Goede vriendin liegt voor geld?

28-07-2014 23:29 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,



Ik woon en werk in het buitenland en ik heb onlangs ontslag genomen, omdat ik het absoluut niet naar mijn zin heb. Een goede vriendin van me gaat ook weg en we hadden al gepland om eind augustus samen een afscheidsfeest te geven.



Nu komen ze hier moeilijk aan Nederlanders, dus mijn leidinggevenden zaten behoorlijk met de handen in het haar en daarom hebben ze de "referral bonus" (bonus als je iemand aandraagt) voor mijn positie verdubbeld. Nu zag mijn vriendin dat ook en ze stelde voor iemand te vinden, zodat we die bonus kunnen krijgen.



Nu hoeft het van mij niet. Ik zou ten eerste niemand mijn positie aanraden (ik ga weg omdat ik het hier niet naar mijn zin heb en omdat veel zaken slecht geregeld zijn) en daarnaast mogen ze van mij lekker lang naar iemand zoeken. Hadden ze mij maar beter moeten behandelen.



Goed, jullie hebben nu wat achtergrond. Nu over tot de kern. Mijn vriendin vertelde afgelopen woensdag dat een vriend van haar een Nederlands meisje kende dat zij misschien kon aandragen. "Leuk, dan kun je wat geld ervoor krijgen," was mijn reactie. Ik ga zelf niemand aandragen, maar ik gun het haar van harte.



Afgelopen vrijdag kwam ze naar me toe en ze wilde me iets vertellen, maar ze zei dat het een geheim was en dat ze me later zou schrijven. Dit deed ze niet, dus ik vroeg haar via de werkchat wat het nou was. Ze zei dat ze het niet kon zeggen en dat ze me later misschien zou bellen. Ik vond het vaag, maar ik dacht "oké, prima". Ze heeft me daarna niet gebeld. Vandaag zag ik haar lopen en ik wilde oogcontact maken (ik zat op mijn werkplek boven), maar ze liep me straal voorbij, richting HR. Nu meen ik te snappen wat er aan de hand is: het geheim dat ze had was geen geheim voor de mensen om ons heen, maar het was een geheim voor mij. Ze heeft natuurlijk dat Nederlandse meisje gepolst en ze was waarschijnlijk bang dat het niet verstandig zou zijn om dit aan mij te vertellen.



Ze heeft me dus niet vertrouwd en daarnaast heeft ze gelogen ("ja, ik vertel het je zo wel", terwijl ze wist dat ze het niet ging vertellen). Dus voor die referral bonus heeft ze tegen een goede vriend gelogen. Dit voelt heel slecht, omdat ik haar als één van mijn beste vrienden beschouwde. Ik baal er echt van en ik heb zin om haar morgen de waarheid te vertellen en om haar mede te delen dat dat afscheidsfeest niet door zal gaan. Als wat geld haar meer waard is dan vriendschap, dan hoeft het van mij niet.



Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Hoe weet jij zo zeker dat ze dingen verzwijgt omdat ze bang is geld mis te lopen? Dat is een dikke vette aanname.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt bijna wel of je iets zoekt wat ze zogenaamd fout doet naar jou.

Echt, mug en olifant verhaal. Laat het lekker gaan. Als je wat wil vertellen doet ze dat heus wel. En zo niet, dan niet. Ze is toch niks verplicht?
Alle reacties Link kopieren
En vraag het niet op het werk of via de werk mail.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou bijna denken dat je onder invloed bent, zo warrig kom je over.
Alle reacties Link kopieren
Nikon, jij bent toch een man?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:goldmember schreef op 28 juli 2014 @ 23:56:

Het lijkt bijna wel of je iets zoekt wat ze zogenaamd fout doet naar jou.

Echt, mug en olifant verhaal. Laat het lekker gaan. Als je wat wil vertellen doet ze dat heus wel. En zo niet, dan niet. Ze is toch niks verplicht?



Bedankt voor jullie adviezen, goldmember en kikkeranna. Ik denk dat het het beste is om er maar niet over te beginnen en om haar de ruimte te geven om te bepalen of ze het wil vertellen of niet.



Ze is inderdaad tot niets verplicht, maar het zou me toch een beetje kwetsen als ze me niet 100% zou vertrouwen en als ze geld blijkbaar belangrijker vindt dan eerlijk tegen mij zijn.
Alle reacties Link kopieren
Jee, think positive tot het tegendeel is bewezen!



Misschien is het geheim wel dat ze je wil laten meedelen van dat geld, maar twijfelt ze nog hoe ze je dat vertelt?
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 28 juli 2014 @ 23:59:

Nikon, jij bent toch een man?Klopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap geen hol van dit verhaal.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Djeeeez, vraag het haar persoonlijk of BEL haar desnoods.

Dit is wel heel erg drama queen hoor. En vriendinnen zijn betekent niet dat je alles aan elkaar moet vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een overdreven gedoe. Ze heeft niet tegen je gelogen! Misschien heeft hetgeen wat ze je wil vertellen hier wel niks mee te maken. Dat weet je helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Vraag je je serieus af waarom zij niet op de werkchat iets in de privé-sfeer met je gaat bespreken? Mijn God, nikonlover. Je begrijpt hopelijk wel dat een chat op werk alles behalve privé is? Dat wordt gewoon gemonitord, hoor. Niet standaard, maar alle gesprekken die daarop worden gevoerd kunnen wel teruggehaald worden.



Als je dit als leugen interpreteert, dan ben je nog nooit echt flink genaaid door iemand ------> aanname. Wat jij je hele OP en daarna doet.



Zelf heb ik onlangs een vriendschap verbroken met wat ik beschouwde als beste vriendin. Zij wilde ook zo onmisbaar zijn in mijn leven en ik werd er stapelgek van. Precies dezelfde gedachtengang hield zij erop na: zij kon zich niet voorstellen dat zij niet ALLES met me zou willen bespreken en dus was ze gekwetst dat ik niet zo ben. Ze was er namelijk stellig van overtuigd dat dit plotseling zo was. Absoluut niet. Ze nam alleen voorheen aan dat ze alles van me wist. Toen ik even wat afstand nam, trok ze nog meer aan me met dergelijk dramaqueen-gedrag wat jij hier laat zien. Beste beslissing sinds tijden om achter deze vriendschap een punt te zetten, want ze bleef zaniken en laten doodbloeden was geen optie ----> voor haar.



Als je deze vriendin wil kwijtraken, raad ik je zeker aan om je zo te blijven opstellen en te blijven invullen voor haar i.p.v. dat je met haar een gesprek aangaat, mits je dit op normale wijze kan. Als je het zo insteekt als hier, lijkt me de kans klein dat jullie vriendschap nog lang zal duren.
Alle reacties Link kopieren
Herstel: dramaking i.p.v. queen
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 29 juli 2014 @ 00:04:

Ik snap geen hol van dit verhaal.Sorry, maar wat snap je er niet aan?
Alle reacties Link kopieren
Eens met mijn voorgangsters. Voor een man vertoon je overigens wel wijvengedrag. Onvolwassen wijvengedrag ook nog eens.
Alle reacties Link kopieren
Huh, jij bent echt raar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 29 juli 2014 @ 00:04:

Ik snap geen hol van dit verhaal.

Ik ook echt niet.

“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:nikonlover schreef op 29 juli 2014 @ 00:07:

[...]





Sorry, maar wat snap je er niet aan?Ik snap 't ook niet.




Je zegt dat je haar ruimte gaat geven maar ondertussen hou je krampachtig vast aan de aannames die je hebt gedaan. Lekker constructief.



Serieus, als je deze vriendschap omzeep wilt helpen moet je vooral zo doorgaan. Dan heb je in een mumvan tijd je doel bereikt.
quote:Noah_ schreef op 29 juli 2014 @ 00:08:

Eens met mijn voorgangsters. Voor een man vertoon je overigens wel wijvengedrag. Onvolwassen wijvengedrag ook nog eens.En dat.
Alle reacties Link kopieren
quote:saran schreef op 29 juli 2014 @ 00:06:

Vraag je je serieus af waarom zij niet op de werkchat iets in de privé-sfeer met je gaat bespreken? Mijn God, nikonlover. Je begrijpt hopelijk wel dat een chat op werk alles behalve privé is? Dat wordt gewoon gemonitord, hoor. Niet standaard, maar alle gesprekken die daarop worden gevoerd kunnen wel teruggehaald worden.



Als je dit als leugen interpreteert, dan ben je nog nooit echt flink genaaid door iemand ------> aanname. Wat jij je hele OP en daarna doet.



Zelf heb ik onlangs een vriendschap verbroken met wat ik beschouwde als beste vriendin. Zij wilde ook zo onmisbaar zijn in mijn leven en ik werd er stapelgek van. Precies dezelfde gedachtengang hield zij erop na: zij kon zich niet voorstellen dat zij niet ALLES met me zou willen bespreken en dus was ze gekwetst dat ik niet zo ben. Ze was er namelijk stellig van overtuigd dat dit plotseling zo was. Absoluut niet. Ze nam alleen voorheen aan dat ze alles van me wist. Toen ik even wat afstand nam, trok ze nog meer aan me met dergelijk dramaqueen-gedrag wat jij hier laat zien. Beste beslissing sinds tijden om achter deze vriendschap een punt te zetten, want ze bleef zaniken en laten doodbloeden was geen optie ----> voor haar.



Als je deze vriendin wil kwijtraken, raad ik je zeker aan om je zo te blijven opstellen en te blijven invullen voor haar i.p.v. dat je met haar een gesprek aangaat, mits je dit op normale wijze kan. Als je het zo insteekt als hier, lijkt me de kans klein dat jullie vriendschap nog lang zal duren.



Ik ben al eens door een "vriend" genaaid (iemand die ik als een vriend beschouwde), dus dat heb ik helaas al meegemaakt. Twee keer zelfs als je een vriendschap op de middelbare school wilt meetellen.



Daarnaast moet ik je wel gelijk geven dat ik mezelf misschien te belangrijk maak en te belangrijk vind. Ze is inderdaad niet verplicht om mij dingen te vertellen. Sterker nog, ze had me helemaal nooit hoeven vertellen dat ze iemand zou kunnen aandragen, dus dat ze dat al met me deelde, gaf aan dat ze me wel vertrouwt tot op een zeker niveau.



Ik heb er gelukkig nog niks over gezegd en het lijkt me beter om het even te laten rusten. Ik maak het te belangrijk en ik doe inderdaad snel aannames.



Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Alle reacties Link kopieren
quote:nikonlover schreef op 29 juli 2014 @ 00:07:

[...]





Sorry, maar wat snap je er niet aan?Jouw vriendin doet wellicht precies wat jij vooraf met deze situatie zei te willen maar nu puntje bij paaltje komt liegt ze volgens jou. Tenminste dat denk je want je weet niet eens zeker of het allemaal wel gelopen is zoals jij nu denkt. Ik denk dat het goed is dat jij twijfelt over deze vriendschap want je klinkt namelijk niet als een oprechte en fijne vriend voor haar.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Heb je gevoelens voor haar?
Alle reacties Link kopieren
quote:lucky82 schreef op 29 juli 2014 @ 00:16:

Heb je gevoelens voor haar?We zijn enkel vrienden. ;) Bovendien heeft ze al een relatie, ze woont samen met haar vriend.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je dan, wil je de helft van het geld dat zij misschien krijgt?



Wil het naadje van de kous weten?



Het zijn jouw zaken toch verder niet meer.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven