Gastenlijst trouwen voor diner

03-01-2012 15:58 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Mijn vriend en ik zijn van plan om te gaan trouwen in augustus. We zijn op het moment bezig met een dagindeling maken. We hadden ervoor gekozen om alleen met onze ouders en opa's en oma's uit eten te gaan na ons trouwen (ook gezien kostenbesparing, aangezien we ook nog op huwelijksreis willen).



Nu blijkt dat het in mijn familie een traditie is om de hele familie uit eten te nemen aangezien we maar een kleine familie hebben. Mijn vriend heeft een iets wat grotere familie en in totaal zou het dan ongeveer uitkomen op zo'n 40 gasten die we uit eten moeten nemen. Mijn ouders kwamen met de suggestie om dan alleen de mensen uit te nodigen waar we iets mee hebben, mijn vriend heeft al gigantisch zitten knippen in zijn familie en dus zou het op mij neer komen om te knippen. Maar als ik met tantes en ooms aan kom waar ik wat minder mee hebben, worden ze boos. Met andere woorden, ik kan het niet maken om ze niet uit te nodigen.



Ik voel me verplicht om voor 40 personen een diner te organiseren, maar ergens heb ik hiervan een nare nasmaak, omdat dit niet onze keuze was. (Krijg een beetje het idee dat mijn ouders onze bruiloft aan het organiseren zijn en weet eigenlijk niet of ik er op deze manier nog wel zin in heb. Wil overigens wel trouwen met mijn vriend, maar dan liever op de manier waarop wij het willen).

We zitten nu te overwegen en een snelle plechtigheid te houden en meteen op vakantie te gaan, maar daar voel ik me eigenlijk ook niet echt lekker bij. Aangezien we eigenlijk wel een feest wilde geven, maar al dat geld zal nu wel naar dat diner gaan.



Wat vinden jullie, moet ik een familie ruzie riskeren omtrent het hele trouw gebeuren? Of me maar toegeven aan mijn verplichtingen ten aanzien van de familie?



Hebben jullie eventueel tips om een diner vrij goedkoop te houden maar wel chick genoeg voor een bruiloft? Heb zitten denken om iedereen maar een kopje soep te geven met een broodje, maar dat kan ik natuurlijk ook niet maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mariette112 schreef op 03 januari 2012 @ 16:11:

[...]





Kan het uiteraard nog een keer proberen uit te leggen, maar dat wordt geheid ruzie. Mijn vader zit er wel over te denken om dat diner te betalen. Maar het stoot me nog steeds een beetje tegen het zere been dat ze het me verplichten. Net of ik geen vrije keus meer heb en hun maar dicteren wat ik behoor te doen.Niet lullig bedoeld, maar dit zit in jouw hoofd. Kennelijk geef jij je ouders deze ruimte en ga je niet op je strepen staan
Alle reacties Link kopieren
En het nare is, je wilt geen halszaak maken van zaken die jouw mooiste dag betreffen.



Feitelijk verplichten ze je toch ook? Als het geheid ruzie wordt, is dat toch een vorm van manipulatie die niet anders is dan verplichten? Ze schoppen jouw eigen trouwdag omver!



Ik denk dat Djoels' idee een hele goede en ook een hele essentiële is. Volgens mij gaat dit dieper en zal het ook na je huwelijk voort blijven duren. Wil je dat?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mariette112 schreef op 03 januari 2012 @ 15:58:





Nu blijkt dat het in mijn familie een traditie is .Je start een eigen familie, met eigen tradities. Bovendien komt je a.s. man ook niet uit de lucht vallen en neemt hij ook zijn tradities als inbreng mee. Aan JULLIE SAMEN om daar mee om te gaan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Als hierom ruzie ontstaat, ligt dat aan je ouders, níet aan jou. Ik vind het ook zeer manipulatief van jouw vader dat hij door te betalen zijn zin wil doordrijven. Ik vind het heel erg vervelend voor je dat het zo moet gaan, maar zou echt vasthouden aan mijn eigen ideeën. Dat je ouders niet begrijpen dat het jullie trouwdag is i.p.v. die van hen is jammer, maar toch echt hun probleem.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 januari 2012 @ 16:12:

[...]





Je lijkt wel niet wijs, meid.



Zo te horen heb je een leuk clubje wat getuige is van jullie huwelijk en waar je mee gaat eten. Dan kan de rest toch 's avonds op jullie feest komen?

Ik zou niet verwachten dat - zeker niet als het een eindje weg is - mensen naar het stadhuis komen, hun eigen eten ergens bij elkaar gaan scharrelen en dan 's avonds naar je receptie/ feest komen.Zo dachten wij er ook over. Maar toe begon mam van ja, je kunt je tantes en ooms niet uitzonderen van het stadhuis.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 03 januari 2012 @ 16:12:

Volgens mij is het ook een zeer gebruikelijke traditie dat de ouders (om precies te zijn de vader) van de bruid de kosten van de hele trouwerij betalen.



Misschien moet je in het gesprek over tradities dat eens op tafel gooien. Wie betaald bepaald, het lijkt mij heel simpel.



http://www.dutchties.nl/pages/sub/6510/ ... _wat_.html



http://www.beatrijs.com/wie-betaalt-de-bruiloft/Kom op, wat een onzin. Het is hier geen traditie dat ouders de bruiloft betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ouders, broers, zussen, opa's oma's en dierbaarste vrienden vind ik een mooi gezelschap.

Jouw dag, jouw geld, jouw beslissing.

Laat je niks opdringen wat je eigenlijk niet wilt.

En knippen in de ooms en tantes werkt ook niet, komt alleen maar gedoe van, altijd tantes die niet begrijpen waarom tante x wel mag komen en zij niet.

Gewoon niet aan beginnen, doen wat jij leuk vind.

Bij dit soort toppics kan ik me zo ergeren aan het feit dat mensen op hun eigen trouwdag zich gedwongen voelen tot dingen die ze niet willen.

Niet doen hoor, maak er jouw dag van.

Als je het bij zo'n select gezelschap houdt dan snappen de meeste mensen dat ook best.

Ik hoop dat jullie een prachtige dag krijgen.
Alle reacties Link kopieren
http://www.arnhemsmeisje. ... -bruiloft-goedkoop-voelt/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jouw ouders trouwens hun bruiloft helemaal zelf betaald?

Ik zal nooit vergeten dat mijn vader, al jaren met een topinkomen, niets bijdroeg aan de bruiloft van mijn zus.



Dit terwijl hij als arme student zijn eigen bruiloft volledig door zijn schoonvader had laten betalen.

Zo leer je de mensen kennen...
Alle reacties Link kopieren
quote:Poeszie schreef op 03 januari 2012 @ 16:13:

[...]





Niet lullig bedoeld, maar dit zit in jouw hoofd. Kennelijk geef jij je ouders deze ruimte en ga je niet op je strepen staanDaar heb je wel een punt, maar mam vooral kan zo doordraven en dan heb ik straks knallende ruzie met mijn fam op mijn eigen trouwdag :S
Alle reacties Link kopieren
quote:Mariette112 schreef op 03 januari 2012 @ 16:16:

[...]





Zo dachten wij er ook over. Maar toe begon mam van ja, je kunt je tantes en ooms niet uitzonderen van het stadhuis.



Ja mam, en dat is een openbare aangelegenheid en eenieder is vrij om te komen, leuk! Maar over het eten en het feest hebben wij toch echt andere ideeën.



Wat vindt je verloofde van dit alles?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mariette112 schreef op 03 januari 2012 @ 16:16:

[...]





Zo dachten wij er ook over. Maar toe begon mam van ja, je kunt je tantes en ooms niet uitzonderen van het stadhuis.



Een bruiloft is zelfs openbaar, als de dorpsgek het bij wil wonen mag hij dat ook, zonder uitgenodigd te zijn.

Dus als ze willen, mogen ze komen; de aanvang en locatie staat tenslotte op je trouwkaart, toch? Ze zijn alleen geen daggasten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 03 januari 2012 @ 16:17:

Hebben jouw ouders trouwens hun bruiloft helemaal zelf betaald?

Ik zal nooit vergeten dat mijn vader, al jaren met een topinkomen, niets bijdroeg aan de bruiloft van mijn zus.



Dit terwijl hij als arme student zijn eigen bruiloft volledig door zijn schoonvader had laten betalen.

Zo leer je de mensen kennen...Erg vervelend, maar ouders zijn echt niet verplicht bij te dragen in de kosten van de bruiloft van hun kinderen. Het is mooi meegenomen als ze het doen, maar geen verplichting of 'traditie'. Volgens mij is dat in andere culturen meer zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tia.Dalma schreef op 03 januari 2012 @ 16:18:

[...]





Ja mam, en dat is een openbare aangelegenheid en eenieder is vrij om te komen, leuk! Maar over het eten en het feest hebben wij toch echt andere ideeën.

Dat wilde ik net zeggen! Het trouwens is openbaar en daar mogen ze gewoon komen. Het is dan hun eigen keuze dat ze zelf voor hun eten moeten zorgen als ze ook op het feest willen komen.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Er zijn vele manieren om eten te serveren en er zijn minstens net zoveel manieren om op je bruiloft mensen van eten te voorzien (of niet). Feit blijft dat dit vaak één van de meest kostbare aangelegenheden is van de hele dag. Je kunt ervoor kiezen om alles zelf te doen of het allemaal uit te besteden. Waar moet je dan allemaal op letten en wat komt erbij kijken om voor een groep mensen eten te verzorgen? Wat kan wel en wat kan niet? Een aantal vragen waarop we antwoord proberen te geven door middel van de volgende budgettips



Budget catering tip 1: Kleine hapjes/tapas

het is een beetje afhankelijk van het tijdstip dat je gaat trouwen maar hapjes kunnen altijd wel. En waarom hele dure hapjes kopen als je ook zelf lekkere tapas kan (laten) maken. Veelal kun je makkelijk een hele schaal met hapjes maken voor een redelijk lage prijs. Deze zijn vaak een paar dagen voor de dag al voor te bereiden en vragen niet zoveel werk om af te maken op de dag zelf. Hier kun je je natuurlijk laten helpen door familie of vrienden die je graag bijstaan op de grote dag. Ben je niet zo'n keukenprins of -prinses dan zijn er ook genoeg mogelijkheden om kant en klare hapjes te halen bij de supermarkt of de plaatselijke (exotische) buurtwinkel.



Budget catering tip 2: Catering onderzoek

Als je echt niet zelf je hapjes wilt maken maar iemand het voor je wilt laten doen zorg dan dat je eerst wat onderzoek doet in de buurt en eventueel in de regio. Er zijn namelijk een hoop bedrijven die ook in een andere stad leveren of zelfs in een hele andere regio. Dit maakt het aanbod en de mogelijkheden om iets te vinden dat binnen je budget past veel groter. Weet ook van te voren waar je naar op zoek bent bij een cateringbedrijf. Weten wat voor eten je precies wilt helpt je erbij gerichter te zoeken en scheelt ook tijd. Het is altijd heel erg makkelijk om je snel af te laten leiden en zo geen goed vergelijk te kunnen maken. Vraag ook om korting, dit klinkt misschien als 'not done' maar afhankelijk van de hoeveelheid die je besteld of als je binnen je budget moet blijven is het soms ook goed om te onderhandelen. Niet geschoten is altijd mis!



Budget catering tip 3: Catering op locatie

Vraag ook eens na op de locatie waar je gaat trouwen of ze een offerte voor je kunnen maken als je de catering door hen laat doen. Wellicht dat ze zelf cateren of dat ze een bedrijf hebben waar ze zaken mee doen dat voor een goede prijs jullie kan helpen. Het scheelt namelijk al in de kosten voor het huren van bestek, borden en glazen.



Budget catering tip 4: Hotels

Soms is het ook mogelijk om een flinke korting te krijgen als je naast je huwelijksnacht ook je receptie in een hotel houdt. Deze zijn natuurlijk helemaal uitgerust om iedere bijeenkomst te cateren en kunnen zich helemaal schikken naar jouw wensen. Bedenk dat je bij sommige ketens ook punten kunt krijgen voor overnachtingen of vluchten die je weer kunt gebruiken voor je huwelijksreis.



Budget catering tip 5: Onderhandelen

Als je een cateraar inhuurt is het ook een goed idee om tijdens de onderhandelingen te zeggen dat de prijs die ze je aanbieden te hoog is. Dit kan 2 redenen hebben, de eerste is dat deze ook echt te hoog is en de tweede kan zijn dat je wellicht wat meer uit het aanbod wilt halen. Misschien wil je wat luxere hapjes of wil je dat ze voor dat geld ook lampen regelen of juist meer verschillende hapjes. Wees niet bang om te onderhandelen en het meeste uit je budget te halen!



Budget catering tip 6: Hoeveelheden

Als je wel besluit zelf te cateren, al dan niet met behulp van vrienden en familie, zorg er dan voor dat je genoeg in huis haalt maar zeker niet teveel. Het is naast dat het gigantisch zonde is ook niet leuk om eten weg te moeten gooien. Ervaring leert dat mensen méér eten als je langsgaat met eten dan als het een buffet is. Waarom probeer je bijvoorbeeld niet eerst wat hapjes uit op vrienden en kennissen? Dan heb je een idee van hoeveel mensen eten en hoeveel tijd je nodig hebt om de hapjes voor te bereiden. En goed inkopen geldt natuurlijk ook voor drank. Kijk eens naar de verschillen in prijs tussen een tap huren of losse kratten bier kopen en deze te moeten koelen. Soms is een tijdswinst net zoveel waard als het extra geld dat het kost.



Budget catering tip 7: Minder gangen

In plaats van een vijf-gangen diner kun je je gasten natuurlijk ook prima een drie-gangen diner voorschotelen. Wellicht dat je zelfs een iets beter menu kunt krijgen voor minder geld. Vaak is het na een lange dag ook veel te vermoeiend om nog vijf gangen te moeten doorstaan.



Budget catering tip 8: Tijdstip

Je kunt natuurlijk de gehele dag feest houden, maar dit loopt al snel in de kosten. Denk er bijvoorbeeld eens aan om rond 14.00 uur te beginnen. Op die manier hebben je gasten vaak al gelunched en verwachten ze ook niet een enorm uitgebreid buffet later. Een feest in de middag is vaak ook voordelig gezien de hoeveelheid alcohol die geconsumeerd wordt. Dit kan niet alleen in prijs schelen, maar ook in het gedrag van sommige familieleden.





http://planjehuwelijk.nl/ ... ouwen/low-budget-catering
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Leuk zulke ouders... bang om gezichtsverlies bij de rest van de familie te lijden.



Ik zou er echt niet aan mee doen als ik jouw was.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 03 januari 2012 @ 16:17:

Hebben jouw ouders trouwens hun bruiloft helemaal zelf betaald?

Ik zal nooit vergeten dat mijn vader, al jaren met een topinkomen, niets bijdroeg aan de bruiloft van mijn zus.



Dit terwijl hij als arme student zijn eigen bruiloft volledig door zijn schoonvader had laten betalen.

Zo leer je de mensen kennen...Wij hebben ook zelf onze bruiloft betaald hoor, vind ik ook heel normaal. We kregen wel een leuk bedrag cadeau van onze ouders, maar dat was niet om de bruiloft van te betalen, maar om zelf iets voor uit te zoeken wat we graag wilden hebben.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Gewoon je eigen plan trekken, jullie dag, jullie feestje.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet een compromis sluiten met jouw ouders?



Jullie betalen voor de mensen die JULLIE willen uitnodigen en jouw ouders (of wie dan ook maar) betalen voor de mensen die zij willen uitnodigen. Zo sla je 2 vliegen in 1 klap: jullie tevreden qua budget en jouw ouders tevreden qua uitnodigen van familie.



Nee, echt serieus...................



Zou mij een mooie middenweg lijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 03 januari 2012 @ 16:17:

Hebben jouw ouders trouwens hun bruiloft helemaal zelf betaald?

Ik zal nooit vergeten dat mijn vader, al jaren met een topinkomen, niets bijdroeg aan de bruiloft van mijn zus.



Dit terwijl hij als arme student zijn eigen bruiloft volledig door zijn schoonvader had laten betalen.

Zo leer je de mensen kennen...



Ik vermoed dat mijn opa's en oma's toen ook wel hun steentje hebben bijgedragen.



Ik heb al geld gekregen om het een en ander te regelen voor mijn bruiloft en ze betalen ook mijn jurk en toebehoren. En dat waardeer ik ook wel, maar nu begint mam dat als strijdpunt te gebruiken. Ze is van mening dat aangezien hun een gedeelte betalen zij ook mogen meebepalen. En als dat zo is, heb ik liever niet dat ze mee betalen en dat heb ik ook gezegd. Maar dan zijn ze weer gepikeerd, omdat zij het hun ouderlijke plicht vinden bij te dragen aan mijn bruiloft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Beauke schreef op 03 januari 2012 @ 16:19:

[...]





Erg vervelend, maar ouders zijn echt niet verplicht bij te dragen in de kosten van de bruiloft van hun kinderen. Het is mooi meegenomen als ze het doen, maar geen verplichting of 'traditie'. Volgens mij is dat in andere culturen meer zo.Gelukkig niet! Als dat van de ouders van de bruid waar zou zijn, wordt het maandagochtend en een rondje FEBO in mijn geval
Alle reacties Link kopieren
Je ooms en tantes kunnen inderdaad aanwezig zijn op het stadshuis. Het is een openbare gelegenheid, ook als ze geen uitnodiging hebben ontvangen kunnen ze gaan.



Het is hun eigen keus om naar de trouwplechtigheid te komen. Ze kunnen je niet verplichten om hun aanwezigheid te belonen met hun aanwezigheid bij het diner. Wees hier vooraf duidelijk over.



Het is jullie trouwerij, vier het zoals jij denkt dat het best bij jullie past.
Alle reacties Link kopieren
http://www.theperfectwedd ... /low-budget-trouwen/?wap2
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mariette112 schreef op 03 januari 2012 @ 16:16:

[...]





Zo dachten wij er ook over. Maar toe begon mam van ja, je kunt je tantes en ooms niet uitzonderen van het stadhuis.Dat hoeft ook niet, iedereen kan zomaar binnen lopen tijdens een huwelijksvoltrekking, maar je hoeft ze geen eten te geven.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Waarom denken ouders dat zij tot in de eeuwigheid een 'vinger in de pap' hebben in het leven van hun kinderen? Vind het zooo jammer.



Ik ben gezegend met het feit dat mijn ouders dat nooit hebben willen doen! Hierdoor deed ik juist soms iets om hen tegemoet te komen, gewoon omdat er geen druk op lag.



Ouders, ouders, laat je kinderen nu eens los en stop met manipuleren!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven