Broers en zussen gedonder

21-04-2014 12:17 244 berichten
Alle reacties Link kopieren
Broers en zussen gedonder. Voor veel mensen waarschijnlijk bekend terrein, maar voor mij (uit een gezin met twee kinderen) een nieuw fenomeen. Maar nu krijg ik er ook mee te maken.



Mijn vriend heeft 2 zussen. Nummer één hebben we een goed contact mee. Nummer 2 is echter ontzettend verwend, gedraagt zich als een pure diva als dingen niet bevallen, tot en met schreeuwen aan toe. Daar doen we niet al te veel dingen mee, want dat is gewoon niet leuk.



Maar ook jammer. Want die andere zus is wel leuk. Daar mag je dan dus ook niet te dik mee worden. Want als je vaker met de ene om gaat sluit je de ander natuurlijk buiten. Had ik zelf kunnen bedenken, maar had er met 1 broer nog nooit bij stil gestaan.



Laats zijn we met de oudste zus, na een verjaardag nog even de kroeg in geweest. De rest was al naar huis, en het leek ons wel gezellig. Zo vaak zien we die leuke zus nou ook niet.



Foute boel natuurlijk. We werden er de volgende dag door mijn schoonouders op aan gesproken. Dat de jongste daar ook graag bij had willen zijn, en of we wel wisten dat we haar buiten sloten? En dat ze de laatste tijd heus wel in de gaten hadden dat we veel vaker met de ene op trokken dan de ander! En eerlijk gezegd hadden ze daar gelijk in, dat doen we ook



Pfffff had geen idee dat dat met meerdere kinderen zo'n gedoe geeft. Wat ben ik blij dat ik 1 broer heb, dat ik het met hem zo laat en vaak kan maken als ik wil, zonder dat meteen verplicht te moeten compenseren met een andere broer. Zucht.



Hebben jullie tips om op dit op een leuke manier te compenseren? Of moet ik me er maar gewoon bij neerleggen dat een spontane naborrel of hapje stad bij die leuke zus gewoon not done is omdat we het bij die ander ook niet doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:blijftgewoondametje schreef op 21 april 2014 @ 13:41:

Als je daar aan toe blijft geven aan die emotionele chantage hou je voor altijd ( zolang dat je schoonfamilie blijft) het gedonder natuurlijk.

Ik ben vaak vrij eigenwijs, vaak geef ik er niet aan toe. Maar ook dan heb je gedonder. Er is altijd wat helaas.



2 weken geleden was het weer een weekend lang ruzie. Kom je helemaal leeg thuis, moet de werkweek nog beginnen...



Volgend weekend weer naar mijn eigen familie, waar het stikt van de etiketjes en diagnoses. Gek genoeg weet mijn 'gestoorde' familie het veel leuker en ontspannen te houden dan mijn nette schoonouders. Kijk er nu al naar uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:chocolol schreef op 21 april 2014 @ 13:46:

Het is wel duidelijk wat het forum hier van vindt, wat ga je er nou aan doen TO?Voor de zoveelste keer er wat van zeggen en een weekend lang ruziën denk ik. En me wat minder van het gezeur aan trekken.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijftgewoondametje schreef op 21 april 2014 @ 13:36:

Nou ja To,

Als haar wereldje te klein is regelt ze zelf maar een groot wereldje. .Dat kan ze dus niet, omdat ze op dit moment heel veel stress heeft door haar vriend en haar studie.
Alle reacties Link kopieren
Waarom vertellen jullie dit dan eigenlijk? Wonen jullie op jezelf of nog thuis?



Gewoon met de leuke zus afspreken en dit niet vertellen aan ouders/andere zus. Wat niet weet, wat niet deert in dit geval.
Erger je niet, maar verbaas je!
Alle reacties Link kopieren
quote:cello1987 schreef op 21 april 2014 @ 13:51:

Waarom vertellen jullie dit dan eigenlijk? Wonen jullie op jezelf of nog thuis?



Gewoon met de leuke zus afspreken en dit niet vertellen aan ouders/andere zus. Wat niet weet, wat niet deert in dit geval.Meestal hangen we het ze ook niet aan de neus, maar we waren toen een weekendje bij de schoons en het valt wel op dat zus 1 om half 11 al thuis waren en wij pas om 1 uur.
Tja als het hele weekend geruzie is dan ga je toch wat minder vaak? Je moet wel een beetje in oplossingen willen denken natuurlijk.

Nogmaals, dat zusje haar wereld klein is is haar probleem. Alleen zij kan dat veranderen. En nu kan ze dat dus even niet.



Overigens zou je prima met zus 1 afkunnen spreken buiten dit soort weekenden om. Het is natuurlijk wel gek als jullie met zijn allen op pad zijn om haar dan te dumpen. Je hoeft ook weer niet wreed te zijn, das weer het andere uiterste.
quote:saartjuhzes schreef op 21 april 2014 @ 13:39:

[...]



Mijn vriend vindt wel hetzelfde als ik



De laatste 10 jaar hebben we al heel vaak gezegd dat we de zorg rond schoonzusje ietwat overdreven vinden, maar dan schiet schoonmoeder altijd in de verdediging.



Legt uit dan schoonzus gevoelig, is het moeilijk heeft enzovoort. Daarom verwacht ze ook dat wij haar op sleeptouw nemen.



Misschien heb ik het recht om te gaan met wie ik wil maar dat geeft dus altijd weer gedonder. En als ik schoonmoeder echt de waarheid zeg, dan komen de traantjes, dat we egoïstisch zijn, dat iedereen toch een beetje toe moet geven, dat het niet allemaal van de kant van schoonzus hoeft te komen, enz enz. Ook heel vervelend.

Oké en dan huilt je schoonmoeder. Wat gebeurt er dan daarna?

Wat is het ergste dat er kan gebeuren?



Jullie zijn niet verantwoordelijk voor het geluk van (schoon)zusje. Ook al probeert je schoonmoeder dat er wel uit te manipuleren.
quote:saartjuhzes schreef op 21 april 2014 @ 13:52:

[...]



Meestal hangen we het ze ook niet aan de neus, maar we waren toen een weekendje bij de schoons en het valt wel op dat zus 1 om half 11 al thuis waren en wij pas om 1 uur.Hebben jullie haar gedumpt of ging ze zelf naar huis? (Want moe of whatever)?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens het idee dat het hier geen "Broers en zussen gedonder" betreft maar eerder een "(schoon)moeder gedonder".



De broer en zussen van deze prinses op de erwt hebben er volgens mij totaal geen problemen mee namelijk dat ze wat minder betrokken wordt.
Niet geschoten is altijd mis
" Dat kan ze dus niet, omdat ze op dit moment heel veel stress heeft door haar vriend en haar studie."



Ik vraag mij af of zus 2 eigenlijk wel op jullie zit te wachten als ze zoveel stress heeft. Misschien denkt ze er wel hetzelfde over als jullie en is het gewoon gepush van schoonmoeder ( persoonlijk vind ik het huilen wat overdreven maar goed sommige mensen zijn zo gevoelig).
quote:saartjuhzes schreef op 21 april 2014 @ 13:08:

[...]





Zusje heeft niet veel vrienden, een relatie die niet altijd lekker loopt en een zware studie. Daarom kan ze niet veel aan, en moet aan alle kanten ondersteund worden.



Haar ouders vangen dit op door haar goede randvoorwaarden te bieden. Zo hoeft ze niets in huis te doen. Ook betalen zij haar auto haar hobby's, haar studie, en haar studentenkamer, (waar ze bij heel vroege en late colleges af en toe gebruik van maakt) en nemen ze de energie vretende taken van haar over. (formulieren in vullen, auto naar de APK, dat werk)



Zo kan zij zich maximaal op haar studie richten.



Van ons wordt verwacht dat wij haar wereldje wat groter maken, ook dus omdat ze niet veel vrienden heeft.



Mijn broer heeft 2 handicaps, en een voorlopig nog een Wajong, maar hij kan prima voor zichzelf zorgen! Daar mag ik me mee in mijn handjes knijpen.Zo die is lekker verwent zeg! En dan huilie doen als ze niet mee mag, ja kan ik me voorstellen ze word door en door verwent door de ouders.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijftgewoondametje schreef op 21 april 2014 @ 13:57:

Tja als het hele weekend geruzie is dan ga je toch wat minder vaak? Je moet wel een beetje in oplossingen willen denken natuurlijk.





Ja, ik wil inderdaad wat minder vaak, Probleem is wel dat we voor een bepaald project vaak in de stad waar schoonouders wonen moeten zijn, dus dan slapen we daar. (Ga ik verder geen details over geven, anders wordt het zo herkenbaar)



Sinds dit weekend ben ik aan het nadenken over hoe ik dat project kan verplaatsen naar een andere stad, ben het echt zat aan het worden nu. Jammer voor schoonouders, die vonden het wel mooi dat we vaak bij hun sliepen, we zijn daar toch het leven in de brouwerij.

quote:Captain_Obvious schreef op 21 april 2014 @ 14:03:

[...]



Oké en dan huilt je schoonmoeder. Wat gebeurt er dan daarna?

Wat is het ergste dat er kan gebeuren?



Jull

Helemaal niks. Maar er verandert ook niks, ze blijft gewoon zeuren dat we haar ook eens mee moeten nemen.



quote:Captain_Obvious schreef op 21 april 2014 @ 14:06:

[...]



Hebben jullie haar gedumpt of ging ze zelf naar huis? (Want moe of whatever)?Ze ging zelf naar huis (moe) en wij bleven nog even plakken bij andere zus en toe het gezellig werd, stelden zij voor om nog even de kroeg in te duiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:mika65 schreef op 21 april 2014 @ 14:13:

[...]





Zo die is lekker verwent zeg! En dan huilie doen als ze niet mee mag, ja kan ik me voorstellen ze word door en door verwent door de ouders.

Schoonmoeder gaat huilen als wij 'egoïstisch' zijn.



Zusje gaat schreeuwen en een enorme scéne schoppen die je 3 straten verder nog kan horen.
Alle reacties Link kopieren
quote:cassavechippie schreef op 21 april 2014 @ 14:13:

" Dat kan ze dus niet, omdat ze op dit moment heel veel stress heeft door haar vriend en haar studie."



Ik vraag mij af of zus 2 eigenlijk wel op jullie zit te wachten als ze zoveel stress heeft. Nee, het is schoonzusje zelf. De studie is zwaar, maar dat is meer mentaal zwaar dan dat ze geen tijd heeft om dingen af te maken. Sterker nog, ze heeft vrij veel tijd voor hobby's en doet best wel leuke dingen, maar die wil ze dus ook met ons doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg een beetje het idee dat de jongste erg beschermd wordt en daar ook naar is gaan handelen. Calimero-effect.



Gewoon doen alsof je neus bloedt. Zeggen dat het een spontane actie was met degene die er toen bij waren.



En je zou ook wel eens tegen schoonouders kunnen zeggen dat we allemaal volwassenen zijn maar ons ook zo moeten gedragen: zusje moet niet steeds zeiken wanneer ze mee mag, maar gewoon wat leuks organiseren. Met gezeik geen bereik, je trekt meer vliegen aan met siroop dat met azijn, enzo. En daar hebben je schoonouders ook een rol in; zich er gewoon niet tussen laten zetten. Misschien wel de boodschap overbrengen zodat je weet dat het gevoel er is maar daarna ook niet meer.
quote:saartjuhzes schreef op 21 april 2014 @ 14:27:

[...]





Ze ging zelf naar huis (moe) en wij bleven nog even plakken bij andere zus en toe het gezellig werd, stelden zij voor om nog even de kroeg in te duiken.

Jee, wat een gezeur dan van schoonma. Jullie sluiten haar niet buiten, ze is zelf weggegaan.



Wat betreft het huilen enzo, is het een optie om het te negeren?

Dat kan serieus wel handig zijn, wel reageren op andere dingen maar een zinnetje als ze huilt. "Wij denken daar anders over." En dan maar blijven herhalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:mia_e schreef op 21 april 2014 @ 14:32:

En daar hebben je schoonouders ook een rol in; zich er gewoon niet tussen laten zetten. Misschien wel de boodschap overbrengen zodat je weet dat het gevoel er is maar daarna ook niet meer.Dat hebben we 10 jaar geleden als eens gedaan, komt niet aan bij schoonmoeder.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer er iemand tegen mij schreeuwt, maakt niet uit waarom, dan pak ik mijn jas en ben ik weg.

Elke keer weer.



Ik trek dat niet en pik het ook niet.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 21 april 2014 @ 14:33:

[...]



Jee, wat een gezeur dan van schoonma. Jullie sluiten haar niet buiten, ze is zelf weggegaan.



Wat betreft het huilen enzo, is het een optie om het te negeren?

Dat kan serieus wel handig zijn, wel reageren op andere dingen maar een zinnetje als ze huilt. "Wij denken daar anders over." En dan maar blijven herhalen.



Schoonmoeder kun je prima negeren. Zij negeert ons tenslotte ook. We hebben al vaak aan gegeven dat we het onzin vonden. Maar in haar ogen zijn wij de ongevoelige buitenstaander die maar niet begrijpen wil wat voor problemen haar dochter heeft. Dus een patstelling. Zij denkt x, wij denken y, dat verandert niet.



Schoonzus kun je dus niet negeren, die schreeuwt alles bij elkaar als ze haar zin niet krijgt. Vreselijk.
quote:saartjuhzes schreef op 21 april 2014 @ 14:34:

[...]



Dat hebben we 10 jaar geleden als eens gedaan, komt niet aan bij schoonmoeder.Accepteren en negeren als strategie?
Alle reacties Link kopieren
quote:mia_e schreef op 21 april 2014 @ 14:32:

Gewoon doen alsof je neus bloedt. Zeggen dat het een spontane actie was met degene die er toen bij waren.



Dit, hoe meer je erover gaat discussieren, hoe meer schoonmoeder denkt een punt te houden. 'Wat? Ze was gisteren niet mee? Ja dat klopt, ze was al naar huis omdat ze moe was. Gaat ze volgende keer toch lekker weer mee?'

Of beter nog: omdraaien: 'Luister ma, je kunt niet van kleine zus verwachten dat ze altijd en overal maar mee naartoe gaat. Ze heeft een zware studie en haar rust dus hard nodig. Je moet niet zo veeleisend tegen haar zijn hoor. Het kind was doodop.'



Ik had echt de grootste lol gehad :-)



En verder: Je schoonzusje is nog maar 23, net onder moeders vleugels vandaan, dat karakter moet waarschijnlijk nog ten goede rijpen. Hier in de familie wordt er ook meer met de leeftijdsgenoten opgetrokken dan de familieleden die wat meer jaren uit elkaar liggen en in een andere levensfase zitten, dat is niet zo gek.



En verder denk ik dat men sneller de mond moet opentrekken als iemand zich als een diva gedraagd. Dat hoef je bij ons niet te proberen, want dan zit de familie er bovenop. 'Klaag, klaag, studie zo zwaar, ik kan daarom de afwas niet doen.' Antwoord: 'Nou, dan kun je maar beter een studie kiezen die wel bij je niveau past, hop, aan de afwas.'

Mega-slecht excuus, zo'n studie...
Occam's razor
quote:Sense-1970 schreef op 21 april 2014 @ 12:23:

Je schoonouders moeten zich daar gewoon niet mee bemoeien..

Doen zij ook zo als je met jouw ouders iets gaat doen waar zij niet bij zijn?



Familie kies je niet, die krijg je cadeau, en het hoeft niet altijd te klikken..



Helemaal waar. Idioot dat je schoonouders zich hiermee bemoeien!!! Familie kan je idd niet kiezen helaas en het is je volste recht om minder of niet met hen op te trekken als jullie elkaar gewoon niet liggen of erger.



Niks van je schoonouders aantrekken dus en leuke dingen doen met de lieve zus als je daar behoefte aan hebt!
quote:saartjuhzes schreef op 21 april 2014 @ 14:38:

[...]





Schoonmoeder kun je prima negeren. Zij negeert ons tenslotte ook. We hebben al vaak aan gegeven dat we het onzin vonden. Maar in haar ogen zijn wij de ongevoelige buitenstaander die maar niet begrijpen wil wat voor problemen haar dochter heeft. Dus een patstelling. Zij denkt x, wij denken y, dat verandert niet.



Schoonzus kun je dus niet negeren, die schreeuwt alles bij elkaar als ze haar zin niet krijgt. Vreselijk.

Serieus? Jeetje.

Letterlijk schreeuwen?



Oordopjes een idee? Ik zou haar ook niet aardig vinden hoor. En om haar nu alsnog op te gaan voeden omdat haar ouders dat niet doen...
Alle reacties Link kopieren
Poeh, de laatste keer dat ik iets vergelijkbaars had, was ik zeven. Toen 'moest' ik ook altijd met het vierjarige zusje van vriendin spelen als ik bij hen ging spelen. Als wij dat niet deden ging die moeder ook mokken want 'dat was niet eerlijk'. Dus daarna speelden wij bij mij thuis.



To, ik snap dat jij niet de olifant in de porseleinkast wil spelen. Maar jij maakt zelf uit in hoeverre jij je laat meeslepen in het vormen van een stootkussen tussen zus en the real world. Dat gehuil van schoonmoeder is erg kinderachtig. Ik zou de discussies laten voeren door jouw vriend, het is zijn familie. Ik zou alleen iets zeggen als de schoonouders mij rechtstreeks zouden aanspreken. En dan zou ik eerlijk zijn en zeggen wat ik ervan zou vinden.



Verder: ik heb een zus en een broer, maar zowel zij als mijn ouders houden echt geen scorebord bij wie ik meer 'aandacht' geef. Laat staan dat ze mijn man daar op aanspreken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:BellatrixVanDetta schreef op 21 april 2014 @ 14:37:

Wanneer er iemand tegen mij schreeuwt, maakt niet uit waarom, dan pak ik mijn jas en ben ik weg.

Elke keer weer.



t.

Dat kan ik dus niet, want wij zijn voor een bepaald project vrij afhankelijk van mijn schoonouders. Weglopen betekent óók weglopen van dat project.



Ik ben nu aan het na denken hoe ik het praktisch zo kan regelen dat dat project in de toekomst los van mijn schoonouders komt te staan, zodat ik ook kan zeggen 'de ballen, jullie komen er wel uit met zijn allen'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven