Help, ik ben een zeur

01-08-2014 11:34 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iedereen om mij heen is altijd zo positief. Lachen zelfs als het regent. Ik niet. Ik ga bij de pakken neerzitten en wil gewoon terug van vakantie als het weer me niet bevalt.

En de mensen die wat te klagen hebben, hebben daar ook echt alle recht toe: ze zijn als kind misbruikt, worden in hun relatie mishandelt of gaan gewoon dood aan een of andere rotziekte.

En ik: ik baal. Trek een sjagrijnige kop en ben op geen enkele manier op te vrolijken. Ik begin aan van alles, heb de mooiste plannen in mijn hoofd, maar ben er zo moe van naast mezelf ook nog alle anderen mee te moeten trekken. Ga dan toch in je eentje, zegt mijn man. Maar dat vind ik ook weer zo zielig.

Help, ik ben een zeur. Hoe kom ik ervan af?
Alle reacties Link kopieren
Waar moet je in je eentje heen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Als jij vaak zeurt, je kop laat hangen, dan snap ik wel dat mensen niet iets met je willen ondernemen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit wel, maar bij vlagen. Ik kan makkelijk in negativiteit blijven hangen.

Bij mij heeft een een onderliggende reden, iets met opvoeding.

Misschien bij jou ook?
Schoonheid leren zien in kleine dingen, dan word je vanzelf een vrolijker mens. Dus als je zit te chagrijnen, moet je gewoon eventjes om je heen kijken en zien wat voor moois er is, kan vanalles zijn.
Alle reacties Link kopieren
Jou glas is al jaren schijnbaar halfleeg.

En ziet steeds het negatieve in.



Tja, en een eeuwige zeur is niet leuk om mee om te gaan.

Dus gaan mensen jou omzeilen.

Waardoor je nog dieper in je depressie duikt.



Mijn advies: 'Ga naar de huisarts'.

Waarschijnlijk heb je een depressie o.i.d. en daar is wel wat aan te doen.



Als dat niet het geval is dan zit het in je karakter en heb je dat meegekregen van je ouders of voorouders. Dan is er veel minder aan te doen.

Alleen als je zelf heel erg je best doet en jezelf een shop onder je kont geeft en jezelf dwingt om aan je negatieve buien niet toe te geven.



Maar dat is moeilijk.



Vind altijd zo vervelend mensen die zo blijven hangen in negativiteit en dat ook de hele tijd moeten uiten.



Zit ik met mijn psychische problemen mbt tot stemmingen mij netjes te gedragen en zorgen dat anderen daar geen last van hebben en dan zit er iemand bij die zich als een kleuter blijft gedragen over niks.



Die mensen ga ik dan ontwijken en schrap ik uit mijn leven als ze vaak zich zo gedragen. Denk trouwens ook dat ik dat zou doen als ik geen problemen had gehad.



Als je er zelf last van krijgt en het doorhebt zoals je aangeeft kan je er vast wat mee doen? Eens met iemand praten? Over handvatten en hoe je gedrag om te buigen?
quote:rob_uit_zeist schreef op 01 augustus 2014 @ 11:49:

Jou glas is al jaren schijnbaar halfleeg.

En ziet steeds het negatieve in.



Tja, en een eeuwige zeur is niet leuk om mee om te gaan.

Dus gaan mensen jou omzeilen.

Waardoor je nog dieper in je depressie duikt.



Mijn advies: 'Ga naar de huisarts'.

Waarschijnlijk heb je een depressie o.i.d. en daar is wel wat aan te doen.



Als dat niet het geval is dan zit het in je karakter en heb je dat meegekregen van je ouders of voorouders. Dan is er veel minder aan te doen.

Alleen als je zelf heel erg je best doet en jezelf een shop onder je kont geeft en jezelf dwingt om aan je negatieve buien niet toe te geven.



Maar dat is moeilijk.



[afbeelding]Een depressie is wat anders dan zeuren of balen en in je teleurstelling blijven hangen hoor. Je zorgt voor een devaluatie van de ziekte depressie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 01 augustus 2014 @ 11:51:

[...]





Een depressie is wat anders dan zeuren of balen en in je teleurstelling blijven hangen hoor. Je zorgt voor een devaluatie van de ziekte depressie.En jij zorgt voor een "opwaardering"?
Sommige mensen zijn nou eenmaal zeurpieten. Ik weet niet of je daar veel aan kan doen, behalve vaker je mond houden als er weer wat te klagen valt. Ook belangrijk; humor. Zeurpieten met zelfspot kan ik een stuk beter verteren in m'n omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Energievampier dus.



Zonde van mijn tijd.



Ik dacht zeuren op de kinderen, als in van ruim je zooi op, doe je schoenen weg, bord in de vaatwasser! Hang eens niet zo hier etc.

Maar hier kan ik niks mee.

Dit moet je zelf doen, vooral je man niet bij betrekken, hup kop op. Schouders er onder, schop onder je reet, ga wat doen, het is mooi weer en het leven is goed.
Alle reacties Link kopieren
Positief herformuleren. Alles waar je eigenlijk iets negatiefs over vindt niet zeggen maar bedenken wat er positief aan zou kunnen zijn en dat zeggen. Dus niet "gvd het regent en nu word ik nat als ik boodschappen ga doen" maar "goh wat fijn dat het nu afkoelt en straks niet meer zo warm is".

In het begin voelt het heel geforceerd maar op den duur wordt het steeds natuurlijker.
Alle reacties Link kopieren
Zoek IRL iemand die je een enorme schop onder je gat kan verkopen.. Op dit forum ga je de oplossing niet vinden, daar ga je alleen maar meer over zeuren..
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
Had ik net een hele reactie getypt, klik ik het scherm per ongeluk weg.

En ik had juist uitgelegd wat een manier is om op een positievere manier om te gaan met (lastige) situaties.

Dus laat ik niet zelf gaan zeuren, maar handelen zoals ik jou probeerde uit te leggen...



De manier die ik bedoel is de volgende:



In allerlei situaties kun je zelf beinvloeden wat je denkt.

En wat je denkt, heeft weer invloed op hoe je je voelt.

Als het regent tijdens je vakantie, zou je mogelijk iets kunnen denken als: "Getver, ik word nat en koud en nu vind ik er niets meer aan.". Daardoor ga je je chagrijnig o.i.d. voelen.

Maar je kunt dan heel bewust proberen iets anders te denken; iets waar je meer aan hebt, bijvoorbeeld: "Het regent en eigenlijk had ik liever zon gehad. Maar met chagrijnig zijn en mopperen verander ik daar niets aan. Dat kan ik dus net zo goed niet doen, want het enige wat het oplevert is een verpeste dag. En een verpeste dag wil ik niet, dat is zonde. Er zijn zo veel leuke dingen te doen hier. Ik kan dus kiezen tussen mijn dagen laten verpesten, of er iets van maken. En dat laatste ga ik doen."

Zulke gedachten kunnen zorgen voor een andere stemming.

Ze kunnen je helpen om met "tegenslagen" om te gaan, zonder bij de pakken neer te gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
Annemoonz, ik vind het al een plus dat je inziet dat de oorzaak van je onvrede in jezelf ligt en niet in je omstandigheden.



Een laagdrempelige en 'eenvoudige' manier om te oefenen met positiever zijn is (verplicht) je onvrede aan iets positiefs koppelen. Dit hardop zeggen werkt het beste. Bijvoorbeeld:



-Blegh het regent op vakantie

+ Maar we kunnen in ieder geval op vakantie



- Wat heb ik toch rotcollega's

+ maar de werkzaamheden zijn leuk.



- Gatver er wil nooit iemand mee naar de film

+ Maar die film lijkt me wel mooi, ik kan ervoor kiezen hem te zien.
I choose happy!
quote:dubbeltje4 schreef op 01 augustus 2014 @ 12:08:

[...]



En jij zorgt voor een "opwaardering"?Och dubbeltje wat een goede opmerking... ben meteen stil.
Alle reacties Link kopieren
Meer chocolade eten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is alleen gaan zielig?

Je kunt komen en vertrekken als het jou uitkomt, Vind je de film niet leuk dan ga je, niemand die zegt dat je moet blijven zitten omdat die de film wel wil zien.

Je kiest zelf het terras uit, en wat je wilt gebruiken, niemand die zegt ja maar dat is lekkerder/ beter/ gezonder
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Het begin is denk ik dat je het patroon herkent en dat doe je. Ik denk ook dat het "erfelijk" is, ik zie vaak dat zowel moeder als dochter zo doen. Je hebt het dan van huis uit mee gekregen en is een soort automatisme. Sommige mensen weten iets positiefs zelfs nog negatief te maken. Dan zeg je: goh wat leuk dat je kind eerder naar groep 3 mag (noem maar een voorbeeld), dan komt er een hele opsomming van alle nadelen daarvan. Waarom kan zo iemand niet gewoon blij zijn? Ik denk wat hierboven gezegd is: bewust je gedachten omdraaien, dat dat een goede manier is. Mijn moeder had vroeger het gezegde: brand is erger. En eigenlijk pas ik dat ook altijd toe, als mij wat vervelends gebeurt weet ik altijd iemand in mijn zeer nabije omgeving die het veel erger heeft. Dan denk ik: wees blijkmet wat je allemaal wel hebt. Mijn man neigt ook meer naar een negatieve houding, ik wijs hem daar regelmatig op en dat is goed denk ik, dat je partner je een beetje in balans houdt. Vroeger 20 jaar geleden toen we samen fulltime werkten en we nog geen kinderen hadden deed ik soms op vrijdagavond iets waar hij het niet mee eens was (kon een kleinigheidje zijn) en dan was hij het hele weekend sjagerijnig, had hij denk ik van huis uit mee gekregen, zijn moeder was hier ook sterk in. Ik heb hem dat gewoon verboden, gezegd: luister, we werken beide ft en dan hebben we eindelijk weekend en ik heb geen zin om dat te laten verpesten omdat jij boos bent om een kleinigheidje. Eigenlijk was hij het ook heel erg met mij eens en is hij ermee gestopt.
Alle reacties Link kopieren
Thx voor de overwegend positieve reacties



Meestal kan ik mezelf ook wel een schop verkopen, maar het zou fijn zijn als ik het niet altijd zelf hoef te doen. Dan ben ik er een stuk eerder vanaf namelijk.



Iedereen noemt mij altijd dapper en sterk, maar daar heb ik gewoon niet altijd zin in. Mag ik ook eens een zwakke plek hebben zonder dat ik dat meteen zelf op moet lossen? Dat is gewoon het gevoel waar ik mee zit.



Het is zeker iets uit de familie hoor. Weliswaar op andere onderwerpen, maar de negativiteit straalt ervan af. En meer chocolade. Yes!! Dat is m. Morgen meteen naar de winkel.
Alle reacties Link kopieren
Bedenk eens iets wat je leuk lijkt, vraag aan je man of beste vriendin of ze mee willen als je niet alleen wilt gaan.

Ik heb mijn opvrolijk momentjes ( als ik ff chaggie ben ) om met een kop koffie een tijdschrift te lezen. Even 15 min niets aan denken. Daarna voel ik me minder chaggie.

Ik was vroeger ook erg negatief ingesteld, veel erge dingen meegemaakt voor mijn doen. De dingen waar ik somber van werd, laten vallen en nieuwe dingen zoeken. ik zou juist het wel met je man erover hebben want je leeft samen in huis en hij heeft er uiteraard ook last van en dan kan je hem uitleggen dat het niet aan hem ligt. Misschien kan hij je dan juist stimuleren door een bos bloemen enz.

Heel veel succes en sterkte!!
Carpe Horam
Alle reacties Link kopieren
Ik had dit vroeger ook wel.

Snel geïrriteerd als dingen niet gingen zoals ik wilde, en als mensen niet deden wat ik vond dat ze moesten doen.

En ja, toen maakte ik een periode mee waarin er echt wat erge dingen gebeurden, en tegenwoordig ben ik zo zen als wat.

Omdat ik heb geleerd wat belangrijk is, en wat er eigenlijk niks toe doet.

Ik denk dat het al een groot goed is dat je je ervan bewust bent.

Ik denk dat het ook mogelijk moet zijn om gewoon tegen jezelf te zeggen dat je moet kappen met die negatieve gedachten.

Het wordt steeds makkelijker naarmate je het vaker doet.



Maarre... ik vind ook dat je niet áltijd maar positief en vrolijk hoeft te zijn.

Als het 1 dag regent op vakantie wel.

Als het 3 weken plenst, mag je gerust de balen hebben. Niets zo irritant als mensen die ALLES maar een positieve draai geven.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Waar komt trouwens het idee vandaan dat alles en iedereen altijd maar positief moet zijn?



Af en toe een zeurdagje mag best hoor.

Het klopt trouwens wel dat mensen allergisch zijn voor negativiteit.



Anderzijds vind ik ook niet dat we onze ogen moeten sluiten voor al het leed in de wereld, en begrijp ik best dat als je misbruikt, verwaarloosd, gehandicapt of psychisch ziek bent dat je niet altijd positief bent.



Soms vind ik het ook wel een beetje eng dat die mensen dan juist wel onwijs positief zijn. En inderdaad, dan zeur ik dat ik dit of dat nog niet heb of zo iets. Daar voel ik me dan ook weer schuldig over.



OK. so far.
Rien du tout, ou out de suite?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven