Getuigen voor mijn huwelijk

24-07-2014 08:27 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft mij ten huwelijk gevraagd en nu zijn we bezig met de voorbereiding daarvan.

We zijn nu aan het bedenken wie wij als getuige willen vragen.

Mijn vriend wist het gelijk, zijn broer en vader omdat hij een hele sterke band met hen heeft. Ik heb niet zo'n sterke band met mijn ouders en zus...ik heb wel een erg goede band met mijn schoonmoeder en zou haar graag als mijn getuige willen. Alleen weet ik dan dat er scheve gezichten zullen komen.

Heeft iemand ervaring met het kiezen van getuigen en heeft daar moeite mee gehad?
Het is jouw trouwdag, dus jij bepaalt. Het is aan jou om te bepalen wat je belangrijker vindt: de juiste getuige, of de band met je ouders en zus. Waarschijnlijk weten je ouders en zus zelf ook wel dat jullie band niet zo hecht is? Ik ken ook stellen waarbij hun vrienden hun getuigen waren, het hoeft dus niet perse iemand van je familie te zijn.

Het is overigens niet zo dat er twee getuigen van de bruid en twee getuigen van de bruidegom moeten zijn: als jullie samen maar minimaal twee en maximaal vier personen kiezen.
De keus is aan jouw, maar ik zou het in dit geval wel eerst overleggen met je eigen moeder en zus. Niet dat ze op die dag ineens voor de verrassing komen te staan dat schoonmoeder je getuige is. En ik vind het wel een beetje apart om je schoonmoeder te hebben als getuige. Is een gevoel hoor weet niet, die getuigd ineens voor de "andere kant" zeg maar.
Ai dat is lastig. Voor mij zijn getuigen nou weer niet zo belangrijk dat ik er een familie mee op zijn kop ga zetten, geen idee meer wie mijn getuigen waren als ik eerlijk ben. Ze hebben geen rol, het is een formaliteit.

Ik vrees dat ik voor de makkelijkste weg zou gaan en zus plus moeder zou uitnodigen. Wie weet doet het nog wat voor jullie band.

Als je je schoonmoeder uitzoekt doet het zéker iets voor jullie band maar dan negatief.
Alle reacties Link kopieren
Misschien je schoonmoeder en je eigen moeder.
quote:Desperate_Housewive schreef op 24 juli 2014 @ 08:35:

die getuigd ineens voor de "andere kant" zeg maar.'De andere kant'? Ze gaan trouwen hoor, het is geen rechtszaak! Nogmaals: als aankomend echtpaar moet je minimaal twee, maximaal vier getuigen hebben. Of dat nu twee familieleden van hem en twee familieleden van haar, of twee/drie/vier willekeurig van straat geplukte mensen zijn doet er niet toe, het enige dat telt is dat er buitenstaanders bij het jawoord aanwezig zijn om te kunnen bevestigen dat het stel getrouwd is.
Ik zou het niet doen. Je hoeft niet perse iemand te nemen van jouw familie, kan ook een vriendin of vriend zijn. Maar je schoonmoeder kiezen vind ik echt wat te ver gaan, dan is het alleen zijn familie die de klok slaat.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!



Het is jullie dag en dus jullie keus (al krijg ik stiekem altijd een beetje jeuk van voorgaande zin )



Maar het lijkt me misschien wat moeilijk voor je eigen familie straks als de getuigen enkel uit de familie van je aanstaande komen... Ik zou eerder voor een goede vriendin kiezen dan voor je schoonmoeder.



Maar het is aan jou/jullie..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het doen, maar wel melden bij je moeder misschien. Maar zoals al werd gezegd: het is jullie dag! Scheve gezichten hebben pech.
quote:Trotter schreef op 24 juli 2014 @ 08:38:

[...]



'De andere kant'? Ze gaan trouwen hoor, het is geen rechtszaak! Nogmaals: als aankomend echtpaar moet je minimaal twee, maximaal vier getuigen hebben. Of dat nu twee familieleden van hem en twee familieleden van haar, of twee/drie/vier willekeurig van straat geplukte mensen zijn doet er niet toe, het enige dat telt is dat er buitenstaanders bij het jawoord aanwezig zijn om te kunnen bevestigen dat het stel getrouwd is.ik zeg toch ook dat dat mijn gevoel is. Daar hoef jij het niet mee eens te zijn.
Je moet het zelf weten, maar ik zou het niet doen, het zet de verhoudingen op scherp, ook al is getuige zijn maar een formaliteit. Vind je het echt zo belangrijk? Wil je echt niet dat je zus of je moeder dat doet? Dan zou ik toch eerder een vriendin vragen dan je schoonmoeder...
Vraag dan je moeder, zus en schoonmoeder. Ik zou het zien als een gelegenheid om de band met je moeder en zus beter te krijgen.
quote:reisa1978 schreef op 24 juli 2014 @ 09:03:

Vraag dan je moeder, zus en schoonmoeder. Je mag in totaal maar vier getuigen kiezen. Als schoonvader en zwager al zeker zijn, dan kunnen er nog maar twee bij.
In feite heb je drie keuzes:



1. Kies je eigen familie en voorkom gezeur en gekwetste familieleden

2. Kies je schoonmoeder en doe het zoals jij wilt

3. Kies een vriendin. Dan blijf je neutraal



Hierin is geen verkeerde keuze, doe waar jij je het beste bij voelt.
quote:Desperate_Housewive schreef op 24 juli 2014 @ 08:59:

ik zeg toch ook dat dat mijn gevoel is. Daar hoef jij het niet mee eens te zijn.Weet ik. Maar ik mag je er wel op wijzen dat dat gevoel onterecht is.
quote:Trotter schreef op 24 juli 2014 @ 09:10:

[...]



Weet ik. Maar ik mag je er wel op wijzen dat dat gevoel onterecht is. Ik vind dat gevoel heel terecht. Je kan iemand niet vertellen wat die moet voelen over iets.
quote:matroesjka_ schreef op 24 juli 2014 @ 09:07:

In feite heb je drie keuzes:



1. Kies je eigen familie en voorkom gezeur en gekwetste familieleden

2. Kies je schoonmoeder en doe het zoals jij wilt

3. Kies een vriendin. Dan blijf je neutraal



Hierin is geen verkeerde keuze, doe waar jij je het beste bij voelt.





Ik zou optie 3 kiezen. Andere opties niet verkeerd, maar ook niet handig.

Eigen familie te weinig connectie mee.

Schoonfamilie wordt ongemakkelijk voor je eigen familie. Vermoed dat je ouders en zus er niet echt relaxed bijzitten dan, zo buitengesloten op een feestje wat vooral om de schoonfamilie draait.
quote:Trotter schreef op 24 juli 2014 @ 09:05:

[...]



Je mag in totaal maar vier getuigen kiezen. Als schoonvader en zwager al zeker zijn, dan kunnen er nog maar twee bij.Oja, dan zou ik moeder en schoonmoeder vragen. Maar ja, dat ben ik. Je moet doen wat je zelf wil.
En wil schoonmoeder dit wel? Ik kan me zo voorstellen dat die zich heel opgelaten zou voelen en er niet met heel veel plezier zou zitten.
Krijgen je ouders en zus wel een rol in jullie bruiloft, of zijn ze alleen welkom zonder speciale rol? Houden jullie een receptie? De ouders mogen wel in de 'line up' voor het feliciteren?



Persoonlijk, maar dat ben ik, zou ik dit erg kwetsend vinden als jou ouders zijnde. Dat na een leven lang opvoeden en helpen opgroeien, je schoonmoeder de handtekening mag zetten op de huwelijksakte als getuige van mijn dochter. Overleg het in elk geval, want je idee kan dingen onnodig doen ontploffen.
quote:Desperate_Housewive schreef op 24 juli 2014 @ 09:13:

Ik vind dat gevoel heel terecht. Je kan iemand niet vertellen wat die moet voelen over iets.Je kunt iemand niet vertellen wat hij of zij moet voelen. Maar je kunt wel aangeven dat dat gevoel niet klopt. Denk bijvoorbeeld maar aan die anorexiapatiënt die hier nu weer een topic heeft geopend. Die kun je best vertellen dat haar gevoel dat ze te dik is niet terecht is.
Optie 4: kies niemand, jullie hebben al 2 getuigen

optie 5: laat de bode voor jou getuigen
quote:Trotter schreef op 24 juli 2014 @ 09:24:

[...]



Je kunt iemand niet vertellen wat hij of zij moet voelen. Maar je kunt wel aangeven dat dat gevoel niet klopt. Denk bijvoorbeeld maar aan die anorexiapatiënt die hier nu weer een topic heeft geopend. Die kun je best vertellen dat haar gevoel dat ze te dik is niet terecht is.Ik vind dat nogal een andere situatie, omdat dat gewoon slecht is voor je lichaam. Met dit gevoel doe ik niemand kwaad en ik vind het nog steeds een terecht gevoel. Dat iemand anders dat niet vind is ook goed. Maar hierin kan je niet zo zwart-wit zeggen dat het een onterecht gevoel is vind ik.
Doe gewoon je moeder en je zus of evt een vriendin, zo belangrijk zijn getuigen nou ook weer niet.
Alle reacties Link kopieren
Wij wilden kiezen voor zijn beste vriend en mijn beste vriendin...

Mocht niet van zijn ouders, traditie wilde dat we iemand uit het gezin moesten vragen, als we zijn broer niet vroegen kwam schoonvader niet naar het feest... We vroegen die broer, zegt die: ik ben maar tweede keus, weet niet of ik wel wil... (uiteindelijk wel hoor)

Voelde toen behoorlijk rottig, maar de dag zelf heb ik er geen moment bij stil gestaan. Het maakt niet uit. Zoals eerder gezegd het is een formaliteit, voornaamste is dat jullie trouwen :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven