Mijn beste vriendin

25-04-2014 00:27 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Viva!



Sinds een week zit ik met deze gebeurtenis in mijn hoofd en gaat het er met geen mogelijkheid meer uit. Ik begrijp er helemaal niets van.



Mijn beste vriendin heeft nu een paar jaar een vaste relatie met een leuke jongen, dacht ik. Intelligent, aardig, sociaal, humor, knap. Ik heb hem altijd helemaal perfect gevonden. Maar ik begin het spreekwoord ‘schijn bedriegt’ nu pas te begrijpen.



Ik dacht dat mijn beste vriendin altijd eerlijk was over problemen uit haar leven. Niet dat ze mij alles moet vertellen, maar ik had verwacht dat ze mij wel in vertrouwen had kunnen nemen over grote problemen en/of gebeurtenissen. En dat ze dat niet heeft gedaan vind ik eigenlijk niet zo erg, maar wat er heeft plaatsgevonden ben ik van geschrokken.



Vorige week was ik voor het eerst in het nieuwe studentenkamer van mijn beste vriendin. We hadden een leuke avond en later kwam haar vriend langs van een borrel. Hij was duidelijk onder invloed van alcohol en reageerde meteen heel boos naar haar toe. Beschuldigend, alsof ze iets had geflikt, terwijl ze de hele avond met mij was.



Geen idee wat me overkwam, ik vond zijn gedrag raar. Want, ja, ik hem als een hele leuke, lieve en stabiele jongen. Niet iemand die helemaal boos wordt om eigenlijk niets. En misschien was er ook wel niks. Maar het zal de drank wel zijn, dacht ik. Mijn beste vriendin ging er ook wel goed mee om en liet hem eigenlijk maar een beetje links liggen.



Ik vond het raar, maar dacht er verder niet over na. Het voorval schoof naar de achtergrond en hij ging weer weg. Net op het moment dat ik weg wilde gaan, kwam hij weer langs. Midden in de nacht. Hij was boos, de reden is mij vooralsnog onbekend. In ieder geval reageerde hij heel erg agressief naar mijn beste vriendin, schreeuwde, gooide met een voorwerp en pakte haar (in mijn ogen!) hardhandig vast. En ik stond erbij en keek ernaar als een dood vogeltje, kan mezelf nog steeds voor mijn kop slaan.



De situatie was nogal raar, zij deed eigenlijk niets om zichzelf te verdedigen (en ik dus ook niet!) en toen hij minder boos was, liet ze heel duidelijk merken dat ik weg moest gaan en ze helemaal geen zin had om uit te leggen wat er zojuist was voorgevallen. Ik vind het stom dat ik het heb laten gebeuren, maar ik ben weggegaan en de hele situatie heb ik niks durven zeggen.



Achteraf had ik moeten zeggen dat hij moest stoppen, maar ik was te verbijsterd en bang. Ik wist niet hoe ik moest reageren of wat ik kon doen. Het overviel me nogal. Misschien dat er negatieve reacties komen op het stuk dat ik niks heb gedaan en ik kan het niet verklaren, maar ik was nogal versteend. En zij blijkbaar ook. Het ging heel snel, ik dacht niet heel goed na.



Ik ben een heel vrolijk, spontaan en sociaal persoon. Ik ben nauwelijks negatief over gebeurtenissen en zie overal wel iets positiefs in. Maar deze situatie vind ik echt heel onwerkelijk. Ik leef met een blok in m'n maag, denk aan niets anders maar nog erger is: ik kan het met niemand delen. Ik wil altijd alles delen zodat ik weet wat ik moet doen; kan zelfstandig geen verstandige keuzes maken bij dit soort dingen, ik weet niet wat ik moet doen.



Niet omdat ik het heb meegemaakt, maar omdat ik bang ben dat hij haar vaker zo behandeld. En omdat ik niet begrijp waarom mijn beste vriendin doet alsof het haar niets doet en dat ze het voorval wegwuift. Ze wil het er niet over hebben. Ik begrijp het niet, ze is een hele leuke, intelligente, hoogopgeleide meid uit een leuk en normaal gezin. Maar ze pikt het wel als haar eigen vriend haar zo behandeld.



En ik weet niet waarom, maar ik heb er opeens geen goed gevoel meer bij. Ik vond hem echt heel leuk, dus ergens twijfel ik ook aan mijn eigen capaciteiten. Ik kan dus niet zien hoe iemand echt is. Ik dacht (en dat is misschien ook stom) dat dit alleen voorkwam bij bepaalde mensen mensen. Niet bij mensen uit een bepaalde sociale klasse met een bepaald niveau. In ieder geval is dit soort agressief gedrag een ver van mijn bed show, maar misschien ben ik wereldvreemd.



Ik weet niet eens waarom ik dit verhaal hier neerzet, maar ik weet niet wat goede oplossingen zijn. Ik vrees dat ik helemaal niets kan betekenen in deze situatie, maar alsnog is het misschien effectief om ervaringen van andere personen te lezen, want die zijn er vast. Misschien dat ik dan een manier weet om dit een plekje te geven of wat ik ermee kan doen!



PS: we zijn allebei 19 jaar. Haar vriend is 22.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gezegd hebben blijf met je poten van haar af, je hoeft haar niet zo agressief vast te pakken maar dat ben ik.. Ik floep alles eruit en ben dan ook niet bang, eigenlijk voor niemand niet, zeker niet in dit soort situaties met agressieve mannetjes. Kots



Ik snap dat je niet wist hoe je moest handelen. Enige wat je kunt doen is denk ik met je beste vriendin praten, kijken of ze iets los laat. Doet ze dat niet, dan zeggen dat mocht er ooit iets zijn ze altijd bij je terecht kan.
.
Heb je haar nog gesproken na dit voorval? Zou op een rustig moment met haar gaan praten.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen is anders en reageert anders, ik denk niet dat je reactie goed of fout kan zijn in zon situatie. Je bent gewoon overdonderd en je reageert dan zoals je reageert zou me daar niet schuldig over voelen als ik jou was! Miss als je er tegen in was gegaan was het miss alleen maar erger geworden....



Maar 1 ding is zeker wat een rot situatie zeg! Zou nog eens met je vriendin proberen te praten en als ze er verder niks over los wil laten word het lastig denk ik! Net wat Isa zegt zeg dan dat je ervoor haar bent als ze daar behoefte aan heeft en steun haar waar je kan, sterkte
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
Alle reacties Link kopieren
Ik schrik enorm van hoe jij dit beschrijft... Zo geheel op jezelf gericht over wat dit met jou doet, hoe bang jij bent, hoe geschrokken je bent, hoe vreemd je het vind dat je vriendin dit niet met jou gedeeld heeft...



Nergens kan ik opmaken hoe oprecht bezorgd je om haar bent, dat je met haar wil gaan praten, dat je je zorgen maakt. Je maakt je enkel zorgen om jezelf.. En het feit dat ze het niet met je besproken heeft is voor jou een groter probleem dan de situatie waarin zij zit.



Brok in je maag???? Bedenk je eens hoe zij zich dan zal voelen.. Denk liever eens meer aan haar dan aan jezelf!
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
quote:Taralina schreef op 25 april 2014 @ 00:51:

Heb je haar nog gesproken na dit voorval? Zou op een rustig moment met haar gaan praten.Ja, toevallig op een rustig moment vandaag. Maar ze wuifde het weg en deed alsof het haar niets kon interesseren. Begon meteen over een heel onderwerp. Ik vrees dus dat ze dit altijd zal doen en dat er helemaal niets te bespreken valt.
Alle reacties Link kopieren
quote:dance01 schreef op 25 april 2014 @ 00:52:

Iedereen is anders en reageert anders, ik denk niet dat je reactie goed of fout kan zijn in zon situatie. Je bent gewoon overdonderd en je reageert dan zoals je reageert zou me daar niet schuldig over voelen als ik jou was! Miss als je er tegen in was gegaan was het miss alleen maar erger geworden....



Maar 1 ding is zeker wat een rot situatie zeg! Zou nog eens met je vriendin proberen te praten en als ze er verder niks over los wil laten word het lastig denk ik! Net wat Isa zegt zeg dan dat je ervoor haar bent als ze daar behoefte aan heeft en steun haar waar je kan, sterkte Ik had haar al aangegeven dat ik er altijd voor haar ben, maar dat weet ze wel! Ik weet ook niet wat ik nog meer kan doen, omdat ze dus heel afstandelijk is over de situatie..
Alle reacties Link kopieren
quote:Sense-1970 schreef op 25 april 2014 @ 00:58:

Ik schrik enorm van hoe jij dit beschrijft... Zo geheel op jezelf gericht over wat dit met jou doet, hoe bang jij bent, hoe geschrokken je bent, hoe vreemd je het vind dat je vriendin dit niet met jou gedeeld heeft...



Nergens kan ik opmaken hoe oprecht bezorgd je om haar bent, dat je met haar wil gaan praten, dat je je zorgen maakt. Je maakt je enkel zorgen om jezelf.. En het feit dat ze het niet met je besproken heeft is voor jou een groter probleem dan de situatie waarin zij zit.



Brok in je maag???? Bedenk je eens hoe zij zich dan zal voelen.. Denk liever eens meer aan haar dan aan jezelf!

Veroordeel wat je ziet, maar wat je ziet ben ik niet.



Ik vind dat je beter kan lezen. Ik zeg juist dat ik ermee zit omdat hij dit heeft gedaan en ik bang ben dat dit 'normaal' is (geworden) binnen de relatie. Ik heb er geen goed gevoel bij. Maar het verhaal is vanuit mij geschreven, ik kan moeilijk iedere alinea gaan herhalen hoe verschrikkelijk ik het vind voor haar. Het moge duidelijk zijn dat het om haar gaat en hoe ik ermee om kan gaan. Maar ik ben ik. Ik ben haar niet.
Alle reacties Link kopieren
Misschien schaamt ze zich ervoor? Is ze bang voor hem? Wat heeft hij allemaal tegen haar gezegd? Dat weet je allemaal niet dit is echt heel erg moeilijk ik kan je echt geen goed advies geven! Ik hoop dat iemand met ervaring dit leest en je een goed advies kan geven



Overleg met je ouders miss als je daar een goeie band mee heb! Kun je in ieder geval je verhaal even kwijt miss hebben hun een goed idee, ik

Noem maar iets
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniemxxo schreef op 25 april 2014 @ 01:06:

[...]



Veroordeel wat je ziet, maar wat je ziet ben ik niet.



Ik vind dat je beter kan lezen. Ik zeg juist dat ik ermee zit omdat hij dit heeft gedaan en ik bang ben dat dit 'normaal' is (geworden) binnen de relatie. Ik heb er geen goed gevoel bij. Maar het verhaal is vanuit mij geschreven, ik kan moeilijk iedere alinea gaan herhalen hoe verschrikkelijk ik het vind voor haar. Het moge duidelijk zijn dat het om haar gaat en hoe ik ermee om kan gaan. Maar ik ben ik. Ik ben haar niet.



Ik lees enkel hoe verschrikkelijk jij je voelt, alinea na alinea, als het mijn beste vriendin zou zijn zou ik er toch heel anders in staan en niet zorgen maken over hoe ik me er onder voel, maar me zorgen maken over haar..



Het gaat hier niet om hoe jij er mee om moet gaan, het moet er om gaan hoe jij haar gaat helpen.
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Ik denk dat erover praten nog wat te vers is. Misschien heeft ze nog wat meer tijd nodig.

Je zou natuurlijk ook aan hem kunnen vragen wat dat nu was en waarom hij zo reageerde.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sense-1970 schreef op 25 april 2014 @ 01:09:

[...]





Ik lees enkel hoe verschrikkelijk jij je voelt, alinea na alinea, als het mijn beste vriendin zou zijn zou ik er toch heel anders in staan en niet zorgen maken over hoe ik me er onder voel, maar me zorgen maken over haar..



Het gaat hier niet om hoe jij er mee om moet gaan, het moet er om gaan hoe jij haar gaat helpen.

Als dat het enige is wat jij leest: top voor je!



Het gaat er wel om hoe ik ermee om moet gaan, want het is duidelijk dat ze niet geholpen wil worden hoor ;)
Alle reacties Link kopieren
@sense ik denk dat jij het heel anders leest dan ik! Want op mij komt het over dat ze gewoon haar verhaal kwijt wil omdat ze zich hartstikke zorgen maakt over haar vriendin en wil weten wat ze kan doen om haar vriendin te helpen aangezien ze er niet over wil praten!



Misschien kun je haar een goeie tip geven dan?
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
Alle reacties Link kopieren
quote:dance01 schreef op 25 april 2014 @ 01:08:

Misschien schaamt ze zich ervoor? Is ze bang voor hem? Wat heeft hij allemaal tegen haar gezegd? Dat weet je allemaal niet dit is echt heel erg moeilijk ik kan je echt geen goed advies geven! Ik hoop dat iemand met ervaring dit leest en je een goed advies kan geven



Overleg met je ouders miss als je daar een goeie band mee heb! Kun je in ieder geval je verhaal even kwijt miss hebben hun een goed idee, ik

Noem maar iets

Ik weet niks waarom hij boos was nee ;) ik kon wel wat opvangen, maar het bleef raar en vooral heel nietszeggend en onterecht. Ik denk dat alcohol ermee te maken heeft.



Ik heb een goede band met mijn ouders maar ik kan dit niet aan ze kwijt! Ik heb geen idee aan wie wel, waarschijnlijk niemand, dus daarom maar eventjes hier. Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Taralina schreef op 25 april 2014 @ 01:12:

Ik denk dat erover praten nog wat te vers is. Misschien heeft ze nog wat meer tijd nodig.

Je zou natuurlijk ook aan hem kunnen vragen wat dat nu was en waarom hij zo reageerde.Misschien, maar ik ken haar wel een beetje. Ze is eigenwijs en koppig, en ik denk dat ze vastberaden is dat ze er niets over wil loslaten. Ik denk ook door het voorval dat zijn agressieve gedrag vaker heeft plaatsgevonden en ze heeft me nooit eerder iets verteld. Ik durf niks meer aan hem te vragen en misschien maakt dat nog meer woede los ofzo.. Ik weet niet, wil me er niet op die manier mee bemoeien want ik weet niet hoe het opgevat wordt door hem. Ik zie hem nu niet meer als die ene leuke jongen.
Alle reacties Link kopieren
quote:dance01 schreef op 25 april 2014 @ 01:15:

@sense ik denk dat jij het heel anders leest dan ik! Want op mij komt het over dat ze gewoon haar verhaal kwijt wil omdat ze zich hartstikke zorgen maakt over haar vriendin en wil weten wat ze kan doen om haar vriendin te helpen aangezien ze er niet over wil praten!



Misschien kun je haar een goeie tip geven dan?



Jazeker.. Door vooral niet te gaan zitten afwachten tot de vriendin in kwestie naar haar toekomt.. TO heeft aangegeven dat ze klaar staat voor haar vriendin, echter heeft deze al bewezen hier niet op in te gaan..



Ik zou als ik TO was toch het heft in eigen hand nemen en niet een afwachtende houding aan nemen.



Ik lees inderdaad heel iets anders, heb de OP nu 3 gelezen en het gevoel wat ik krijg wordt alleen maar sterker. Het zou in mijn hoofd niet opkomen me druk te maken waarom deze vriendin niet naar mij toe gekomen is, nu trekt ze de vriendschap en het vertrouwen in twijfel en de wijze waarop ze dat doet, daarmee legt ze een "schuld" bij haar vriendin.. En ja daar schrik ik heel erg van
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Ik vind dat to zich nogal snel laat afwimpelen. Daar zou ik niet mee akkoord gaan. "Wij gaan hierover praten, en als je niks wilt zeggen kun je in ieder geval luisteren wat ik er over kwijt wil..."

Door je af te laten wimpelen laat je haar jùìst in de kou staan als vriendinnen

Komop to, grow some balls en ga het gesprek opnieuw aan. Je gaat toch niet lijdzaam toekijken hoe je vriendin mishandeld word! Feit dat hij het gedaan heeft waar jij bij was vind ik des te alarmerender.
Alle reacties Link kopieren
@Sense-1970: jij doet je nickname ook geen eer aan. Natuurlijk gaat het bericht vooral over wat het met TO doet, ze is 19 en geen 43 of 44 zoals jij (als 1970 je geboortejaar is). TO is nog volop bezig zichzelf te leren kennen, wat haar rol in zaken is. Jammer dat je haar meteen zo veroordeeld, onterecht.
Love is the meaning of life
De suggestie van Rary lijkt me een goede aanpak. Zij hoeft niets te zeggen, maar jij kan haar wel vertellen wat je hebt gezien en dat dit niet hoort in een normale relatie.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 19 was had een goeie vriendin van mij ook een vriend waarvan ik het idee had dat hij geen lekker figuur was. Ik heb hem maar eenmaal ontmoet, toen was hij overigens juist ontzettend aardig, maar mijn vriendin liet wel doorschemeren dat ze veel ruzie hadden, dat ze tegen elkaar scholden enz. Hij had haar een keer 'stevig vastgepakt'.



Ik heb destijds wel gepraat met die vriendin, gevraagd of het wel goed ging. Maar ze hielden zoveel van elkaar en ze wilde voor altijd bij hem blijven, en het was allemaal zo slecht nog niet. Ik heb het daarbij gelaten.



Nu, ettelijke jaren later, is de relatie gelukkig al lang voorbij, maar die vriendin kampt nog steeds met de emotionele gevolgen. Nu krijg ik wel alle details te horen, over hoe hij op alle mogelijke wijzen (vanaf dag 1) haar grenzen overschreed. Zij neemt me niks kwalijk, maar ik denk zelf dat ik door had moeten pakken. Ik heb dit al die tijd 'enabled' (anderen ook overigens), en dat moet je niet willen. Mensen kiezen niet voor zo een relatie, ze raken erin verstrikt.



Dus laat je niet afwimpelen door je vriendin. Joost mag weten wat die vriend van haar nog meer doet, of gaat doen in de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Je dacht dat dit soort gedrag alleen voorkomt bij "bepaalde" mensen? Vergeet dat maar. Het komt voor bij tokkies, artsen, advocaten, politie-agenten enzovoort. Iemands afkomst of opleiding staat volkomen los van dergelijk gedrag. Dikwijls komt iemand's ware aard pas naar boven na het gebruik van een aantal alhocolische versnaperingen of geestverruimende middelen. Een paar jaar geleden had ik buren van wie de één advocaat was en de ander nog studeerde. Ze vochten elkaar de tent uit. Toen ze gingen verhuizen waren de sporen van de gooi- en smijtpartijen duidelijk zichtbaar op de deuren.



Als je er, op het moment zelf, iets van zegt is de kans groot dat dat alleen maar méér agressie opwekt, daar bewijs je je vriendin ook geen dienst mee want de kans bestaat dat hij dat op haar wreekt. Een goed gesprek met die vriend onder het genot van een kop koffie of een Spa rood lijkt me beter.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Als ik die vriend van haar nog een keer zou aantreffen zou ik hem zeggen dat hij me erg was tegengevallen en dat ik eigenlijk niets meer met hem te maken wilde hebben. Gewoon omdat je niet van agressieve zatlappen houdt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rary schreef op 25 april 2014 @ 03:16:

Ik vind dat to zich nogal snel laat afwimpelen. Daar zou ik niet mee akkoord gaan. "Wij gaan hierover praten, en als je niks wilt zeggen kun je in ieder geval luisteren wat ik er over kwijt wil..."

Door je af te laten wimpelen laat je haar jùìst in de kou staan als vriendinnen

Komop to, grow some balls en ga het gesprek opnieuw aan. Je gaat toch niet lijdzaam toekijken hoe je vriendin mishandeld word! Feit dat hij het gedaan heeft waar jij bij was vind ik des te alarmerender.Ik vind juist dat die vriendin van haar, haar wel tegemoet mag komen. Nodigt iemand uit en laat toe hoe haar vriend agressief gedrag vertoont en zwijgt er vervolgens over. Ik zie ook niet in waarom TO dit moet oplossen voor haar en waarom de verantwoordelijkheid in TO haar schoenen wordt geschoven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sense-1970 schreef op 25 april 2014 @ 01:36:

[...]





Jazeker.. Door vooral niet te gaan zitten afwachten tot de vriendin in kwestie naar haar toekomt.. TO heeft aangegeven dat ze klaar staat voor haar vriendin, echter heeft deze al bewezen hier niet op in te gaan..



Ik zou als ik TO was toch het heft in eigen hand nemen en niet een afwachtende houding aan nemen.



Ik lees inderdaad heel iets anders, heb de OP nu 3 gelezen en het gevoel wat ik krijg wordt alleen maar sterker. Het zou in mijn hoofd niet opkomen me druk te maken waarom deze vriendin niet naar mij toe gekomen is, nu trekt ze de vriendschap en het vertrouwen in twijfel en de wijze waarop ze dat doet, daarmee legt ze een "schuld" bij haar vriendin.. En ja daar schrik ik heel erg vanStaat nergens.
Ik denk dat jij niet zo goed op de hoogte bent van de positie van mishandelde vrouwen. Die zitten in een wirwar van angst, schaamte, schuldgevoelens, taboe, machteloosheid, ontkenning, onderdrukking.

Ik zeg niet dat het to's verantwoordelijkheid is, maar ze mag toch wel meer moeite doen om er doorheen te proberen te breken, zodat vriendin weet dat ze er niet alleen voor staat, mocht ze ooit in een moment van helderheid besluiten om weg te gaan bij die kerel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven