Kapot van verdriet

25-07-2014 19:19 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik ben nieuw hier en ik moet echt mijn hart luchten omdat ik dit met niemand kan bespreken vanwege mijn cultuur.



Ik ben een 20 jarige Afghaanse dame en ik zit in een vervelende situatie.



Een jaar geleden kwam ik een jongen tegen, hij is Nederlands. We hadden gelijk een klik( praten,lachen, zelfde interesses)

Na een tijd gaf hij aan dat hij mij leuk vond, ik schrok hier best wel van en gaf hem aan dat ik hem ook leuk vond. Maar dat ik net uit een slechte relatie kwam en ik niet gekwetst wilde worden.



Hij gaf aan dat hij een relatie had maar deze niet lekker liep en het uit wilde maken met haar.

Ik had toen ook aangegeven dat hij eerst zijn relatie moet beeindigen en dat wij daarna wat kunnen beginnen.

Maar hij liet het hier niet bij zitten, hij begon mij steeds vaker te bellen, appen etc etc.

We spraken ook steeds vaker af zonder intiem te zijn.



Na een maand werden ons gevoelens sterker en hebben we gezoend. Ons contact werd nog beter. Maar zijn vriendin was nog steeds zijn vriendin.



ik heb hier vaak om gezeurd dat hij niet van twee wallen kon eten en na een tijd vertelde hij mij dat het uit was.

Vanaf toen is alles heel snel gegaan: hij vertelde dat hij van me hield en een toekomst met mij wilde, ik had me nooit eerder zo goed gevoeld bij een jongen en ik geloofde hem.



Na een tijd hebben we seks gehad dit was ook mijn eerste keer.

Ik wilde het zelf wel omdat ik van hem hield en dacht hij ook van mij.

We hebben nog een paar keer seks gehad, alleen toen begon mijn ellende:

Hij werd heel afstandelijk, weer contact met zijn vriendin hun relatie was nooit over, hij heeft mij aan de kant gezet en geeft aan dat we vrienden kunnen blijven.



Ik weet niet wat ik moet doen, als mijn familie er achter komt dat ik geen maagd meer ben dan word ik verstoten etc. Ik huil elke dag om wat hij mij heeft aangedaan en hoe dom en blind ik heb kunnen zijn dat ik ontmaagd ben door een player en hierdoor mijn toekomst op het spel heb gezet.



Ik ben erg depressief geworden, en ik heb geen zin meer in het leven mijn hart is voor de tweede keer gebroken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zou je familie daar achter moeten komen dan?

Bij mij waren de eerste, tweede en derde keer amper mogelijk door spanning.

En ook daarna had ik nog weleens bloeddruppeld.



De ander heeft nooit wat, ook niet bij de eerste keer.



Maar ik vat niet dat je je zo makkelijk aan een gozer geeft.
Been there, done that, got the T-shirt.
Maak je niet druk. Waarom zou je iemand/familie moeten vertellen dat je geen maagd meer bent?



We zijn hier in NL, niet in Afghanistan Hier mag je sex hebben als je wil, niemand die er iets aan kan en mag doen.
Alle reacties Link kopieren
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wacht even hoor...

Eerst zeg je: maak het eerst uit met je vriendin en kom dan maar terug...

En dan ineens is dat niet belangrijk meer?

Want dan kan zoenen ineens wel?

Vreemd



Maar goed, waarom zou je familie erachter komen?

Je rent toch niet naar je ouders als je seks hebt gehad?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Zeker nu het over is is de kans natuurlijk klein dat iemand erachter komt.



Denk jij dat je ouders het goed zouden vinden als je je leven wil delen met een Nederlandse jongen?
Alle reacties Link kopieren
Ongeacht of ze het nou wel of niet aan haar ouders vertelt en of zij er nou wel of niet achter komen, TO heeft liefdesverdriet. Ze hield van die jongen. En nu is hij terug bij zijn ex, tenminste, in ieder geval is hij niet bij TO.



Helaas maken we het allemaal mee. Tijd heelt alle wonden. Stink er niet in als hij na een tijd weer bij jou komt aankloppen. Verwijder hem uit je telefoon, Facebook, je hele leven. Het kost tijd, maar ze zult er doorheen moeten.
Je hebt geprobeerd de liefde te vinden en het is erg jammer dat je daarvoor deze man koos.



In Nederland zeggen we dat je moet proberen te leren van je fouten. Dat je de gevolgen draagt van je acties en dat anderen weer verantwoordelijk zijn voor hun acties. En dat je het een volgende keer weet beter probeert te doen.



Dat heet met vallen en opstaan.



Maagdelijkheid is in Nederland een privézaak, iets waar niemand anders iets mee te maken heeft en waar hier niet al te zwaar aan wordt getild dat kwijt te raken.



Wat wel jammer is als dat uiteindelijk met iemand gebeurt die bijvoorbeeld een relatie toch niet ziet zitten om verder voort te zetten, maar wij vinden dat over het algemeen minder erg dan dat een relatie ten koste van alles wordt voortgezet terwijl beide mensen niet bij elkaar passen.



Iemand verstoten vanwege het verlies van maagdelijkheid keuren we in Nederland af, dat wordt hier over het algemeen binnen die Nederlandse normen en waarden gezien als onmenselijk en liefdeloos omdat je van kinderen onvoorwaardelijk probeert te houden en je als ouders niets te maken hebt met het liefdesleven van je, volwassen, kinderen.



Al vroeg worden wij er op gewezen zelf verantwoordelijk te zijn voor de keuzes die we maken en er op voorbereid die keuzes zo goed mogelijk te doen en daarbij weten we dat we niet altijd alles in één keer goed zullen doen en dus fouten zullen maken waar we weer van proberen te leren.



Voortaan toch niet iets met iemand beginnen die al een relatie heeft op de eerste plaats. Dat is geen goede eerlijke basis van een eventuele volgende relatie, als deze al ontstaat. Iemand die voor zichzelf al niet eerlijk kan zijn tegenover zijn huidige vriendin en het daarmee niet eerst uitmaakt, heeft geen ruggengraat.



Dus ik zou als Nederlandse zeggen, kom op, bedenk je dat er ook mooie momenten waren en dat je probeert de dingen die je nu vindt dat je dat anders aan had kunnen pakken in de toekomst weer beter te doen.



En in mijn ogen hebben ouders niet veel te maken met het privéleven van hun dochter vanaf een bepaalde leeftijd. En in Nederland wordt iemand van 18 geacht volwassen te zijn en daarbij verantwoordelijk voor hun eigen keuzes.



Maagdelijkheid is verder niet iets wat aantoonbaar is.
Het lijkt me ook dat je je kan afvragen in welke mate je het in sommige opzichten eens bent met je eigen cultuur en in welke mate je je thuisvoelt in de cultuur waarin je nu woont en hoe je dat voor jezelf kan combineren.



Dat is een lastig iets.



Je mist wellicht bepaalde invalshoeken hoe men in Nederland tegen het dagelijkse leven aankijkt en daarin wordt opgevoed. En kan bepaalde zaken uit beide culturen niet altijd even goed samenvoegen.



Bedenk voor jezelf hoe je tegen bepaalde zaken aankijkt, zoals verstoting bijvoorbeeld door je ouders? Zij zullen dat wellicht vanuit hun overtuiging doen, vanuit de opvoeding in hun cultuur, als dat ooit plaats gaat vinden, bijvoorbeeld omdat ze wellicht ook een Nederlandse jongen niet goed vinden voor een relatie of jij wellicht niet persé hoeft te trouwen eerst voor seks, dan zijn er geloof ik wel verschillende opvangplekken of hulpinstanties die jou kunnen helpen met dat soort vraagstukken?



Ik heb er wel over gehoord qua opvang, maar weet niet waar je zo'n groep kan vinden voor hulpvragen?
Waarom is jouw toekomst hierdoor op het spel gezet? Je toekomst bepaal je in Nederland in principe zelf. We bepalen zelf met wie we een relatie willen en daarvoor probeer ik dan bijvoorbeeld een man te zoeken die aardig en begripvol is voor wie we zijn. En bij eventuele fouten die we ooit maakten ook aardig en begripvol blijft omdat hij ziet dat we ons willen en proberen te verbeteren.



En ik kan zelf niet zo snel iemand vinden die aardig en begripvol is van nature, die mij zal helpen tijdens ziekte en ook oprecht van mij houdt en liefde geeft. En dan blijf ik bijvoorbeeld liever alleen ook al is dat soms lastig.



Dat bepaal ik zelf en ik zoek een man die dus ook zelf bepaalt dat hij mij leuk vindt, omdat elk mens dat verdient, perfect of misschien niet zo perfect.
In Nederland hoef je je ouders niet te vertellen wanneer je met wie seks hebt gehad en sowieso heb je hier seks voor het huwelijk, want je moet toch weten wat voor vlees je in de kuip hebt?

Je zult ongetwijfeld nog wel vaker vriendjes of scharrels tegen komen en niet iedereen is zo jong al in voor 'n commitment for life.

Sterkte met je liefdesverdriet, dat is altijd vervelend.
Alle reacties Link kopieren
Lieve Farasha,



Waarom heb je je maagdelijkheid aan hem gegeven als het zo belangrijk is voor jou? Heeft hij je beloofd om met je trouwen? Zo nee, dan wist je dat het risico erin zat dat jullie uit elkaar zoude gaan vroeg of laat.



Wat betreft je maagdelijkheid, mannen voelen dat echt niet, tenzij je het tegen ze zegt.

Als je er echt mee zit, er zijn klinieken die maagdenvlies-herstel operatie doen. Maar dat zou ik alleen doen als je met een Afgaan zou trouwen.
Zolang jij gewoon met Nederlandse mannen date en geen door je ouders voor je uitgezochte strenge volgeling uit je eigen cultuur, wordt je ontmaagding heus niet aan je ouders doorverteld.
Alle reacties Link kopieren
Dat durf ik te betwijfelen Elninjoo. Het is binnen de Afghaanse cultuur niet ongewoon dat je als meisje in de gaten wordt gehouden door familie en andere leden van de gemeenschap. Seksueel wangedrag (seks buiten het huwelijk, maar ook gedrag dat daarop kan wijzen) wordt afgekeurd en kan grote gevolgen hebben voor het meisje en de familie.
Maagdenvlies is iets wat in de meeste gevallen nauwelijks tot niet aanwezig is en dus ook niet iets wat kapot kan tijdens seks. Een enkele keer bloed een vrouw wel bij de eerste keer maar het komt ook vaker voor dat bij de vrouwen die wel bloeden, dit pas bij een tweede of derde keer gebeurt en niet bij een eerste keer.



Veel vrouwen bloeden dus helemaal niet en kunnen ook helemaal niet bloeden ook al hebben ze nog nooit eerder seks gehad.
quote:Frizz schreef op 25 juli 2014 @ 20:18:

Dat durf ik te betwijfelen Elninjoo. Het is binnen de Afghaanse cultuur niet ongewoon dat je als meisje in de gaten wordt gehouden door familie en andere leden van de gemeenschap. Seksueel wangedrag (seks buiten het huwelijk, maar ook gedrag dat daarop kan wijzen) wordt afgekeurd en kan grote gevolgen hebben voor het meisje en de familie.

dat zou dan ook moeten stoppen, die gestoorde nadruk op de seksualiteit van de vrouw in die culturen. Het zou in een land als Nederland waar man en vrouw gelijkwaardig zijn hard moeten worden af gekeurd dat jonge meisjes als TO en nog zo veel meer moslima's onveilig zijn om dat Nederlanders te bang zijn om kritiek te geven...



Farasha jij hebt niets verkeerd gedaan...je geloofde hem en hij loog. Hij zit verkeerd, jij niet, echt niet.
Als je je toch laat uithuwelijken kun je je eerste keer altijd nog plannen tijdens 'n ongesteldheid
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk Strikje, maar TO zit er maar mooi mee.
quote:strikjemetstippels schreef op 25 juli 2014 @ 20:23:

[...]



dat zou dan ook moeten stoppen, die gestoorde nadruk op de seksualiteit van de vrouw in die culturen. Het zou in een land als Nederland waar man en vrouw gelijkwaardig zijn hard moeten worden af gekeurd dat jonge meisjes als TO en nog zo veel meer moslima's onveilig zijn om dat Nederlanders te bang zijn om kritiek te geven...Mee eens.
Er zijn veel mensen in jou situatie die thuis opgroeien met heel andere normen en waarden dan in Nederland gewoon zijn en het lastig vinden daar een balans in te vinden. Er zijn daarom vaak lokaal ook plekken waar je terecht kunt met dit soort dingen. Misschien kun je het aan je huisarts voorleggen en weet hij/zij waar je bij jou in de buurt terecht kunt.



Verder is het ook een kwestie van verantwoordelijkheid nemen voor je keuzes. Je bent hier in mee gegaan en je hebt er bewust voor gekozen voor je huwelijk seks te hebben. Ook als je met hem zou trouwen heb je nog steeds seks voor het huwelijk gehad. Dat kun je niet meer ongedaan maken. Maar misschien kun je er een les uit leren en de volgende keer je hoofd er bij te houden en je niet enkel te laten leiden door emotie en verlangen. Dat overkwam/komt de beste van ons weleens hoor.



Aangezien je bang bent voor verstoting omdat je geen maagd meer bent vraag ik me af of je bijvoorbeeld wel vrij bent te trouwen met wie je wil? Zo niet, hoe sta je daar tegenover? Wil je je in de keuzes in je leven schikken naar de wensen van je ouders? Je bent ook geen maagd gebleven terwijl zij dat wilde dus blijkbaar niet helemaal. Dat zijn best lastige vragen denk ik.



Op zich hoeven je ouders het toch niet te weten? Als het gaat om bloeden bij je "ontmaagding" dan zijn daar trucjes voor die zelfs vrouwen die wel maagd zijn voor de zekerheid toepassen omdat helemaal niet elke vrouw bloed! Dat kun je op Google wel vinden of zelfs je huisarts vragen. Ik weet vanuit mijn werk dat voor dit onderwerp echt wel aandacht is, zoals ik zei je bent niet de enige die hiermee zit.



Sterkte
Als je ouders (rest van je familie?) je beperken in je leven moet je ze vragen waarom ze dan in Nederland zijn komen wonen. Jij bent door hen uit je eigen cultuur gehaald, dus pas jij je gewoon aan aan 't westerse leven. Voor ouderen is dat vaak lastiger omdat ze te sterk geworteld zijn in hun thuisland, maar de jonge generatie moet het hier waar zien te maken en daar horen westerse gebruiken bij. En liefdesverdriet ook. Je kunt niet verwachten dat je eerste kalverliefde de man is met wie je oud wordt. Er zullen er ongetwijfeld nog velen volgen voor je er mogelijk een langdurige vaste relatie aan overhoudt.
quote:elninjoo schreef op 25 juli 2014 @ 20:26:

[...]



Mee eens.



Het is vreselijk wat hier in Nederland onder onze ogen nog steeds gebeurd. Er is onder professionals wel oog voor maar het is lastig het probleem bij de wortel aan te pakken. Elke generatie leert steeds weer hetzelfde. Er is gelukkig wel oog voor de slachtoffers en hulpverlening. Maar die ideeën vanuit het geloof en de familie ook in het thuisland zijn heel sterk en blijven doorgegeven worden. Bij de mannen zal iets moeten veranderen om de vrouwen een kans te geven zich te ontwikkelen en gelijkwaardig te zijn maar dat ligt allemaal erg ingewikkeld in de cultuur en het geloof.



Neemt niet weg dat het wat mij betreft direct klaar moet zijn met die onzin!
Dit zou een oplossing kunnen bieden: http://www.trouw.nl/tr/nl ... gdenvlies-moslima-s.dhtml
quote:madredefamilia schreef op 25 juli 2014 @ 20:40:

Dit zou een oplossing kunnen bieden: http://www.trouw.nl/tr/nl ... gdenvlies-moslima-s.dhtmlDat is geen oplossing, dat is de integratie tegen houden.
Farasha, het is heel vervelend dat je nu zo depressief bent, liefdesverdriet is echt iets waar bijna iedereen, zelfs als ze dat niet denken weer uitkomt, vaak sterker.



Maar als je merkt dat je er zelf nu echt al even langere tijd niet goed uitkomt, kun je ook naar de huisarts gaan of hulp zoeken bij een instantie voor meisjes met cultuurproblemen of iemand die jou psychologisch begeleidt.



Woon je bij je ouders? In Nederland kan je in principe ook op jezelf gaan wonen als je dat liever niet hebt, wellicht zijn de gevolgen daarvan in je familie ook ernstig en dan raad ik nogmaals aan dat je dan beter hulp kunt zoeken.



Heel veel sterkte voor jou!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven