Mensen en hun (ongevraagde) opmerkingen...

29-07-2014 09:57 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Je leest het hier wel vaker: ergernis over andermans opmerkingen aan jouw adres. Ik zie er het ene topic na het andere over verschijnen, telkens in een andere variant.



Enkele voorbeelden. Bewust kinderlozen ergeren zich bijvoorbeeld aan (het neerbuigende) 'wacht maar, je verandert nog wel van idee.' Mensen met één kind ergeren zich dan weer aan (het bemoeierige) 'Je neemt toch nog wel een tweede?'. Of: singles die te horen krijgen dat zij nu eenmaal wel kunnen gaan sporten/reizen/dure kleren kopen enz..., want "ja, jij hebt geen gezin." (voor het gemak even vergetend dat die singles ook geen tweede salaris hebben).



Andere voorbeelden zijn commentaar op je kleren ("je zou eens een jurk/broek moeten dragen"), de inrichting van je huis ("waarom zoveel wit/kleur?"), je persoonlijkheid ("je bent veel te gevoelig/te zelfverzekerd/te dit te dat"), je leven ("je zou beter zus of zo").



Ik vind dat een opmerkelijk iets, die ongevraagde opmerkingen die mensen vaak geven. En ik vraag me af waarom mensen dat doen.



Ik denk niet dat ik het doe, ik ga er denk ik ergens onbewust vanuit dat iedereen zijn eigen keuzes, pad heeft en dat dat gewoon prima is. Bovendien vind ik het gewoon raar om jouw visies op te dringen aan andere mensen. Tuurlijk denk ik wel bepaalde dingen, heb een eigen mening/smaak, maar die houd ik bij dat soort dingen, tenzij gevraagd, toch meestal voor mezelf...



Krijgen jullie vaak van dat soort opmerkingen? En belangrijker: waarom denk je dat mensen dat doen? Het is vaak projectie denk ik: zij hebben een bepaalde keuze gemaakt, en als jij nu dezelfde keuze maakt, dan legitimeer je dat hun keuze de juiste is. Zoiets.

Dan zou onderliggende onzekerheid de oorzaak zijn van dat soort opmerkingen...



Wat denken jullie?



Ik vind zulke opmerkingen geven namelijk zo'n vreemde/vervelende (soms zelfs kwetsende) 'gewoonte', en stel me hier echt vragen over.
Alle reacties Link kopieren
Wie de schoen past....
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Dit is Nederland en velen voelen zich verplicht een mening te hebben, want zo hoort dat nu eenmaal in dit land.

Zwaar vermoeiend?? Jazeker! aar misschien heb je gelijk en is het inderdaad de bedoeling dat hiermee de eigen keuzes worden gelegitimeerd.

Er vanuit gaande dat we allemaal volwassen vrouwen zijn die heus wel meer hebben dan één dronken hersencel, is het inderdaad een curieus verschijnsel.
Hebben volwassen mannen wel maar 1 dronken hersencel?
Dus jij zegt, ongeacht wat je er werkelijk van vind: leuk! mooi! Prachtig! Goed zo?



Soms is een vraag 'waarom zoveel wit' geen aanval of negatieve opmerking, maar een oprechte vraag. Of 'je mag wel eens een jurk aantrekken' eigenlijk eerder een compliment.



Zodra je het verschil leert kennen, is de wereld al een heel stuk leuker. En als je niet weet of iets een opgedrongen mening is of een oprechte vraag, dan vraag je dat: waarom vraag je me dit?
De wenkbrauw en de waarom zeg je dat? , helpt echt heel goed, hier geleerd! Ik snap ook vaak niks van zulke opmerkingen.



Soms zijn ze echt gewoon gemeen. Ik kan daar dan ook geen andere bedoeling uithalen dan bewust kwetsen, soms is dommigheid of gewoon wat willen zeggen, daar kan ik me dan niet zo druk om maken.
gesprekken voeren waarbij je je mening niet mag geven worden denk ik héle korte gesprekjes.



En dat is dan ook weer mijn mening
quote:Annapalona schreef op 29 juli 2014 @ 10:08:

Hebben volwassen mannen wel maar 1 dronken hersencel?

Nou Anna, het is nog vroeg en mijn linkeroog wilde niet wakker worden vanmorgen, dus een beetje rustig aan hè met mij.



Misschien bedoel ik er wel bij te schrijven zonder woorden dat mannen dat niet zo snel zullen doen. In ieder geval niet mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat sommige mensen dingen niet als negatieve opmerkingen bedoelen. Sommige vind ik gewoon onder interesse vallen. Wil je een tweede kindje?



Sommige mensen zijn iets beter in het formuleren van vragen dan andere. Ik faal er soms episch in , dan komt het wel eens uit als.'' Waarom draag je nooit een jurk? ''

Of, ''draag eens wat meer kleur! ''

Ik denk dat het stukje betweterige, wij hebben een tweede kind nemen jullie er ook een, vaak is omdat je je eigen keuzes wil legitimeren. Of gewoon nog zo super blij bent met je tweede kindje dat je niet kan verwachten dat iemand die niet zou hebben.

Een gevoels leven is zo complex, voor ieder mens. Ik denk meestal als mensen opmerkingen maken, of vragen stellen al een conversatie is ontstaan! Dan kan je altijd informeren waar de opmerking/vraag vandaan komt
Alle reacties Link kopieren
@ Doreia: Als iemand mij heel direct vraagt wat ik van een bepaald nieuw kledingstuk vind (wat niet vaak gebeurt, heb niet zulke onzekere vriendinnen), dan focus ik me op het positieve daarvan, ja. Wat heeft de ander eraan dat ik zou zeggen: "Wat een vreselijk jeukende synthetische rotstof lijkt me dat." Als zij 'm gekocht heeft, zal zij 'm wel mooi vinden. En ze gaat 'm heus niet terugbrengen om dat ik 'm maar niks vind. Dus ja, dan zeg ik iets à la: "Mooie kleur." Ik zie niet wat daar mis mee is. Social glue.



"Waarom zoveel wit/kleur?" is geen neutrale vraag. Het houdt een waarde-oordeel in. Want het antwoord is natuurlijk gewoon: "Omdat ik dat mooi vind." Punt. Dat weet die ander ook, zo'n vraag wordt meestal niet uit pure nieuwsgierigheid gesteld.
Alle reacties Link kopieren
Sommige zaken zijn werkelijk niet fijn. Alsof er altijd een oordeel in moet zitten, sommige meningen.

Daarom vraag ik ze ook niet. En geef ik ook duidelijk aan dat ik niet op hun oordeel/mening zit te wachten.



Als ik een broek wil kopen van 150.- dan is dat mijn zaak en zit ik niet te wachten op andermans oordeel, dat dat belachelijk is dat ze dat nooit uitgeven voor een broek. Bijvoorbeeld.
quote:Vergeetmenietje1980 schreef op 29 juli 2014 @ 10:13:

gesprekken voeren waarbij je je mening niet mag geven worden denk ik héle korte gesprekjes.



En dat is dan ook weer mijn mening Jawel, maar constant een mening (willen/moeten) hebben en die ook constant willen/moeten ventileren, pfff, ik zou moe worden van mezelf.
quote:Cateautje schreef op 29 juli 2014 @ 10:14:

[...]



Nou Anna, het is nog vroeg en mijn linkeroog wilde niet wakker worden vanmorgen, dus een beetje rustig aan hè met mij.



Misschien bedoel ik er wel bij te schrijven zonder woorden dat mannen dat niet zo snel zullen doen. In ieder geval niet mijn ervaring.Ow ik wel hoor Zijn soms nog wel erger ook.. altijd lekker rellen die mannen.
Prachtig onderwerp.



Sommige mensen denken dat hun 'eigen mening' een kroonjuweel of de wet van het universum is. Daar tegen ingaan is een mogelijkheid. Maar ben dan wel bereid om tegenvuur te krijgen.



Soms willen mensen gewoon graag gehoord worden om erbij te horen.



Je kunt ook zoiets denken als: Ach, wat aardig, hij / zij heeft ook een mening. Enig. Doei doei!



Je kunt ook gewoon zeggen, ja hoor, je hebt gelijk weet ik, ik moet er eigenlijk wat aan doen, maar ik ga nu weer verder, prettige dag nog. Dag meneer, dag mevrouw.



De botsing vind denk ik meestal plaats omdat jij ook nogal vast overtuigd bent van jouw eigen mening en dat dat de enige juiste is. Zo werkt het bij mij in ieder geval. Het beste kun je leren je eigen vechtlust uit te schakelen en je eigen weg te vervolgen.



Als iemand een mening heeft bepaal je zelf wat je er mee doet. Je kunt een mening ook gewoon voor gehoord aannemen.



De lucht hangt vol met meningen. Vind je? Och. Nou ja. Dat is misschien zo.



En dan nog een voorbeeld, ik geloof uit het Buddhisme:

Als iemand je een bord poep voorzet, dan neem je er toch ook geen hap uit?
quote:Annapalona schreef op 29 juli 2014 @ 10:17:

[...]





Ow ik wel hoor Zijn soms nog wel erger ook.. altijd lekker rellen die mannen.Nou, ik zie ons groepje mannen niet ronddwalen op lijf en lijn of de zwangerpijler of mode en beauty of ik moet iets gemist hebben
Alle reacties Link kopieren
Mensen denken gewoon vaak niet na. Ze praten vanuit hun eigen referentiekader. Zo gaat dat nu eenmaal.



En dat er iets positiefs in schuilt weet ik niet. Denk dat het vaak onbegrip is, omdat degene die het zegt dus vanuit zijn perspectief denkt en praat. Ik draag vaak een jurk, waarom jij niet?
"Dans met je hart, en je voeten zullen volgen."
Alle reacties Link kopieren
@ Veronica: ik denk dat je daar idd een punt raakt. Iemand heeft bvb idd een tweede kindje en is daar dolblij mee. Die persoon kan zich dan niet voorstellen dat iemand anders daar niet blij van wordt. Sommige van die opmerkingen hebben dus met gebrek aan empathie te maken.

Al blijf ik het wel vreemd vinden, dat iemand zich niet eens kan voorstellen dat een ander andere keuzes maakt en daar heel andere dingen bij voelt en denkt...
Alle reacties Link kopieren
Als iemand me ongevraagd zijn (negatieve) mening geeft, vraag ik gewoon of hij/zij me kan vertellen wanneer ik om die mening gevraagd heb. Complimentjes zijn natuurlijk altijd welkom.

Ik probeer bij een ander eigenlijk altijd iets positiefs te vermelden over zijn/haar huis, inrichting, kleding, huisdier, kind, etc. Eventuele negatieve gedachtes hou ik voor mezelf.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om zulke opmerkingen paradoxaal te benaderen en dus gewoon extra aandikken. Zij hun bevestiging en jij geen last.
"Dans met je hart, en je voeten zullen volgen."
Meningen van anderen. Het is maar wat jij er mee doet.



Als je tegen een mening ingaat, is dat ammunitie voor die ander.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat mensen er vaak niet aan denken (mits het geen gevoelig onderwerp voor jou is) hoe mensen bij zoiets kunnen voelen en denken.

Misschien gebrek aan empathie of een gebrek aan inlevingsvermogen. Maar als je continu van ieder persoon moet nadenken hoe die persoon zich zou voelen bij een bepaald onderwerp worden conversaties lastig.

Vriendinnen zijn daarom geweldig, die kennen je al en kunnen vaak beter inleven/ denken meer na
Alle reacties Link kopieren
quote:Kapitein_Onderdeurtje schreef op 29 juli 2014 @ 10:20:

Prachtig onderwerp.



Sommige mensen denken dat hun 'eigen mening' een kroonjuweel of de wet van het universum is. Daar tegen ingaan is een mogelijkheid. Maar ben dan wel bereid om tegenvuur te krijgen.



Soms willen mensen gewoon graag gehoord worden om erbij te horen.



Je kunt ook zoiets denken als: Ach, wat aardig, hij / zij heeft ook een mening. Enig. Doei doei!



Je kunt ook gewoon zeggen, ja hoor, je hebt gelijk weet ik, ik moet er eigenlijk wat aan doen, maar ik ga nu weer verder, prettige dag nog. Dag meneer, dag mevrouw.



De botsing vind denk ik meestal plaats omdat jij ook nogal vast overtuigd bent van jouw eigen mening en dat dat de enige juiste is. Zo werkt het bij mij in ieder geval. Het beste kun je leren je eigen vechtlust uit te schakelen en je eigen weg te vervolgen.



Als iemand een mening heeft bepaal je zelf wat je er mee doet. Je kunt een mening ook gewoon voor gehoord aannemen.



De lucht hangt vol met meningen. Vind je? Och. Nou ja. Dat is misschien zo.



En dan nog een voorbeeld, ik geloof uit het Buddhisme:

Als iemand je een bord poep voorzet, dan neem je er toch ook geen hap uit?



Haha, mooie quote.



En leuke post! Dat van die 'enig' ga ik onthouden. Op die manier gewoon van je af laten glijden idd…



Nee, maar ik vind het soms zo jammer, dat (ver)oordelende. Ik weet niet, ik zou soms wat meer willen zien dat mensen denken/zeggen van: oké, bij hem/haar past dit, bij mij dit/dat, en da' s allemaal oké.
quote:Cateautje schreef op 29 juli 2014 @ 10:20:

[...]



Nou, ik zie ons groepje mannen niet ronddwalen op lijf en lijn of de zwangerpijler of mode en beauty of ik moet iets gemist hebbenHuis kopen, auto maken, tuintje doen, jeans kopen. Kinderen opvoeden, vrije tijd indelen. Ik hoor veel ongevraagde meningen met een waardeoordeel voorbij komen. En ik zie ook de irritatie die het teweeg brengt
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weleens op een vol terras van een man (klant van bedrijf waar ik werkte) toehoren gekregen dat ik vroeger zo mooi was maar dat hij me nu helemaal niet meer mooi vond. Ik Zag er inderdaad minder goed uit toen ivm een hormonale storing. Was dikker geworden en mijn haar was futloos.

Heb me daardoor echt zeer klote gevoeld, zat al niet lekker in mijn vel.
Alle reacties Link kopieren
@ Annmary: wat een afschuwelijke opmerking!

Ik kan me heel goed voorstellen dat je je daardoor superrot gevoeld hebt.

Wat kunnen sommige mensen toch vreselijk bot zijn. Dat snap je echt niet. In mijn vriendenkring heeft iemand brandwonden in het gezicht. Kreeg die persoon op vakantie op een markt van een andere toerist te horen: "That is the most disgusting person I've ever seen."



Is natuurlijk nog iets anders dan wat hierboven beschreven wordt, maar wel een heel erge uitloper van een beetje hetzelfde in mijn ogen…

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven