Moeite met geluk/succes van anderen

15-10-2010 22:39 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Waarom ben je zo onzeker over jezelf? Als jij een keer ergens succesvol in bent, moet een ander zich dan minder voelen? Nee toch?
Alle reacties Link kopieren
Je bent alleen minder als je dat zelf denkt.
Nee hoor, is duidelijk en voor mij ook wel heel herkenbaar. En ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook wel zie als een van mijn slechte eigenschappen ondanks dat ik er voor de rest niemand kwaad mee doe denk ik.



Ik probeer het gevoel wel om te zetten in iets anders wanneer ik het voel. Ik probeer het niet op mezelf te betrekken, zodat ik mezelf dus een domme muts vind, maar ik probeer het bij de ander te laten. Zodat ik de ander inspirerend vind ipv mezelf niet-inspirerend. Maar ik moet ook weer eerlijk zeggen dat ik daar niet altijd even succesvol in ben, maar hoe meer wijn hoe succesvoller. Wat een goede reden is om stevig te drinken op reunies.
ik begrijp het wel...als ik van leeftijdsgenoten hoor dat zij een betere baan hebben, een mooier huis, meer geld op de spaarrekening etc, voel ik me soms ook een sukkel dat ik dat niet heb.

Ik probeer dat te relativeren door maar te denken dat ik op dit punt sta vanwege keuzes die ik zelf gemaakt heb en waar ik achter sta. Dat het gras altjd groener lijkt aan de andere kant van het hek en dat ik ook allerlei dingen heb waar een ander misschien weer wel jaloers op is.



Jaloezie is geen mooie eigenschap, maar wel een menselijke. En door te erkennen dat je er wel eens last van hebt, laat je zien dat je er iets aan wilt doen.

(ik weet dat je het zelf niet als jaloezie ziet, maar ik weet even geen ander woord ervoor)
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel een beetje... (beken ik met het schaamrood op de kaken). Moest even aan deze treffende cartoon denken



Ik ken het niet en begrijp het ook niet. Vind het vooral erg sneu en het lijkt me heel vervelend.
Alle reacties Link kopieren
Nee idd helemaal niet. Ik begrijp het ook niet, dacht dat het wel meeviel met mijn onzekerheid, maar blijkbaar niet dus..



Het gaat overigens meer over werkgerelateerde dingen dan over uiterlijk enzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vl43inder schreef op 15 oktober 2010 @ 22:45:

Nee hoor, is duidelijk en voor mij ook wel heel herkenbaar. En ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook wel zie als een van mijn slechte eigenschappen ondanks dat ik er voor de rest niemand kwaad mee doe denk ik.



Ik probeer het gevoel wel om te zetten in iets anders wanneer ik het voel. Ik probeer het niet op mezelf te betrekken, zodat ik mezelf dus een domme muts vind, maar ik probeer het bij de ander te laten. Zodat ik de ander inspirerend vind ipv mezelf niet-inspirerend. Maar ik moet ook weer eerlijk zeggen dat ik daar niet altijd even succesvol in ben, maar hoe meer wijn hoe succesvoller. Wat een goede reden is om stevig te drinken op reunies.Ik ga gewoon niet naar reünies
Alle reacties Link kopieren
En het werkt niet motiverend, begrijp ik?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Het is wat Vl43inder ook al zegt, je moet proberen het bij de ander te laten.



Als iemand een Marathon wint, dan kun je denken "pfff, ik ren nog niet eens daar de hoek van de straat". Je kunt echter ook denken dat de ander daar vast heel hard voor heeft getraint en dat het jou ook kan lukken als je tijd/zin hebt om daar hard voor te trainen.



Idem dito met een mooi huis, gave auto, etc. Als je denkt 'dat wil ik ook!', bedenk dan eens wat die ander daar allemaal voor heeft moeten doen (of laten) en of jij dat ook zou kunnen/willen/ervoor over zou hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het ook wel. Wat ik dan altijd probeer is, om de keerzijde te benaderen van die in jouw ogen succesvolle mensen. Ok, hun huis is groter, maar waarschijnlijk een torenhoge hypotheek. Goede baan betekent meer salaris, maar wat heb je eraan als je nauwelijks tijd hebt om dat salaris op te maken.



For myself: ik heb nu een baan gevonden in mijn eigen vakgebied, maar met minder verantwoordelijkheden. Dat betekent minder salaris, maar wel meer energie voor andere als ik weer thuis ben.
Alle reacties Link kopieren
Mijn post was nog een reactie op de eerste reactie van Nummerzoveel:-) typ op telefoon, vandaar.



klopt idd dat je alleen minder bent als je dat zelf denkt; zeg ik ook altijd tegen mezelf.



Maar waarom kan ik niet gewoon alleen maar blij zijn voor iemand als ik hoor dat ze bijv een promotieplek heeft bemachtigd oid zonder daar direct mezelf bij te halen? Vermoeiend.
quote:roosje4 schreef op 15 oktober 2010 @ 22:47:

Ik ken het niet en begrijp het ook niet. Vind het vooral erg sneu en het lijkt me heel vervelend.dat kan je sneu vinden, maar denk jij dat je echt controle hebt over wat je voelt?
Alle reacties Link kopieren
De tip van de wijn is trouwens een goeie; Dan maakt het allemaal niet meer uit;-)



keerzijde bekijken doe ik al wel, maar bij sommige dingen is die er niet en het voelt ook wel alsof ik dan niet wil beseffen dat diegene het gewoon echt goed voor elkaar heeft.



Of het motiverend werkt.. Misschien wel, hoewel het meestal vooral veel tijd en energie kost. Maar misschien moet ik proberen het om te zetten in motivatie.
quote:bonbonne schreef op 15 oktober 2010 @ 22:54:

Maar waarom kan ik niet gewoon alleen maar blij zijn voor iemand als ik hoor dat ze bijv een promotieplek heeft bemachtigd oid zonder daar direct mezelf bij te halen? Vermoeiend.Ah joh, niet zo hard voor jezelf. Zo zijn er ook mensen die dat juist bij jou hebben zonder dat je dat weet. Volgens mij hebben de meeste mensen dat soort gevoelens namelijk wel een beetje. Het is niet voor niets dat bladen vol met sneue zielige ellendige verhalen zo gretig aftrek vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook wel eens last van, zoals zoveel mensen denk ik. Het is niet het de ander niet gunnen, maar ontevredenheid met je eigen leven denk ik? Of in bepaalde gevallen denken dat de ander zich beter voelt?

Ik bedenk me dan dat wanneer ik zelf ergens succes/geluk mee heb ik anderen die op dat terrein minder hebben 'bereikt' helemaal niet als minder zie.

Ik denk dat de meeste mensen je meer meten aan je voorkomen/karaktertrekken/intelligentie/loyaliteit/reliegie/cultuur enz. Vooral of je leuk gezelschap voor ze bent en over essentiële zaken ongeveer hetzelfde in het leven staat dan aan hoe groot je huis is, hoeveel je verdiend, of geen relatie hebt, hoe groot je garderobe is, hoeveel je van de wereld ziet enz enz.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 15 oktober 2010 @ 22:46:

ik begrijp het wel...als ik van leeftijdsgenoten hoor dat zij een betere baan hebben, een mooier huis, meer geld op de spaarrekening etc, voel ik me soms ook een sukkel dat ik dat niet heb.

Ik probeer dat te relativeren door maar te denken dat ik op dit punt sta vanwege keuzes die ik zelf gemaakt heb en waar ik achter sta. Dat het gras altjd groener lijkt aan de andere kant van het hek en dat ik ook allerlei dingen heb waar een ander misschien weer wel jaloers op is.Je verwoordt echt precies hoe ik het ook ervaar en mee probeer om te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Lastig en helaas ook erg herkenbaar.

Zonder dat je het altijd weet zullen er ook mensen zijn die dat bij jou ontwikkelingen en leven hebben. Heel menselijk en idd ook erg vervelend. Niks aan te doen vrees ik, blijf interesse tonen en het is in deze situatie ook wel goed om eens kritisch naar jezelf en gemaakte keuzes te kijken. Sta je daar helemaal achter en als je het opnieuw zou mogen doen zou je dan wat veranderen? Zoja wat en waarom? En, most important: hoe ga je dit in de toekomst beter aanpakken indien van toepassing?
Alle reacties Link kopieren
Even een vraag tussendoor :



Waarom moet je jezelf meten met anderen ? Is dit een vorm van zelfkastijding ?



Als je tevreden bent met het leven dat je hebt, waarom deze meetlat? Of ben je niet tevreden en komt hieruit deze 'jaloezie' naar voren ?
Ik denk dat je niet niet alleen mag leren hoe ermee om te gaan maar vooral ook dient te (h)erkennen waar het vandaan komt.



Het eerste wat bij mij opkomt aan de hand van jouw verhaal is tekort aan eigenwaarde. Aan de ene kant plaats je jezelf op de voorgrond; anderen helpen met problemen, de wijste zijn, degene met goede raad. - IK en de ander. Aan de andere kant maak je je ondergeschikt aan de ander - DE ANDER en ik, omdat je je minder voelt als een ander het in jouw ogen beter voor elkaar heeft dan jij.



Het klinkt misschien wat zwart-wit, maar ik denk dat het voor jou niet meer nodig is om je boven of onder een ander te plaatsen als je ziet hoe waardevol jezelf bent. Vergroten van die eigenwaarde dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 15 oktober 2010 @ 22:46:

ik begrijp het wel...als ik van leeftijdsgenoten hoor dat zij een betere baan hebben, een mooier huis, meer geld op de spaarrekening etc, voel ik me soms ook een sukkel dat ik dat niet heb.

Ik probeer dat te relativeren door maar te denken dat ik op dit punt sta vanwege keuzes die ik zelf gemaakt heb en waar ik achter sta. Dat het gras altjd groener lijkt aan de andere kant van het hek en dat ik ook allerlei dingen heb waar een ander misschien weer wel jaloers op is.



Jaloezie is geen mooie eigenschap, maar wel een menselijke. En door te erkennen dat je er wel eens last van hebt, laat je zien dat je er iets aan wilt doen.

(ik weet dat je het zelf niet als jaloezie ziet, maar ik weet even geen ander woord ervoor)



Ik voel mij ook soms een sukkel omdat leeftijdsgenoten een betere baan hebben of in de wetenschap werken, terwijl ik makkelijk leerde.

Dit komt ook wel door keuzes van mij, maar ik ben dus ook niet altijd tevreden over de keuzes die ik gemaakt heb.

Maar als ik het huis, het salaris en de vakantie kado krijgen zou, zou ik niet gelukkig zijn, want het is niet mijn eigen prestatie.

Bij mij is zeker geen jaloezie op het bezit, wel jaloezie op status/erkenning.



Gelukkig krijg ik voor een aantal dingen (op creatief gebied) wel erkenning. Maar ik zou liever erkenning krijgen als een wetenschappelijk expert.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle reacties. Geven stof tot nadenken. Dat ga ik ook doen (in bed..) en reageer morgen uitgebreider.
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch heel normaal? Daar gaan al die self-help boekjes toch ook over. Het is best zuur als je buurvrouw een slanke den is die alles kan eten zonder aan te komen, morgen naar haar tweede huis in Spanje vliegt, en de mannen van haar lijf moet slaan.....
Alle reacties Link kopieren
Je vergeet één belangrijk punt .....en hoe gelukkig is de buurvrouw in werkelijkheid ?



Mensen zijn door de bank genomen meer met een ander bezig als met zichzelf, en daar ligt het probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven