Druk leven, wanneer trek jij de grens en bij wie?

19-08-2014 21:00 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo viva dames,



Ik ben halverwege de 20, heb een kind van twee jaar, een man, werk 32 u in de zorg/psychiatrie, huishouden, heb een grote (gescheiden) familie en een kleine vriendengroep.



En ik weet even niet meer waar ik goed aan doe. Ik kom niet goed aan mijn rust toe. Ik heb naar mijn idee altijd tijd tekort. Er is altijd wel iets wat achterloopt en vaak meerdere dingen. of dat nou regel dingen zijn voor dochter, administratie, huishouden, tijd voor man, tijd voor dochter. Ook aan sociale afspraken kom ik vaker niet dan wel aan toe. Mijn familie kan nogal pushen om af spraken te maken en bellen en berichten mij vaak niet om te vragen hoe het met mij gaat maar wanneer ik weer kom. Dit geeft mij vaak een beklemd gevoel. Ik heb het gevoel geleefd te worden bij tijd en wijle, en dat voelt heel naar. Als of ik zelf geen zeggenschap meer heb en aan alles maar moet voldoen. Waar ook schuldgevoel bij komt kijken.



Terwijl ik dat gevoel ook afwijs, want wie bepaald hoe ik leef? Dat ben ik toch zeker zelf? Helaas heb ik een vrij loyaal en pleasend karakter. Vrij vervelend in combinatie met een karaktertrek dat ik ook veel op mezelf wil zijn (waar ik dus nauwelijks aan toe kom). Tel daarbij op dat ik ook nog perfectionistisch ben, wat een heerlijke mix (not)



Ik voel mij heel erg geleefd en moe. Ook als of er al een tijd niet meer echt bij ben met mijn gedachten en gevoel. Een beklemmend gevoel overheerst mij vaak als ik denk waar in ik nu weer in achterloop, wat ik nog moet doen, wie nog op antwoord voor een afspraak wacht en noem maar op.



Ik zou heel graag jullie mening willen horen en advies. Hoe gaan jullie daar mee om?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe in mijn kostbare vrije tijd niets meer waar ik geen zin in heb.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Probeer in elk geval vaste moment in te lassen om dingen te doen en even niks te doen. Administratie kan nooit veel werk zijn, tenzij je het laat oplopen. Leg ordners aan en stop dingen die in de brievenbus vallen (2/3 keer per week misschien?) direct in de juiste ordner. Halve minuut werk, maar je creëert dan geen berg waar je na een paar weken zuchtend eens aan moet beginnen, alles weer uitzoeken en waar je dan zeker een uur mee bezig bent.



Huishouden: verdeel de taken met je man (heb je misschien al gedaan) en plan per dag wat je doet. Wel behapbaar houden. Dus dan weet je: vandaag even de bedden verschonen en een was aanzetten, en dan ben ik klaar. Want de rest is voor een ander moment gepland en gebeurt dan gewoon.



Sociale afspraken: plan bewust een aantal vrije weekenddagen voor je gezin of voor jezelf in. Belt de familie dan om een afspraak te maken op één van die dagen, zeg je dat je héél graag zou komen, of wat dan ook, maar dat je helaas al andere verplichtingen hebt. Desnoods stel je dan een andere datum voor. Als je bijv. twee weekenden per maand standaard vrijhoudt en twee weekenden beschikbaar voor eventuele afspraken met familie en vrienden, houd je het overzichtelijk en heb je minder het idee dat je overvallen wordt door verplichtingen.



Succes ermee!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie antwoorden.



Bellatrix: zo zou ik mij zelf dus ook graag willen voelen/denken.



Pejeka: ik werk dus al twee weekenden per maand en werk onregelmatig (avond en dag diensten) tip van de ordners ga ik ter harte nemen ik ben inderdaad een type van o, leg het daar wel neer voor later. Dan komt er van alles tussen door vergeet ik het. Maak het later open om of te regelen of ergens neer te leggen. Met de belasting aangifte dus stress om alles weer boven water te krijgen. Is nier handig. Man is van het type dat komt later wel. En dat komt dus vaak niet. Wel kookt hij iedere dag, en doet de helft van de zorg van dochter.
Tip die ik ooit kreeg; maak eens een afspraak met jezelf. Je bent immers zelf de belangrijkste persoon in je leven, maar op de een of andere manier heb je daar geen tijd voor.



Dus plan een dag in de week/maand in, die je aan jou besteed. In die tijd kun je best wat met iemand doen, maar die keus mag je dan zelf maken. En als je even niks wil, dan doe je niks. In je agenda zetten, en als iemand vraagt op je op die datum kan, kan dat dus niet want je bent al volgepland.
Alle reacties Link kopieren
Tja als je zegt dat 32 uur werken met een klein kind ook wel erg veel is wordt je voor ongeemancipeerde ouderwetse muts uitgemaakt. Maar ik ben heel blij dat ik niet zoveel hoef te werken.



Als het financieel mogelijk is zou ik minder gaan werken.

Heb je al een schoonmaakster? Zo nee onmiddelijk doen zodat je niet al je vrije tijd kwijt bent aan poetsen.



Hoe vaak zie je je familie? Werken ze net zoveel als jij?

Bepaal voor je zelf van hoe vaak je familie en/of vrienden zien jij blij wordt. Hou je daaraan en laat je niet overhalen om vaker te komen tenzij je hulp of medeleven echt nodig is.



!
En dat wat sugarmiss zegt kan ik me ook wel bij aansluiten. Ik werk drie dagen maar zelfs dan heb ik echt af en toe behoefte om even niks te moeten. 1 dag mag de oudste iemand meenemen van school, de andere dag wil ik vrij zijn met de kinderen. In het weekend hebben wij ook als 'regel' dat we minimaal 1 dag voor ons als gezin hebben.



Tijd voor mezelf is er niet veel omdat ik dan oppas moet regelen ivm het werk van mijn man, maar 1x in de zoveel maanden ga ik een dagje weg met een vriendin of met mijn moeder. Ik merk dat ik er van tevoren soms wat tegenop zie, maar daarna ben ik enorm opgeladen.
Alle reacties Link kopieren
Livetti



Dat is een kwestie van gewoon durven en doen.



Zeker, het heeft mij in het begin ook wel boze gezichten opgeleverd.

Maar de mensen die zijn overgebleven respecteren dat ik veel tijd voor mezelf wil. En neem.



Een áls ik dan iets afspreek heb ik er ook echt zin in.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Je mag best eens tegen je familie zeggen dat het niet uit komt.

Leer nee zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:BellatrixVanDetta schreef op 19 augustus 2014 @ 21:05:

Ik doe in mijn kostbare vrije tijd niets meer waar ik geen zin in heb.+1 (scheelt wel dat wij geen kinderen hebben, als wij vrij zijn zijn we ook echt vrij, en dan zal het me jeuken of de was er nog ligt, de strijk nog gedaan moet worden, de vaatwasser uitpuilt)
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Zou je man meer taken in huis kunnen doen en meer voor jullie kind kunnen zorgen?
Alle reacties Link kopieren
Concentreer je op je gezin en je werk en alles wat daarbij komt kjken, zoek iemand die eens in de week een paar uur komt poetsen als je het geld ervoor over hebt en schep een beetje afstand tussen jezelf en de mensen die beslag op je (tijd en energie) leggen. Neem ook maatregelen om te voorkomen dat mensen zomaar even komen aanwippen, durf te zeggen dat het niet uitkomt omdat je net druk bent met iets, wat dat dan ook moge zijn. Je hoeft het niet iedereen naar de zin te maken, daarvoor ben je niet op de wereld. Ik doe niet open als ik niemand verwacht, als het dringend is kunnen ze me bellen als ze voor de deur staan, iedereen heeft een mobieltje, alleen heeft niet iedereen mijn nummer. Als je beneden woont kun je niet zo makkelijk doen of je er niet bent.
verba volant, scripta manent.
ik werk ook 4 dagen en heb ook 1 kind van nu 7 en een man die 60 uur werkt en ook nog werk meenemt naar huis waar ik ook bij help. Gelukkig geen pushende familie. Ik herken je gevoel helemaal! op het laatst voelde ik me de hele tijd opgejaagd. Vrijdagavond man helpen zaterdag de huishouding doen zondag man helpen en dan maandag weer mijn eigen werk.



nu heb ik een schoonmaakster op vrijdag, elke week. HEERLIJK!!!! Ik heb nu weekend, ik kan nu gewoon zaterdag iets gezelligs gaan doen met kind. Zij is heel goed en werkt hard terwijl ik er slecht in ben geen zin in heb en ook een kind over de vloer heb wat aandacht wil en dus nooit opschiet. Dus ze doet meer dan ik zelf deed op zaterdag dus het huis is ook netter. echt een aanrader!

man zei laatst dat we minder ruzie hadden erdoor. Ik kan de rest nu ook beter aan.

en dat voor 30 euro per week. Doen!!! Bezuinig op iets anders, ga een keer minder naar de kapper of uit eten.



en wat je familie betreft: probeer je gevoel eens uit te leggen aan de mensen die je echt belangrijk vindt en zeg dat je meer tijd nodig hebt voor je gezin en jezelf. Dat snappen ze vast. En de rest, lekker laten gaan! Alleen doen waar je zin in hebt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder is altijd heel begripvol en legt nooit druk op mij. Zie haar 1 x per twee weken (woont in andere provincie) vader zie ik 1 x per twee maanden soms 1 x per maand incidenteel 2 x per maand maar woont dan ook op twee uur reisafstand en heeft in mijn jeugd weinig in mij geïnvesteerd (als in aandacht, liefde).



Hij is echter wel een lieve opa en dat vind ik ook belangrijk voor mijn dochter. Vrienden zie ik heel onregelmatig soms twee keer in de week soms een maandje niet en zij hebben ook echt begrip en accepteren mij zoals ik ben.
Ik blokkeer standaard 2 avonden en een dag en plan niet ver vooruit. En 'nee' is ook een antwoord. Sinds ik dat heb ingevoerd en sommige mensen dat begrijpen en ook doen, is het een stuk rustiger.
Alle reacties Link kopieren
Gezin eerst!

Nee zeggen als je geen zin hebt. Zonder verdere uitleg.

Dat is zo bevrijdend als je dat kunt.
Alle reacties Link kopieren
quote:BellatrixVanDetta schreef op 19 augustus 2014 @ 21:05:

Ik doe in mijn kostbare vrije tijd niets meer waar ik geen zin in heb.+1
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga nu slapen (morgen vroeg op voor werk. Zal morgen verder reageren.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee....waardevolle tips!
Alle reacties Link kopieren
Hier wel een wat andere situatie maar herken je gevoel wel een beetje. Ik werk 32 uur en volg daarnaast een studie die mij zo'n 16 uur per week kost. Geen relatie of kinderen, maar wel altijd een uitgebreid sociaal leven gewend waarin ik vriendinnen en familie vaak zag. Sinds ik begonnen ben met mijn studie wist ik de eerste tijd soms niet hoe ik nog aan uitrusten toe moest komen, als ik iedereen even veel wilde blijven zien en mijn huishouden ook op orde wilde houden.



Oplossing: vastere structuur in het huishouden en meer "hapklare brokken" ervan maken: twee avonden per week een uur wat doen. Ene avond wc, badkamer en kattenbak. Andere avond stofzuigen en dweilen. Zaterdagochtend de was sorteren en aanzetten. Zondagavond de was weer opvouwen en in de kast leggen. Deze vaste structuur zou velen gek maken haha, maar mij geeft het rust



Verder als regel ingesteld: niet twee avonden (doordeweeks) achtereen de deur uit of mensen ontvangen. In het weekend minimaal twee dagdelen voor mezelf/ontspanning (vrijdagavond mee gerekend) waarvan in ieder geval 1 avond. De momenten voor mijzelf zette ik in het begin per week in mijn agenda, zodat ik die niet alsnog vol kon plannen. Dus hou ik ze in mijn hoofd vrij, lukt prima.



Ik merk eigenlijk dat vriendinnen en familie er prima op reageren als ik zeg: leuk voorstel, maar ik heb die avond echt voor mezelf nodig om uit te rusten. Merk steeds vaker dat vriendinnen het zelfs ook beginnen te doen, ik ben een trendsetter haha
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eens wat familie en vrienden minder gaan bezoeken. Mijn richtlijnen zijn: 1 ding per dag doen (dus niet 's-ochtends op visite en 's-middags samen de stad in). Afspraken in het weekend zijn maar voor 1 dag, dus niet zaterdag en zondag de hort op.



Doordeweeks heb ik 1 a 2 sociale afspraken, niet meer. En er zit een avondje tussen om op adem te komen.



Administratie moet je zoveel mogelijk automatiseren (d.w.z. automatische afschrijvingen), of gewoon een dagje voor prikken zonder afspraken.



Edit: Heh ik zie veel dezelfde punten in de reactie boven me :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:rrinkje schreef op 19 augustus 2014 @ 21:46:

en wat je familie betreft: probeer je gevoel eens uit te leggen aan de mensen die je echt belangrijk vindt en zeg dat je meer tijd nodig hebt voor je gezin en jezelf. Dat snappen ze vast. quote:-tinkerbell- schreef op 19 augustus 2014 @ 22:30:



Ik merk eigenlijk dat vriendinnen en familie er prima op reageren als ik zeg: leuk voorstel, maar ik heb die avond echt voor mezelf nodig om uit te rusten. Je hoeft helemaal niet te verdedigen waarom je avond x voor jezelf hebt gepland,. Gewoon zeggen dat je niet kan, klaar.
Alle reacties Link kopieren
Ga minstens 1 keer per week naar een yogales. Sowieso heerlijke oefeningen voor lichaam en geest, maar ook de rest van de week heb je er profijt van. Je wordt er tegelijk sterk en ontspannen van.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
quote:saartjuhzes schreef op 19 augustus 2014 @ 22:40:

[...]





[...]

Je hoeft helemaal niet te verdedigen waarom je avond x voor jezelf hebt gepland,. Gewoon zeggen dat je niet kan, klaar.Verdedigen? Waar lees jij dat in mijn post? Nee hoor, ik zeg gewoon "die avond komt niet uit, heb dan een avondje voor mij zelf thuis gepland".
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
quote:-tinkerbell- schreef op 19 augustus 2014 @ 22:54:

[...]





Verdedigen? Waar lees jij dat in mijn post? Nee hoor, ik zeg gewoon "die avond komt niet uit, heb dan een avondje voor mij zelf thuis gepland".

Ik zou dat laatste niet eens zeggen, ik ken er een aantal die dan meteen door gaan drammen. 'maar je hebt dan toch vrij? Waarom kan je dan niet 1 wijntje komen drinken?: Is toch óók ontspanning?'.



Gewoon 'nee dan kan ik niet'. Werkt voor mij het best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven