Naweeën van de scheiding

24-04-2014 21:06 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Ik wil even iets van me afschrijven. In vorige topics heb ik het al eerder over mijn scheiding gehad. We zijn sinds september echt uit elkaar, in de zin dat we ook apart wonen. Het leek voor mij de juiste beslissing om weg te gaan. Inmiddels woon ik in mijn eigen, leuke huisje in een echt boerendurp, waar iedereen elkaar kent en nieuwkomers hartelijk verwelkomd worden. Ik heb leuk contact met mijn buren en andere ouders via de school van mijn dochter.



Mijn dochter gaat iedere week op woensdagavond naar haar vader, die nog in het oude huis woont en daar ook blijft wonen. Ik breng haar en op donderdag, na mijn werk, haal ik haar weer op. Sinds kort merk ik dat het me best zwaar valt om in het huis te zijn. Het is het huis waar ik 7 jaar heb gewoond en nu voel ik me een vreemde. Dat is zo onwennig... Ik kan niet meer overal naartoe lopen. Mijn dochter wil me wel eens wat laten zien op bijv. haar slaapkamer en ik voel me dan echt ongemakkelijk of ik zomaar zal meelopen of niet. Meestal vraag ik het maar even aan ex of hij dat oke vindt. Heel bizar dat je je zo ongemakkelijk kan voelen in een huis waar je jarenlang gewoond hebt. De eerste maanden had ik hier niet zoveel last van, maar nu dus wel. Ik krijg er buikpijn van en moet vechten tegen mijn tranen als ik er ben, zeker als ik mijn dochter heb weg gebracht. Ik rij dan alleen naar huis. In de auto komen de tranen wel los. Pffff... wat is dit toch moeilijk soms.



Misschien hoort het wel bij de verwerking, maar ik hoop wel dat het minder gaat worden, want om nou iedere week me hier zo naar bij te voelen is ook niks.
Ga je nu 2 topics tegelijk openen? Over 2 onderwerpen die waarschijnlijk beide met je scheiding te maken hebben? Ook jij hebt buikpijn van de situatie.
Alle reacties Link kopieren
Waarom mag jíj wel buikpijn hebben en je dochter niet?
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Heb je spijt van scheiding?
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 24 april 2014 @ 21:07:

Ga je nu 2 topics tegelijk openen? Over 2 onderwerpen die waarschijnlijk beide met je scheiding te maken hebben? Ook jij hebt buikpijn van de situatie.Ja, deze gaat over mij, die andere over mijn dochter. Mag dat niet dan?
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik heb er geen spijt van, ik loop alleen tegen dingen aan die ik vooraf niet had voorzien.
Lieve TO,



Het is wel duidelijk dat je de scheiding (ook al was het misschien jouw keuze) zelf nog niet helemaal verwerkt hebt. Daarnaast verloopt de communicatie tussen jou en je ex ook niet heel soepel. Ik denk dat jouw dochter hier onbewust meer van mij krijgt dan jij denkt.



Ik vermoed dat haar buikpijn door de spanning komt. Er is veel veranderd in korte tijd en ze voelt jullie spanning haarfijn aan.



Ik denk dat het verstandig is om in ieder geval zelf hulp te zoeken zodat je de scheiding kunt gaan verwerken.



Je zou op school kunnen vragen of zij werken met een maatschappelijk werker. Ik ben met onze kinderen daar naartoe gegaan na de scheiding en daar hebben we een spel gedaan. Bij ons stopte de hulpvraag daar omdat onze kinderen heel goed in hun vel zaten (ondanks dat zij in 3 maanden nog veel meer te verwerken hebben gekregen dan alleen de scheiding). De school maatschappelijk werkster gaf zelf aan dat ze het beter vond om geen traject in te stappen omdat de kinderen er zo nuchter in stonden. Zij gaf aan dat het misschien juist meer zou losmaken dan waar ze last van hadden.



Heeft je dochter vriendinnetjes op school? Misschien zou je wat vaker een vriendinnetje mee naar huis kunnen nemen zodat ze misschien met plezier naar school gaat omdat ze vriendinnetjes op school heeft.



Probeer vooruit te gaan kijken. Je hebt nu je eigen huisje, waar je je fijn voelt. Waar je samen met je dochter tot rust komt. Geef bij je ex aan dat je het lastig vindt als je dochter vraagt om naar dingen te kijken, vraag hem hoe hij daarin staat. Als hij het geen probleem vindt dan hoef je je daar niet meer druk om te maken.



Sterkte. In het begin is het aftasten hoe alles loopt, maar na een tijdje zul je merken dat het wat makkelijker wordt.



Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanaf het begin dat we wisten te gaan scheiden hulp ingeschakeld van de huisarts, IB-er, maatschappelijk werkster en de juf om haar hier zo goed mogelijk doorheen te helpen. Dat loopt nu allemaal en ik heb zelf ook gesprekken met een therapeut om het op een rijtje te krijgen. Al deze mensen zijn volledig op de hoogte van de situatie en helpen waar kan. Ik heb wel een gehoord dat het eerste jaar het moeilijkste is. Alles is nieuw en met sommige dingen weet ik gewoon niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan.



Ze heeft al vriendinnetjes op de nieuwe school. Omdat het een klein dorp is waar nieuwkomers echt welkom zijn, zijn de kinderen op school ook heel open naar haar. Ze zit nu in een veel kleinere klas met meer aandacht en de nieuwe juf is ook helemaal op de hoogte van alles.
Goed om te lezen dat je gelijk alles hebt ingezet voor hulp voor jezelf en voor je dochter. Probeer wat meer los te laten, echt dat zal je rust gaan geven.



Maar spreekt ze ook af met vriendinnetjes buiten school? Zo niet dan zou ik proberen om dat te stimuleren. Je hebt kans dat ze dan wat enthousiaster is als jullie het schoolplein op komen lopen.



Of kun je misschien met kindjes uit haar klas afspreken om samen naar school te lopen, dat leidt de aandacht van het naar school gaan misschien ook wat af.



Het eerste jaar is inderdaad lastig. Alles komt voor de eerste keer voorbij en de dingen die er op papier zo leuk uitzagen blijken in praktijk soms toch anders te werken.



Gezien jouw topic over de vakantie zou ik je aanraden om binnenkort eens met je ex om de tafel te gaan zitten. Ga het gesprek rustig en open in en zeg dat je graag met hem wil evalueren hoe jullie het laatste half jaar ervaren hebben (dat kan puur gaan over de zorg voor jullie dochter maar ook de rest als jullie daar behoefte aan hebben).



Vraag of hij tevreden is met hoe het nu gaat of dat hij liever dingen anders zou willen doen.Luister goed naar de dingen die hij zegt, en weet dat je niet altijd direct hoeft te reageren (dan reageer je namelijk vaak vanuit je emotie).



Zorg ervoor dat jullie zo open mogelijk met elkaar communiceren. Ik weet dat dat verdomd moeilijk is want bij ex en mij was het juist een van de reden waardoor het mis ging tussen ons. Je kunt natuurlijk niet verwachten dat dat na een scheiding anders is.



Mijn ex houdt zich lang niet aan alles wat in het ouderschapsplan staat. Hij vindt tijd voor zichzelf belangrijker. Beslissingen nemen doe ik inmiddels. Ik leg hem voor hoe ik het zie, vraag hem of hij het ermee eens is of dat hij het anders wil. En eigenlijk is het altijd wel best. In het begin wilde ik alles overleggen maar hij was nog net zo passief en besluiteloos als tijdens ons huwelijk dus ik kwam geen steek verder.



Nu deel ik mee, vraag toestemming en prima, het is geregeld. Tot nu toe nog geen commentaar op gehad.
Ik vind het niet zo raar, hoor. Ik denk dat het een soort van rouwproces is waar je doorheen moet. En waarom zou je je niet rot mogen voelen? Een scheiding is toch ook hartstikke verdrietig, ook al heb je er zelf voor gekozen? In het begin was het misschien meer overleven en komt de klap nu pas aan. Sterkte in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
De meeste kinderen gaan na schooltijd naar het speeltuintje in het dorp. Ik ga daar ook regelmatig met haar heen en dan is ze gewoon lekker aan het spelen. Echt afspreken gebeurt wat minder. Ze heeft altijd wat tegenzin om te gaan, maar als ze eenmaal daar is gaat het goed. Hier lopen de meeste kinderen alleen naar school (fijn dat dat nog kan..) en er is altijd wel iemand die we tegenkomen onderweg. Dan is de buikpijn inderdaad snel verdwenen.



Ik denk dat het zeker een goed idee is om eens met ex om de tafel te gaan en te bespreken hoe het nu gaat en waar we tegen aan lopen. Dank je wel voor de tip. Had ik zelf niet eens aan gedacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven