Mijn vriend heeft de zelfde voornaam... hoe verder?

20-08-2014 14:15 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Mijn naam is Alex en ik heb al heel lang een hele leuk vriend. We zijn heel gelukkig samen. Er is alleen 1 ding waar we samen niet uitkomen. We hebben het over huwelijk gehad. Maar we heten allebei Alex van voren. Hoe doen we dat dan met onze achternamen als we gaan trouwen? Want als we elkaars achternamen aannemen dan houdt niemand ons meer uit elkaar.



Heeft iemand tips of (leuke) ideeën?



Groetjes,



Alex (en Alex)
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 20 augustus 2014 @ 17:00:

[...]





Niet dat het iets oplevert hoor. Mijn zus wil dolgraag trouwen, zodat ze tenminste dezelfde naam als haar vriend kan gebruiken........ En daar heb jij last van omdat?
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:Annelaure schreef op 20 augustus 2014 @ 16:55:

Als je allebei allebei de namen neemt moet je het wel allebei in dezelfde volgorde doen. Dus of allebei Alex Janssen-Pietsersen of allebei Alex Pietersen-Janssen



Volgens mij heb ik nog nooit zo vaak het woord allebei in 1 post gestopt.Hoe kom je daar nou bij? Volgens mij mag je onafhankelijk van elkaar kiezen voor de vier mogelijkheden die er zijn. Dus alleen Janssen of alleen Pietersen, Pietersen-Janssen of Janssen-Pietersen.
quote:BWitched schreef op 20 augustus 2014 @ 17:01:

[...]





En daar heb jij last van omdat?Hahaha, en waar heb jij last van?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de achternaam van mijn man aangenomen. Maakt dit mij ouderwets?
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen samen. Hoe vaak ik niet als mevrouw *naam man* word aangeschreven.... Idioot.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:Kastanjez schreef op 20 augustus 2014 @ 17:02:

[...]





Hoe kom je daar nou bij? Volgens mij mag je onafhankelijk van elkaar kiezen voor de vier mogelijkheden die er zijn. Dus alleen Janssen of alleen Pietersen, Pietersen-Janssen of Janssen-Pietersen.Dat is mijn vrienden verteld toen ze vorige week in ondertrouw gingen.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik helemaal bijzonder vond, is dat mijn dochter, die mijn mans achternaam heeft, laatst werd aangeschreven met mijn achternaam



Verder vind ik het gezeur om namen, inderdaad, maar ik zou graag mijn eigen naam houden. Mijn man wilde niet trouwen, achternaam van de kinderen konden we nog niet kiezen (was misschien nog een item geweest) dus eigenlijk is hier helemaal geen probleem
Later is nu
quote:hatsetats schreef op 20 augustus 2014 @ 17:08:

Wij wonen samen. Hoe vaak ik niet als mevrouw *naam man* word aangeschreven.... Idioot.IK huur een woning bij de woningbouw en sinds mijn vriend hier staat ingeschreven komt de post binnen op zijn naam Niet eens mevrouw *naam vriend* nee, alleen meneer *naam vriend*
Alle reacties Link kopieren
Ik word trouwens helemaal nooit met mijn mansnaam aangesproken.

Wat wel eens gebeurt:

Ik neem telefoon op: Met Linda Lila

- Is dhr Lila ook thuis??

Ik: Nee, die woont hier niet (en neerleggen!)



en dan lieg ik nog niet ook
@Annelaure, dat kan ook iets te maken hebben met de leeftijd van je vriend. Hier komt bijvoorbeeld de waterschapsbelasting (of hoe heet dat) op naam van de oudste bewoner op het adres (en dat ben ik toevallig).
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 20 augustus 2014 @ 17:04:

[...]





Hahaha, en waar heb jij last van?Jetlag vooral. De keuze die andere mensen maken over hun achternaam laat me verder koud.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:Annelaure schreef op 20 augustus 2014 @ 17:10:

[...]



Dat is mijn vrienden verteld toen ze vorige week in ondertrouw gingen.Dat klopt dan niet: http://www.rijksoverheid. ... eregistreerd-partnerschap. Er staat een mooi filmpje met alle opties die mogelijk zijn met achternamen.
quote:Annelaure schreef op 20 augustus 2014 @ 17:10:

[...]



Dat is mijn vrienden verteld toen ze vorige week in ondertrouw gingen.Nou, volgens mij is ze dan poep verteld, maar ik kan in de gauwigheid geen betrouwbare site vinden die dat bevestigd
@Bwitched, slaap lekker dan.



@Nerd, dat filmpje heb ik net zitten kijken, maar dat meldt niet expliciet of je allebei andere naamvoering mag hebben (zegt ook niet dat het niet mag, maar goed).



Al googelend vind ik ook nog een leuk onderzoek over het behouden van je geboortenaam.
quote:nerdopviva schreef op 20 augustus 2014 @ 17:18:

[...]





Dat klopt dan niet: http://www.rijksoverheid. ... eregistreerd-partnerschap. Er staat een mooi filmpje met alle opties die mogelijk zijn met achternamen.Ik zal het ze vertellen, het lijkt me fijn voor ze om alle opties te weten. Bedankt!
quote:Kastanjez schreef op 20 augustus 2014 @ 17:16:

@Annelaure, dat kan ook iets te maken hebben met de leeftijd van je vriend. Hier komt bijvoorbeeld de waterschapsbelasting (of hoe heet dat) op naam van de oudste bewoner op het adres (en dat ben ik toevallig).Ik ben ouder dan mijn vriend.
Alle reacties Link kopieren
quote:mow1986 schreef op 20 augustus 2014 @ 16:30:

Ik ben er trots op dat ik mans achternaam mag gebruiken. En doe dat ook meestal. Op mijn werk nog wel eigen naam maar binnenkort krijgen we allemaal nieuwe emailadressen en ik mocht kiezen hoe die ging worden. Het wordt nu voornaam mans achternaam-meisjesnaam@ etc. zo kan ik toch mans naam gebruiken en blijf ik vindbaar onder meisjesnaam.



In geval van To zou ik eigen naam blijven gebruiken ivm de eventuele verwarring te voorkomen.



Ik hoor wel vaker dat vrouwen (nooit mannen idd) trots zijn dat ze de achternaam van hun man mogen dragen. Persoonlijk kan ik me daar niks bij voorstellen. Dus een oprechte vraag aan jou: wat maakt dat je daar trots op bent? (Sorry kan er niks bij voorstellen en vroeg me dus af waar dat vandaan komt. Verder no offense hoor.)



O en ik heb altijd gezegd dat ik alleen de achternaam van mn man zou aannemen als hij een bepaalde (hele doorsnee) achternaam zou hebben. Zeg maar de Jong. Mijn voor- en achternaam zijn vrij apart en zorgen vaak voor verwarring en dan lijkt me Wapiti de Jong, zeg maar, heel fijn en vrij anoniem.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 20 augustus 2014 @ 17:21:

@Bwitched, slaap lekker dan.



@Nerd, dat filmpje heb ik net zitten kijken, maar dat meldt niet expliciet of je allebei andere naamvoering mag hebben (zegt ook niet dat het niet mag, maar goed).



Al googelend vind ik ook nog een leuk onderzoek over het behouden van je geboortenaam.



Je weet toch dat dit één van de onderzoeken is van Diederik Stapel waarbij fraude is geconstateerd?

* Noordewier, M.K., Van Horen, F., Ruys, K.I., & Stapel, D.A. (2010). What’s in a name? 361.708 Euros: The effects of marital name change. Basic and Applied Social Psychology, 32, 17-25.



Kijk ook hier, op pagina 72 (bijlage 4)
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wapiti schreef op 20 augustus 2014 @ 17:28:

[...]





Ik hoor wel vaker dat vrouwen (nooit mannen idd) trots zijn dat ze de achternaam van hun man mogen dragen.



Daar kan ik me ook niks bij voorstellen. Maar ik begrijp ook niet dat er mensen zijn die doperwten lekker vinden of die niet van drop houden. Toch bestaan ze.



Persoonlijk kan ik me daar niks bij voorstellen. Dus een oprechte vraag aan jou: wat maakt dat je daar trots op bent? (Sorry kan er niks bij voorstellen en vroeg me dus af waar dat vandaan komt. Verder no offense hoor.)



O en ik heb altijd gezegd dat ik alleen de achternaam van mn man zou aannemen als hij een bepaalde (hele doorsnee) achternaam zou hebben. Zeg maar de Jong. Mijn voor- en achternaam zijn vrij apart en zorgen vaak voor verwarring en dan lijkt me Wapiti de Jong, zeg maar, heel fijn en vrij anoniem.



Ik heb de achternaam van mijn man aangenomen omdat ik het leuk vond als wij (hij, ik en onze kinderen) allemaal dezelfde achternaam zouden hebben. Onze oudste had al de achternaam van mijn man gekregen, omdat ik het leuk vond om hem ook iets van zijn vader mee te geven (dat hij mijn kind was leek me overduidelijk). Toen we trouwden heb ik die dus ook maar aangenomen.



Beide achternamen zijn overigens niet veel soeps, helaas. Veruit de meesten van mijn vriendinnen hebben hun eigen naam gehouden. Daar is ook wel iets voor te zeggen, vind ik. Meestal zijn mensen verbaasd als blijkt dat ik de naam van mijn man heb.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Alle reacties Link kopieren
Wij kwamen er vlak voor vertrek naar het gemeentehuis om in ondertrouw te gaan pas achter dat dat het moment is waarop je de achternaam moet kiezen. O. Het boeide ons duidelijk enorm



We gebruiken allebei nog steeds alleen onze eigen naam en vinden dat wel prima.



Met de namen gaat het tot nu toe wel goed, maar het gebeurt nog weleens dat instanties automatisch van een van ons een man maken (lesbisch stel) en dat vind ik wel héél irritant.
quote:Annelaure schreef op 20 augustus 2014 @ 17:10:

[...]



Dat is mijn vrienden verteld toen ze vorige week in ondertrouw gingen.Ik ben twee weken geleden in ondertrouw gegaan en raad eens? Wij mochten kiezen wat we wilden.
quote:cine schreef op 20 augustus 2014 @ 17:42:

Wij kwamen er vlak voor vertrek naar het gemeentehuis om in ondertrouw te gaan pas achter dat dat het moment is waarop je de achternaam moet kiezen. O. Het boeide ons duidelijk enorm



Is ook niet waar. Je kunt dat altijd nog weer veranderen. Gewoon naar het gemeentehuis met een geldig legitimatiebewijs. Zelfs je partner hoeft daar niet voor mee.
Alle reacties Link kopieren
Het maakt me geen flikker uit dat mensen elkaars naam gebruiken. Ik vind het alleen jammer dat in 98 van de 100 gevallen de vrouw die concessie doet. Persoonlijk zie ik er overigens de meerwaarde absoluut niet van in.



Ik trouw volgende maand en blijf mijn eigen naam gebruiken. De eerste die mij met de naam van mijn partner aanschrijft krijgt de brief retour.
I choose happy!
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelaure schreef op 20 augustus 2014 @ 17:10:

[...]



Dat is mijn vrienden verteld toen ze vorige week in ondertrouw gingen.Kan niet kloppen. Want wat vaak gebeurt is dat man eigen naam houdt en vrouw die van hem erbij aan plakt. Dan zouden ze toch ook samen voor één vorm moeten kiezen? Niet alleen als beiden de namen van elkaar gaan lenen...
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Alle reacties Link kopieren
quote:cine schreef op 20 augustus 2014 @ 17:42:

Met de namen gaat het tot nu toe wel goed, maar het gebeurt nog weleens dat instanties automatisch van een van ons een man maken (lesbisch stel) en dat vind ik wel héél irritant.

Och, die variant is er natuurlijk ook nog. Wat benepen allemaal hè?



Vind het ook stom dat als men niet zeker weet of het om een man of vrouw gaat, vaak wordt gekozen voor 'dhr.'. Kan ook beide hè... 'dhr./mw.'.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven