Geloof staat in de weg in de relatie

04-07-2014 23:32 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi mensen, ik zou graag wat advies willen van jullie.



De situatie zit zo: ik en mijn vriendin zijn al 3 jaar samen, hartstikke gelukkig en al, maar er was altijd één ding dat niet klopte, zij was christelijk en ik atheïst. Soms ging ik met haar en d'r ouders mee naar de kerk, maar voorderest voel ik niet zo veel voor dat geloof. Nu onze studie's zijn afgelopen beginnen die ouders erg opdringerig te doen tegen mij over dat ik mij moet bekeren, dit gaat in de vorm van dopen. Nu voel ik er zelf natuurlijk vrij weinig voor en hoeft het voor mij niet. Mijn vriendin zou het natuurlijk fijn vinden als ik me ging dopen met haar. Vandaag kwam er een hele andere wending in onze relatie.. D'r ouders zeiden namelijk dat als ik me niet binnenkort doop, ik niet meer welkom ben en ik mijn vriendin niet meer mag zien.. Ikzelf vind dit echt verschrikkelijk en ouderwets om dit te flikken, dit kan gewoon niet natuurlijk. Ik wil me namelijk ook gewoon niet dopen, omdat ik van mezelf weet dat ik het geloof na het dopen zwaar ga verwaarlozen en dat betekent dus dat het een ritueel is zonder enige betekenis, dat dopen. En het alleen voor haar doen is natuurlijk ook niet goed, het moet uit mezelf komen. Nou wil ik haar natuurlijk helemaal niet kwijtraken.. Ik hou zielsveel van haar. Mijn vriendin staat een beetje neutraal in deze situatie jammer genoeg, ze kan niks tegen die ouders van haar zeggen want die zijn nogal streng ingesteld. Maar nu het dilemma: dopen of niet? Hoe denken jullie hierover?



Groet
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet dat jouw vriendin het fijn zou vinden als jij een keuze zou maken voor iets waar je totaal niet achter staat.



Ik zou zeggen; niet doen. Hypocriet ook, als je voordat je gedoopt wordt bijvoorbeeld moet vertellen waarom je gedoopt wil worden en gaat bidden etc., terwijl je daar eigenlijk helemaal niet in gelooft.
Alle reacties Link kopieren
Niet.

Dat zou toch ontzettend hypocriet zijn?

Voor haar ouders maakt dat misschien niet uit, zo hypocriet is het geloof vaak, bah.

Ik denk overigens dat ik niet een relatie zou kunnen/willen met een gelovig iemand, dan sta je toch wel heel verschillend in het leven.



Hoe oud zijn jullie?

En woont ze nog bij jaar ouders?
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud zijn jullie?
Komt wel goed, schatje!
Alle reacties Link kopieren
Ja daaaag!! Kom op zeg! Is zou moslim worden en haar een hoofddoek laten dragen.. Laat haar eens voor jullie opkomen, neutraal zijn is niet aan de orde want zij is het leidend voorwerp..
Alle reacties Link kopieren
Ik 18 en zij 17.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf gelovig. Mijn vriend ook. We vinden het geloof allebei zeer belangrijk.



In jou geval zie ik dat de ouders er veel waarde aan hechten en je vriendin niet. Ik raad je aan echt in een goed gesprek te gaan met je vriendin, als ze voor jou kiest zullen haar ouders haar keuze moeten respecteren.



Hoe oud zijn jullie? -Dit vraag ik me serieus af omdat ik het best vreemd vind dat ouders beslissen of jij wel of geen contact mag met hun dochter. Tenzij jullie 12 zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je laat je toch zeker niet dwingen tot een geloof, waar zijn ze mee bezig? Wat een engnekken.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
.
anoniem_190819 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 16:51
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou van mijn vriendin in zo'n situatie toch echt meer verwachten. Ze hoeft heus niet te kiezen tussen jou en haar ouders, maar ze mag wel een uitspraak doen over wat zij verwacht. En als zij verwacht dat jij je laat dopen, dan lopen jullie verwachtingen zo uiteen dat het wel eens over en uit zou kunnen zijn. Want een geloof aan gaan doe je toch echt alleen voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Dat is duidelijk, je zegt het zelf al: niet dopen want je gelooft niet. Maar je houdt van je vriendin, dus de vraag is aan haar: wat doet zij nu jij niet gelooft?
Als je zelf niet christelijk bent of je kan vinden in deze religie heeft dopen weinig zin. Als je vriendin er neutraal in staat is er ook niet zoveel aan de hand toch? Of hebben haar ouders zoveel invloed dat ze het daarom ook uit gaat maken?
Alle reacties Link kopieren
Zijn er werkelijk mensen, die een ander persoon een geloof opdringen, daarbij totaal voorbijgaande aan waarom iemand geloofd?



Als de beste mensen zo verschrikkelijk christelijk zijn, behoren ze toch ook te weten dat een plons water iemand niet tot christenen maakt
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Niet dopen. Dat is hypocriet want je gelooft niet in die nonsens.

Voor je vriendin is het ook niet makkelijk dat haar ouders zo extremistisch zijn in hun geloof. Bij zulke reli-freaks kan 't zijn dat ze uit de familie wordt verstoten als ze met jou om blijft gaan. Zij zal dus zelf de keuze moeten willen maken het geloof zelf de rug toe te keren en openlijk voor jou te kiezen. Als zij dat niet doet omdat ze haar ouders niet wil verliezen, dan rest haar niet anders dan een vriendje te kiezen die uit de zelfde reli-hoek komt.
quote:theia schreef op 04 juli 2014 @ 23:45:

Ik zou van mijn vriendin in zo'n situatie toch echt meer verwachten. Ze hoeft heus niet te kiezen tussen jou en haar ouders, maar ze mag wel een uitspraak doen over wat zij verwacht. En als zij verwacht dat jij je laat dopen, dan lopen jullie verwachtingen zo uiteen dat het wel eens over en uit zou kunnen zijn. Want een geloof aan gaan doe je toch echt alleen voor jezelf.



Dit dus. ik zou het me echt niet door vriendin aan laten leunen dat zij daar "neutraal" in staat.

Wat vind ze er zelf van, dat haar ouders voor haar bepalen dat ze het maar met je uit moet maken als je je niet bekeert?
Ik zou er niet aan beginnen, aan dat dopen. Echt heel erg niet.
Alle reacties Link kopieren
Laat je NIET manipuleren, je bent volwassen, je vriendin bijna en dan hebben haar ouders er helemaal niets meer over te zeggen. Ik hoop dat je vriendin in staat is voor zichzelf te denken en jij ook.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
17 en 18 jaar.

Te jong om zulke beslissingen (hij dopen of zij ruzie met ouders) te kunnen nemen.



Welke stroming hangt ze aan ? Misschien kun je eens met haar dominee spreken of een alpha-cursus daar volgen ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Als je vriendin er geen moeite mee heeft dat dopen voor jou gelijk staat aan liegen, kan je overwegen om het te doen zodat je van het gezeur van haar ouders afbent.



En dan zo snel mogelijk ver weg verhuizen. Liefst samen
Alle reacties Link kopieren
Zo zie je maar weer: geloof maakt meer kapot dan je lief is.



Ziet je vriendin niet in hoe hypocriet het zou zijn om je te laten dopen? Als ik werkelijk in een god zou geloven, zou ik er ontzettend op tegen zijn als ongelovigen mijn geloofsrituelen gingen misbruiken. Als homo's mogen trouwen, dan "doet dat iets af aan HUN huwelijk," is de orthodoxe redenering, toch? Maar als ongelovigen zich laten dopen, doet dat zeker niks af aan HUN doop?



Stelletje gekken zijn het, al die orthodoxen!
quote:Snoesje666 schreef op 04 juli 2014 @ 23:52:



Welke stroming hangt ze aan ? Misschien kun je eens met haar dominee spreken of een alpha-cursus daar volgen ?En wat voegt dat toe? Als je niet gelooft en ook niet van plan bent aan dat toneelspel mee te gaan doen, dan ga je toch niet naar de dominee? Die zal heus niet met haar ouders gaan praten om een ongelovige als vriend toe te staan.
Niet dopen, blijkbaar is het geloof/ouders belangrijker voor je vriendin dan jij. Zij had voor je op moeten komen, moeten zeggen dat zij niks te maken hebben met je geloofskeuze en dat als zij met een heiden wil zijn en een heidens bestaan wil hebben dat haar keus is. Waarschijnlijk is dat ook waar de schoen wringt, zij wil geen heidens bestaan leiden.
Ik zou er nu mee kappen. Misschien moeilijk, maar je bent nu nog jong. Stel jullie blijven samen.. Moet je dan ook over een jaar of 2 al trouwen omdat dat ook zo hoort? En je eventuele kinderen zullen dan ook gedoopt moeten worden van haar ouders..
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 04 juli 2014 @ 23:52:





Welke stroming hangt ze aan ? Misschien kun je eens met haar dominee spreken of een alpha-cursus daar volgen ?Waarom zou hij dat moeten gaan doen joh?
Zolang je vriendin niet losbreekt van het geloof, zul je er idd continu gezeik door hebben. Dan zullen de ouders steeds meer hun wil proberen door je strot te duwen. Dus trouwen ipv samen ongetrouwd gaan backpacken in Thailand o.i.d. Ze zullen je vrijheden proberen in te perken. Zolang het meisje nog niet durft tegen haar ouders in te gaan en zich nog laat onderdrukken en indoctrineren, heb je weinig kans.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven