Tips route Java - Bali - Gili Trawangan in 3 weken

19-07-2023 16:59 108 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik open maar even een apart topic, wel zo handig.
Ik ben nog aan het nadenken, puzzelen waar onze eventuele volgende verre reis naar toe zou kunnen gaan (zie andere topic). Ticketprijzen zullen zeker een belangrijke rol spelen (en overnachtingen).
Azië staat wel hoog op mijn lijstje moet ik zeggen. Thailand is een overweging en daarvoor heb ik al een route in elkaar gestoken, maar daarover heb ik wel lichte twijfel over het regenseizoen daar (nu ook meerdere dagen achtereen slecht weer in zuid Thailand en boten die niet varen).

Indonesië is ook zeker een optie. Ik ben dus es wat gaan inlezen en de combinatie Java met Bali trekt me wel.
Wordt er ook wel enthousiast van eigenlijk! Dus ik ben ermee aan de slag te gaan om een idee te hebben.
We hebben in principe 3 weken. Misschien 1-2 dagen langer maar dat is afhankelijk van welwillendheid van onze werkgevers.

Ik ben een route aan het knutselen maar kom er niet lekker uit. Heb eigenlijk al teveel dagen ingevuld, idealiter zou er zeker een dag af moeten maar liefst niet daarvoor iets laten haha. Nadeel is ook dat je door de vlucht al 2 dagen kwijt bent want je komt de volgende dag pas aan.
Al kan het best zijn dat het toch te vol is en niet haalbaar. Moet erbij zeggen: wij wel “snelle reizigers”: bekende highlights gezien en door, zeg maar.

Dit heb ik nu:

Dag 1: vertrek
Dag 2: aankomst Java- Jakarta
Dag 3: Jakarta: bijkomen en iets vd stad zien (wat ?)
Dag 4: reisdag met de trein naar Bandung (3,5 uur). Die dag nog iets doen ??
Dag 5: Bandung: krater Kawah Putih, hot springs (3 uur)
Dag 6: Bandung: Malabar Tea Plantations of …….
Dag 7: reisdag Bandung naar Pangandaran (taxi 5 uur?)
Dag 8: Pangandaran: Green Canyon
Dag 9: Pangandaran: dagje strand of vissersdorpje Batu Karas bijv. Andere tips?
Dag 10: reisdag Pangandadan naar Jogjakarta (6-8 uur taxi?)
Dag 11: Jogjakarta: sultanpaleis en bijv. winkelstraat Jalan Malioboro. Verder relaxen ?
Dag 12: Jogjakarta: Borobodur tempels en Prambanan
Dag 13: Jogjakarta - vlucht naar Bali. Vanaf vliegveld met taxi door naar Ubud (1,5 uur)
Dag 14: Ubud: Jatiluwih rijstvelden
Dag 15: Ubud: Ubud Palace + Gunung Kawi tempel
Dag 16: Ubud - Lovina met onderweg Tempel Ulun Danu Bratan en Git Git waterval
Dag 17: Lovina: dolfijnen spotten + Sekumpul watervallen
Dag 18: naar Amed Beach (2 uur) en boot naar Gili Trawangan
Dag 19: Gili Trawangan
Dag 20: Gili Trawangan
Dag 21: boot naar Nusa Lembongan
Dag 22: Nusa Lembongan
Dag 23: Nusa Lembongan
Dag 24: boot naar Sanur
Dag 25: terugvlucht vanaf Bali
Dag 26: weer thuis

Toevoeging:
- fysiek gezien lijkt de beklimming van Bromo/Ij vulkanen me te pittig dus die sla ik over.
- Jakarta zelf trekt me niet zo, dus mag ook best overgeslagen worden, maar daar vlieg je meestal op, dus ben ik daar nu even vanuit gegaan. Vliegen op Jogyakarta kan ook, maar dan weet ik ook niet goed hoe de route in elkaar te zetten.
- ik zou ook nog Bandun/Pangangadan kunnen skippen en vanaf Jakarta de trein kunnen nemen naar Jogyakarta. Levert wel wat meer tijd elders op, maar dan mis ik wel heel veel op Java lijkt me.
- ik heb geen ervaring met zelf reizen in Azië dus ik zal vooral auto en privé chauffeur/taxi gebruiken voor vervoer, denk ik.
- voor Gili T. en Nusa L. nog geen concrete plannen, behalve wat snorkelen, mooie strandjes, rustig eiland verkennen. Tips welkom.

