Gevoelens voor man met autisme. Wederzijds?

01-09-2014 15:08 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zal maar meteen met de deur in huis vallen:

Ik ben verliefd op een man die een vorm van autisme heeft.

Ken hem al een poosje, altijd gedacht dat hij "gewoon" verlegen was en veel waarde hecht aan regelmaat, want hij lijkt verder geen hinder te ondervinden van zijn autisme. Inmiddels weet ik dat hij deze regelmaat nodig heeft en dat hij even tijd nodig heeft om te wennen aan "nieuwe" situaties, maar dat neemt niet weg dat ik hem erg leuk vind. We hebben regelmatig contact (vooral via chat) en ik zie hem af en toe (2 a 3 x per jaar) bij wederzijdse vrienden.

De gesprekjes via de chat zijn soms kort/bondig/oppervlakkig, maar soms chatten we urenlang/persoonlijk/beetje flirterig (niet zoals met de vroegere buurjongen, zeg maar).

Heb wel eens subtiel laten doorschemeren dat ik hem leuk vind, maar daar reageert hij niet echt op.

Weet niet goed wat ik hier mee moet. Pikt hij de hint niet op vanwege zijn autisme? Heeft hij geen interesse? Moet hij ook aan dit idee wennen (hij is al een poos vrijgezel)?

Ben bang dat hij "dicht slaat" bij een hele directe benadering, maar een subtiele hint lijkt niet aan te komen.

Weet iemand hoe hier mee om te gaan?
quote:waterplant schreef op 01 september 2014 @ 22:49:

Ik wil er even aan toevoegen dat er op de wereld veel horken lopen die zich niet kunnen verschuilen achter het labeltje autisme maar zich wel als een klassiek autist gedragen, daar heb je gelijk in maar als ik die op voorhand kan herkennen zou ik daar ook niet voor kiezen.Ik denk dat je hier iets anders schrijft dan je wilt zeggen. Klassiek autisme is namelijk de naam van een vorm van autisme, en een vorm die behoorlijk opvalt ook nog.
Korenwolf en Betjebig, ik ben jullie eeuwig verplicht, jullie zeggen beide zoveel beter dan wat ik bedoelde te zeggen. Het is precies zoals Betjebig zegt en wat ik probeerde uit te leggen met 'sociaal gewenste reacties'.



Niettemin ken ik dus echt alleen maar die mensen die dat heel goed kunnen en ik ga zwaar door het stof voor moonpoppy want hoewel ik er veel mee te maken heb ken ik niet alle ins en outs.



Ik kan me niet voorstellen hoe moeilijk het voor jou is om altijd dat vooroordeel te moeten weerleggen en dat lijkt me erg zwaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:waterplant schreef op 01 september 2014 @ 23:12:

Korenwolf en Betjebig, ik ben jullie eeuwig verplicht, jullie zeggen beide zoveel beter dan wat ik bedoelde te zeggen. Het is precies zoals Betjebig zegt en wat ik probeerde uit te leggen met 'sociaal gewenste reacties'.



Niettemin ken ik dus echt alleen maar die mensen die dat heel goed kunnen en ik ga zwaar door het stof voor moonpoppy want hoewel ik er veel mee te maken heb ken ik niet alle ins en outs.



Ik kan me niet voorstellen hoe moeilijk het voor jou is om altijd dat vooroordeel te moeten weerleggen en dat lijkt me erg zwaar.Je hoeft echt niet voor me door het stof waterplant,ik ben al blij dat je het nu begrijpt,ook een autist heeft wat empathie nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Wat criminaliteit betreft, ik zie ook eerder een enorm groot gevoel voor rechtvaardigheid en juist zich erg aan de regels willen houden.



Je hebt uiteraard verschillende gradaties binnen het autisme spectrum en ieder heeft ook gewoon een eigen karakter.
Alle reacties Link kopieren
.
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Alle reacties Link kopieren
quote:waterplant schreef op 01 september 2014 @ 22:41:

Ik snap dat je het hoog op neemt omdat het je zelf betreft en je hierbij het idee krijgt dat je af geserveerd wordt op iets waar jij prima mee kunt leven.



Maar , autisme is wel degelijk erfelijk en daar is gewoon geen ontkennen aan. Daarnaast is er behoorlijk verschil tussen Asperger en autisme.



Ik denk dat jij heel goed empathie kan voelen maar je zou de eerste zijn die goed kan inspelen op de emoties van een ander. Als je dit kenmerk mist heb je waarschijnlijk ook geen Asperger.

Ondanks dat je deze post al hebt genuanceerd moet ik hier toch nog even op reageren.

Er is geen enkel verschil tussen Asperger en autisme, want Asperger IS (een vorm van) autisme.



Ik heb onlangs zelf de diagnose autisme gekregen en de vraag die ik het meeste heb gekregen sindsdien is welke vorm van autisme ik dan precies heb.

Ik ben zelf heel blij dat het onderscheid tussen de verschillende vormen verdwijnt, want dat onderscheid was helemaal niet zo eenduidig.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Weet je meer over zijn situatie? Woont hij bijvoorbeeld zelfstandig of begeleid? Kan hij goed omgaan met sociale situaties? Heeft hij eerder een relatie gehad?



De ene persoon met een autismespectrumstoornis is de ander niet.

Ik heb een goede vriend die met behulp van een aantal cursussen hard aan zichzelf heeft gewerkt en nu goed om kan gaan met andere mensen. Hij kan zich inleven in anderen en is rustig, vriendelijk en intelligent. Hij vindt het wel erg belangrijk dat alles volgens planning verloopt. Als je met hem afspreekt om drie minuten over elf, dan verwacht hij ook dat je om drie minuten over elf op de afgesproken plek bent. Hij heeft gewoon een studie afgerond en hij werkt in de ICT en is daar erg goed in. Iemand die zich verdiept in deze jongen en wat rekening houdt met zijn autisme zou prima een relatie met hem kunnen aangaan.



Mijn buurman heeft ook autisme, maar hij heeft een uitkering en woont begeleid. Als hij ruzie heeft met zijn vriendin dan schreeuwt hij en soms deelt hij klappen uit. Hij heeft totaal geen empathie en als zij in huilen uitbarst dan vindt hij dat erg omdat hij zich dan aan het geluid van haar gehuil ergert.
Alle reacties Link kopieren
quote:Er is geen enkel verschil tussen Asperger en autisme, want Asperger IS (een vorm van) autisme.



Klopt, sterker nog, in de DSM-V is Asperger zelfs helemaal ophouden te bestaan als afzonderlijk gedefinieerde aandoening. Wordt het 'hoog functionerend autisme' o.i.d. genoemd.



Mitsig, als iemand al niet eens op zichzelf kan wonen lijkt een relatie me helemaal onmogelijk. Wordt er geen actie ondernomen mbt die mishandelde vriendin?
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben er begeleiding bij en die probeert ervoor te zorgen dat hij in therapie gaat, maar dat weigert hij geloof ik. Ze woont er gelukkig niet bij in, maar ze blijft terugkomen ondanks gesprekken met mij en de begeleiding.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk gewoon dat het succes van een relatie van twee partijen afhangt. De niet-autistische partner zou zich over autisme moeten inlezen en moet leren zien wat de beperkingen zijn van zijn/haar autistische partner. De autist zou sociale vaardigheden moeten leren, en ook leren wat het betekent om een relatie te hebben.



Ik woon sinds mei in een huurwoning en alles gaat goed. Mijn financiële plaatje ziet er anders uit, maar ik kan nog steeds zeggen dat het (en ook op andere vlakken die belangrijk zijn als men in een huurwoning woont) gesmeerd loopt. Ik heb weinig hulp nodig.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 01 september 2014 @ 22:54:

[...]



Welnee, daar is ze veel te slim voor.





Dank u





Ik wilde alleen maar aangeven dat mensen met autisme niet automatisch enorm betrouwbaar zijn .

Als mensen eigenschappen hebben die overeen komen, houdt dat namelijk niet in dat ze er hetzelfde mee om gaan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 september 2014 @ 10:57:

[...]





Ik wilde alleen maar aangeven dat mensen met autisme niet automatisch enorm betrouwbaar zijn .

Net als dat mensen met autisme niet automatisch weinig empathisch zijn, of veel behoefte hebben aan structuur, of niet tegen verandering kunnen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 02 september 2014 @ 11:01:

[...]



Net als dat mensen met autisme niet automatisch weinig empathisch zijn, of veel behoefte hebben aan structuur, of niet tegen verandering kunnen.Wat is dan wel de algemene deler?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Duidelijk zijn en hem meevragen voor een drankje.



Máár... het is wel verrekte lastig hoor, als partner van iemand met een ASS. Been there, done that, ripped the t-shirt.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 september 2014 @ 10:57:

[...]





Dank u





Ik wilde alleen maar aangeven dat mensen met autisme niet automatisch enorm betrouwbaar zijn .

Als mensen eigenschappen hebben die overeen komen, houdt dat namelijk niet in dat ze er hetzelfde mee om gaan.Het valt me trouwens wel op dit je in dit onderwerp probeert te verdiepen. Is het misschien je werk? Een van de gevaren is dat tegenwoordig al heel snel overal een plaatje op wordt geplakt en eigenschappen die niks met autisme te maken bv onder autisme wordt geplakt bv of iemand wel of niet betrouwbaar is heeft te maken of iemand dat wel of niet is en niks met autisme.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nickske schreef op 01 september 2014 @ 15:20:

Subtiele hints pikken de meeste mensen met een stoornis binnen het autistisch spectrum niet op. Deze mensen hebben over het algemeen duidelijkheid nodig. Dus, wanneer het jou leuk lijkt om een keer met hem af te spreken, draai er dan niet omheen, maar vraag hem gewoon.



Mee eens, duidelijkheid is gewoon het beste.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 september 2014 @ 12:30:

[...]





Wat is dan wel de algemene deler?



Poeh, lastig. Omdat het een stoornis in gradaties is, waarbij ook nog de vraag is in hoeverre je bepaalde tekortkomingen agv autisme kunt 'opvangen' met verstandelijke vermogens.



Een gemene deler is iig een andere prikkelverwerking in de hersenen. En een andere 'theory of mind' (http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Theory_of_mind).
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Alle reacties Link kopieren
Ik las ook het stuk van Bianca die een verband probeerde te leggen tussen autisme en criminaliteit. Ik denk dat je niet overal een excuus voor moet zoeken. Ik denk waar iemand met autisme bv niets aan kan doen ligt bv bij communicatie en dan dingen zoals de context niet snappen.
quote:Suze02 schreef op 01 september 2014 @ 15:45:

Om nog maar niet te spreken over de erfelijkheidskwestie. Stel je nou voor dat je met deze man kinderen krijgt.Laat ik dat nou net gedaan hebben! En wat is mijn autistische man een fantastische vader en wat is onze autistische zoon een geweldig kind! Natuurlijk zijn er dingen waar je tegenaan loopt, maar ik heb soms meer moeite met mijn niet-autistische dochter dan met mijn autistische zoon. Het hoeft echt niet allemaal maar slecht te zijn. Afhankelijk van de 'ergheid' is er heel erg goed mee te leven, mits je de gebruiksaanwijzing een beetje doorhebt.
En voor TO: subtiele hints snappen de meeste mannen al niet, laat staan een autistische man. Gewoon duidelijk zeggen wat je vindt en wilt!
@momo: helaas kan je die "ergheid" niet voorspellen. Voor het zelfde geld had je een klassiek autist gebaard die alleen op zijn plaats is op speciaal onderwijs en waarover je jaren zorgen maakt over zijn toekomst omdat je weet dat normaal oud worden er waarschijnlijk niet in zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 02 september 2014 @ 12:30:

[...]





Wat is dan wel de algemene deler?

Qua gedrag is er geen algemene deler. Er is gewoon een rijtje kenmerken en als je er een minimum aantal hebt, dan krijg je een diagnose.

De combinatie van kenmerken maakt iedere autist uniek (zoals ieder mens uniek is).



Autisme is een prikkelverwerkingsstoornis. Prikkels komen binnen via de zintuigen en welke prikkels precies 'verstoord' verwerkt worden verschilt per persoon.



Aangezien er bij communicatie veel prikkels binnenkomen is daar meestal wel een verstoring te zien, maar hoe die verstoring er precies uitziet verschilt weer per persoon.

Moeite met oogcontact is bijvoorbeeld iets dat bij veel autisten voorkomt, maar lang niet bij alle. Sterker nog, er zijn ook autisten die juist teveel oogcontact maken. Beide kunnen bij autisme horen, maar daarvoor moet naar de onderliggende 'oorzaak' gekeken worden, wat lastig is, omdat er geen objectief onderzoek mogelijk is naar wat er in de hersens nou precies anders gaat bij autisten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 02 september 2014 @ 13:04:

[...]



Qua gedrag is er geen algemene deler. Er is gewoon een rijtje kenmerken en als je er een minimum aantal hebt, dan krijg je een diagnose.

De combinatie van kenmerken maakt iedere autist uniek (zoals ieder mens uniek is).



Autisme is een prikkelverwerkingsstoornis. Prikkels komen binnen via de zintuigen en welke prikkels precies 'verstoord' verwerkt worden verschilt per persoon.



...Maar je hebt ook bv verschil in de mate waarin iemand autisme heeft de een heeft het zeer ernstig en daar lukt praten niet eens mee en sommige hebben een zeer lichte vorm ervan en daar merk je maar weinig. Ik denk zelf dat de oorzaak van autisme ergens in de hersenen ligt en inderdaad met prikkelverwerking te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:flapuit schreef op 02 september 2014 @ 12:50:

Het valt me trouwens wel op dit je in dit onderwerp probeert te verdiepen. Is het misschien je werk? Een van de gevaren is dat tegenwoordig al heel snel overal een plaatje op wordt geplakt en eigenschappen die niks met autisme te maken bv onder autisme wordt geplakt bv of iemand wel of niet betrouwbaar is heeft te maken of iemand dat wel of niet is en niks met autisme.

Het stoort me dat autisten als crimineel worden weggezet. De nieuwsberichten waarbij iemand met Asperger een geweer pakt en een bloedbad aanricht doen veel autisten niet goed. Wij worden weggezet als gevaarlijk, en de waarheid wordt ondergesneeuwd.



Ik vraag me wel verder af of BGB veel van autisme af weet.
hans66 wijzigde dit bericht op 02-09-2014 13:45
Reden: Reactie veranderd; was waarschijnlijk provocerend.
% gewijzigd
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:ivankar schreef op 02 september 2014 @ 12:54:

Een gemene deler is iig een andere prikkelverwerking in de hersenen. En een andere 'theory of mind' (http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Theory_of_mind).

Af en toe maak ik een fout op het gebied van Theory of Mind. Doet mij weer denken aan de Sally and Ann test, waarbij het ene meisje A de pop van het andere meisje B verplaatst zonder dat B het ziet. De proefpersoon moet dan zeggen waar meisje B gaat zoeken zodra meisje A weg is. Kinderen met autisme doorstaan de test niet. Niet-autistische kinderen en alle volwassenen (een redelijk aantal met autisme) zullen vertellen dat B daar gaat zoeken waar zij haar pop in eerste instantie in gelegd heeft.



Maar sociale situaties zijn wel wat ingewikkelder dan stiekem een pop ergens anders neerleggen.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven