Mijn vriend heeft de zelfde voornaam... hoe verder?

20-08-2014 14:15 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Mijn naam is Alex en ik heb al heel lang een hele leuk vriend. We zijn heel gelukkig samen. Er is alleen 1 ding waar we samen niet uitkomen. We hebben het over huwelijk gehad. Maar we heten allebei Alex van voren. Hoe doen we dat dan met onze achternamen als we gaan trouwen? Want als we elkaars achternamen aannemen dan houdt niemand ons meer uit elkaar.



Heeft iemand tips of (leuke) ideeën?



Groetjes,



Alex (en Alex)
Alle reacties Link kopieren
quote:verhuisd schreef op 20 augustus 2014 @ 14:48:

[...]





Dat weet ik ja. Daarom schreef ik ook dat je altijd je eigen naam houdt.



Zonder het topic te kapen (sorry, TO), er is niets ergs aan om anders te heten dan je kinderen, een ziekte is erg, geen naam. Ik zou niet anders willen heten dan mijn kinderen, enerzijds gevoelsmatig, anderzijds praktisch. Ik houd graag het Internationale in mijn achterhoofd, gelukkig is het in NL gebruikelijk dat een vrouw haar eigen naam houdt of en combinatienaam heeft (en de man dan niet, als hij haar naam niet aanneemt): de heer De Vries en mevrouw De Vries-Jansen - maar zo makkelijk is altijd buiten NL. Daarom kiezen wij ervoor om elkaars namen aan de nemen en dan heten we beiden De Vries-Jansen en ook onze toekomstige kinderen. Ik ben heel blij dat er in NL de keuze is.Jullie kinderen gaan óf De Vries óf Jansen heten. Beide namen mag niet, je moet kiezen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Eigen achternaam houden



Grappig topic
Alle reacties Link kopieren
Sowieso zouden kinderen de familienaam van de moeder moeten krijgen.

Mama maakt geen bastaard.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Snoesje666 schreef op 20 augustus 2014 @ 14:51:

[...]





Jullie kinderen gaan óf De Vries óf Jansen heten. Beide namen mag niet, je moet kiezen.Dat is niet voor iedereen waar. Ik mag mijn kinderen beide namen meegeven. Misschien is dat bij verhuisd ook het geval.
dubbel
quote:Snoesje666 schreef op 20 augustus 2014 @ 14:57:

Sowieso zouden kinderen de familienaam van de moeder moeten krijgen.

Mama maakt geen bastaard. Mijn mama heeft anders toch echt een bastaard gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Grappig.



Ik zou overigens nooit de naam van mijn man aannemen. Ik heb al een naam, ben ik tevreden mee. Vind het een hele raar ouderwets gebruik eigenlijk.



Dat ik anders heet dan de kinderen vind ik geen enkel probleem. Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat het op kdv, bso of school een probleem was. Inderdaad gewoon 'Nebu, moeder van...'

Klaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelaure schreef op 20 augustus 2014 @ 14:58:

[...]



Dat is niet voor iedereen waar. Ik mag mijn kinderen beide namen meegeven. Misschien is dat bij verhuisd ook het geval.



Heb je misschien een andere nationaliteit dan de Nederlandse of zijn / worden je kinderen in het buitenland geboren ?

(Spanje, bijvoorbeeld).
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:badmeester schreef op 20 augustus 2014 @ 14:44:

Nee joh doen juist! en dan naar officiele afspraken als de ander gaan.

Ja inderdaad. ik zie kansen.



En neejoh neejoh eigen naam houden tskk tsssk ben je mal reacties?

En wat is er precies ongeveer mis met het aannemen van de achternaam van je echtgenoot/ partner??
paque_pink wijzigde dit bericht op 20-08-2014 15:02
Reden: typo
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:polkat schreef op woensdag 20 augustus 2014 14:37 Ik heet inderdaad anders dan mijn kinderen. Tja, geen probleem, ik ben Polkat, mama van.... En de rest van de tijd ben ik gewoon mezelf Heel soms word ik met de naam van mijn man aangesproken en dan voel ik me echt ongemakkelijk. Deze naam heb ik al mijn hele leven en dat wil ik graag zo houden!Hahahha ja dit heb ik dus ook. Ik vind her zware onzin om de naam van de man aan te nemen
quote:verhuisd schreef op 20 augustus 2014 @ 14:27:

Maar als je je eigen naam houdt/zijn naam niet aanneemt of een combinatie neemt (doe je toch wel wettelijk gezien) dan heet je anders dan je kinderen. Dat zou ik niet willen.. Vinden jullie dat geen probleem?Nee, waarom vindt jij dat een probleem?
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelaure schreef op 20 augustus 2014 @ 14:59:

[...]



Mijn mama heeft anders toch echt een bastaard gemaakt.



Biologisch gezien is dat niet mogelijk.

Je kunt hoogstens een bastaard zijn t.o.v. de wettelijke vader, bijvoorbeeld als je van de melkboer bent, terwijl je moeder met de slager is getrouwd.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Of bij trouwen de naam van je vriend aannemen en deze alleen als letter vermelden, zoals:

Peter R. de Vries

Samuel L. Jackson
Alle reacties Link kopieren
quote:verhuisd schreef op 20 augustus 2014 @ 14:48:

[...]



Ik houd graag het Internationale in mijn achterhoofd, gelukkig is het in NL gebruikelijk dat een vrouw haar eigen naam houdt of en combinatienaam heeft (en de man dan niet, als hij haar naam niet aanneemt): de heer De Vries en mevrouw De Vries-Jansen - maar zo makkelijk is dat niet altijd buiten NL. Daarom kiezen wij ervoor om elkaars namen aan de nemen en dan heten we beiden De Vries-Jansen en ook onze toekomstige kinderen. Ik ben heel blij dat er in NL de keuze is.die dubbele naam is juist buiten-NL niet veel voorkomend
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen hebben zijn achternaam. Geeft nooit problemen. Als ik school bel is het: Met Linda Lila moeder van Chantal Jansen. Chantal is ziek.

Scholen weten niet beter
quote:lilalinda schreef op 20 augustus 2014 @ 15:26:

Onze kinderen hebben zijn achternaam. Geeft nooit problemen. Als ik school bel is het: Met Linda Lila moeder van Chantal Jansen. Chantal is ziek.

Scholen weten niet beter



Precies. Er zijn zoveel gescheiden moeders dat er misschien wel meer moeders zijn met een andere achternaam dan dezelfde.



Ook kun je ervoor kiezen om bij contact met school de naam van je man te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:verhuisd schreef op 20 augustus 2014 @ 14:27:

Maar als je je eigen naam houdt/zijn naam niet aanneemt of een combinatie neemt (doe je toch wel wettelijk gezien) dan heet je anders dan je kinderen. Dat zou ik niet willen.. Vinden jullie dat geen probleem?

Noem je je kinderen toch ook gewoon Alex.

Dan is het duidelijk dat jullie allemaal bij elkaar horen.
Alle reacties Link kopieren
Bij geboorte krijgt een kind een achternaam, die dan zijn of haar eigen naam is. Die eigen naam veranderd alleen maar als je dat bij de wet laat regelen. Waarom zou je de naam van een ander aan nemen als je zelf al een eigen naam hebt? Het is maar zelden dat ik bij mijn mans naam wordt aangesproken en dan kijk ik altijd of mijn schoonloeder in de buurt is....
leef, geniet en eet!
Alle reacties Link kopieren
quote:polkat schreef op 20 augustus 2014 @ 14:37:

Ik heet inderdaad anders dan mijn kinderen. Tja, geen probleem, ik ben Polkat, mama van.... En de rest van de tijd ben ik gewoon mezelf Heel soms word ik met de naam van mijn man aangesproken en dan voel ik me echt ongemakkelijk. Deze naam heb ik al mijn hele leven en dat wil ik graag zo houden!ik ben niet getrouwd, heb ook alleen mijn eigen achternaam, kinderen hebben naam van de man. Ik gebruik, zonder ongemak, de naam van mijn man, als ik wat moet regelen voor de kinderen. Is gewoon simpeler en makkelijker voor degene met wie ik wat regel. Hoewel ze op school inmiddels weten dat ik de moeder van ben.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:polkat schreef op 20 augustus 2014 @ 14:41:

[...]





En dit kan ook nog. Was bij ons niet de keuze, omdat ik de kinderen al heb gebaard. Dat maakte ze al genoeg van mij. De naam kregen ze van mijn man, heeft die ook nog wat gedaan Ik had die keuze nog niet
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 20 augustus 2014 @ 15:26:

Onze kinderen hebben zijn achternaam. Geeft nooit problemen. Als ik school bel is het: Met Linda Lila moeder van Chantal Jansen. Chantal is ziek.

Scholen weten niet beter



Ben jij de moeder van Chantal Jansen?

maar die zit toch niet meer op school?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het pas raar dat ik sinds ik een koter op de wereld heb gezet te pas en te onpas door anderen met mijn mans' naam in systemen wordt vermeld.



Ik heet De Kees, schrijf me bij de huisarts in als gezin, Mevrouw De Kees, getrouwd met Meneer Jansen en Kind Jansen. Sta ik een maand later in de praktijk, krijg ik mijn recept op naam Mevrouw Jansen- De Kees. Eh?!



Huisarts, verloskundige, apotheek, kraamverzorgingsbureau; ze hebben het me allemaal al gepresteerd; al je zélf besluit hoe ik heet, vraag het me dan niet!



Voor TO denk ik dat ze zichzelf het leven makkelijker maakt door gewoon haar eigen naam te houden. Al blijkt dat (zie bovenstaande) nog wel eens tegen te vallen in de praktijk.
Alle reacties Link kopieren
Heb ooit een gezin gekend waar alle kinderen Karel heetten.



Karel

Charles (op z'n frans)

Charles (op z'n engels)

en Carl.



Dat kan ook met Alex.



Alex

Iskander

Lex

Lexie

Alexandra

xander
Alle reacties Link kopieren
Grappig dat velen van jullie vinden dat je je eigen naam moet houden. Ik vind het juist wel fijn dat we als gezin eenzelfde naam hebben. Overigens geen contact met mijn vader en dus ook geen behoefte aan eigen naam.

Ik denk dat het voor mijn partner een no-go voor het trouwen was geweest als ik mijn eigen naam had willen houden. Dat is toch een van de redenen waarom je trouwt. Omdat je samen verder wilt, oud wilt worden en bijelkaar wilt horen (en dat aan de buitenwereld wilt laten zien)?



On topic: Alex: ik vind het juist heel stoer. En de oplossing van Peter R. de Vries Samuel L. Jackson (en recenter: Brian Austin Green) vind ik wel heel stoer!
Alle reacties Link kopieren
Is _97 (uit je nick) je geboortjaar?
Je bent zelf een theepot

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven