"Ik ben intelligent"

06-07-2014 15:05 125 berichten
Ik heb nu contact met iemand die vriendelijk overkomt, het is nog heel pril allemaal. Maar door zijn profiel ben ik wel wat geïnteresseerd geraakt in het hoe en wat van profielen... Hij omschrijft zichzelf namelijk nadrukkelijk als "intelligent" en hij zoekt ook een "intelligente" vrouw.



Ligt het nu aan mij, of is dat een beetje raar? Wie bepaalt of iemand intelligent is? Als je HBO+ bent opgeleid? Als je gepromoveerd bent? Er zijn ook hele slimme Mbo'ers volgens mij... Kortom, dat woordje zet me nogal aan het twijfelen. We zijn allebei HBO+ geschoold, maar ik vind het toch een beetje dubieus als iemand zichzelf ontzettend slim vindt, dat ook zegt, en dat ook van zijn toekomstige vrouw eist.



Zijn jullie wel eens die omschrijving tegen gekomen? Stel ik me aan? Zouden jullie hierover vallen?
anoniem_177096 wijzigde dit bericht op 01-06-2015 10:48
Reden: privacy
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niet over vallen in de zin van dat je niet weet wat hij onder 'intelligent' verstaat.



Als hij intelligent vindt: minimaal HBO-geschoold en hoog IQ, zou ik daar enorm op afknappen. Als hij intelligentie in de brede zin van het woord een aantrekkelijke eigenschap vindt, snap ik dat wel en daar is niks mis mee.



Zo vind ik het bijvoorbeeld ook heel intelligent van iemand om heel iets te weten over een bepaald onderwerp of om heel subtiele signalen goed op te vangen, hoef je geen universiteit voor gedaan te hebben. Als iemand iets heel goed kan (maken) of verbaal heel sterk is, valt dat ook onder intelligentie en is dat ook aantrekkelijk... dat is toch mooi?



Maar als hij zegt: Liene is leuk omdat ze universiteit heeft gedaan, of 'ik vind Marietje eigenlijk heel erg leuk, maar ik wil haar niet omdat ze haar MBO niet heeft afgemaakt' dan is hij gewoon een domme druif. Vind ik dan.
Ik vind het niet direct arrogant, ik vind het wel duidelijkheid scheppen en zelfs een statement.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niet over vallen als ik verder niets zie dat het tegenspreekt. Waarom zou je van jezelf niet mogen zeggen dat je intelligent bent, als dat zo is? Al kan de bewoording heel erg uitmaken.

Zegt hij ook wat hij bedoelt met intelligent, en wat hij dus zoekt in een vrouw? Gaat het hem om opleidingsniveau, algemene ontwikkeling, interesse?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Intelligentie an sich, zegt me bijzonder weinig. Het ligt er maar net aan wat je ermee doet. Of het arrogant is om zoiets over jezelf te zeggen, weet ik niet. Het staat je vrij. Maar ik kan er persoonlijk weinig mee. Geen woorden, maar daden denk ik dan
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Kan-ie koken? Dat lijkt me belangrijker.
Ik val daarover ja.

Ten eerste omdat intelligent een kwalificatie is die nogal subjectief is, zelfs iemand met een gigantisch IQ kan op bepaalde vlakken heel "dom" zijn, en opleiding zegt ook niet alles.

En vooral omdat toen ik iets met mijn vriend kreeg ik het dringende advies moest aanhoren van sommige vriendinnen dat ik de relatie beter kon verbreken omdat hij "maar" MTS had gedaan en ik studeerde.

Ondertussen heb ik met die vriendinnen geen contact meer en ben ik al ruim dertien jaar zielsgelukkig met mijn vriend (nu man)

Hij heeft dan een ander diploma maar is net zo slim als ik, misschien op sommige gebieden nog wel slimmer, al heb ik op andere vlakken weer meer basis zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Noemt hij zichzelf nu intelligent of ontzettend slim? Niet perse hetzelfde, hè. Ik vraag me wel af waarom dit bij jou zo triggert?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mij niet zo focussen op dat ene woord. Eerst eens wat heen en weer schrijven om te kijken hoe hij verder over komt en afhankelijk daarvan een keer afspreken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens aan hem gevraagd wat hij precies bedoelt met zijn stelling? Je kunt die namelijk op verschillende manieren uitleggen. Dus voor je ergens gepikeerd over raakt, moet je eerst uitzoeken wat hij bedoelt, lijkt me.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Nee hij licht het verder niet toe, ik denk dat ik het maar gewoon eens ga vragen, want stom genoeg merk ik dus inderdaad dat het me gewoon bezighoudt... Ik zou zoiets nooit over mezelf zeggen.De een kan nu eenmaal beter dit, de ander kan beter dat....
anoniem_177096 wijzigde dit bericht op 01-06-2015 10:49
Reden: privacy
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Liene, weet je zeker dat je niet je eigen gebrek aan zelfvertrouwen dan wel valse bescheidenheid aan het projecteren bent op 1 woordje uit iemand zijn profiel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hoe graag wil je hem echt leren kennen en zijn er dan geen andere zaken die je op dit moment graag van hem zou willen weten?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 06 juli 2014 @ 15:22:

Liene, weet je zeker dat je niet je eigen gebrek aan zelfvertrouwen dan wel valse bescheidenheid aan het projecteren bent op 1 woordje uit iemand zijn profiel.Dit
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Jij vindt jezelf helemaal niet intelligent (your own words) en hij zoekt een intelligente vriendin. Wat klopt hier niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 06 juli 2014 @ 15:22:

Liene, weet je zeker dat je niet je eigen gebrek aan zelfvertrouwen dan wel valse bescheidenheid aan het projecteren bent op 1 woordje uit iemand zijn profiel.+1.
Alle reacties Link kopieren
Je bent dus eigenlijk al afgeknapt op deze man; het is of arrogant of kortzichtig ( dom ) om zoiets op te schrijven.

Nou, prima toch? Next.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anna_69 schreef op zondag 06 juli 2014 15:24 Jij vindt jezelf helemaal niet intelligent (your own words) en hij zoekt een intelligente vriendin. Wat klopt hier niet?Dit
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 06 juli 2014 @ 15:22:

Liene, weet je zeker dat je niet je eigen gebrek aan zelfvertrouwen dan wel valse bescheidenheid aan het projecteren bent op 1 woordje uit iemand zijn profiel.+ 1! Waarom zou het TO anders zo triggeren?
Alle reacties Link kopieren
Zou het je ook storen als iemand in zijn profiel schreef: ik ben sportief? Wil je dan ook een definitie van sportief?



De een vindt zichzelf sportief omdat hij/zij twee keer in de week aan yoga doet, de ander omdat hij/zij iedere maand een marathon rent en weer een derde vindt zichzelf sportief omdat hij/zij niet gillend de pionnetjes door de kamer smijt na een verloren potje Monopoly.



Uiteindelijk gaat het er niet om of hij zichzelf intelligent vindt, maar of jij dat ook vindt (als je dat iets kan schelen) en of jij aan zijn (subjectieve) eisen op dat gebied voldoet.
Alle reacties Link kopieren
Food for thought, TO
Het is niet politiek correct om intelligentie als exclusiefactor te hanteren, maar persoonlijk zou ik het ook doen. Ik zou helemaal kriegel worden van een man zoals in dat topic laatst, die ergens had besloten dat alle medicijnen vergif waren en boos werd toen zijn vriendin daar niet in meeging. Dus om relatieproblemen in de toekomst te voorkomen, zou ik er ook op schiften. Op opleidingsniveau waarschijnlijk, want dat is de makkelijkste manier. Echter, ik zou het niet zo benadrukken. Dat staat niet zo aantrekkelijk in deze maatschappij - een beetje vergelijkbaar met het etaleren van andere taboes, denk ik, zoals racisme en sexisme. Maar goed, deze man doet dat dus wel. De vraag is daarmee niet of je qua intelligentie bij hem past, of hij bij jou, maar of je er mee kunt leven dat hij iets dat jij enigszins taboe vindt openlijk predikt. Kun je dat?
quote:liene88 schreef op 06 juli 2014 @ 15:20:

Nee hij licht het verder niet toe, ik denk dat ik het maar gewoon eens ga vragen, want stom genoeg merk ik dus inderdaad dat het me gewoon bezighoudt... Ik zou zoiets NOOIT over mezelf zeggen, ik vind mezelf ook helemaal niet intelligent, want alhoewel ik mijn specifieke wo opleiding netjes heb afgerond, zijn er zat mbo opleidingen waar ik na een week al vanaf geschopt zou worden wegens incompetentie... De een kan nu eenmaal beter dit, de ander kan beter dat....Dan maar niet reageren he?! En jee, pik je er in gesprekken vaak een woord uit waar je dan over door blijft gaan? Jouw laatste opmerking 'De een kan nu eenmaal beter dit, de ander kan beter dat' geldt voor alles, dus dan wordt het lastig jezelf omschrijven, niet?
Alle reacties Link kopieren
http://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligentie



Stel hem eens een paar vragen; volgens wiens definitie van intelligentie zoekt hij een partner?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Misschien vind je jezelf niet intelligent omdat je dat ook echt niet bent? Zou kunnen, toch?
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven