Gevoelens voor man met autisme. Wederzijds?

01-09-2014 15:08 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zal maar meteen met de deur in huis vallen:

Ik ben verliefd op een man die een vorm van autisme heeft.

Ken hem al een poosje, altijd gedacht dat hij "gewoon" verlegen was en veel waarde hecht aan regelmaat, want hij lijkt verder geen hinder te ondervinden van zijn autisme. Inmiddels weet ik dat hij deze regelmaat nodig heeft en dat hij even tijd nodig heeft om te wennen aan "nieuwe" situaties, maar dat neemt niet weg dat ik hem erg leuk vind. We hebben regelmatig contact (vooral via chat) en ik zie hem af en toe (2 a 3 x per jaar) bij wederzijdse vrienden.

De gesprekjes via de chat zijn soms kort/bondig/oppervlakkig, maar soms chatten we urenlang/persoonlijk/beetje flirterig (niet zoals met de vroegere buurjongen, zeg maar).

Heb wel eens subtiel laten doorschemeren dat ik hem leuk vind, maar daar reageert hij niet echt op.

Weet niet goed wat ik hier mee moet. Pikt hij de hint niet op vanwege zijn autisme? Heeft hij geen interesse? Moet hij ook aan dit idee wennen (hij is al een poos vrijgezel)?

Ben bang dat hij "dicht slaat" bij een hele directe benadering, maar een subtiele hint lijkt niet aan te komen.

Weet iemand hoe hier mee om te gaan?
Alle reacties Link kopieren
Move on to the next....
quote:Anthonius schreef op 01 september 2014 @ 15:16:

Move on to the next....Eh waarom?
TO,

Misschien toch gewoon direct benoemen dat je hem leuk vind en dan gelijk aangeven dat hij het gerust even kan laten bezinken en dat je er nog op terugkomt?
Alle reacties Link kopieren
Subtiele hints komen niet altijd aan bij autistische mensen..

Als je hem wilt moet je duidelijker zijn tegen hem.
Speel geen spelletjes, hij zal dat niet oppikken. Wees eerlijk.
Subtiele hints pikken de meeste mensen met een stoornis binnen het autistisch spectrum niet op. Deze mensen hebben over het algemeen duidelijkheid nodig. Dus, wanneer het jou leuk lijkt om een keer met hem af te spreken, draai er dan niet omheen, maar vraag hem gewoon.



Wellicht moet hij aan het idee wennen en misschien heeft hij wel helemaal geen interesse, maar dan weet jij het in ieder geval.
Klopt, die subtiele hint is te subtiel.



Bij de meeste mannen komt wat wij vrouwen een subtiele hint noemen niet aan. Iemand met ASS vindt dat nog eens 10 keer zo lastig. Vergelijk het maar met iemand met dyslexie: als een woord voor een gewoon persoon al lastig te spellen is, dan is dat voor iemand met dyslexie vaak 10 keer zo moeilijk.



Ik zou op een rustige manier zeggen dat jij hem leuk vindt. Bijvoorbeeld: He, ik wil je graag iets vertellen. Het gaat over jou en mij. Ik vind jou namelijk leuk. Als in: ik vind jou leuk genoeg om mijn vriendje te worden. Zou jij mijn vriendje willen worden?



Of: Ik moet je iets bekennen. Ik vind jou erg leuk. Zullen we samen eens iets afspreken? Op date gaan dus?



(Overigens ben ik er in het verleden ook wel ingetuind, ook vriendje met ASS. Ook mijn signalen waren soms te subtiel voor hem, waar een ander ze waarschijnlijk wel opgepikt zou hebben.)
Alle reacties Link kopieren
Als hij geen autisme had zou hij de hint misschien ook niet oppikken.



Lijkt me heel moeilijk voor mensen met autisme. Er wordt bij alles wat je doet, of niet doet, gedacht dat het aan je autisme ligt.
quote:salsa-girl schreef op 01 september 2014 @ 15:08:

Heb wel eens subtiel laten doorschemeren dat ik hem leuk vind, maar daar reageert hij niet echt op.

wat heb je dan precies gezegd? Soms denk je dat het subtiel is, maar is het niet subtiel en snapt de ander wel wat je bedoelt.
Alle reacties Link kopieren
Vraag hem mee wat drinken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Dat HIJ geen hinder vindt/ lijkt te vinden van zijn autisme, houdt natuurlijk niet in dat een partner daar geen hinder van zou kunnen ondervinden.



Ik zou me eens verdiepen in het onderwerp " autisme en relaties " .

Bepaalde problemen lijken me erg voorspelbaar en je moet zelf wel héél erg sterk in je schoenen staan om hier mee om te gaan.





http://www.relatietip.nl/ ... artner-is-autistisch.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik zou er niet aan beginnen. Veel te ingewikkeld, een relatie met iemand die een stuk empatisch vermogen mist.
Alle reacties Link kopieren
http://www.google.nl/url? ... aRk7VqubZqiz8QVB5P4HbuEZQ
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Om nog maar niet te spreken over de erfelijkheidskwestie. Stel je nou voor dat je met deze man kinderen krijgt.
quote:Suze02 schreef op 01 september 2014 @ 15:45:

Om nog maar niet te spreken over de erfelijkheidskwestie. Stel je nou voor dat je met deze man kinderen krijgt.

+1



Ik vind mensen die emotioneel afstand houden erg comfortabel om bij in de buurt te zijn, laat ik dat voorop stellen. Ik ben graag met zo iemand bevriend. Maar een autistische man, of een gezin met een autistische man en kind, dat zou voor mij echt te hard werken zijn.



Natuurlijk is de ene autist de andere niet. Maar pas gewoon op dat je niet denkt dat "het" wel over gaat als je hem beter kent. Zijn hersens werken anders dan de jouwe en dat blijft zo.



Hoewel, als ik er over nadenk: dat laatste is in alle relaties zo.
Subtiele hints werken niet bij mannen. Zeg gewoon "hey, ik vind jou echt heel leuk en zou best willen daten met jou. Zou je dat ook willen met mij? Je hoeft niet nu antwoord te geven maar denk er maar over na en laat mij het maar weten."



Werkt trouwens ook voor "normale" mannen.



Wel raar trouwens dat mensen er maar meteen van uit gaan dat iemand met autisme meteen empathisch vermogen mist. De ene autist is de andere niet.
quote:Suze02 schreef op 01 september 2014 @ 15:43:

Ik zou er niet aan beginnen. Veel te ingewikkeld, een relatie met iemand die een stuk empatisch vermogen mist.Ah. Fijn om te weten dat ik ook nog kansen heb op de relatiemarkt, wat jou betreft...
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelaure schreef op 01 september 2014 @ 16:08:





Wel raar trouwens dat mensen er maar meteen van uit gaan dat iemand met autisme meteen empathisch vermogen mist. De ene autist is de andere niet.http://www.kennislink.nl/ ... elig-maar-niet-empathisch





Feit is wel dat Autisme een stoornis is die zich voornamelijk uit in problemen met de sociale interactie.





http://www.kennislink.nl/ ... beinvloedt-het-hele-brein
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
En niet ieder conflict wat je tegen gaat komen komt door zijn autisme. Er zijn ook dingen die gewoon aan hem als persoon, aan jou als persoon, aan jullie karakters of aan de combinatie kunnen liggen.



Geldt zowel als jullie iets krijgen als wanneer jullie vrienden blijven.
Alle reacties Link kopieren
Autisme of niet.

Er zijn nu eenmaal mensen die de subtiele hints niet oppikken, of zo onzeker zijn dat ze de hints wel oppikken maar bang zijn dat ze het toch verkeerd interpreteren en er daarom niet op durven reageren.



Ik zou het gewoon zeggen dat je hem erg leuk vindt en voorstellen samen een keer wat leuks te gaan doen.

Grote kans dat hij duidelijke taal ook erg waardeert.



Wat autisme betreft, ik heb in mijn omgeving daarmee te maken en hoewel het niet altijd makkelijk is, zijn het lieve, eerlijke, zorgzame en betrouwbare mensen met een enorm leuk gevoel voor humor.

Alleen communicatief van een totaal andere wereld soms.



Het is aan jou om te ontdekken hoe leuk hij is voor je en hoe je met zijn handicap om kan en wil omgaan.

Oh en of hij jou net zo leuk vindt natuurlijk! Dus.. gooi een afspraakje in de groep
quote:consuelabananahammok schreef op 01 september 2014 @ 16:30:

Wat autisme betreft, ik heb in mijn omgeving daarmee te maken en hoewel het niet altijd makkelijk is, zijn het lieve, eerlijke, zorgzame en betrouwbare mensen met een enorm leuk gevoel voor humor.

Alleen communicatief van een totaal andere wereld soms.Ik zou schrijven: 'het kunnen lieve, eerlijke, zorgzame en betrouwbare mensen met een enorm leuk gevoel voor humor

zijn.



Ik wil echt niet alle autisten gelijk afbranden, maar er zijn er ook die al die eigenschappen die jij zojuist opnoemt niet hebben!
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt2.0 schreef op 01 september 2014 @ 16:39:

[...]





Ik zou schrijven: 'het kunnen lieve, eerlijke, zorgzame en betrouwbare mensen met een enorm leuk gevoel voor humor

zijn.



Ik wil echt niet alle autisten gelijk afbranden, maar er zijn er ook die al die eigenschappen die jij zojuist opnoemt niet hebben!



Daar heb je gelijk in idd.

Naast hun handicap zijn het mensen uiteenlopende eigenschappen.

Hoewel eerlijkheid en betrouwbaarheid denk ik wel een eigenschap is die vaak samen gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:consuelabananahammok schreef op 01 september 2014 @ 17:00:

[...]





Daar heb je gelijk in idd.

Naast hun handicap zijn het mensen uiteenlopende eigenschappen.

Hoewel eerlijkheid en betrouwbaarheid denk ik wel een eigenschap is die vaak samen gaat.





Ongeveer tien tot vijftien procent van de criminelen in een tbs-kliniek is autistisch terwijl autisme bij 0,58% van de bevolking voorkomt. Een groot deel van de mensen met een autistische aandoening belandt dus in de criminaliteit.





De denkwijze van iemand met een autistische afwijking

Iemand met een afwijking in het autistisch spectrum denkt anders dan een gemiddeld mens. Hij zal een misdaad tot in de details kunnen voorbereiden en deze ook zeer gedetailleerd kunnen uitvoeren, zonder dat hij nadenkt over het gevolg. Hij overziet niet wat er daarna gebeurt. Het verband tussen oorzaak en gevolg is voor iemand met een afwijking in het autistisch spectrum onduidelijk. Ze zijn vaak niet bij machte om dit te begrijpen, dat moet ze worden aangeleerd.



Daarnaast schieten mensen met een afwijking in het autistisch spectrum sneller in de stress. Hierdoor voelen ze zich onmachtig en dit kan resulteren in felle woede-uitbarstingen. Veel oefening en visualisatie van de woede-thermometer kan ze leren met hun emotie om te gaan en deze onder controle te houden.



Mensen met een label

Geen twee autisten zijn hetzelfde, net zoals geen twee mensen hetzelfde zijn. Het plakken van labeltjes heeft het gevaar van stigmatisatie in zich. Van de mensen die een afwijking hebben in het autistisch spectrum belandt een groot deel in het criminele milieu. Dit is niet de schuld van de persoon die onze grijze maatschappij niet begrijpt, maar de schuld van onze grijze maatschappij die zijn regeltjes niet duidelijk maakt aan een persoon die zwart-wit denkt. Een autist functioneert het beste in een harmonische omgeving. Om goed te kunnen functioneren is voor een autist transparantie en eerlijkheid noodzakelijk. Hij zal dus nooit bewust kiezen voor een disharmonische omgeving in de criminaliteit.



Opvoeding en criminaliteit

Ouders met een autistisch kind worden vaak niet begrepen. Het kind gedraagt zich anders dan gewenst en de ouders leggen het kind vreselijk in de watten, is de algemene gedachten. Hoe ouders ook hun best doen om een buffer te zijn voor het kind, de maatschappij werkt hier niet aan mee. Het is dus zaak dat een kind met een afwijking in het autistisch spectrum zo snel mogelijk wordt gediagnosticeerd. Ouders zien vaak als eerste dat hun kind dreigt te ontsporen, doordat ze te maken krijgen met:

veelvuldige driftbuien

agressie

extreme gedragswisselingen

alcohol-, en drugsgebruik c.q. misbruik

.



Autisten en criminaliteit

Iemand met een afwijking in het autistisch spectrum is niet crimineler dan de gemiddelde mens. Ze hebben alleen beperkingen waarmee ze moeten leren omgaan. Wanneer ze dit niet leren, leven ze in een wereld die hun angstig maakt en waarin ze zich onmachtig voelen. Dit zorgt er voor dat ze extreem gedrag gaan vertonen. Doordat ze leven in een wereld die ze niet begrijpen en waarin ze niet kunnen functioneren, kunnen ze uiteindelijke een persoonlijkheidsstoornis ontwikkelen. Het is dus zaak om autisme zo vroegtijdig mogelijk op te sporen en deze mensen al vanaf jeugdige leeftijd te leren leven met hun beperkingen. Dit kan alleen wanneer je je hiervan bewust bent en wanneer je handvatten aangereikt krijgt. Een autist is geen crimineel, maar iemand die op de juiste manier begeleid moet worden, zodat hij leert omgaan met zijn beperkingen. Hierin kan nog veel verbeterd worden. De geestelijke gezondheidszorg zou wat dat betreft de signalen van de autist zelf en zijn ouders serieuzer mogen nemen en de begeleiding van mensen met een afwijking in het autistisch spectrum hierop aan moeten passen. Ieder mens wordt onzeker en gaat rare dingen gaan doen, wanneer hij leeft in een maatschappij die hij niet begrijpt, daar hoef je geen autist voor te zijn.



Lees verder
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Dus jouw redenering gaat ook niet helemaal op, Consuela.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven