Welkom. Je laatste bezoek was maandag 21 mei 2012 12:12.
Dit onderwerp heeft 75 reacties, en bestaat uit 4 pagina's. Je bent momenteel op pagina 1 van 4.
De laatste reactie is geplaatst op 09-02-2012 18:50.
- Hallo allemaal!
Ik zit met iets waar ik me de laatste tijd steeds meer aan begin te ergeren en me ook zorgen over maak..
Mijn vriendinnen en ik zijn allemaal begin/midden twintig en hebben al een jaar of 5-6 ons rijbewijs.
Voorheen werd er nooit gedronken als er nog gereden moet worden maar de laatste tijd nemen de meesten van hen het niet zo nauw hiermee. Niet dat ze ladderzat achter het stuur zitten maar van het begin van een avond tot 00.00, 01.00 uur worden er toch wel wat alcoholische drankjes weggetikt door de 'bob' (wie dit is varieert dus per avond). Dit is in veel van de gevallen geen bier of wijn maar mixjes of sterk. Ik denk zo'n 3-5 stuks. Meestal stappen ze dan om een uur of 03.00, 04.00 weer in de auto terug naar huis.
Ik ben het hier compleet mee oneens. Drink zelf geen druppel als ik nog moet rijden en spreek ze hier vaak op aan. Hier lijken ze helaas geen boodschap aan te hebben. Ik vind het zeer onverantwoordelijk en weiger nog in de auto te stappen bij één van die meiden als ze meer hebben gedronken dan in mijn ogen normaal is. Hoewel ze misschien niets 'voelen' is hun reactievermogen hoe dan ook verminderd.
Het gevolg hiervan is dat ze mij vaak niet meer vertellen dat ze hebben gedronken/doen alsof ze een colaatje bestellen. Vinden dat ik er niet zo'n punt van moet maken.
Ik weet dat ik ook de keuze heb om zelf te rijden en dat probeer ik vaak ook zo te regelen (heb geen eigen auto) maar buiten dat vind ik het gewoon heel eng. Wat als er een keer iets goed mis gaat?Ach, ik heb er ook maar van horen zeggen..
- Ze drinken en rijden dan. Jij zegt er wat van. Vervolgens gaan zij erover liegen.
Lekkere vriendinnen. Met hen zou ik geen avondje meer op stap willen, laat staan in de auto stappen! - En kan me hier zó boos om maken he. Straks veroorzaken ze een ongeluk omdat ze beschonken achter het stuur zitten, en dan zal je zien dat zij er zonder kleerscheuren vanaf komen maar de ander die betrokken was bij het ongeluk gewoon doodgaat of ernstig gewond raakt.
Triest. Ik hoop dat ze een x moeten blazen als ze weer eens beschonken achter het stuur zitten. - Tot 1 uur drinken ze? En om 4 uur gaan ze naar huis?
Hebben ze nooit moeten blazen?wat gij niet wilt dat u geschiedt....doe dat ook een ander niet . - Ik snap je zorgen. Zelf heb ik geen rijbewijs en ben ik dus ook nooit de bob, maar dat terzijde. Het is absoluut onaanvaardbaar dat ze na vijf of zes drankjes op nog rijden. Ik vind dat jij het goed niet meer bij ze in te stappen.
En ik begrijp dat ze graag drinken, dat doe ik ook, maar ze moeten er verstandig mee omgaan. Wonen jullie ze ver van de kroeg vandaan dat het nemen van een taxi geen betere oplossing is? - Jezus, wat dom. Ik zou alleen meegaan als ik geld had voor een taxi terug.
- In Belgie moest een verkeersovertreder van de rechter een boek lezen van een moeder die haar zoon verloor tijdens een verkeersongeluk ((A.F.Th. van der Heijden).
Dus ik zou zeggen, laat ze een boek lezen, misschien dat dat voldoende indruk maakt!
dan wel een heel zielig boek over kindertjes en dronken in de auto zitten en ongelukken natuurlijk - ik vind dat je er terecht een punt van maakt.
hier geknipt van site takingalcohol.com
De opname en verspreiding van alcohol door je lichaam gebeurt snel. Binnen een paar minuten na de consumptie ervan, bereikt de alcohol je organen.
Tussen de 15 en 45 minuten nadat je gestopt bent met drinken, begint je lichaam met het elimineren van alcohol via de stofwisseling, uitscheiding en verdamping.
en van mens en gezondheid:
Hoe lang duurt het voordat alcohol uit je bloed is?
Dit hangt af van het feit of je man of vrouw bent, hoe zwaar, hoe goed je alcohol kan verdragen (gewenning dus) en of je en volle of lege maag hebt. maar gemiddeld genomen: voor elk glas 1 tot 1.5 uur.
De gemiddelde mens gaat vanaf een uur of tien op stap en begint dan met drinken. Meestal wordt er gemiddeld een glas of tien aan alcohol gedronken. Een simpel rekensommetje maakt ons dan duidelijk dat deze persoon rond 12/13 uur 'smiddags de volgende dag pas weer helemaal nuchter is. Niet handig dus als je gaat drinken en de volgende dag weer naar school of je werk moet.
vijf glazen tot 01.00 uur drinken, dan gaat je lichaam vanaf 01.45 dit verwerken. en heeft dan 1 tot 1,5 uur nodig om het spul kwijt te raken. (bij mannen en dikkere mensen gaat het snelelr, dus als jou vriendinnen slanke twintigers zijn, reken dan maar op 1,5 uur per glas) dat zou dus 6.45 op zijn vroegst zijn! Ik zou ook liever niet in de ochtendspits zitten met deze dames aan het stuur!
Dus of zelf aanbieden de bob te zijn, een taxi delen met zijn allen of zelf een taxi nemen zonder hun.....is echt het beste. - Je kunt ook blaassetjes aanschaffen waarmee je kan checken of je kunt rijden volgens de normen van de politie. misschien met hen afspreken dat ze alleen rijden als het blaaspijpje zegt dat het kan? misschien geloven ze je dan wel?
- Kut, als je vriendinnen er zo in staan. Als het écht goede vriendinnen van je zijn, lijkt me dat je hier een keer op een nuchter moment, tijdens een bakkie thee in de stad ofzo
, over moet praten en af moet spreken wat jullie onder de Bob verstaan en dat iedereen zich daar aan houdt.
Willen ze dat niet, doen ze dat niet of liegen ze (godbetert... op je 25e??) hierover, tja, dan denk ik dat dit mijn vriendinnen niet lang meer zouden zijn.Kastanjez wijzigde dit bericht op 08-02-2012 12:56 met 20%: Oeps, totaal irrelevante reactie wegens niet goed gelezen weggehaald.Men lijdt het meest door het lijden dat men vreest. - Als ze 5 drankjes drinken voor 01.00 uur en om 04.00 uur naar huis rijden zouden er al 3 glazen alcohol afgebroken moeten zijn, in theorie zou het dus moeten kunnen.
Maar jij voelt je er niet prettig bij en ze liegen erover.Uiteindelijk komt alles goed, als het nog niet goed is, is het nog niet het einde. - Daar kan ik mij ook erg boos over maken.
Wie weet wat er gebeurt onderweg? Misschien rijden ze iemand dood, en die iemand is dan wel iemands kind, vader, moeder, broer, zus, partner. En daar zijn ze dan volledig verantwoordelijk voor, ik vind het spelen met een ander's leven.
Wat je moet doen weet ik niet misschien eens met ze praten als jullie niet uit zijn? Maar in ieder geval zou ik inderdaad niet bij ze in de auto stappen.
Eigenlijk vind ik het zo'n waardeloze mentaliteit dat ze dit doen, dat ik denk ik niet eens meer met ze op stap zou willen. - BOB tussen haakjes inderdaad, want er is helemaal geen BOB.
Men hoeft niet ladderzat te zijn, ook bij minder is het reactie vermogen niet meer, zoals het zou moeten zijn, als je de weg op moet.
Bij de verantwoording voor de mede inzittenden en niet te vergeten de overige verkeersdeelnemers die je tegen komt, past geen drank PUNTAl het mooie in het leven is gratis - Wat ik ook heel erg vind is dat ze jou dus gewoon voorliegen.
Ik zou zelf vervoer regelen en niet meer met hen meerijden. - Ja het is gewoon ongelofelijk lastig omdat het zij met zijn allen tegen mij alleen is... Zo'n blaastest is best een goede tip overigens.. Misschien eens naar kijken.
Qua afstand verschilt het. Is het hier in de stad is het vijf minuten (ga dan fietsen denk ik dan) maar soms 30-45 minuten rijden..
Ik ben er ook pas achter dat ze erover liegen op stap, door grapjes van hen tegenover mij achteraf. Hoe vaak ik het ook aanhaal, ze begrijpen me maar weten het zelf beter denken ze.
Ik heb al vaker gezegd dat ze een ander ook dood kunnen rijden maar ze zien de ernst er niet van in..Ach, ik heb er ook maar van horen zeggen.. - @vrouwke theelepel:
wat jij zegt klopt niet, je lichaam begint pas met afbreken van alcohol als er geen nieuwe meer binnenkomt. je moet dus echt rekenen vanaf de laatste inname. ik vermoed dat de vriendinnen van TO net zo redeneren als jij, maar dat klopt dus niet. - quote:vrouwke_theelepel schreef op 08 februari 2012 @ 12:52:
Als ze 5 drankjes drinken voor 01.00 uur en om 04.00 uur naar huis rijden zouden er al 3 glazen alcohol afgebroken moeten zijn, in theorie zou het dus moeten kunnen.
Denk jij zo simpel.
Theorie is één praktijk wat anders.
Geen lichaam is gelijk, de mate van alcohol is niet gelijk.
Waarom zo'n risico aangaan?
Mensen die met levens van anderen spelen, zouden mijn vrienden niet zijn, trouwens.Al het mooie in het leven is gratis - Goed dat je ze hier op aanspreekt! En heel verstandig dat je niet bij ze in de auto stapt.
Ik kan me hier zo ontzettend kwaad om maken. Ons nichtje (4) is doodgereden door een dronken bestuurder. Het is inmiddels 20 jaar geleden maar de pijn blijft. We missen haar!
Ik vind, wat Dragonmom zei, een heel goed idee. Ik zou Tonio van A.F.TH. van der Heijden voor ze kopen. Hopelijk dringt het dan tot ze door dat ze echt ontzettend stom bezig zijn.Trots op TTTOT. - Rijden ze wel in hun eigen auto of in een geleende? Als je onder invloed je auto in de prak rijdt ben je daarvoor niet verzekerd. Ik reed vroeger ook weleens met een vriendin mee totdat ze het opeens normaal vond om 3 of wijntjes te drinken en daarna nog te gaan rijden. Tegenwoordig ga ik zoveel mogelijk met mijn eigen auto. Ben ik ook niet afhankelijk van anderen als ik naar huis wil ofzo.
- Jaren geleden (zo'n 20 jaar) heb ik mezelf er een keer op betrapt. Ik ben enorm van mezelf geschrokken dat ik daartoe in staat was met een borrel te veel op. Je inschattingsvermogen is totaal onrealistisch en daardoor denk je nog wel te kunnen rijden. Ik ben zo van mezelf geschrokken (wat drank blijkbaar met me doet) dat ik sindsdien nooit meer een druppel alcohol heb gedronken. Ik had een ander wel iets aan kunnen doen! En op dat moment interesseert je dat geen moer.
Ik drink dus niet meer. Ook niet als ik niet moet rijden. Ofwel, ik ben geheel onthouder geworden door deze actie. Blijkbaar kan ik dingen doen waar ik achteraf spijt van heb en dat heb ik dus weer liever niet.
Ik ga dus niet oordelen over deze dames, want ik heb het zelf wel eens gedaan, alleen heb ik direct actie ondernomen.Oh you got swag?!? I bet that looks great on your welfare application........ - Sommigen in die van henzelf, sommigen in die van hun ouders.. Als ik zelf wil rijden moet ik die van mijn ouders lenen en dat kan lang niet altijd, mijn broer is er namelijk ook nog..Ach, ik heb er ook maar van horen zeggen..
- Als ik om 22.00 uur een wijntje drink voel ik dat echt als ik om 01.00 naar huis ga. Ik geloof er niks van dat dat na een uur alweer uit je bloed is.
Als je gepakt wordt ben je minstens 4 maanden je rijbewijs kwijt, weten je vriendinnen dat? - Het lijkt ook steeds erger te worden.. Laatst gingen er twee van hen samen een keer naar een all you can eat/drinkschuur met de mededeling 'zich lekker klem te zuipen'..
Heb toen wel een hartig woordje met degene die het me vertelde gewisseld.. En na wat op haar inpraten zag ze wel in hoe dom het was. Maar dan nog!Ach, ik heb er ook maar van horen zeggen.. - Wat vreselijk Sjimmie..
Ach, ik heb er ook maar van horen zeggen.. - Ik zou inderdaad niet meer met deze vriendinnen op stap gaan. Sterker nog; ze zouden de keuze hebben: of niet rijden met teveel alcohol op, of ik bel de politie. Met teveel alcohol op achter het stuur stappen is een misdrijf. Ik zou het mezelf nooit, maar dan ook nooit vergeven als ik wist dat mijn vriendin teveel gedronken heeft en ze rijdt een ander aan/ dood.