Omgang met ziek familielid

30-09-2014 11:30 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe ga je om met een ernstig ziek familielid waarmee je normaliter geen warm contact hebt? Er is absoluut geen ruzie hoor maar de relatie is zeer afstandelijk. Het gaat om een broer van mijn man. Mijn man betreurt trouwens de afstandelijke contacten binnen zijn familie maar in het verleden is er geen wil tot verandering gebleken.

Binnenkort volgt er een zware behandeling voor mijn zwager maar hoe stel je je nu dan op?
Bij een scheiding in je haar gaat het ook 2 kanten uit dus dikke doei! (by GrumpyCat1983)
Een mooie toepasselijke kaart sturen kan altijd.
Alle reacties Link kopieren
Dat zal ik inderdaad doen!
Bij een scheiding in je haar gaat het ook 2 kanten uit dus dikke doei! (by GrumpyCat1983)
Alle reacties Link kopieren
En dan schrijf je erop dat de deur altijd open is.
eerlijkheid duurt het langst.



ik zou broer laten weten dat je het moeilijk vind omdat er in het verleden niet echt veel contact is geweest maar dat de deur altijd open staat.



en verder het aan hem overlaten.



sterkte ermee... en beterschap voor die broer.
Alle reacties Link kopieren
Er komt ook veel druk van mijn schoonmoeder richting mijn man. Het lijkt alsof ze nu graag zou zien dat alle rangen zich binnen de schoonfamilie gaan sluiten en het ineens een happy family wordt. Dat zit er helaas zelfs onder deze omstandigheden niet in....

Vind het ook lastig om hier als schoonzus en schoondochter mee om te gaan. Ik kan dit niet voor ze oplossen.
Bij een scheiding in je haar gaat het ook 2 kanten uit dus dikke doei! (by GrumpyCat1983)
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder is ernstig ziek, gaat ook niet meer beter worden. Ze heeft gezegd geen contact meer te willen want we reageerden niet zoals zij wenste. Hier is een geschiedenis aan vooraf gegaan en wij laten het hierbij. Mijn man en zij hadden vanaf zijn jeugd al geen warm contact meer.
weet je waar ik denk dat je verstandig aan doet?



om je als schoonzuster en schoondochter zo veel mogelijk afzijdig te houden binnen die familie.

om het effe lullig te zeggen.... je bent komen aanwaaien en dit soort situaties wordt dan ook meestal 'in eigen gelederen' afgehandeld.



ik denk dat je er heel goed aan doet om de rots in de branding te zijn voor je man.... maar hem laten beslissen hoe hier verder mee om te gaan.

het is zijn basis gezin....hij komt hier uit voort dus hij moet het weten hoe om te gaan met dit alles.



iedere handeling van jou kan worden opgevat als storend.... je zou de eerste niet zijn.... en uit jouw woorden maak ik op dat schoonmoeder in deze situatie graag de touwtjes in handen heeft.



hoeft niets slechts te betekenen.... misschien is het mens doodsbenauwd dat er iets met haar kind gebeurt en wil ze graag zo veel mogelijk eenheid binnen haar gezin....



lastig hoor..... ik benijd je niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder heeft het inderdaad heel moeilijk momenteel. Wat ik ook heel logisch vind. Ze heeft ook inderdaad de touwtjes in handen. Ik denk ook dat als zij er niet meer is het contact binnen de schoonfamilie compleet zal verwateren. Zij is de bindende factor.



Ik probeer me ook afzijdig te houden maar dat wordt door mijn man wel eens verkeerd opgevat.
Bij een scheiding in je haar gaat het ook 2 kanten uit dus dikke doei! (by GrumpyCat1983)
Alle reacties Link kopieren
quote:noekske74 schreef op 30 september 2014 @ 12:15:



Vind het ook lastig om hier als schoonzus en schoondochter mee om te gaan. Ik kan dit niet voor ze oplossen.dat moet je ook niet willen. Houd afstand, en leg je man ook uit waarom je dat doet
quote:noekske74 schreef op 30 september 2014 @ 12:29:



Ik probeer me ook afzijdig te houden maar dat wordt door mijn man wel eens verkeerd opgevat.



heel goed.... praat met je man hierover.... hij begrijpt het wel.



heel veel sterkte....
quote:noekske74 schreef op 30 september 2014 @ 11:30:

Binnenkort volgt er een zware behandeling voor mijn zwager maar hoe stel je je nu dan op?Ik zou het zoeken in praktische hulp, als dat kan. Dan hoef je niet onoprecht hartelijk te doen, terwijl je toch je betrokkenheid laat zien.
Alle reacties Link kopieren
Zojuist belde een andere broer van mijn man dat mijn hele schoonfamilie bij de zieke zwager op bezoek is geweest, vandaag, om hem een hart onder de riem te steken.

Fijn dat ze dat gedaan hebben. Wel jammer dat wij van niets wisten....

Man was te flabbergasted om hier direct op reageren aan de telefoon.
Bij een scheiding in je haar gaat het ook 2 kanten uit dus dikke doei! (by GrumpyCat1983)
Wil je man het contact herstellen met zijn broer? Als dat zo is, kun jij hem ondersteunen daarin. Wil hij dit niet, dan zul je hem daarin moeten steunen.



Dat de 'hele' (heb je de precieze namen van iedereen en was iedereen dan ook compleet?) schoonfamilie er is geweest is mooi voor je zwager. Maar maak dat niet persoonlijk.



Vraag die broer die belde om uitleg, hoe de afspraken zijn verlopen en (als jullie het contact willen herstellen) of jullie voortaan ook meegenomen kunnen worden in zulke overlegsituaties. Maar het eerste antwoord op de vraag of contact hersteld moet worden ja of nee, moet van je man komen.
Ik heb de laatste jaren van zijn leven geen contact meer gehad met mijn opa. We zagen elkaar wel op verjaardagen, maar er waren wat dingen voorgevallen waardoor ik daar niet meer heen wilde. Voor hij stierf is hij een maand ziek geweest, en twee dagen voor zijn dood ben ik in het ziekenhuis op bezoek geweest. Zei hij: 'Oh, kom je toch nog even naar me kijken nu ik dood ga?' Ik heb me er niet druk om gemaakt, typisch mijn opa om zo te reageren.

Het is gewoon heel lastig, familiegedoe, en ik ben blij dat er in onze familie niet iedereen zich met ruzies gaat bemoeien.
Maar waarom moet het contact nu ineens anders gaan? Je weet dat de kans altijd bestaat dat diegene ernstig ziek kan worden en/of overlijdt. Als je dan ineens wel een warm contact wil, had je dat ook beter eerder kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Manlief is momenteel teveel in zijn wiek geschoten om er nog woorden aan vuil te maken . Toch merk ik aan hem dat het 'm pijn doet.

Ik denk dat we het inderdaad te persoonlijk nemen maar het gevoel van buitengesloten te worden is toch wel vaker aan de orde geweest binnen de schoonfamilie.
Bij een scheiding in je haar gaat het ook 2 kanten uit dus dikke doei! (by GrumpyCat1983)
Alle reacties Link kopieren
Zit nog ff te denken: who cares wat de schoonfamilie verder wel of niet gedaan hebben. We zullen straks toch zelf moeten bekijken hoe we verder met de situatie omgaan.
Bij een scheiding in je haar gaat het ook 2 kanten uit dus dikke doei! (by GrumpyCat1983)
Alle reacties Link kopieren
quote:noekske74 schreef op 04 oktober 2014 @ 20:44:

Zojuist belde een andere broer van mijn man dat mijn hele schoonfamilie bij de zieke zwager op bezoek is geweest, vandaag, om hem een hart onder de riem te steken.

Fijn dat ze dat gedaan hebben. Wel jammer dat wij van niets wisten....

Man was te flabbergasted om hier direct op reageren aan de telefoon.Dus de ouders en broer van jouw man zijn op bezoek geweest bij andere broer zonder hem mee te vragen? Of is het familie van de vrouw van zijn broer?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om de familie van mijn man, Tickel.



Ze doen dit soort acties wel vaker; met z'n allen afspreken en dan ons er niet bij betrekken. Maar goed, dat zal wel een reden hebben.



We richten ons nu maar op de zieke broer/zwager en zullen er voor hem zijn als hij dat toelaat.

Ik verbaas me al meer dan 20 jaar over de familierelaties van mijn man, hoor. Dus op zich is dit geen nieuwe situatie. Er wordt gewoon slecht gecommuniceerd en alles gaat viavia. Hier doet mijn man zelf ook aan mee. Ik bemoei me er verder niet meer mee en wacht wel even af hoe e.e.a. gaat verlopen de komende tijd.
Bij een scheiding in je haar gaat het ook 2 kanten uit dus dikke doei! (by GrumpyCat1983)
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe de verhouding is met de vrouw van jouw zwager, maar misschien kun je haar bellen? Vaak gaat alle aandacht uit naar de zieke terwijl de naaste(n) ook best wel wat steun kunnen gebruiken. En een kaart met een mooie tekst naar zwager.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Er is sinds kort een nieuwe vrouw, dus ik ken haar nog niet zo goed. Hoewel ik me voor kan stellen dat zij het nu ook heel zwaar heeft. Ik heb haar nog maar 3 keer gezien ofzo.
Bij een scheiding in je haar gaat het ook 2 kanten uit dus dikke doei! (by GrumpyCat1983)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven