Welkom. Je laatste bezoek was dinsdag 22 mei 2012 11:57.

Snel inloggen of registreer jezelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Viva
  2. Forum
  3. Relaties
  4. Ongelijkwaardige relaties (v/h Oogkleppen & wazen)

Dit onderwerp heeft 2190 reacties, en bestaat uit 88 pagina's. Je bent momenteel op pagina 1 van 88.
De laatste reactie is geplaatst op 23-12-2010 21:57.

[ Ongelijkwaardige relaties (v/h Oogkleppen & wazen) - Pagina 1 ]

Ga naar een onderdeel

1. Voor jou, als vrouw in een ongelijkwaardige/gewelddadige relatie, als je raad, advies, steun, warmte, begrip en verheldering nodig hebt over de situatie waar je je in bevindt, met betrekking tot je relatie en hoe het jou veranderd heeft.

Voor als je wil ontsnappen.
    Voor de manieren waarop dat kan.
    Voor als je alleen wil praten en delen.
    Voor als je mensen nodig hebt die begrijpen waarom jij niet bij de eerste tekenen van overheersing en ongelijkheid wegging.

Ook voor jou, als vrouw die een ongelijkwaardige, gewelddadige, psychisch zware relatie achter de rug heeft.
    Als je wil weten hoe anderen dealen met hun verleden in het heden.

Als je angst hebt voor de gevolgen van jouw wil om te vluchten, voor jou en voor de kinderen.

Voor iedere vrouw die angst kent of gekend heeft in haar liefdesleven en waarbij de grootste dreiging bestond uit degene die eigenlijk het meest van haar zou moeten houden en bij wie ze zich veilig zou moeten voelen, haar partner.

Voor als je bang bent, angst voelt voor je partner, voor als je alleen bent, geïsoleerd, dan kun je hier terecht met jouw verhaal.

Wij lezen je, begrijpen je, adviseren je, want wij weten hoe je je voelt......

:flower:

De een ziet geklutste eieren, boter, suiker en meel en de ander zegt, heee.....cake aan het bakken? (Bianca, forumfilosoof)

1. Leo :hug::heart:

2. Zo Ies? :-]

De een ziet geklutste eieren, boter, suiker en meel en de ander zegt, heee.....cake aan het bakken? (Bianca, forumfilosoof)

3. Dankje, Lé :kiss:

4. Dag lieverds :rose:

Ga in therapie!

5. Leo :worship:

Chardonnay wijzigde dit bericht op 18-03-2009 18:47 met 30%
    Als ik jou was en jij mij Ann Liv... zouden wij dan samen zijn?

6. Fijn dat jullie tevreden zijn....

(f)

7. Mooie, duidelijke, post.

Agge lacht bende mooier. Tweeps follow 3littlebrdz Hooked.

8. Leo, wat mooi gezegd :smooch:

adem in, adem uit, glimlach

9. Kenzal, heb je het nieuwe topic al ontdekt? Hoe gaat het met je?

10. Mooie begintekst. Mijn complimenten!

Alles is mooi wanneer het echt is. (Sara Kroos)

11. Idem.

Ik schrijf hier niet meer mee, nog wel bij de narcisten, maar alsnog bedankt voor jullie steun en hulp vóór, tijdens en na het ontsnappen.

Geheel eensch met Yas

12. Eigenlijk wil ik jullie nog wel even vertellen hoe eea verlopen is. Dat ik 3 maanden na de ontsnapping weer even oogkleppen ophad.

De mails die we uitwisselden om de practische zaken te regelen waren vol haat en verwijten.
    Op een avond, (ik woonde nog bij mijn moeder) stuurde hij me ineens een youtube, no need to argue anymore.
    Ik zat verstijfd in mijn stoel en mijn moeder werd bijkans hysterisch, die had direct door van wie dat kwam.
    En toch, en toch heb ik hem die avond gebeld. Hij zette zijn speciale donkere stem op (die ik nog kende van het begin maar die hij na 5 min al kwijt is als ie nou ja, ik weet niet waarom, maar hij houdt dat niet lang vol) en ik kletste mee.
    Ik moest nog wat spullen bij hem halen en op een dag ben ik zo uit mijn werk naar hem toe gegaan, alleen, dat wist niemand, want ze hadden me voor gek verklaard.
    En toch deed ik dat.
    Hij deed heel normaal, alles leek normaal. En ja, in bed beland. Hoe stom stom dom en naief kun je zijn. Ben die avond gewoon weer weggegaan. (nooit iemand verteld, als mijn vriendinnen dit lezen: ik wil het er niet meer over hebben ;-) )
    We kregen dus weer een contact. Hij wilde graag vriendjes blijven. Hij vertelde me van alles, wat er met hem allemaal gebeurd was sinds ik weg was enz. Met wie hij omging. (duh) Met maar 1 iemand.
    Ik had medelijden, verstrikt in zijn eigen gedoe en leugens, de moeilijke jeugd, het narcisme, ik dacht: ik kan wel vriendjes blijven, hij heeft niemand.
    Hoe fout gedacht.
    Ik ging er nog een keer een avond heen en bleef zelfs slapen. Hij ging de volgende ochtend naar zijn werk, maar ik had vrij. Daar liep ik mijn spullen te verzamelen in mijn oude huis wat allang niet meer als thuis voelde en dat heeft het ook nooit gedaan.
    Ineens kreeg ik een gigantische paniekaanval, echt een zeldzame die ik in geen jaren heb gehad.
    Ik was op de fiets maar kon geen kant meer op en ik wilde maar één ding: weg uit dat huis.
    Met lood in de schoenen mijn exman gebeld om me te komen halen. Die was laaiend. Hoe ik het in mijn hoofd haalde om alleen naar hem toe te gaan en dan ook nog te blijven slapen.
    Gelijk had ie. Wat een dom wicht was ik.
    Ik schoot in de paniekaanval omdat mijn lichaam het gevaar alweer rook.
    Wijze les.

Inmiddels had ik een schattig huisje gevonden op een toplocatie, leuk ingericht, heel leuk werk. druk sociaal leven, (want dat had ik met hem niet echt, goh! ) en op het werk ook een man leren kennen. Doodeng, want ik was er net 4 maanden af, ik stond er echt niet voor open. Dat bleef vriendschappelijk in den beginne, kende hem vanaf sept maar in dec was er geen houden meer aan en we vertelden elkaar onze gevoelens.

Nog geprobeerd om via email en telefoon een normaal contact te houden met de man. Ik weet ook niet waarom, de menselijke geest doet rare dingen.

Op kerstavond had ik mijn laatste telefoongesprek met hem. Dat was weer doodeng, hij zei weer de vreselijkste dingen.
    Toen was ik voorgoed klaar. Helemaal voorgoed. Met dit soort mensen kun je geen vriendjes zijn.
    En later kwam ik nog achter zoveel dingen waarover hij me voorgelogen heeft. Dat was niet zo moeilijk.

De nasleep is vervelend geweest. Maar ik ben erdoor. Niet omdat ik hem miste, maar omdat ik mezelf verweet hoe stom ik ben geweest. Hij naaide me niet alleen emotioneel, ook financieel.
    Nooit had hij kunnen denken dat ik daarachter zou kunnen komen maar het lot bracht mij ergens waardoor ik erachter kwam, zwart op wit.
    Want ik geloofde alle die sneuigheid die hij me vertelde. En als het lot mij daar niet gebracht had, dan had ik het nog geloofd.

Duizenden euries weg voor de kat zijn kont. Ik betaalde het eerste half jaar alles, echt alles. Nou ja, daar was ik zelf bij. Ik had het ook anders kunnen aanpakken, maar dat deed ik niet. Eigen schuld, had ik maar zaken moeten verifieren. Deed ik niet.

Al met al is het goed afgelopen. Ik zit mega goed in het vel en een fijne man. Een toppertje, die me op handen draagt, die me mezelf laat zijn, waarbij ik mezelf durf te zijn en die me mooi vindt zoals ik ben. Die me niet wil veranderen.

Mén wat was alles fout! Dat ik, IK! daarin ben getrapt.
    Sta verbaasd over mezelf. X-D

Geheel eensch met Yas

13. He Leo,

Wat een supermooie openingspost! Zoals alleen jij die kan schrijven!!

Yasmijn, wat mooi en ontroerend eerlijk wat je hier beschrijft. Mooi hoe je nu de dingen in het juiste perspectief kunt zien en hoe eerlijk je naar jezelf durft/kunt kijken.
    En wat heerljik voor je dat je nu zo'n fantastisch nieuwe man in je leven hebt! Fijn hoor!!

Wat je overigens schrijft over het weer met hem in bed belanden. Het is iets wat soms ook wel eens door mijn hoofd gaat. Momenteel kan ik het me in de verste verte niet voorstellen gezien we nu niet verder komen dan elkaars voordeur (en wat me meer dan goed bevalt zo!). Maar soms spookt het wel eens door mijn hoofd. Of het ooit nog eens zover zou kunnen komen. Ik kan me er nu - verstandelijk - niets bij voorstellen, kan 1001 redenen bedenken waarom ik dit absoluut niet wil en niet zie gebeuren. Maar... ik zou de 1e niet zijn geloof ik, sex met je ex...

14. Hoi Yas
    Wat een ontzettend herkenbaar verhaal, en wat fijn dat het voor jou okee is om hier over te vertellen.

Het is lastig uitleggen, en ik zit na te denken over hoe ik op jouw post kan reageren.
    Mijn ex en ik zijn dus meerdere keren uit elkaar geweest. Met een hoop drama en narigheid. Maar dat ik toch zo verstrikt zat in dit hele gedoe, dat er steeds weer een moment kwam, zoals jij het beschrijft. Dat er weer contact is, dat je er voor open staat.
    Dit kon na een paar dagen of weken zijn, maar eigenlijk gaat het ook wel over dezelfde dag wanneer het eerder nogal uit de hand liep.
    Hoe stom en naïef het achteraf ook lijkt, er waren voor mij dus op die momenten zeker redenen om naar hem toe te gaan of om hem binnen te laten.

Gek genoeg weet ik zeker dat mijn ex en ik op dit moment het ook zouden kunnen: bij elkaar zitten alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Niet dat je ontkent wat er is gebeurd allemaal, maar meer omdat je precies weet wat je moet doen, hoe je je moet gedragen, het is iets heel sterks wat wij na al die tijd samen ontwikkeld hebben.

Hoe lang ik het zou volhouden weet ik niet, want er is in de tussentijd zo veel gebeurd en er is nu een kind bij betrokken, maar als hij voor de deur zou staan zou ik uit een soort van angst en om die crisis onder controle te krijgen eerder automatisch -denk ik- proberen een 'samen' te hebben i.p.v. een 'tegen-over-elkaar'.

Maar even terug naar wat je schrijft.
    Die paniek, mijn god, die paniek.
    En dat je hem binnen laat en je bent je grens kwijt. En dat hij blijft en dat er seks gaat komen en je je zo klein en stom voelt en helemaal niet wilt. En dat hij precies weet wat te zeggen en doen, geen harde bedreigingen maar je wel laat weten wie er schuldig is aan gedoe van de laatste tijd.
    En jij bent op tijd gaan ingrijpen, wat goed dat je iemand hebt gebeld! Je ex man je komt halen en boos wordt en je helpt weer even terug in de normale wereld te komen.
    Hoe goed dat je je weer niet laat verstrikken in dat web van eerder, want daar zat je toch al weer bijna. Want de paniek gaat ook over als je blijft (omdat je niet weet waar je anders heen moet, en omdat het toch bekend en vertrouwt is op een geheel eigen manier).

Yaya: je zou de eerste niet zijn, maar ik denk dat voor jou echt zo ontzettend belangrijk is dat je nooit meer met hem alleen bent. Nooit. Die man gaat het zeker proberen, het gaat zelf misschien even fijn contact lijken, maar OMG ja gaat zo'n belangrijke voor jou ontzettend hard bevochten grens opgeven als je weer met hem 'samen' gaat zijn, wel of geen seks.

15. O, ik had ook wel seks met mijn ex. Maar dat was gewoon mijn exman, da's normaal ;-)

Met deze kon ik het me ook niet voorstellen, na alles wat ie me had aangedaan. En toch gebeurde het.
    Brrrr. Achteraf: brrrr.

Met mijn exman: niet brrr. Dat was nooit brrrr, want da's mijn beste vriend.

Geheel eensch met Yas

16. Iseo, jij hebt een kind samen met hem, dus voor altijd verbonden.
    Dan is het gevaar dichterbij, om hem weer toe te laten.
    Ik heb niets wat me aan de man bindt, helemaal niets.
    En dat komt ook nooit weer.

Blijf sterk, vrouw! Praat met hem waarover je moet praten, hou het zakelijk en that's it.

Geheel eensch met Yas

17. Lieve Iseo,

Ik proef bijna door het beeldscherm heen je angst dat ik me weer met hem in zou laten. Nou lieve meid, don't you worry!! Zoals ik eerder al aangaf is sex met hem momenteel net zo ondenkbaar als dat ik mijn eigen voet eraf bijt (ja, die scheve ja, ;). Echt, ik kan me er met de beste wil van de wereld niets, maar dan ook echt ab-so-luut niets bij voorstellen.

Het is ook niet zozeer dat ik eraan denk in de zin van dat ik mezelf afvraag of ik het zou willen. Dat antwoord komt heel direct keihard door: Nee!
    Het komt meer omdat je het onderwerp nog wel eens voorbij ziet komen, dat 'sex met je ex', maar ik weet, voel, hoor, proef, doorleef met elke zenuw in mijn lijf dat dat zo onvoorstelbaar kwalijk zou zijn.
    Gelukkig dan maar dat ik er zelf ook niet echt zin in heb, zullen we maar zeggen..

18. Hallo allemaal!
    Allereerst sluit ik me graag aan bij alle positieve dingen die iedereen hier zegt over de openingspost van Leo! (f)

Yasmijn, ik kan me goed inleven in wat je schrijft over dat je toch weer even 'iets' liet ontstaan tussen jou en je ex (niet de lieve ex, maar de nare ex dus...). Tijdens de relatie was het probleem al dat grenzen vervaagden, dat je dan even tijdelijk daar in terugschiet kan ik me goed voorstellen. Ik zal zeker niet zeggen dat dat mij niet had kunnen overkomen. Nou ja, die van mij leeft niet meer, dus wat dat betreft kon het niet natuurlijk, maar goed, je snapt me wel.

Het enige waarvan ik denk: goh, daar dacht ik nou toch heel anders over, is je opmerking aan het eind van je verhaal over hoe verbaasd je was dat dat nou juist JOU kon overkomen. Ikzelf was helemaal niet verbaasd dat dit mij kon overkomen, ik snapte het wel, had eigenlijk altijd al een negatief zelfbeeld (lelijk, dom, naief) en het feit dat het mij wel overkwam bevestigde dit beeld. Ik voelde me zó waardeloos dat ik het helemaal niet verwonderlijk vond dat hij me behandelde als vuil. En zó dom dat dat voor mij de reden was dat ik niet kon doorzien wat voor spelletje er met me gespeeld was. Met name daarmee heb ik nog zo lang geworsteld eigenlijk. En nog is dat soms hard werken, maar op dit punt heb ik veel gehad aan het schrijven hier. Want ik weet nu dat het zoveel vrouwen kan overkomen, ook slimme/leuke/mooie/sterke vrouwen.

Dat jij zo verbaasd bent dat het jou overkwam, geeft denk ik aan dat er met jouw zelfbeeld niet veel mis is in de basis, wat natuurlijk een heel gezond teken is. Fijn te lezen dat het nu goed gaat met je!

19. Hoi Yaya!
    Ik snap dat je er niet aan moet denken om met je ex naar bed te gaan, maar ik heb het niet alleen over sex. Ik bedoel ook echt: niet meer met hem ergens alleen zijn. Ook niet bellen, afspreken etc.
    Zelfs overleggen over iets kleins/praktisch kan m.i. in jouw situatie het beste via e-mail.

Ha Lemmy!
    Had je nog gelezen op het oude topic voor het werd gesloten?
    Verder kan ik ook heel goed volgen, wat je hier schrijft aan Yas.
    Hoe is het verder?
    Hoe is het met de andere meiden?

Finsternis, had je nog gezien dat er reacties waren gekomen op jouw vraag?

20. Hoi lieve Iseo!
    Ja, ik lees altijd bij hier, ook het oude topic was ik altijd blijven volgen. Niet altijd de energie om te reageren, als veel dingen mijn aandacht vragen kan ik het er niet altijd bij hebben. Maar ik kijk eigenlijk elke dag wel hoe het 'hier' gaat.

Met mij gaat het goed! Met jou ook en met je kleine grote meid? Liefs!

21. Ha Lem, ja even checken want ik had daar nog op je gereageerd.
    Hier gaat het wel okee, we waren twee dagen ziek thuis want allebei echt ontzettend verkouden en moe. Morgen weer naar school denk ik.
    Fijn dat het goed met je is :kiss:

22. Yayaatje, lees je eigen posting nu nog eens terug. Je denkt wel eens aan seks met je ex. Waarom krabbel je daarna terug? Ik dacht en denk nóóit aan seks met mijn ex, ik moet er ook niet aan denken. Ik zeg ook niet dat je seks met hem wil, dat geloof ik ook wel. Maar ik zie wel jouw grenzen wegsmelten zodra je weer contact met hem hebt. Alles wat zo logisch lijkt en is als je alleen bent, lijkt onlogisch als je naar zijn redeneringen luistert.

Luister naar Iseo, vermijd contact met hem. Je laat je steeds weer binnenhengelen door hem. Het is niet erg dat je nog niet sterk genoeg bent om je tegen hem te verzetten, als je maar slim genoeg bent om dat te beseffen. En bij hem uit de buurt te blijven.

Ga in therapie!

23. quote:
    Iseo schreef op 19 maart 2009 @ 15:52:
    Gek genoeg weet ik zeker dat mijn ex en ik op dit moment het ook zouden kunnen: bij elkaar zitten alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Niet dat je ontkent wat er is gebeurd allemaal, maar meer omdat je precies weet wat je moet doen, hoe je je moet gedragen, het is iets heel sterks wat wij na al die tijd samen ontwikkeld hebben.

Het klinkt wel heel mooi en bijzonder zoals je het beschrijft, Iseo. Ik geloof het alleen niet. Is het niet vooral zo bijzonder en allesoverstijgend in jouw hoofd?

Je hebt dit zelf onder controle, geloof het of niet. Je kan zelf bepalen of je nog zo over hem, en over 'jullie samen' wat al jarenlang niet meer bestaan, wil denken.

:hug:

Ga in therapie!

24. Ha Dubio
    Ik wil het proberen iets meer uit te leggen, want zo is het niet helemaal hoe ik het bedoel.
    Het is eerder negatief.
    Het feit dat je precies weet wat je wel of niet moet zeggen, hoe je moet handelen en bewegen om de stemming voort te zetten die hij misschien bepaalt en/of die jij graag wil aanhouden op dat moment. Bijvoorbeeld als er in de ochtend erge ruzie was voor hij of ik ging werken, compleet met heftige uitlatingen, spullen kapot, blauwe plekken etc of wat dan ook, en als ik dan in de middag weer thuis kwam, dat je dan de situatie kunt hebben dat je partner een soort van opgewekt is, aardig en dat 'samen'-sfeertje aangeeft. Dan wist ik precies hoe ik mee kon doen om bij elkaar te zitten alsof alles normaal was.
    Niet elke keer dat het is geëscaleerd, zit je de hele dag met dat voorval, verbind je er consequenties aan. Tenminste zo ging het bij ons. Dat klinkt heel raar, en als ik dit opschrijf is het voor mezelf zo logisch maar weet ik hoe vreemd het eigenlijk is.
    Ik was bang, of wilde het gewoon echt meteen vergeten de andere keer, of had al weer iets anders aan mijn hoofd of er speelde al weer een ander issue met hem. Allerlei redenen van ons beide uit, om na verloop van tijd een soort manier te ontwikkelen waarmee wij na een voorval konden doorgaan alsof het er niet was. Niet was gebeurd.
    Of hoe raar is het als je samen het gat in de deur, het gebroken raam, het gesneuvelde ding staat te dichten of maken. Of een verbandtrommel aan het zoeken bent, dat soort voorbeelden.
    Dat heb ik zo vaak meegemaakt. Of dat er visite kwam, of we samen een afspraak hadden ofzo en hij een uur eerder weetikveelwat had gedaan/ er echt iets aan de hand was geweest (ik noem mij met handen om mijn keel tegen de muur aangehad, van woede iets dierbaars gesloopt, zoooo kwaad om wat dan ook, beschuldigd van vreemdgaan, raam gesneuveld, hij mijn baan opgezegd omdat ik het daar te leuk begon te vinden etc etc) en je dat gewoon negeert samen.
    Ook als we uit elkaar waren, of bij de hulpverlening zaten, snap je wat ik bedoel? Je houdt jezelf, elkaar en anderen voor de gek. En het duurt niet eeuwig dat je het volhoudt, want het volgende probleem dient zich alweer aan, maar ja zolang het duurt.
    En toen ik zwanger was en weg was gegaan, hadden we nog regelmatig telefonisch contact bijvoorbeeld. Ik durfde dat echt niet te stoppen (zo wist ik wel hoe hij dacht en dat was veiliger) En dan ging het vaak net zo (soms ook erg fout, of schelden en dreigen, maar dan een volgend moment voelde ik dat zijn bui goed was), vandaar ook wat ik schreef waar jij op reageerde.
    Mijn eerste (dus automatische, dat bedoel ik te omschrijven, het is een raar soort mechanisme) reactie op hem nu zou waarschijnlijk zijn: proberen aan te voelen of er een 'samen'-moment van te maken is, een verbond op dat moment, omdat dat stukken veiliger aanvoelt in wat toch een crisismoment eigenlijk is, dan om hem meteen tegenover je te hebben staan door hoe ik ook zou kunnen reageren.
    Ik zeg niet dat ik dit zou willen, maar dat het in onze relatie een gewoonlijk iets was. En ik zou er niet zeker van kunnen zijn, als hij nu ineens op de stoep zou staan en aardig zou doen, dat hij dat ook zo bedoelt. Hem kennende kan hij zoals het lijkt vanuit die houding ineens iets heel anders gaan doen.
    De keren dat het echt eng was, was hij rustig begonnen met zijn verhaal of beschuldigingen, maar steeds een stap verder gaan alsof hij het opbouwt. Om uiteindelijk te staan te tieren en me in een hoek heeft.

Dat wat Yas beschrijft, is ook een nachtmerrie die ik vaak heb.
    Dat ik in mijn droom weer met hem samen woon (in een bekend huis van ons, of nieuw, of heel anders), na alles wat er is gebeurd en vaak ook met kind erbij. En dan ineens die paniek, "ik moet weg hier....help...!!!"
    Of dat ik wakker wordt en hij heel rustig in mijn kamer staat.

Nou ja, wat vallen er toch veel lastige dingen te vertellen, maar hoe leg je dat uit?
    Het is nu ook wel vreemd, ik weet zo goed hoe het werkt, maar inmiddels is er al veel anders. En mijn ex lijkt helemaal niet meer eng, eerder zielig.
    En toch, weer uit de hand gelopen in een volgende relatie van hem. Ik zie zo dezelfde soort voorvallen, uit wat ik heb vernomen uit die beetjes informatie die mij dan bereiken op een afstand.

Geen zorgen, die fantasie die ik had de afgelopen tijd, en hoe ik zag hoe mooi het ook was, het is aan het afbreken hoor. Ik word nuchterder, mijn ex wordt ouder en zieliger en kleiner.
    Blijft ingewikkeld, maar ik voel me niet meer zo hopeloos en dat verlangen naar toen gaat weg.

Beetje gelukt met uitleggen?

Liefs!!!!!!!