Wie heeft deze route ook es gedaan en heeft tips? Of ideeën voor andere routes met de genoemde plaatsen.
Heb al wel wat rondreizen bij aanbieders bekeken maar die sluiten niet helemaal aan, want bijv. bijna allemaal hebben ze Bromo erin.

Ook nog zoekende naar wat haalbaar is om te bezoeken die dag of wat beter gepland kan worden, of aanrader van wat ik in bepaalde regio’s niet moet missen.

Je ziet het….ben nog volop in het voorstadium!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het vooral erg veel voor 3 weken. Alleen het reizen al vond ik zeer vermoeiend. Ik zou dan of Java en Bali doen of Bali en Gili eilanden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb deze route gedaan en daar 9 weken voor uitgetrokken...

Ik zou je route drastisch inkorten door Bali óf (de eilanden bij) Lombok eruit te halen. Je bent nu alleen maar aan het reizen en rennen, vliegen, alles willen zien, maar eigenlijk niet de tijd nemen om in je op te nemen wat je ziet.
Neem echt minimaal 1x per reisweek een vrije dag tussendoor, die dag vult zich vanzelf met een korte wandeling en een praatje hier of daar. Ik heb de mooiste herinneringen aan juist die spontane ontmoetingen en tripjes.

Je huidige schema is uitputtend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een gejakker in drie weken. Dit is toch geen vakantie?
Alleen Bali en Gili eilanden doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat leuk! Ik heb deze eilanden ook aangedaan, grappig om te zien dat jij andere dingen in je lijstje hebt staan dan dat ik gedaan heb.

Wat betreft Java:
Ik zou dag 3 skippen, jakarta is niet zo'n interessante stad en in de trein kan je ook bijkomen :). Bandung en Pangandaran ben ik niet geweest. Ik ben in één keer met de trein naar Jogjakarta gegaan.

Borobodur & Prambanan kan je voor een paar cent (€0,25) met de bus naartoe, scheelt veel geld! Borobodur was afgelopen zomer 'dicht' als in, je kon er wel omheen lopen, maar niet erop. Die mooie zonsopgang foto's die je overal ziet... dat kan niet meer! Tenminste.... vorig jaar. Je zou op google maps bij de recensies kunnen kijken of het inmiddels al weer mogelijk is.

Ik ben wel doorgegaan (met de trein) naar de Bromo vulkaan en zou dit toch echt aanraden. Wij sliepen al hoog in de bergen (wil de accommodatie best voor je opzoeken) en hebben via de accommodatie een tour geboekt. Een auto brengt je naar boven, het laatste stukje loop je zelf (peanuts!).

Wij volgen vanaf Surabaya naar Bali. Daar kom ik in een apart berichtje op terug!

Wij hadden
Dag 1: vertrek
Dag 2: aankomst Java- Jakarta
Dag 3: Trein naar Jogjakarta
Dag 4: Cooking class, Prambanan
Dag 5: Borobodur, stad verkennen
Dag 6: Trein naar probolingo, taxi naar accommodatie bij de vulkaan
Dag 7: Bromo vulkaan, vliegen naar Bali
blond93 wijzigde dit bericht op 19-07-2023 17:35
Reden: Aanvulling
11.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben 3 weken Bali en Nusa Lembongang gedaan. Hadden ook de Gilli’s willen doen maar dat was een stuk langer met de boot en
we hadden malaria pillen moeten slikken. Daarom niet gedaan .
Vooraf niks geregeld, alleen vlucht heen en terug.
Wij zijn gewoon op de bonnefooi gegaan, ter plekke steeds gekeken wat we wilden doen en waar we gingen overnachten.
Dat ging prima, er is zoveel te zien en te doen. De afstanden op Bali zijn goed bereisbaar. Wij regelden steeds een local met een auto om ons naar de volgende plek te brengen.
Het is zo’n mooi, fijn eiland. Heel fijne open sfeer en lieve mensen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op Nusa Lembongang is niet zoveel. Je kan er wel mooi duiken en snorkelen. Mooie zonsondergangen. Is een goede plek om bij te komen van het reizen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Om nog even wat uit je reisschema te pikken:
"Dag 5: Bandung: krater Kawah Putih, hot springs (3 uur)
Dag 6: Bandung: Malabar Tea Plantations of …. …
"

Ik heb zo'n dagtrip naar kawah putih en het dorpje met heetwaterbronnen gedaan met auto+chauffeur, vanuit Bandung. Die 3 uur die je daarvoor rekent is absoluut niet realistisch. Het was bij mij toen echt een volledige dagtrip, van 8.00 tot 16.00, je bent alleen al bijna 1,5 uur onderweg naar de heetwaterbronnen...
Het is zeker een prachtige dagtocht, maar wel echt veel langer dan 3 uur en ik heb de dag erna juist een rustdag gedaan.

Onderweg kom je overigens ook langs theeplantages, dus wellicht is de Malabar plantage de dag erna niet nodig? Ik zou daar een rustige stadswandeling in Bandung voor in de plaats doen. Er is enorm veel koloniale geschiedenis te vinden, als je dat interesseert.

Ook het verkeer op Bali staat vaak muurvast, reken daar dus ook echt heel ruim met je reistijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
3 dagen Nusa lembongan is wel lang. Ik vond Snorkelen bij Menjangan ook heel mooi.
Alle reacties Link kopieren Quote
stippensokken schreef:
19-07-2023 18:19
Om nog even wat uit je reisschema te pikken:
"Dag 5: Bandung: krater Kawah Putih, hot springs (3 uur)
Dag 6: Bandung: Malabar Tea Plantations of …. …
"

Ik heb zo'n dagtrip naar kawah putih en het dorpje met heetwaterbronnen gedaan met auto+chauffeur, vanuit Bandung. Die 3 uur die je daarvoor rekent is absoluut niet realistisch. Het was bij mij toen echt een volledige dagtrip, van 8.00 tot 16.00, je bent alleen al bijna 1,5 uur onderweg naar de heetwaterbronnen...
Het is zeker een prachtige dagtocht, maar wel echt veel langer dan 3 uur en ik heb de dag erna juist een rustdag gedaan.

Onderweg kom je overigens ook langs theeplantages, dus wellicht is de Malabar plantage de dag erna niet nodig? Ik zou daar een rustige stadswandeling in Bandung voor in de plaats doen. Er is enorm veel koloniale geschiedenis te vinden, als je dat interesseert.

Ook het verkeer op Bali staat vaak muurvast, reken daar dus ook echt heel ruim met je reistijden.
Oh dat is dan niet duidelijk van mij. Ik bedoelde de reistijd erheen. Er staat die dag ook niks anders bij dus dat zou ik eventueel idd als volledige daginvulling plannen, die Kawah Putih/hot springs.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blond93 schreef:
19-07-2023 17:28

Ik ben wel doorgegaan (met de trein) naar de Bromo vulkaan en zou dit toch echt aanraden. Wij sliepen al hoog in de bergen (wil de accommodatie best voor je opzoeken) en hebben via de accommodatie een tour geboekt. Een auto brengt je naar boven, het laatste stukje loop je zelf (peanuts!).

Wij volgen vanaf Surabaya naar Bali. Daar kom ik in een apart berichtje op terug!

Wij hadden
Dag 1: vertrek
Dag 2: aankomst Java- Jakarta
Dag 3: Trein naar Jogjakarta
Dag 4: Cooking class, Prambanan
Dag 5: Borobodur, stad verkennen
Dag 6: Trein naar probolingo, taxi naar accommodatie bij de vulkaan
Dag 7: Bromo vulkaan, vliegen naar Bali
Dat is ook een optie, om Bandung en verder over te slaan. Al lijkt de Green Canyon bij Pangandaran me wel heel mooi, maar het ligt zo rottig en niet handig in een route.

Mijn conditie is gewoon bagger (erg, I know), ik twijfel of Bromo te doen is. Het is natuurlijk wel een van dé highlights van Java. Ik lees er wisselende verhalen over qua fysieke inspanning. Met de jeep naar een uitzichtpunt kan natuurlijk wel. Maar daarna nog ca. een uur die 225 steile treden beklimmen naar de krater zie ik niet zo zitten, lijkt mij pittig en zeker geen “peanuts” als je slechte conditie hebt.
Je hotel in de buurt hoor ik toch wel graag, ik ga het nog es overwegen en verder puzzelen.

De trein van Jogjakarta naar Probolingo duurt ook zo’n 8,5-9 uur lees ik. Met privéchaufffeur is het een stuk duurder maar ben je in ca. 5 uur in Cemorolawang en zit je vlakbij Bromo dacht ik.
Je bent natuurlijk die nacht/vroege ochtend op excursie naar Bromo. zijn jullie diezelfde dag daarna weer zo’n 3 uur doorgereden naar AirPort Surabaya en dan einde van de dag ofzo doorgevlogen naar Bali?
Vermoeiende dag dan ook zeg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Onkruit schreef:
19-07-2023 17:55
Wij hebben 3 weken Bali en Nusa Lembongang gedaan. Hadden ook de Gilli’s willen doen maar dat was een stuk langer met de boot en
we hadden malaria pillen moeten slikken. Daarom niet gedaan .
Voor Nusa Lembongan lijkt me relaxen en genieten van het mooie strand enzo heerlijk. Er zijn geen spannende dingen te doen maar ik lees bijv. Devils Tear, Blue Lagoon leuk om te bekijken. En via de gele brug naar Nusa Ceningan, of eventueel een snorkeltrip met manta roggen). Dan zijn twee dagen alweer zo gevuld lijkt me.
Helemaal op de bonnefooi gaan is niks voor ons. We hebben ook twee kinderen (nou ja…een puber en jongvolwassene) bij ons en ik vind het zonde van de tijd om terplekke te moeten uitzoeken wat er te doen is of waar we gaan overnachten.
Ik zou wel overwegen om vlucht en verblijf vooraf zelf te regelen en gratis annuleerbare hotels te boeken zodat je nog flexibel kunt zijn als dat nodig is.
Malariatabletten zijn niet perse nodig dacht ik? Maar áls we voor Indonesië kiezen zal ik dat tzt zeker navragen bij de GGD.

Ik lees overal dat zelf vervoer regelen met privé chauffeurs te doen is, geen ervaring mee dus dat zou ik wel spannend vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou Jakarta inderdaad overslaan. Wij hadden daar 1,5 dag en een halve dag was al teveel. Vind het echt een vieze, lelijke stad.
De Bromo is te doen. Ik heb ook echt een baggerconditie, maar het was ok. Wel wat benauwd omdat de bromo toen veel as spuwde.
Alle reacties Link kopieren Quote
mamaonbekend schreef:
19-07-2023 19:27
Dat is ook een optie, om Bandung en verder over te slaan. Al lijkt de Green Canyon bij Pangandaran me wel heel mooi, maar het ligt zo rottig en niet handig in een route.

Mijn conditie is gewoon bagger (erg, I know), ik twijfel of Bromo te doen is. Het is natuurlijk wel een van dé highlights van Java. Ik lees er wisselende verhalen over qua fysieke inspanning. Met de jeep naar een uitzichtpunt kan natuurlijk wel. Maar daarna nog ca. een uur die 225 steile treden beklimmen naar de krater zie ik niet zo zitten, lijkt mij pittig en zeker geen “peanuts” als je slechte conditie hebt.
Je hotel in de buurt hoor ik toch wel graag, ik ga het nog es overwegen en verder puzzelen.

De trein van Jogjakarta naar Probolingo duurt ook zo’n 8,5-9 uur lees ik. Met privéchaufffeur is het een stuk duurder maar ben je in ca. 5 uur in Cemorolawang en zit je vlakbij Bromo dacht ik.
Je bent natuurlijk die nacht/vroege ochtend op excursie naar Bromo. zijn jullie diezelfde dag daarna weer zo’n 3 uur doorgereden naar AirPort Surabaya en dan einde van de dag ofzo doorgevlogen naar Bali?
Vermoeiende dag dan ook zeg.
Ja klopt, is inderdaad een lange zit. Maar onderweg zie je prachtige dingen, het voelde als een 'rustdag'. Wat betreft de Bromo, het gaafst vond ik daar de zonsopkomst met uitzicht op de vulkaan. De peanuts ging over dat stukje lopen vanaf de jeep naar het uitzichtpunt. Die treden daarna beklimmen zou je dan of heel rustig aan moeten doen, of overslaan. Ik deed er bij lange na geen uur over, maar dat is voor iedereen natuurlijk verschillend. Ik heb even op Booking.com gekeken, wij sliepen hier: Cahyo Homestay Bromo, zij hebben ook de tocht voor ons geregeld en de chauffeur van het station en naar het vliegveld. We zijn inderdaad gelijk diezelfde dag doorgegaan. We hadden de vlucht om 16.25 uur en zaten rond 20.00 uur heerlijk in Bali aan ons avondeten. Het is een intensieve dag, maar voor ons was het prima te doen aangezien je overal naartoe gereden wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoals ik in het vorige topic had gezet, hebben wij vorige maand Java en Bali gedaan, 3 weken ter plaatse.
Het programma is ongeveer zoals je beschrijft. Best wel pittig maar met voldoende rusttijd en tijd om van de omgeving te genieten.

Wij deden het met gids en chauffeur (ook stuk trein en boot, maar je bagage wordt ondertussen ter plaatse gebracht en ze staan je daar op te wachten)

Ik kan je gerust zijn gegevens doorgeven. Wij deden het via een Nederlandse organisatie maar waren niet helemaal tevreden over bepaalde zaken. De gids werkt onafhankelijk en kan je vrijblijvend een prijs opgeven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bali:

Wij zijn de dag nadat we aankwamen op het vliegveld met de boot vanaf Sanur naar Nusa Penida gegaan. Hier hebben we een scooter gehuurd en in 2 dagen het eiland wat verkend. Hoogtepunten: Angels Billabong, Broken Beach, Diamond Beach & T-rex point. Achteraf hebben we spijt dat we hier niet de Manta snorkel hebben gedaan, deze wilden we bij de Gili's doen, maar daar waren ze helaas niet...

Dag 8: Met de vroege boot naar Nusa Penida, Angels Billabong, Broken Beach
Dag 9: Diamond Beach
Dag 10: T-Rex point, met de late boot terug naar Bali

Hierna zijn wij naar Ubud gegaan. Ook hier raad ik je aan, als jullie het durven, om een aantal scooters te huren. Het bespaart je heel veel geld en je kan langs de ellenlange files! Wij hebben hier de watervallen in de omgeving verkent, gewandeld door de rijstvelden, naar de Pura Ulun tempel gegaan, de art market in Ubud bekeken (je kunt daar zulke mooie dingen kopen!!), naar de Tanah Lot tempel gescooterd, natuurlijk de tegallalang rijstterassen bekeken, en nog wat tempels.

Dag 11: Watervallentour
Dag 12: Rijstvelden, Pura Ulun
Dag 13: Ubud, Tanah Lot
Dag 14: Tegallalang rijstterassen, Pura tirta empul, door naar Sidemen


We hebben ook een stop in het plaatsje Sidemen gemaakt. Dit zou je over kunnen slaan. Het was een heerlijke rustige stop na het overvolle Ubud, maar niet heel bijzonder.

Dag 15: Omgeving Sidemen

Hierna zijn we doorgegaan naar een homestay in de buurt van tirta gangga, dit om de tempel te bezoeken, maar ook om weer een zonsopkomst met uitzicht op de vulkaan te hebben, ook dit was niet heel bijzonder, maar wel leuk!

Dag 16: Door naar Tirta Gangga + tempel
Dag 17: Zonsopkomst Mount Agung + met de boot naar de Gili's.

Ik zie dat jij hebt bedacht om via Amed naar de Gili's te gaan. Dat was ook ons oorspronkelijke plan, maar daar konden we niet echt een veerdienst vinden, of het was erg duur. Ik weet niet meer hoe het precies zat. Wij zijn dus vanaf Padangbai naar Gili T gegaan, een boottrip van 2 uur.

Hier hebben we een snorkeltour gedaan (met heel veel mensen!), zijn we naar de andere Gili's geweest en hebben we 2 dagen gedoken.

Dag 18: Snorkeltour
Dag 19: Duiken
Dag 20: Duiken

Wij zijn met de lokale ferry hierna naar Lombok gegaan. Deze kostte €1,50 per persoon tegenover €40. We zijn vanuit de haven gelijk met een taxi naar het nieuwe hotel vlakbij het vliegveld gegaan en vlogen de volgende dag naar huis.

Dag 21: Gili's naar Lombok
Dag 22: Naar huis

Zoals je ziet zijn wij ook wel van het doorgaan, niet te lang op 1 plek en alles zo effectief mogelijk plannen. Dus ook kijken naar boottijden, zodat je het meeste uit je dag kan halen.

Wat betreft de malariapillen, ons werd geadviseerd geen noodbehandeling mee te nemen, omdat we gelijk na de Gili's naar huis gingen. Tegen de tijd dat de incubatietijd voorbij zou zijn en we ziek zouden kunnen worden, waren we al in Nederland geweest, zodat we gelijk goed behandeld zouden kunnen worden in een ziekenhuis. Als de Gili's niet de laatste stop waren geweest, hadden we een noodbehandeling mee moeten nemen. Preventief slikken was vorig jaar niet nodig.

Succes met het plannen en uitzoeken van deze reis! Als je nog wat budget hotel tips wilt, laat maar weten!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi,

Ik vind het ook nogal een fiks tempo, en zou wat rustiger aan doen. Zie al mooie tips van anderen!

En ik zou het dolfijnen spotten bij Lovina echt over slaan. Hoe dit wordt verkocht in de boekjes is echt niet de beleving die je krijgt. Valt vies tegen als toerist.
Kijk vooral even dit filmpje (of een van de vele andere online):
https://youtu.be/3IS76txZCsA
Vanaf 2 min 30 zie je hoe het er aan toe gaat, en gigantisch veel boten.


Ik ben niet per se tegen het opzoeken en benaderen van dieren in hun natuurlijke habitat, maar zoals het daar gebeurt is echt niet de mooie beleving zoals het voorgespiegeld wordt in de boekjes, en super schadelijk voor de dolfijnen.

In de praktijk jakkeren er vele luide bootjes met toeristen allemaal tegelijk achter hetzelfde kleine groepje dolfijnen aan. Ik zag meer dan 15 bootjes tegelijk, maar op het filmpje van de link hieronder zijn het er nog veel en veel meer (zeker meer dan 50). Dit ene groepje dolfijnen wordt van alle kanten achterna gezeten door al die bootjes en ze kunnen niet weg, want ze worden continu gevolgd door al die boten. Niet helemaal de ervaring zoals het in de toeristenboekjes verkocht wordt o_o

In heb het gade geslagen vanaf de kust en verhalen van de locals gehoord - ik zou het echt niet doen. De aantallen dolfijnen nemen daar dan helaas ook al jaren af, volgens de locals die ik sprak.

Online kan je ook filmpjes van ervaringen vinden. Zie bijvoorbeeld deze link:
https://youtu.be/3IS76txZCsA
Vanaf 2 min 30 zie je hoe het er aan toe gaat, en gigantisch veel boten.
tripsie wijzigde dit bericht op 21-07-2023 00:14
29.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Eens met de rest. Dit is toch niet te doen? Ik heb binnenkort drie weken uitgetrokken voor Bali en de Gili's en heb het idee dat ik daarbij al moet haasten.
Alle reacties Link kopieren Quote
.
tripsie wijzigde dit bericht op 23-07-2023 20:10
99.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werd zo sloom van Bali dat ik daar bijna 2 maanden ben blijven hangen zonder ook maar al te veel te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yessie-go schreef:
19-07-2023 23:02
Zoals ik in het vorige topic had gezet, hebben wij vorige maand Java en Bali gedaan, 3 weken ter plaatse.
Het programma is ongeveer zoals je beschrijft. Best wel pittig maar met voldoende rusttijd en tijd om van de omgeving te genieten.
Ik stuur je even een PB !
Alle reacties Link kopieren Quote
N.a.v. jullie input ben ik nog eens gaan puzzelen en tot een iets andere route (voorlopig) gekomen.
Omdat Jakarta me niet trekt, heb ik nu starten in Jogjakarta en Bromo toegevoegd want het uitkijkpunt moet lukken als je daar met een jeep naar toe wordt gebracht. En dan zien we wel.
Ik zou wel graag de Green Canyon willen zien maar het is lastig in de route in te plannen.

Dit heb ik nu staan :

Dag 1: vertrek
Dag 2: aankomst Jogjakarta
Dag 3: Jogjakarta: stad verkennen, bijv. winkelstraat Jalan Malioboro.
Dag 4: Jogjakarta: Borobudur en Prambanan bij zonsondergang
Dag 5: Jogjakarta: misschien kookcursus en sultanpaleis
Dag 6: Jogjakarta: ? nog in te vullen, beetje relaxen etc.
Dag 7: van Jogjakarta met taxi privéchauffeur naar Cemorolawang, bij Bromo (5 uur)
Dag 8: Bromo vulkaan bezoeken, uitkijkpunt.
Dag 9: Taxi naar Surabaya (4 uur) en vliegen naar Bali. Door naar Canggu (1 uur)
Dag 10: Canggu relaxen. Tempel Tanah Lot bij zonsondergang
Dag 11: naar Ubud (1 uur): Ubud Palace + Pura Puseh Desa Batuan tempel
Dag 12: Ubud: rijstvelden Tegallalang
Dag 13: Ubud: relaxen
Dag 14: Ubud - Lovina met onderweg Tempel Ulun Danu Bratan en Git Git waterval
Dag 15: Lovina: optie dolfijnen spotten + Sekumpul watervallen
Dag 16: naar Padangbai (3 uur) en boot naar Gili Trawangan (1,5 uur)
Dag 17: Gili Trawangan (fietsen?)
Dag 18: Gili Trawangan
Dag 19: boot naar Nusa Lembongan (Devils Tear, Blue Lagoon)
Dag 20: Nusa Lembongan (The Yellow Bridge naar Nusa Ceningan)
Dag 21: Nusa Lembongan (bv. snorkelen met manta roggen)
Dag 22: boot naar Sanur, daar overnachten.
Dag 23: terugvlucht
Dag 24: weer thuis

Volgens mij heb ik wel meer rust ingepland, en enkele “lege” dagen of weinig gepland.
Ik overweeg nog minder Jogjakarta en dan de trein naar Malang er tussen te voegen en van daaruit naar Bromo. Maar of dat iets toevoegt?


Het hangt er ook vanaf of ticketprijzen vliegen op Jogjakarta niet veel duurder zijn dan op Jakarta. Als een retour Bali uiteindelijk veel goedkoper blijkt te zijn, dan is dat weer een andere overweging.
Nogmaals: bestemming Indonesië ligt nog helemaal niet vast, maar ik vind het wel prettig voor ik lukraak tickets zou boeken, een beetje inzicht te hebben in routes en bezienswaardigheden.

Wat denken jullie van deze herziene route Java-Bali ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind deze nieuwe planning er een stuk beter uit zien. Goed dat je een paar 'lege' dagen er tussen hebt gezet.
Zo'n reis vraagt altijd wat ruimte om spontane dingen te laten 'ontstaan', laat je vooral ook meevoeren door wat je tegenkomt. Neem die ruimte om gewoon wat rond te struinen en korte gesprekjes aan te knopen met mensen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ziet er goed uit! Ik zeg doen :).
Alle reacties Link kopieren Quote
Beter hè?

Tips voor andere bezienswaardigheden die ik niet genoemd heb, altijd welkom! Dan maak ik een lijstje van opties per dag wat bij elkaar ligt.

Fine goede hotels met 4-persoonskamer en zwembad ook welkom. En ik vind het ook wel leuk om een keer in een mooie villa met privézwembad te slapen bijv. Ubud of op de eilanden (als er daar villa’s zijn). Niet afgelegen maar wel gunstige ligging.

Kun je eigenlijk vanaf de eilanden ook ergens zo de zee in lopen om te snorkelen of kan dat alleen maar met een tour?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven