Broers en zussen gedonder

21-04-2014 12:17 244 berichten
Alle reacties Link kopieren
Broers en zussen gedonder. Voor veel mensen waarschijnlijk bekend terrein, maar voor mij (uit een gezin met twee kinderen) een nieuw fenomeen. Maar nu krijg ik er ook mee te maken.



Mijn vriend heeft 2 zussen. Nummer één hebben we een goed contact mee. Nummer 2 is echter ontzettend verwend, gedraagt zich als een pure diva als dingen niet bevallen, tot en met schreeuwen aan toe. Daar doen we niet al te veel dingen mee, want dat is gewoon niet leuk.



Maar ook jammer. Want die andere zus is wel leuk. Daar mag je dan dus ook niet te dik mee worden. Want als je vaker met de ene om gaat sluit je de ander natuurlijk buiten. Had ik zelf kunnen bedenken, maar had er met 1 broer nog nooit bij stil gestaan.



Laats zijn we met de oudste zus, na een verjaardag nog even de kroeg in geweest. De rest was al naar huis, en het leek ons wel gezellig. Zo vaak zien we die leuke zus nou ook niet.



Foute boel natuurlijk. We werden er de volgende dag door mijn schoonouders op aan gesproken. Dat de jongste daar ook graag bij had willen zijn, en of we wel wisten dat we haar buiten sloten? En dat ze de laatste tijd heus wel in de gaten hadden dat we veel vaker met de ene op trokken dan de ander! En eerlijk gezegd hadden ze daar gelijk in, dat doen we ook



Pfffff had geen idee dat dat met meerdere kinderen zo'n gedoe geeft. Wat ben ik blij dat ik 1 broer heb, dat ik het met hem zo laat en vaak kan maken als ik wil, zonder dat meteen verplicht te moeten compenseren met een andere broer. Zucht.



Hebben jullie tips om op dit op een leuke manier te compenseren? Of moet ik me er maar gewoon bij neerleggen dat een spontane naborrel of hapje stad bij die leuke zus gewoon not done is omdat we het bij die ander ook niet doen?
Alle reacties Link kopieren
Het onderwerp begon over een akkefietje.Schoonouders vonden het erg dat hun jongste kind genegeerd werd door de andere twee kinderen. En nu zitten jullie al te bakkeleien over "op straat zetten", of "op straat slapen", niet zelfstandig kunnen wonen, of als schoonouders sterven en iemand zus in huis gaat nemen. LAT-relatie als zus bij in komt wonen.



Saartjuhzes, Ik lees heel vaak dat je schrijft: "Ik heb autisme". Heb je dat in lichte mate? Kun je er goed mee omgaan? Want voor mensen met autisme of een aan autisme-verwante-stoornis kan een klein probleem een heel grote berg zijn.



Heb je begeleiding? Zoja, dan weet je ook hoe belangrijk begeleiding is en dat je die waarschijnlijk nog heel lang nodig zult hebben. En ik denk dat jij het niet fijn zou vinden als iemand tegen jou zou zeggen "je hebt niks,je bent alleen verwend". Ik denk nl dat je schoonzus het moeilijker heeft dan jij met de diagnose "autisme".



Of je schoonzus is alleen strontverwend (wat ik betwijfel) óf ze heeft echt begeleiding nodig ivm een stoornis. Wellicht weet schoonma dit en noemt haar kind liever "speciaal" (want speciaal is ze ook) en doet schoonma haar jammer-genoeg teveel zorgen uit handen nemen.



Is ze naar een gewone basisschool gegaan? Heeft ze werk of aangepast werk?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:saartjuhzes schreef op 22 april 2014 @ 18:33:

Ohja, voor de beeldvorming, ze is absoluut niet zwakbegaafd of zo, eerder tegenovergesteld, slimme dame.Mensen met autisme kunnen ook hoogbegaafd zijn.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 22 april 2014 @ 23:08:

n.



Saartjuhzes, Ik lees heel vaak dat je schrijft: "Ik heb autisme". Heb je dat in lichte mate? Kun je er goed mee omgaan? Want voor mensen met autisme of een aan autisme-verwante-stoornis kan een klein probleem een heel grote berg zijn.



Heb je begeleiding? Zoja, dan weet je ook hoe belangrijk begeleiding is en dat je die waarschijnlijk nog heel lang nodig zult hebben.

Begeleiding heb ik op het moment niet. Heb ook eigenlijk geen problemen met het autisme nu, behalve dan dat ik na een weekend schreeuwen en ruzie bij de schoons helemaal 'leeg' ben.



quote:missie_m schreef op 22 april 2014 @ 23:08:



Het onderwerp begon over een akkefietje.Schoonouders vonden het erg dat hun jongste kind genegeerd werd door de andere twee kinderen. En nu zitten jullie al te bakkeleien over "op straat zetten", of "op straat slapen", niet zelfstandig kunnen wonen, of als schoonouders sterven en iemand zus in huis gaat nemen. LAT-relatie als zus bij in komt wonen.



En ik denk dat jij het niet fijn zou vinden als iemand tegen jou zou zeggen "je hebt niks, je bent alleen verwend". Ik denk nl dat je schoonzus het moeilijker heeft dan jij met de diagnose "autisme".



Is ze naar een gewone basisschool gegaan? Heeft ze werk of aangepast werk?

Juist omdat ik autisme heb weet ik dat wat voor een ander aanstelleritis over komt een echt probleem kan zijn.



Dus ik probeer niet met oordelen als verwend over te komen.. Wat soms lastig wel is, want we moeten allemaal rekening houden met haar, en niet andersom. Soms irriteert mij dat wel, maar dan probeer ik te denken dat er misschien dingen zijn die ik niet zie en dat ze dat ook nodig heeft.



Maar het zou heel goed kunnen dat ze een stoornis heeft, daarom maak ik me ook zorgen over wat er gebeurt als de ouders weg vallen.



Ik merk overigens geen weinig autisme trekken bij haar, en ze is ook naar de gewone school geweest. Het lijkt eigenlijk een heel gewoon hockey meisje behalve dan dat ze niet met het woordje 'nee' om kan gaan. Ik ben benieuwd of iemand er een ander etiketje in herkent?
Wauw, ik heb 1 broer die ik amper meer zie sinds hij een vriendin heeft en voelde me behoorlijk buitengesloten maar heb dit voor me gehouden. Fijn te weten dat mensen voor zichzelf op komen.

Denk dat ik als buitengesloten zus graag wil weten wat ik kan verwachten en waarom en daar zal ik het mee moeten doen.



Dus aan jou: praat met de stomme zus over jullie beider verwachtingen van elkaar, en jezelf vooral niet boven haar plaatsen (je draagt verschillen in karakter aan op een negatieve manier 'verwent' etc) om haar in haar waarde te laten. Hopelijk doet zij dat andersom ook en anders kan je daar je grens in aangeven, lijkt mij.
Denk niet dat dat aan TO is. Zij is niks van die zus. Als haar vriend voorheen veel tijd met z'n zus doorbracht is het aan hem om daar uitleg over te geven. TO heeft geen klik met de zus en dat hoeft ook niet. Het is voor haar maar schoonfamilie tenslotte die ze alleen op verplichte nummertjes hoeft tegen te komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:madelief_81 schreef op 23 april 2014 @ 01:18:



Dus aan jou: praat met de stomme zus over jullie beider verwachtingen van elkaar, en jezelf vooral niet boven haar plaatsen (je draagt verschillen in karakter aan op een negatieve manier 'verwent' etc) om haar in haar waarde te laten. Hopelijk doet zij dat andersom ook en anders kan je daar je grens in aangeven, lijkt mij.

Ik weet dat ze waarschijnlijk niks kan doen aan haar karakter/stoornis. Dus in die zin wil ik me niet boven haar plaatsen.



Maar tegelijk vind ik haar ook totaal niet aardig. Ik heb niets met haar. Er zijn heel veel mensen die óók een stoornis hebben en zich desondanks niet als dictatoriale prinses gedragen.



Dus ik vraag me dan af in hoeverre ik met haar moet socializen, en wat redelijk is. Alleen de feestdagen? Of is het ook redelijk om af en toe 'leuke meidendingen' met haar te doen?



Een gesprek inderdaad wel een goed idee. Maar dat is dan aan mijn vriend, want anders vrees ik dat de verwijten over en weer gaan.
quote:saartjuhzes schreef op 23 april 2014 @ 09:51:

[...]



Dus ik vraag me dan af in hoeverre ik met haar moet socializen, en wat redelijk is. Alleen de feestdagen? Of is het ook redelijk om af en toe 'leuke meidendingen' met haar te doen?

Je hoeft helemaal niets met haar. Je hoeft haar niet eens bij je thuis uit te nodigen. Enige waar je met haar te stellen hebt is als je op 'n feestdag/verjaardag bij de schoonouders komt en zij is daar ook aanwezig. Meer moet je dat niet laten worden. Het is je vriendin tenslotte niet. Als je tijd over hebt steek die dan in je eigen echte vriendinnen, die zijn je tijd meer waard dan zo'n projectje in je schoonfamilie. Ze is oud genoeg om zelf vriendinnen te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Als jij toch niets met haar hebt waarom zou jij dan gaan zitten doen alsof jij vriendinnen met haar bent tijdens allemaal "leuke meidendingen"??



Dan zit je elkaar toch voor de gek te houden?



Het is zijn zus, laat het contact tussen hen en onttrek jij jezelf zoveel mogelijk van haar geschreeuw.

Het zal je een hoop ergernis schelen en een boel rust geven.
volg je verstand, gebruik je gevoel
Alle reacties Link kopieren
Nouja, als ze een stoornis heeft kan ze er niks aan doen, en buitengesloten worden is niet leuk.



Wat dat betreft heeft Madelief wel gelijk. Als gezond persoon kun je best rekening houden met iemand die minder kan.. en proberen haar te ontzien. In gesprek gaan over wat zij nodig heeft.



Maar hoe ik dat ga doen, ik heb het liefst zo min mogelijk met haar te maken want ze zuigt energie.



Ik zou ook het contact met die andere zus terug kunnen schroeven, dan heeft ze ook niet het gevoel dat ze buiten gesloten wordt.
Alle reacties Link kopieren
Wel ironisch dat jij jezelf buiten zijn familie gaat sluiten om zijn zusje het gevoel te geven dat zij niet buitengesloten word.



Als er iemand met zorg en aandacht overladen word door de hele familie op last van haar moeder is het de zuigeling wel.

Dat alles om de zuigeling draait mag terug geschroefd worden tot een gezond niveau.



In de grote mensen wereld zal de zuigeling wel meer mensen tegen komen die geen rekening houden met haar gevoel en geconfronteerd worden met het feit dat de wereld niet om haar draait ook al probeert haar moeder haar krampachtig wel dat gevoel te geven.



Ik heb even gemist hoe de andere zus ermee omgaat dat die jongere zus in alles nog de gouden paplepel krijgt.

Wat is haar standpunt?
volg je verstand, gebruik je gevoel
quote:saartjuhzes schreef op 23 april 2014 @ 11:46:

Nouja, als ze een stoornis heeft kan ze er niks aan doen, en buitengesloten worden is niet leuk.



Wat dat betreft heeft Madelief wel gelijk. Als gezond persoon kun je best rekening houden met iemand die minder kan.. en proberen haar te ontzien. In gesprek gaan over wat zij nodig heeft.



Maar hoe ik dat ga doen, ik heb het liefst zo min mogelijk met haar te maken want ze zuigt energie.



Ik zou ook het contact met die andere zus terug kunnen schroeven, dan heeft ze ook niet het gevoel dat ze buiten gesloten wordt.Ook al is ze geestelijk gezond, als jij er geen klik mee hebt, hoef je er helemaal niks mee. Waarom doe je jezelf die verplichtingen toch aan? Is helemaal nergens voor nodig. Dat jij een partner hebt wil niet zeggen dat je meer dan noodzakelijk met zijn familie om hoeft te gaan en al helemaal niet net hoeft te doen alsof je dikke vrienden met elkaar bent. Je bent elkaars verplichte nummertje op feestdagen, meer niet.
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak gaan jullie eigenlijk iets met de jongste zus alleen doen? Misschien zit daar de sleutel wel hoor.



Ja, ze is een bepaalde positie gewend bij haar ouders en in dat gezin. Trek haar daar eens uit, ouders weg, oudere zus weg, desnoods jullie twee samen of je vriend en zij samen. In plaats van dat ze eventueel als aanhangsel mee mag met oudere zus en jullie, wat ze aan de ene kant wel wil en waar ze aan de andere kant toch een beetje bij aan hangt...



Al die argumenten van 'je mag zelf kiezen met wie je omgaat' vind ik wel opgaan, maar niet echt met (schoon)familie want die krijg je gewoon gratis. Je bepaalt zelf welk gedrag je wel en niet accepteert, maar (buiten de gebaande paden) investeren in een goede relatie met álle familieleden vind ik zelf altijd wel wenselijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fiorah schreef op 23 april 2014 @ 12:33:

Hoe vaak gaan jullie eigenlijk iets met de jongste zus alleen doen? Misschien zit daar de sleutel wel hoor.



Ja, ze is een bepaalde positie gewend bij haar ouders en in dat gezin. Trek haar daar eens uit, ouders weg, oudere zus weg, desnoods jullie twee samen of je vriend en zij samen. In plaats van dat ze eventueel als aanhangsel mee mag met oudere zus en jullie, wat ze aan de ene kant wel wil en waar ze aan de andere kant toch een beetje bij aan hangt...



Al die argumenten van 'je mag zelf kiezen met wie je omgaat' vind ik wel opgaan, maar niet echt met (schoon)familie want die krijg je gewoon gratis. Je bepaalt zelf welk gedrag je wel en niet accepteert, maar (buiten de gebaande paden) investeren in een goede relatie met álle familieleden vind ik zelf altijd wel wenselijk.Als je iemand niet aardig of leuk vind, waarom dan verplicht "leuke" dingen doen, alleen maar omdat ze de zus van je vriend is, terwijl vriend haar ook niet leuk vind? Je familie kies je niet, je vrienden wel.
Alle reacties Link kopieren
Daarom juist, Feeks. Je familie kies je niet, die krijg je gratis. Dus als je met 3 keer per jaar naar de Douglas/Sauna/Bataviastad ( ) goodwill kunt kweken, waardoor de druk wat meer van de relatie is en je heel misschien (doe eens wild) iets ontdekt in die ander wat je toch wel aanspreekt... dan vind ik persoonlijk het dat wel waard.
quote:Fiorah schreef op 23 april 2014 @ 12:40:

Daarom juist, Feeks. Je familie kies je niet, die krijg je gratis. Dus als je met 3 keer per jaar naar de Douglas/Sauna/Bataviastad ( ) goodwill kunt kweken, waardoor de druk wat meer van de relatie is en je heel misschien (doe eens wild) iets ontdekt in die ander wat je toch wel aanspreekt... dan vind ik persoonlijk het dat wel waard.Zonde van je tijd. Je kunt haar ook negeren op verplichte nummertjes bij de schoonfamilie. En de tijd die TO nu in schoonfamilie wil steken, kan ze beter investeren in haar echte vrienden. Die vrienden zal ze tenslotte langer mee door moeten en 't is maar de vraag hoelang schoonfamilie schoonfamilie blijft.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt geen good will kweken als je zelf niet de wil hebt met die ander om te gaan.



Je kunt je energie maar één keer investeren, doe dat dan in mensen waar je zelf ook een goed gevoel van krijgt.



Dat jouw schoonmoeder verwacht dat de hele wereld een zorgproject van haar dochter maakt betekent niet dat jij van je schoonzusje een zorgprojectje met buddy uitjes ed móet maken.

Jij bent dat niet verplicht.
volg je verstand, gebruik je gevoel
Tot je vriend haar duidelijk maar opbouwend aangeeft dat haar manier van doen effect heeft op de kwaliteit van jullie onderlinge band met elkaar. En haar vooral vraagt wat het veroorzaakt ipv er direct vanuit gaan dat het met een stoornis te maken heeft, is er nog kans op wederzijds respect.



Ik heb een tante die bijzonder indringend en lang kan doorgaan over whatever, maar doordat ik begrijp wat zij belangrijk vindt in het leven (gehoord worden en haar kennis over brengen) probeer ik zo aandachtig mogelijk te luisteren en er ook iets uit te halen waar ik iets mee kan.

Dan merk ik dat ik in tegenstelling tot andere familie leden, veel makkelijker mijn grenzen kan aangeven zonder dat ze zich afgewezen voelt.



Ik zei een keer tegen haar 'ik luister graag naar je maar soms heb ik moeite om je te volgen omdat je zo snel en indringend praat, zou je wat rustiger kunnen praten want ik wil graag horen wat je me verteld'. Ze moest even slikken maar we hebben daarna een rustig en open dialoog gevoerd.



Afhankelijk van hoeveel liefde je vriend voor zijn zus heeft, kan hij ook de moeite nemen om zicht te verdiepen in hoe tot een goed dialoog met haar te komen waar een positieve uitkomst uit volgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:highlander schreef op 23 april 2014 @ 12:54:

Je kunt geen good will kweken als je zelf niet de wil hebt met die ander om te gaan.



Je kunt je energie maar één keer investeren, doe dat dan in mensen waar je zelf ook een goed gevoel van krijgt.



Dat jouw schoonmoeder verwacht dat de hele wereld een zorgproject van haar dochter maakt betekent niet dat jij van je schoonzusje een zorgprojectje met buddy uitjes ed móet maken.

Jij bent dat niet verplicht.



Tsja het kan heel politiek verantwoord klinken hoor.. maar liever dan mensen van wie ik geen energie krijg te negeren, organiseer ik het op zo'n manier dat ik ook als ik wel met die mensen wordt geconfronteerd, geen energie hoef in te leveren.



Persoonlijk (maar dat kan voor iedereen anders zijn) krijg ik meer energie van relaties betekenisvol te maken dan in het kader van 'ik ben niemand iets verplicht' te gaan zitten luisteren naar een huilende schoonmoeder en een schreeuwende schoonzus.
Ik zou die schoonfamilie gewoon zoveel mogelijk mijden, dan vreten ze ook geen negatieve energie.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 23 april 2014 @ 13:50:

Ik zou die schoonfamilie gewoon zoveel mogelijk mijden, dan vreten ze ook geen negatieve energie.



Maar dat kost toch ook energie. "Ga je mee naar de verjaardag van tante Ans, schat?" "Nee, ga jij maar alleen, want je zus is er ook." "Ja hallo maar als jij niet gaat wil ik ook niet."



Optie 1: "Nee jij moet wel gaan, want het is jouw familie."

Optie 2: "Ok, dan ga jij ook niet." 10 minuten later, telefoon gaat, moeder in tranen: "WAAROM GA JE NIET NAAR DE VERJAARDAG VAN TANTE ANS!"

Optie 3: "Ok ok ok nou dan ga ik wel weer mee *zucht*."



Dat soort dingen kosten pas energie. Elke uitnodiging moeten afslaan, als de ene partij wel gaat moet die telkens de vraag aanhoren: "Is Miepje niet mee?" "Kon Miepje niet komen?" "Gaat het nog wel goed tussen jou en Miepje?"
Alle reacties Link kopieren
quote:highlander schreef op 23 april 2014 @ 12:00:





Ik heb even gemist hoe de andere zus ermee omgaat dat die jongere zus in alles nog de gouden paplepel krijgt.

Wat is haar standpunt?Die vindt het verschrikkelijk dat haar zusje in haar ogen voorgetrokken wordt. Heeft ze meerdere malen uitgesproken.



Maar dan heb ik zo iets van mens, grow up, het hoort nu eenmaal bij het leven dat de een wat meer aandacht dan de ander krijgt. De een heeft dat nu eenmaal nodig.



Dat heeft schoonma haar ook duidelijk gemaakt maar de oudste blijft verbitterd. Tja dan is dat maar zo. Je kan niet iedereen blij maken als moeder.



quote:Fiorah schreef op 23 april 2014 @ 12:33:

Hoe vaak gaan jullie eigenlijk iets met de jongste zus alleen doen? Misschien zit daar de sleutel wel hoor.



Ja, ze is een bepaalde positie gewend bij haar ouders en in dat gezin. Trek haar daar eens uit, ouders weg, oudere zus weg, desnoods jullie twee samen of je vriend en zij samen..

Dat is een heel goed idee! Maar dat doen we al,.



We nemen haar best vaak alleen mee, op uitjes en zelfs op vakantie . We gaan eigenlijk veel vaker met haar om dan met oudste zus.



Vakantie zou ik niet willen herhalen ik heb me de hele vakantie zitten op vreten aan haar. Maar een extra dagje uit zou wel kunnen..quote:Fiorah schreef op 23 april 2014 @ 14:25:

[...]





Maar dat kost toch ook energie. "Ga je mee naar de verjaardag van tante Ans, schat?" "Nee, ga jij maar alleen, want je zus is er ook." "Ja hallo maar als jij niet gaat wil ik ook niet."



"Verjaardagen zij geen punt, da's maar een paar uur. Het zijn de weekends waar ik weinig zin in heb.



Ik durf rustig te stellen dat een kleine discussie met mijn vriend of ik dit weekend mee wil gaan minder energie kost dan een weekend in de shit zitten bij mijn schoonouders.



Maar goed, dat is besides the point, want het gaat natuurlijk niet alleen om mij.
quote:Fiorah schreef op 23 april 2014 @ 14:25:

[...]





Maar dat kost toch ook energie. "Ga je mee naar de verjaardag van tante Ans, schat?" "Nee, ga jij maar alleen, want je zus is er ook." "Ja hallo maar als jij niet gaat wil ik ook niet."



Optie 1: "Nee jij moet wel gaan, want het is jouw familie."

Optie 2: "Ok, dan ga jij ook niet." 10 minuten later, telefoon gaat, moeder in tranen: "WAAROM GA JE NIET NAAR DE VERJAARDAG VAN TANTE ANS!"

Optie 3: "Ok ok ok nou dan ga ik wel weer mee *zucht*."



Dat soort dingen kosten pas energie. Elke uitnodiging moeten afslaan, als de ene partij wel gaat moet die telkens de vraag aanhoren: "Is Miepje niet mee?" "Kon Miepje niet komen?" "Gaat het nog wel goed tussen jou en Miepje?"

Ik laat in het begin gewoon al weten dat ik niet aan (familie)verplichtingen doe en dus geen verjaardagen afloop. Doe ik bij mijn eigen familie al niet, laat staan bij die van 'n ander. Als iemand niet zonder iemand aan z'n arm naar zijn eigen familie/vrienden toe wil, dan zoekt ie maar 'n andere accessoire.

En ik ga best 'n keer mee naar schoonouders om me voor te stellen, maar ik ga er niet wekelijks op bezoek zoals bij m'n eigen ouders. Een partner zal mans genoeg moeten zijn om alleen naar zijn verplichte nummertjes te gaan. Zelf bezoek ik alleen mensen waar ik zin in heb en dan hoeft 'n partner van mij ook niet mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fiorah schreef op 23 april 2014 @ 13:36:Persoonlijk (maar dat kan voor iedereen anders zijn) krijg ik meer energie van relaties betekenisvol te maken dan in het kader van 'ik ben niemand iets verplicht' te gaan zitten luisteren naar een huilende schoonmoeder en een schreeuwende schoonzus.

Ik geloof er niet in dat elke relatie betekenisvol gemaakt kan worden.

Zeker niet als er om te beginnen al geen klik is.



Zodra er gehuild, geschreeuwd en ander drama van stal word getrokken staat het Saartjuh vrij om op te staan, het pand te verlaten en zichzelf te beschermen tegen die emotionele chantage en dergelijke energievretende ongein.
volg je verstand, gebruik je gevoel
Alle reacties Link kopieren
@Saartje - Oh wat goed dat jullie dat al doen! Vakantie vind ik dan inderdaad wel heel ambitieus. Blijft een lastige situatie en compromissen zoeken, vrees ik. Wordt alleen iets doen met schoonzus 1 wel geaccepteerd als dat niet in een situatie is waar schoonzus 2 meevragen geen optie is? Bv. schoonzusje 2 is op vakantie en jullie gaan op eigen gelegenheid koffie drinken bij schoonzus 1... is dat dan een minder drama of net zo erg? Ik kan me voorstellen dat het een beetje verkeerd valt op een 'samen' weekend, zelfs al ging zusje 2 eerder naar huis.



@Elninjoo - Ja dat zei ik eerst ook, ik heb ook echt een hekel aan verplichte uitjes (zowel van eigen familie en schoonfamilie). Maar als ik dan zie hoeveel waarde mijn vriend en zijn (ontzettend lieve) familie daaraan hechten, denk ik: kom op Fiorah, je moet eraan geloven. Laatst was ik een tijd niet geweest vanwege wankele relatie en toen ik weer op zo'n gelegenheid was, vonden ze het zo leuk dat ik er was dat ik spontaan socialer ben geworden. Wat heel wat zegt, want liefst sla ik al dat soort gelegenheden over .



@Highlander - Ik ben het zeker met je eens dat het goed is om drama en emotionele chantage niet te accepteren! Ik denk alleen dat negeren in het grotere geheel (dus niet alleen dat gedrag, maar gelijk maar de hele schoonzus en de boel erbij) geen goed doet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fiorah schreef op 23 april 2014 @ 14:37:

@Saartje - Oh wat goed dat jullie dat al doen! Vakantie vind ik dan inderdaad wel heel ambitieus. Blijft een lastige situatie en compromissen zoeken, vrees ik. Wordt alleen iets doen met schoonzus 1 wel geaccepteerd als dat niet in een situatie is waar schoonzus 2 meevragen geen optie is? Bv. schoonzusje 2 is op vakantie en jullie gaan op eigen gelegenheid koffie drinken bij schoonzus 1... is dat dan een minder drama of net zo erg? Ik kan me voorstellen dat het een beetje verkeerd valt op een 'samen' weekend, zelfs al ging zusje 2 eerder naar huis.





De leuke schoonzus vindt het niet erg dat we met de andere zus dagjes weggaan en op vakantie (ik weet niet of ik dat weer zou doe btw) en met haar niet. Wat haar steekt is dat haar moeder de jongste verwent.



En dagje met de jongste weg zonder de leuke mee te vragen levert ook geen problemen/kritiek van schoonfamilie op. Dat mogen we onbeperkt doen, gelukkig. Andersom is er wel een probleem.



Gelukkig maar, anders zou het alleen nog maar ingewikkelder worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven