Geloof staat in de weg in de relatie

04-07-2014 23:32 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi mensen, ik zou graag wat advies willen van jullie.



De situatie zit zo: ik en mijn vriendin zijn al 3 jaar samen, hartstikke gelukkig en al, maar er was altijd één ding dat niet klopte, zij was christelijk en ik atheïst. Soms ging ik met haar en d'r ouders mee naar de kerk, maar voorderest voel ik niet zo veel voor dat geloof. Nu onze studie's zijn afgelopen beginnen die ouders erg opdringerig te doen tegen mij over dat ik mij moet bekeren, dit gaat in de vorm van dopen. Nu voel ik er zelf natuurlijk vrij weinig voor en hoeft het voor mij niet. Mijn vriendin zou het natuurlijk fijn vinden als ik me ging dopen met haar. Vandaag kwam er een hele andere wending in onze relatie.. D'r ouders zeiden namelijk dat als ik me niet binnenkort doop, ik niet meer welkom ben en ik mijn vriendin niet meer mag zien.. Ikzelf vind dit echt verschrikkelijk en ouderwets om dit te flikken, dit kan gewoon niet natuurlijk. Ik wil me namelijk ook gewoon niet dopen, omdat ik van mezelf weet dat ik het geloof na het dopen zwaar ga verwaarlozen en dat betekent dus dat het een ritueel is zonder enige betekenis, dat dopen. En het alleen voor haar doen is natuurlijk ook niet goed, het moet uit mezelf komen. Nou wil ik haar natuurlijk helemaal niet kwijtraken.. Ik hou zielsveel van haar. Mijn vriendin staat een beetje neutraal in deze situatie jammer genoeg, ze kan niks tegen die ouders van haar zeggen want die zijn nogal streng ingesteld. Maar nu het dilemma: dopen of niet? Hoe denken jullie hierover?



Groet
quote:dubbeltje4 schreef op 04 juli 2014 @ 23:58:

[...]





Waarom zou hij dat moeten gaan doen joh?als hij echt serieus is met haar en zij echt serieus met haar religie dan zou het nuttig zijn om in ieder geval haar kijk op de wereld serieus te nemen, mits hij verder wil in een relatie waar religie hoogtij viert.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 05 juli 2014 @ 00:00:

Zolang je vriendin niet losbreekt van het geloof, zul je er idd continu gezeik door hebben. Dan zullen de ouders steeds meer hun wil proberen door je strot te duwen. Dus trouwen ipv samen ongetrouwd gaan backpacken in Thailand o.i.d. Ze zullen je vrijheden proberen in te perken. Zolang het meisje nog niet durft tegen haar ouders in te gaan en zich nog laat onderdrukken en indoctrineren, heb je weinig kans.Hartgrondig mee eens!
Alle reacties Link kopieren
Die mensen zijn duidelijk psychisch niet in orde.

Wees blij dat dit nu al zo duidelijk is.

Zoek een vriendin die ze allemaal wel opeen rijtje heeft!
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, als zij er neutraal in staat, vindt ze de optie dus ook prima dat jij je niet laat dopen. Kortom, keuze snel gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Als geloof zo'n belangrijke rol speelt legt dat een zware druk op je relatie, het geloof zal altijd belangrijker zijn omdat dat, in tegenstelling tot het hier en nu, een eeuwig leven na de dood garandeert (denken gelovigen).
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzx schreef op 05 juli 2014 @ 00:01:

[...]





als hij echt serieus is met haar en zij echt serieus met haar religie dan zou het nuttig zijn om in ieder geval haar kijk op de wereld serieus te nemen, mits hij verder wil in een relatie waar religie hoogtij viert.Zij kan van haar geloof afvallen, dan is het probleem ook opgelost.
quote:lizzx schreef op 05 juli 2014 @ 00:01:

[...]





als hij echt serieus is met haar en zij echt serieus met haar religie dan zou het nuttig zijn om in ieder geval haar kijk op de wereld serieus te nemen, mits hij verder wil in een relatie waar religie hoogtij viert.Komt op mij meer over dat zij alleen aan die poespas mee doet voor haar ouders. Lijkt me overigens ook heel moeilijk om daaruit los te komen. Maar ze is nog maar 17, woont waarschijnlijk nog thuis, dus gaat nog braaf mee naar de kerk om gezeik te voorkomen.
quote:dubbeltje4 schreef op 05 juli 2014 @ 00:02:

[...]



Zij kan van haar geloof afvallen, dan is het probleem ook opgelost.



Ja, het is een beetje jammer dat het niet duidelijk is in de OP hoe de status van vriendin is, op dit moment kunnen we ook geen degelijk advies geven aan TO hoe verder te gaan met deze situatie.



Wanneer dat opgehelderd is kan er ook concreter aangegeven worden wat TO moet doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 05 juli 2014 @ 00:02:

[...]



Zij kan van haar geloof afvallen, dan is het probleem ook opgelost.Dat zal niet snel gebeuren, de druk van ouders en kerk is zonder twijfel groot, als ze eruit stapt komt ze in de hel en als je bent opgevoed met hel en verdoemenis zal de angst daarvoor niet snel verdwijnen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 04 juli 2014 @ 23:58:

[...]





Waarom zou hij dat moeten gaan doen joh?



Je kunt pas ergens over oordelen als je er iets van af weet.

Een atheïstische kameraad deed met die bedoeling een bijbelstudie.

Die krijgt nooit meer Jehova's aan de deur, nu.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Het probleem van TO's vriendin is juist groot als zij openlijk het geloof de rug toe keert. Want de kans is dan groot dat haar ouders haar verstoten. En wil zij dat risico lopen voor haar eerste jeugdscharrel?
Alle reacties Link kopieren
Snoezeman is meer dan 25 jaar geleden bewust weggelopen bij de vrijgemaakten en heeft daar nog steeds last van, letterlijk.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
wat zijn vrijgemaakten?
Wat doen ze dan snoes? Puur oprechte interesse.
Volgens mij staat vrijgemaakten voor de groep die zich vrijmaakte van de gereformeerde. Maar dus eigenlijk nog net zo vast in het leven staat.
Alle reacties Link kopieren
Vrijgemaakten is een vrij zware stroming binnen de pc-kerk.
Alle reacties Link kopieren
.verkeerde topic.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je jezelf erop moet voorbereiden dat deze relatie geen lang leven meer is beschoren. Zij is met haar 17 jaar en thuiswonend waarschijnlijk niet in staat om nu eisen te stellen aan haar ouders om een niet-gelovige te accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo het idee dat vriendin niet echt neutraal is, maar niet voor haar mening uit durft te komen, of misschien niet tegen haar ouders in durft te gaan.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Het gaat niet om het dopen.



Als het enkel om het dopen ging, kon je overwegen het te doen. Immers, voor een niet-gelovige is het alleen maar een schepje water. Maar voor haar ouders betekent het heel veel meer.



Misschien kun je eens peilen bij je vriendin waarom je ouders het dopen zo belangrijk vinden en wat ze daarna verwachten. Wellicht maakt het voor jou verschil of ze eigenlijk bedoelen 'dopen is de start van jouw gelovige leven en we verwachten dat je een belijdend christen wordt', of dat ze bedoelen 'we zitten sociaal gezien in een lastig parket als onze dochter verkeert met een ongedoopte, maar als je gedoopt bent maken we er verder niet zo'n punt van'.



Niet dat dat laatste een goede reden zou zijn om je maar te laten dopen, maar dan weet je een beetje waar je aan toe bent.



En relativeer ook de felle reacties hier een beetje. Ik weet toevallig dat een van de felste reageerders hier als het zo uitkomt ook een hostie haalt in de kerk omdat het zo opvalt als ze als enige niet gaat
Alle reacties Link kopieren
Dopen doe je met een bepaalde geloofs overtuiging, niet omdat wie dan ook dat wil.

Raar..dat moeten die ouders ook weten, anders verlochen jij jezelf toch?

Idd hypocriet..
quote:Hamer schreef op 05 juli 2014 @ 00:50:

Ik denk dat je jezelf erop moet voorbereiden dat deze relatie geen lang leven meer is beschoren. Zij is met haar 17 jaar en thuiswonend waarschijnlijk niet in staat om nu eisen te stellen aan haar ouders om een niet-gelovige te accepteren.Ze kan het wel, ze wil het niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 05 juli 2014 @ 00:06:

[...]





Je kunt pas ergens over oordelen als je er iets van af weet.

Een atheïstische kameraad deed met die bedoeling een bijbelstudie.

Die krijgt nooit meer Jehova's aan de deur, nu. Ik krijg ook geen Jehova's aan de deur, daar heb ik geen bijbelstudie voor hoeven doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 05 juli 2014 @ 01:02:

[...]



Ik krijg ook geen Jehova's aan de deur, daar heb ik geen bijbelstudie voor hoeven doen.



Gewoon een sticker naast de bel helpt hier heel goed.



Als TO zich laat dopen dan is het volgende dat hij dus een studie moet doen,elke week naar de kerk moet,later trouwt en dan veel kindjes moet maken voor de here gods.

Jongen bedenk je toch eens goed,als je echt van je vriendin houdt praat met haar en de ouders,maar je bent nog zo jong en neem van mij aan dat het hele kerk gedoe een groot toneelspel is.

Ik kom uit een streng gelovend gezin,zodra ik zelf kon beslissen heb ik het geloof afgezworen.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Wat mij vooral stoort in het verhaal is dat vriendin geen eigen mening lijkt te hebben. Dat kan je later lelijk opbreken, zeker als je schoonouders van die godsdienstfanaten zijn. Maar jullie zijn natuurlijk ook nog erg jong he. Misschien gewoon nog een tijdje gezellig met elkaar omgaan zonder allerlei beloftes voor de toekomst en zo?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven