Mijn vriend heeft de zelfde voornaam... hoe verder?

20-08-2014 14:15 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Mijn naam is Alex en ik heb al heel lang een hele leuk vriend. We zijn heel gelukkig samen. Er is alleen 1 ding waar we samen niet uitkomen. We hebben het over huwelijk gehad. Maar we heten allebei Alex van voren. Hoe doen we dat dan met onze achternamen als we gaan trouwen? Want als we elkaars achternamen aannemen dan houdt niemand ons meer uit elkaar.



Heeft iemand tips of (leuke) ideeën?



Groetjes,



Alex (en Alex)
Elk jullie eigen achternaam houden?
Je wist dat er de optie is om gewoon je eigen achternaam te gebruiken?
Je kunt toch gewoon je eigen achternaam houden?
Alle reacties Link kopieren
Geen oplossing, ik vind het leuk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Is Alex je echte naam of alleen een roepnaam (afkorting van Alexandra ofzo)?
Je zou als vrouw kunnen kiezen voor Alex getrouwde naam-meisjesnaam. En dan dus ook echt je meisjesnaam er altijd bij vermelden.



En heb je wellicht meerdere voornamen of doopnamen? Als daar verschil in zit, is dat altijd wel handig voor officiele post. Mijn ouders, mijn zusje en ik hebben alle vier dezelfde eerste voorletter en dezelfde achternaam. Was nogal eens lastig met post als alleen de eerste voorletter werd genoemd, maar als alle voorletters werden vermeld, is het geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Eigen naam houden, of helemaal niet trouwen?
Mijn vriend zijn achternaam scheelt 1 letter met mijn voornaam. Ik vind het wel grappig. Wij nemen elkaars namen aan en op werkgebied blijf ik mijn eigen naam gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Uitgaande ervan dat jullie allebei mannen zijn en de lange versie dus ook geen verschil maakt zou ik inderdaad gaan voor de eigen achternaam houden optie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heet heel anders dan mijn man, maar geen haar op mijn hoofd heeft eraan gedacht zijn naam over te nemen. Gewoon je eigen naam houden, klaar!
Zonder oorzaak geen gevolg
Polkat, hoe heten de kinderen? Naar jou of jouw man?
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je een andere naam aannemen na je trouwen? Ik zou ook gewoon mijn eigen naam houden.
Before you assume, there is this thing called asking.
Maar als je je eigen naam houdt/zijn naam niet aanneemt of een combinatie neemt (doe je toch wel wettelijk gezien) dan heet je anders dan je kinderen. Dat zou ik niet willen.. Vinden jullie dat geen probleem?
Wat grappig! Ben je bezorgd of je vrienden of de post jullie uit elkaar kan houden? Hoe houden jullie vrienden jullie nu uit elkaar? Noemen ze jullie bij voor + achternaam? Volgens mij verandert er niet zoveel uit als je trouwt, gewoon je eigen achternaam aanhouden of dubbele naam voeren.
quote:verhuisd schreef op 20 augustus 2014 @ 14:27:

Maar als je je eigen naam houdt/zijn naam niet aanneemt of een combinatie neemt (doe je toch wel wettelijk gezien) dan heet je anders dan je kinderen. Dat zou ik niet willen.. Vinden jullie dat geen probleem?Waarom zou dat erg zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik heet inderdaad anders dan mijn kinderen. Tja, geen probleem, ik ben Polkat, mama van.... En de rest van de tijd ben ik gewoon mezelf Heel soms word ik met de naam van mijn man aangesproken en dan voel ik me echt ongemakkelijk. Deze naam heb ik al mijn hele leven en dat wil ik graag zo houden!
Zonder oorzaak geen gevolg
Helemaal met Polkat eens. Eigen naam houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:verhuisd schreef op 20 augustus 2014 @ 14:27:

Maar als je je eigen naam houdt/zijn naam niet aanneemt of een combinatie neemt (doe je toch wel wettelijk gezien) dan heet je anders dan je kinderen. Dat zou ik niet willen.. Vinden jullie dat geen probleem?Je kinderen jouw achternaam geven.
Before you assume, there is this thing called asking.
quote:verhuisd schreef op 20 augustus 2014 @ 14:27:

Maar als je je eigen naam houdt/zijn naam niet aanneemt of een combinatie neemt (doe je toch wel wettelijk gezien) dan heet je anders dan je kinderen. Dat zou ik niet willen.. Vinden jullie dat geen probleem?Tenzij je de kinderen jouw naam geeft heet je sowieso anders dan de kinderen. Jij mag namelijk de naam van de ander gebruiken maar het zal nooit jouw naam zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquamarijne schreef op 20 augustus 2014 @ 14:40:

[...]





Je kinderen jouw achternaam geven.En dit kan ook nog. Was bij ons niet de keuze, omdat ik de kinderen al heb gebaard. Dat maakte ze al genoeg van mij. De naam kregen ze van mijn man, heeft die ook nog wat gedaan
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Op diploma's, je identiteitsbewijs en bij instanties zoals het UW wordt altijd je meisjesnaam gebruikt.



Echt officieel dezelfde achternaam als je kinderen heb je dus nooit. Tenzij jij je kinderen jouw achternaam geeft.



Ja ik vind het best wel eens jammer dat ik niet dezelfde achternaam heb als mijn kind maar niet jammer genoeg om mijn eigen naam op te geven wat heel officieel dus eigenlijk niet eens kan.
Nee joh doen juist! en dan naar officiele afspraken als de ander gaan.
quote:Annelaure schreef op 20 augustus 2014 @ 14:40:

[...]



Tenzij je de kinderen jouw naam geeft heet je sowieso anders dan de kinderen. Jij mag namelijk de naam van de ander gebruiken maar het zal nooit jouw naam zijn.



Dat weet ik ja. Daarom schreef ik ook dat je altijd je eigen naam houdt.



Zonder het topic te kapen (sorry, TO), er is niets ergs aan om anders te heten dan je kinderen, een ziekte is erg, geen naam. Ik zou niet anders willen heten dan mijn kinderen, enerzijds gevoelsmatig, anderzijds praktisch. Ik houd graag het Internationale in mijn achterhoofd, gelukkig is het in NL gebruikelijk dat een vrouw haar eigen naam houdt of en combinatienaam heeft (en de man dan niet, als hij haar naam niet aanneemt): de heer De Vries en mevrouw De Vries-Jansen - maar zo makkelijk is dat niet altijd buiten NL. Daarom kiezen wij ervoor om elkaars namen aan de nemen en dan heten we beiden De Vries-Jansen en ook onze toekomstige kinderen. Ik ben heel blij dat er in NL de keuze is.
anoniem_119055 wijzigde dit bericht op 20-08-2014 14:50
Reden: Woordje 'niet' was nogal essentieel in mij betoog ;)
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet getrouwd en gebruik dus gewoon mijn eigen naam.

Onze zoon heeft mijn familienaam. Moppeman vindt mijn familie veel aardiger dan zijn eigen familie, vandaar.



Ik ken wel iemand die de naam van zijn man heeft toegevoegd aan de zijne. Hij wordt vaak aangeschreven als "mevrouw Jansen-Pietersen".
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven