijden, dat iedereen een beetje moet aanpassen, wij ook, dat dat toch heel normaal is?
Alle reacties Link kopieren
quote:saartjuhzes schreef op 21 april 2014 @ 12:33:



Maar dat is wel kwetsend voor haar. Want dan geef je gewoon toe dat je de ander leuker vindt!







Volgens mij is het in het hele leven zo dat je de een leuker vindt dan de ander. Dit heeft ook iedereen.



Waarom zou dit bij jou anders moeten zijn ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, bij ons in de familie is dat echt geen probleem. Mijn moeder heeft een broer die ze wekelijks ziet en een zus zo een keer in de twee weken. De andere drie regelmatig op verjaardagen maar veel minder daarbuiten. En dat is prima, twee andere broers zien ook elkaar veel vaker dan de rest bijvoorbeeld. Met sommige mensen heb je gewoon een betere klik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 21 april 2014 @ 12:39:

Ik zou je schoonouders vertellen dat je een leeftijd hebt waarop je zelf uit maakt met wie je wel en met wie je niet om gaat en dat het niet aan je schoonouders is om dat te bepalen.



De ene persoon ligt je tenslotte (veel) beter dan de andere.

Ik vind het wel bijzonder dat zoveel mensen vinden dat je dat zelf moet uit maken.



Voor mijn vriend is het de gewoonste zaak ter wereld om of iemand op sleeptouw te moeten nemen, of iets niet te doen met de een omdat de ander dan ook mee moet.



Het lijkt wel of mijn vriend uit een andere cultuur komt, dan de meerderheid hier, maar hij heeft 100% Nederlandse roots.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 21 april 2014 @ 12:42:

[...]





Volgens mij is het in het hele leven zo dat je de een leuker vindt dan de ander. Dit heeft ook iedereen.



Waarom zou dit bij jou anders moeten zijn ?Met familie is het toch anders? (verplichtingen en zo)?



Maar wel fijn te horen dat het 'normaal' is om de een vaker te zien dan de ander!
Alle reacties Link kopieren
En moet jouw broer dan ook mee van jouw ouders? Heeft die zus zelf geen vriendenkring? Het is toch niet vanzelfsprekend dat de hele familie met je verkering mee op stap gaat?
Hoe oud zijn die zussen?
Wat een onzin zeg. Ik kom uit een groot gezin en uit een enorme familie en wij kennen dat gedoe helemaal niet.

Gewoon doen wat je wil, en evt uitleggen dat als zus 2 zich beter gedraagt zij ook vaker mee kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:fairy1 schreef op 21 april 2014 @ 12:53:

En moet jouw broer dan ook mee van jouw ouders? Heeft die zus zelf geen vriendenkring?



Zusje heeft niet veel vrienden, een relatie die niet altijd lekker loopt en een zware studie. Daarom kan ze niet veel aan, en moet aan alle kanten ondersteund worden.



Haar ouders vangen dit op door haar goede randvoorwaarden te bieden. Zo hoeft ze niets in huis te doen. Ook betalen zij haar auto haar hobby's, haar studie, en haar studentenkamer, (waar ze bij heel vroege en late colleges af en toe gebruik van maakt) en nemen ze de energie vretende taken van haar over. (formulieren in vullen, auto naar de APK, dat werk)



Zo kan zij zich maximaal op haar studie richten.



Van ons wordt verwacht dat wij haar wereldje wat groter maken, ook dus omdat ze niet veel vrienden heeft.



Mijn broer heeft 2 handicaps, en een voorlopig nog een Wajong, maar hij kan prima voor zichzelf zorgen! Daar mag ik me mee in mijn handjes knijpen.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat een gedoe zeg. Mijn broer woont bij mij in het dorp, mijn zus op een uur rijden. Broer en ik zien elkaar een paar keer per week, even een bakje koffie of iets, mijn zus eens per maand ofzo. De band met beide is even goed.



Maar omdat het niet eerlijk verdeelt is zou ik dan niet meer om de koffie mogen bij mijn broer?
Erger je niet, maar verbaas je!
Alle reacties Link kopieren
quote:mika65 schreef op 21 april 2014 @ 12:59:

Hoe oud zijn die zussen?Oudste 28, jongste 23
Alle reacties Link kopieren
quote:cello1987 schreef op 21 april 2014 @ 13:09:

Jeetje wat een gedoe zeg. Mijn broer woont bij mij in het dorp, mijn zus op een uur rijden. Broer en ik zien elkaar een paar keer per week, even een bakje koffie of iets, mijn zus eens per maand ofzo. De band met beide is even goed.



Maar omdat het niet eerlijk verdeelt is zou ik dan niet meer om de koffie mogen bij mijn broer?

Mooi om te lezen dat jullie het óók overdreven vinden!



Soms begon ik aan mezelf te twijfelen omdat ik het zelf ook onzin vind! (maar voor schoonfamilie is het dus de gewoonste zaak van de wereld!)
Alle reacties Link kopieren
Haar studie is blijkbaar te zwaar voor haar, als ze daardoor niks meer kan verder. Andere studenten hebben toch ook een leven?



Ze klinkt heel verwend, prima, moeten haar ouders zelf weten, maar daar word ze niet leuker van en dat zou ik ook gewoon zeggen.
Erger je niet, maar verbaas je!
Alle reacties Link kopieren
Die zus heeft zelf een vriend? Moet die dan ook mee?

Al met al, wat een overdreven geforceerd gedoe.
"Maar dat is wel kwetsend voor haar. Want dan geef je gewoon toe dat je de ander leuker vindt! "



Tja. Het is kwetsend maar wel de waarheid. Je kunt nu eenmaal niet iedereen even leuk vinden.

Ik zou het erger vinden als mensen mij tegen hun zin meeslepen ( en je merkt dat echt wel aan mensen) uit medeleven of omdat mijn moeder mij anders zielig vindt.
Alle reacties Link kopieren
Dus die zus doet een studie boven haar niveau, en dan moet ze daarnaast ook maar even een vol sociaal leven hebben...

Ik heb nu al een hekel aan haar



Ik kom trouwens ook uit een groot gezin, bij ons zijn er geen verplichtingen of moeilijkheden..
Alle reacties Link kopieren
quote:cello1987 schreef op 21 april 2014 @ 13:13:

Haar studie is blijkbaar te zwaar voor haar, als ze daardoor niks meer kan verder. Andere studenten hebben toch ook een leven?



Ze klinkt heel verwend, prima, moeten haar ouders zelf weten, maar daar word ze niet leuker van en dat zou ik ook gewoon zeggen.

Het is meer geestelijk zwaar, dan dat ze het verstandelijk niet kan bolwerken.



Ze heeft wel tijd voor haar hobby's, het gaat niet voor 100% op aan studeren.



Maar die hobby's heeft ze dan ook nodig om geestelijk te ontspannen.



Zou niet in haar schoenen willen staan. Ik heb zelf autisme, (vandaar dat ik soms niet weet of iets not-done is of niet) maar kennelijk kun je het zonder officiële diagnose ook heel zwaar hebben
Alle reacties Link kopieren
quote:fairy1 schreef op 21 april 2014 @ 13:18:

Die zus heeft zelf een vriend? Moet die dan ook mee?

Ypu. Ik vind het soms ook overdreven, maar het wordt gebracht alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Alle reacties Link kopieren
Zus 2 klinkt strontverwend. Ik vind het bovendien onzin dat je met beide zussen evenveel tijd zou moeten doorbrengen of dat de een niet zonder de ander mee zou mogen.

Zeg gewoon de waarheid tegen je schoonouders en vooral tegen zus 2 zelf, dat je inderdaad de ene zus leuker vindt, dat is namelijk best een legitiem excuus om daar meer tijd mee door te brengen. Omdat het familie is ben je echt niet ineens verplicht je tijd te verdoen met mensen waarmee je niks hebt.

Snap overigens wel dat je dat moeilijk vindt, zeker als je vriend het zo gewend is en dus ook niet eerlijk hierover durft te zijn.
Nou ja To,

Als haar wereldje te klein is regelt ze zelf maar een groot wereldje. Als je vriend tien was geweest had ik me goed voor kunnen stellen dat zijn ouders er iets van zouden zeggen als hij meer met de een zou spelen dan met de ander. Maar ze zijn alledrie volwassen!

Maak van he schoonouders overbezorgdheid niet jullie probleem en laat je vriend ( niet jij dus) daar heel eerlijk en duidelijk over zijn naar zijn ouders toe.
Alle reacties Link kopieren
Wat een prinsesje. Die krijgt het nog moeilijk als er ooit een tijd komt dat ze het in haar eentje moet redden. Het is de taak van de ouders om hun kinderen daar op voor te bereiden.



Is de leuke zus ook aangesproken door haar ouders?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
quote:LieverLustDanLiefde schreef op 21 april 2014 @ 13:32:

Zus 2 klinkt strontverwend. Ik vind het bovendien onzin dat je met beide zussen evenveel tijd zou moeten doorbrengen of dat de een niet zonder de ander mee zou mogen.

Zeg gewoon de waarheid tegen je schoonouders en vooral tegen zus 2 zelf, dat je inderdaad de ene zus leuker vindt, dat is namelijk best een legitiem excuus om daar meer tijd mee door te brengen. Omdat het familie is ben je echt niet ineens verplicht je tijd te verdoen met mensen waarmee je niks hebt.

Snap overigens wel dat je dat moeilijk vindt, zeker als je vriend het zo gewend is en dus ook niet eerlijk hierover durft te zijn.

Mijn vriend vindt wel hetzelfde als ik



De laatste 10 jaar hebben we al heel vaak gezegd dat we de zorg rond schoonzusje ietwat overdreven vinden, maar dan schiet schoonmoeder altijd in de verdediging.



Legt uit dan schoonzus gevoelig, is het moeilijk heeft enzovoort. Daarom verwacht ze ook dat wij haar op sleeptouw nemen.



Misschien heb ik het recht om te gaan met wie ik wil maar dat geeft dus altijd weer gedonder. En als ik schoonmoeder echt de waarheid zeg, dan komen de traantjes, dat we egoïstisch zijn, dat iedereen toch een beetje toe moet geven, dat het niet allemaal van de kant van schoonzus hoeft te komen, enz enz. Ook heel vervelend.
Als je daar aan toe blijft geven aan die emotionele chantage hou je voor altijd ( zolang dat je schoonfamilie blijft) het gedonder natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:louise1 schreef op 21 april 2014 @ 13:38:

Wat een prinsesje. Die krijgt het nog moeilijk als er ooit een tijd komt dat ze het in haar eentje moet redden. Het is de taak van de ouders om hun kinderen daar op voor te bereiden.



Is de leuke zus ook aangesproken door haar ouders?

Die voorspelde het al toen we in de kroeg zaten. Let op, zei ze, hier komt gezeik van.



Ik geloofde haar eerst niet, maar ja hoor de volgende dag waren de poppen aan het dansen.



Zucht, ik wordt hier soms zo moe van. Kom je terug van een weekendje schoons met het gevoel 'ik ben zoooooo aan weekend toe'. Bah.
Alle reacties Link kopieren
Het is wel duidelijk wat het forum hier van vindt, wat ga je er nou aan doen TO?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven