Gek van verlatingsangst

23-08-2014 17:25 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hello,



sinds 2 weken heb ik een nieuwe vriend. Het verliep allemaal hartstikke smooth, zijn/waren dolgelukkig met elkaar totdat de paniek aan mijn kant toesloeg. Hij is 2 weken op vakantie geweest en in die tijd heb ik een ontzettende angst ontwikkeld, ik ben erg onzeker en heb heel erg last van verlatingsangst door mijn verleden. Dit zorgt ervoor dat ik continu bang ben dat ik niet leuk genoeg ben, dat hij een ander heeft of zal vinden of dat zijn gevoel minder wordt, kortom bang om verlaten te worden.



Toen hij op vakantie was, merkte ik dat hij minder appte en minder lief was voor me, dat is in principe normaal als je met een vriend weg bent. Mijn verstand kan het allemaal prima bijbenen, maar mijn gevoel maakt gelijk vreemde sprongen. Ik ben gaan nadenken en nog meer nadenken, totdat ik mezelf gek maakte. Ik heb er met hem over gepraat toen hij op vakantie was en hij zei steeds dat ik mij geen zorgen hoefde te maken en dat er niks veranderd was. Hoe graag ik dit ook wil geloven, mijn gevoel/ angst blijft!



Nu is hij terug en is er aan zijn "appgedrag" niks veranderd, het is nog steeds wat afstandelijker.. en dit maakt mij ontzettend bang. We hebben een paar fijne dagen gehad samen, maar ook in deze dagen is mijn gevoel niet weggegaan en het was ook merkbaar aan mijn humeur en gedrag dat ik ermee zat. Hij heeft ook aangegeven dat ik minder grapjes maakte etc.



We hebben het er weer over gehad, ik heb hem veel vragen gesteld waar ik mee zat. bijv waarom hij soms niet reageert ondanks dat hij mijn berichtjes leest, waarom hij minder lief is voor mij etc. Hij geeft de (logische) verklaring dat we niet 24/7 hoeven te appen en dat het zeggen van lieve dingen wel speciaal moet blijven (hoewel dit aan het begin dus anders was!).



Nu wil ik hem dolgraag geloven dat alles nog goed zit van zijn kant, want op deze manier kan ik niet genieten van de relatie en ben ik bang dat ik hem met dit onzekere gedrag alleen maar wegjaag. Maar om hem te kunnen geloven en weer zeker te worden van zijn gevoel voor mij, moet ik wat doen.. Kunnen jullie mij helpen/tips geven, hoe ik van mijn verlatingsangst af kan komen en hem weer kan gaan geloven/vertrouwen?



Je bent twee weken samen en hij is twee weken daarvan op vakantie geweest? Hoe lang ken je hem al?



Je verlatingsangst is wel een enorme reden voor anderen om je te verlaten he? Niemand houdt van een halsband om je nek. Wat als het mis gaat, dan nog is het niet het einde van de wereld. Adem in en uit en wees jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Oh dear, dat arme joch gaat gillend wegrennen als je zo doorgaat

Al dat "gemiep" al na 2 weken?



Als je echt verlatingsangst hebt....zoek hulp, daar hebben psychologen voor gestudeerd
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Doe eens normaal zeg!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
quote:snoesiepoes schreef op 23 augustus 2014 @ 17:25:



ben ik bang dat ik hem met dit onzekere gedrag alleen maar wegjaag.



Dat is nou terechte angst.
Alle reacties Link kopieren
Dit topic gaat binnenkort verdwijnen, zoals de andere topics van TO.

Als iemand de behoefte heeft om het te quoten...
Le plaisir est le bonheur des fous, le bonheur est le plaisir des sages.
Alle reacties Link kopieren
Naar je huisarts en je per direct laten door verwijzen naar een psygoloog. Dit gaat van kwaad tot erger.



Mag ik vragen hoe oud je bent?
Dump the horse. Ride a cowboy!
Alle reacties Link kopieren
Oh ik zie het ja

Alle OP's weg van de TO

Dan heeft reageren ook geen zin
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Summerdance schreef op 23 augustus 2014 @ 17:48:

Oh ik zie het ja

Alle OP's weg van de TO

Dan heeft reageren ook geen zin



Precies..

Succes ermee to..
Alle reacties Link kopieren
Samenvatting van de OP: TO heeft 2 weken een relatie. Vriend is 2 weken zonder haar op vakantie geweest (met mijn berekening kent ze hem net een maand?) en tijdens zijn vakantie appte hij minder frequent en minder lief. Zij in paniek want ze is bang dat hij haar verlaat. Ze kaart dit bij hem aan en nu vraagt ze zich af of haar gedrag hem niet wegjaagt. En of wij tips hebben hoe ze van die verlatingsangst af kan komen met behoud van relatie.



Volgens mij is de samenvatting nog langer de OP
Alle reacties Link kopieren
Huh? Haar OP staat er nog.



TO: heb je weleens gedacht dat je dit probleem IN een relatie niet gaat oplossen, maar dat je hier professionele hulp bij nodig hebt?
Alle reacties Link kopieren
quote:tekenis schreef op 23 augustus 2014 @ 17:27:

Je bent twee weken samen en hij is twee weken daarvan op vakantie geweest? Hoe lang ken je hem al?



Je verlatingsangst is wel een enorme reden voor anderen om je te verlaten he? Niemand houdt van een halsband om je nek. Wat als het mis gaat, dan nog is het niet het einde van de wereld. Adem in en uit en wees jezelf.We daten ongeveer 4 maanden, maar zijn sinds 2 weken officieel bij elkaar.
quote:Sensy12 schreef op 23 augustus 2014 @ 17:59:

Samenvatting van de OP: TO heeft 2 weken een relatie. Vriend is 2 weken zonder haar op vakantie geweest (met mijn berekening kent ze hem net een maand?) en tijdens zijn vakantie appte hij minder frequent en minder lief. Zij in paniek want ze is bang dat hij haar verlaat. Ze kaart dit bij hem aan en nu vraagt ze zich af of haar gedrag hem niet wegjaagt. En of wij tips hebben hoe ze van die verlatingsangst af kan komen met behoud van relatie.



Volgens mij is de samenvatting nog langer de OP Kleine aanvulling: Ze is daar tijdens zijn vakantie zelfs over begonnen te zeuren..
Alle reacties Link kopieren
Antwoord ga naar een psycholoog, succes..
Alle reacties Link kopieren
quote:tooth schreef op 23 augustus 2014 @ 17:47:

Naar je huisarts en je per direct laten door verwijzen naar een psygoloog. Dit gaat van kwaad tot erger.



Mag ik vragen hoe oud je bent?Ik loop al ongeveer 2 jaar bij een pyscholoog en heb al lange tijd last van dit probleem, maar nu met een nieuwe relatie steekt het weer gigantisch de kop op. Ik ben bijna 19 jaar
Alle reacties Link kopieren
quote:snoesiepoes schreef op 23 augustus 2014 @ 18:01:

[...]





We daten ongeveer 4 maanden, maar zijn sinds 2 weken officieel bij elkaar.

En in die twee weken dat jullie verkering hebben is hij op vakantie geweest en ben jij lekker gaan zeuren?

TOP begin van een relatie zou ik zo zeggen, vindt hij vast ook
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Eigenlijk klink je alsof je niet toe bent aan een relatie. Ga eerst dit eens onder controle krijgen. Op deze manier ga je alleen maar nare ervaringen krijgen omdat bevestigd wordt dat je inderdaad verlaten wordt. Op dit moment houdt geen vent het bij je uit voor langere duur. Een mens houdt namelijk van zelfbeschikkingsrecht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sensy12 schreef op 23 augustus 2014 @ 18:00:

Huh? Haar OP staat er nog.



TO: heb je weleens gedacht dat je dit probleem IN een relatie niet gaat oplossen, maar dat je hier professionele hulp bij nodig hebt?Ja, ik heb ook hulp van een psycholoog. Ik ben tijden vrijgezel geweest en zolang ik niet date/geen relatie heb, komt dit probleem niet voor in deze mate (wel bij familie en vrienden, maar dit is minder heftig). Dus vandaar dat ik het probleem nu probeer op te lossen terwijl ik al IN een relatie zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Summerdance schreef op 23 augustus 2014 @ 18:04:

[...]



En in die twee weken dat jullie verkering hebben is hij op vakantie geweest en ben jij lekker gaan zeuren?

TOP begin van een relatie zou ik zo zeggen, vindt hij vast ookJa dat klopt, bedankt voor de bevestiging van wat ik zelf al ontzettend naar vind!
hoe weet je nou dat iemand "afstandelijk" is via een tekstbericht
Alle reacties Link kopieren
Leestip, heel verhelderend bij verlatingsangst/bindingsangst:

Liefdesbang, door Hannah Cuppen.

Het gaf mij veel inzicht!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Tekstberichten zenden bepaalde ik-moet-je-niet-vibraties uit. Die kun je - als je heel gevoelig bent - oppikken. Je weet feilloos wat een ander bedoelt zelfs over de whatsapp of sms.



TO: als je al hulp hebt van een psycholoog dan ben ik benieuwd wat je er tot nu aan hebt (gehad). Kom je aardig in de buurt van de kern van je probleem?
Alle reacties Link kopieren
Okay, goed dat je al hulp hebt. Ik zou zeggen, maak dit probleem even tot prioriteit. Want je gaat hem op deze manier heel hard wegjagen, en dan komt het probleem dat je liefdesverdriet hebt en dan ga je nog meer aan jezelf gaat twijfelen.



Ik herken het wel een beetje, ik heb er ook een tijdje last van gehad. Wat ik heel erg merkte, is dat hoe meer ik hem los liet, des te fijner hij het met mij had. Hoe meer ik hem claimde, hoe meer hij zich van mij verwijderde. Probeer het los te laten. Gedraag je eens tegenovergesteld van hoe je je voelt. Heel moeilijk, ik weet het!
Dump the horse. Ride a cowboy!
Alle reacties Link kopieren
quote:snoesiepoes schreef op 23 augustus 2014 @ 17:25:



Nu wil ik hem dolgraag geloven dat alles nog goed zit van zijn kant, want op deze manier kan ik niet genieten van de relatie en ben ik bang dat ik hem met dit onzekere gedrag alleen maar wegjaag. Maar om hem te kunnen geloven en weer zeker te worden van zijn gevoel voor mij, moet ik wat doen.. Kunnen jullie mij helpen/tips geven, hoe ik van mijn verlatingsangst af kan komen en hem weer kan gaan geloven/vertrouwen?







Hij zal door jouw onzekere gedrag ook minder kunnen genieten van de relatie. Je schrijft dat zelfs als jullie samen zijn, je al minder gezellig bent. Niet alleen vervelend voor jezelf, maar ook voor je vriend.

Hoezo hem weer gaan geloven/vertrouwen? Je vriend heeft toch niets gedaan om je vertrouwen te beschamen. Er is dus geen enkele reden om hem niet te vertrouwen.

Heb je tijdens die jaren therapie geen tips gekregen hoe hiermee om te gaan?



Die angst om hem kwijt te raken zal voor jou enorm reëel en levensgroot zijn, maar het is zo ontzettend zonde en zinloos. Je vriend kiest er nu toch voor om met je samen te zijn? Geniet er dan ook van. Hij kan over een half jaar ook dood neervallen, dan ben je hem ook kwijt. En heb je die tijd die jullie samen hadden, lopen verpesten door je onzekere gedoe.

Je hebt in het leven niet alles in de hand. Het enige waar je wel controle over hebt, is je eigen gedrag. En ik denk idd dat je door dit gedrag hem juist zal wegjagen. Werk dus aan je onzekerheid en laat niet je angsten je leven beheersen en verknallen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn psycholoog geeft mij het advies om niet 24/7 eraN te denken en met hem bezig te zijn en voor de rest aan m'n zelfvertrouwen te werken. Dit probeer ik te doen, probeer mijn aandachg ergens anders op te vestigen en niet zo geobsedeerd bezig te zijn met "de afwijzing". Maar vind het nog steeds erg lastig hoe ik op korte termijn het moet aanpakken met mijn vriend.



Ik twijfel tussen: afstand nemen en hem ruimte geven of juist gewoon weer ontzettend lief voor hem zijn en weer de vriendin zijn waar hij voor gevallen is..



Wat zeggen jullie? Of misschien totaal andere opties?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven