Professor heeft seks met leerling: mag dit?

12-08-2012 20:51 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er net achtergekomen dat een oud professor van mij, die begin 50 jaar is, seks heeft met jongens van 18-25 die lessen van hem volgen. Hij heeft een goedlopend bedrijf en in ruil voor seks, krijgen deze jongens aanbevelingen en een betere baan. Mijn maag draait zich hiervan om. Op de middelbare school is seks met een leerling not done. Zo'n docent komt dan diep in de problemen als het uitlekt. Natuurlijk zijn er wel eens gevallen waarbij de docent en de leerling dit verborgen houden tor de leerling van school af is, maar het feit dat een docent misbruikt maakt van zijn machtspositie maakt het illegaal.

Ik ben verbaasd dat dit op de universiteit wel mag. Zeker omdat ik mij als leerling benadeeld voel achteraf, dat ik hard moest leren voor mijn tentamen en de jongens met wie hij het bed deelde hun cijfer waarschijnlijk gewoon kado kregen. Echter, omdat zij meerderjarig zijn, wordt dit gedoogd...
Nee zo ver ik weet mag dit ook niet. Iets met machtsverhoudingen enzo. Op een middelbare school komt er dan nog eens bij dat de 'slachtoffers' minderjarig zijn.
Maar waarom is het dan zo openlijk bekend en geeft die man dan toch nog les?
En als 'wij Viva'ers' vinden dat het niet mag, ga je hem dan aangeven? En als 'wij' het goed vinden, dan niet?

En hoe ben je er achter gekomen? Hoe betrouwbaar is die informatie, heb je concrete bewijzen dat de mannen hun cijfer cadeau hebben gekregen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Begrijp ik nou goed dat je jaloers bent omdat die jongens WEL de kans hebben om hun kansen te vergroten?

Zolang hij ze niet dwingt, is er toch weinig aan de hand?
Dit mag zeer zeker niet op de universiteit. De universiteit treedt heel hard op als het systematisch voorkomt. Echter, er moet wel een formele klacht ingediend worden voordat ze stappen kunnen ondernemen. Althans, ik heb de universiteit alleen na klachten op zien treden.
Overigens zit er wel een verschil tussen of hij de studenten goede cijfers geeft omdat ze seks hebben of dat ze goede cijfers halen vanwege de lessen die ze volgen en daarnaast heeft hij ook seks met ze. Het een is machtsmisbruik én fraude, het ander alleen machtsmisbruik. Maar dat is uit mijn hoofd hoor. Ik ken het reglement niet exact.
anoniem_147097 wijzigde dit bericht op 12-08-2012 21:00
Reden: Moe en niet in staat fatsoenlijke zinnen te typen
% gewijzigd
quote:FullHouse schreef op 12 augustus 2012 @ 20:54:

Begrijp ik nou goed dat je jaloers bent omdat die jongens WEL de kans hebben om hun kansen te vergroten?

Zolang hij ze niet dwingt, is er toch weinig aan de hand?

WTF? Waarom zou ik jaloers zijn? Ik wil niet eens in zijn vakgebied werken. Het is meer, dat het oneerlijk is en hij zijn positie misbruikt.

Ik weet niet of ik hem ga aangeven. Misschien wel. Ik hoorde het van een van zijn exen. Ik weet dat hij de waarheid spreekt.
quote:lovedkny schreef op 12 augustus 2012 @ 21:01:

[...]

Ik weet niet of ik hem ga aangeven. Misschien wel. Ik hoorde het van een van zijn exen. Ik weet dat hij de waarheid spreekt.Want hij had blauwe ogen?
quote:himalaya schreef op 12 augustus 2012 @ 21:03:

[...]

Want hij had blauwe ogen?Nou, er zijn genoeg dingen die er op wijzen dat hij gelijk heeft. Zoals dat een paar medestudenten van me heel close met hem waren en de sleutel van zijn grachtenpand hadden.
Ze zijn toch volwassen?
Was je erbij dan? Je hebt toch geen passend of sluitend bewijs hiervoor?
Dat kan je toch ook over Dutroux zeggen?

Ik weet 99% zeker dat dit waar is.
quote:lovedkny schreef op 12 augustus 2012 @ 21:08:

Ik weet 99% zeker dat dit waar is.Nou wat let je, geef hem aan
Seks in ruil voor goede cijfers is machtsmisbruik en fraude.

Seks met een oudere meneer met een volwassen man is toegestaan.

Ik zie ook niet in hoe jij hier in benadeelt bent. Je hebt je lessen gehad en de stof geleerd die je behoort te weten en daar ben je op beoordeelt.

Als er iemand benadeelt wordt zijn het de jongens die er in trappen, seks met een oude kerel en een cijfer voor iets wat je niet beheerst, daar schiet je er weinig mee op.

Ik weet 99% zeker dat dit waar is.

Zie mijn eerste vraag.

Wat wil je met jouw info gaan doen?
Dat ligt aan verschillende factoren. Geeft de professor ook les aan de betreffende leerlingen? Dan kan het inderdaad strafbaar zijn door de machtsverhouding. Wat je in je OP zegt is dat de jongens in ruil voor seks een beter baan krijgen. Dat is niet strafbaar voor zover ik weet. Als iemand anders zichzelf omhoog neukt in een bedrijf moeten ze dat ook zelf weten.

Ik weet 99% zeker dat dit waar is.Wat precies? Ik zie namelijk geen enkele overeenkomst en vind de vergelijking zelfs schandelijk tegen over de slachtoffers en nabestaande
Aangifte, misschien.

Ik ben niet echt benadeeld nee, maar ik vind dat een docent niet zijn leerlingen mag paaien met een baantje bij zijn bedrijf voor seks. Dat vind ik immoreel en niet passen bij de functie van docent.
quote:liselore3punt0 schreef op 12 augustus 2012 @ 21:11:

[...]

Wat precies? Ik zie namelijk geen enkele overeenkomst en vind de vergelijking zelfs schandelijk tegen over de slachtoffers en nabestaande"Je was er niet bij".

Ik weet 99% zeker dat dit waar is.Beetje kromme vergelijking. Dutroux is veroordeeld voor het ontvoeren, verkrachten en doden van kinderen. Lijkt me niet echt een passende vergelijking.
quote:liselore3punt0 schreef op 12 augustus 2012 @ 21:11:

[...]

Wat precies? Ik zie namelijk geen enkele overeenkomst en vind de vergelijking zelfs schandelijk tegen over de slachtoffers en nabestaandeEens
quote:madamecannibale schreef op 12 augustus 2012 @ 21:13:

[...]

Beetje kromme vergelijking. Dutroux is veroordeeld voor het ontvoeren, verkrachten en doden van kinderen. Lijkt me niet echt een passende vergelijking. Dat klopt, maar het punt is: je hebt het maar van horen zeggen. Je hebt het gehoord op tv, en de vader van An Marchal heeft details gegeven. Maar jij was er zelf niet bij.

Ik heb het van een ex van hem gehoord, maar was er zelf ook niet bij. Toch is beiden gebeurd.
quote:lovedkny schreef op 12 augustus 2012 @ 21:12:

[...]

"Je was er niet bij".

Bij de tweede wereld oorlog ook niet

Voor een universiteit student kun je erg slecht inhoudelijk beargumenteren waarom jij hier wat mee zou moeten en waarom het jouw benadeelt heeft.

Je klinkt eerder jaloers dat jij dingen niet op een presenteerblaadje hebt gekregen en dat is nogal kinderachtig
quote:lovedkny schreef op 12 augustus 2012 @ 21:12:

Aangifte, misschien.

Ik ben niet echt benadeeld nee, maar ik vind dat een docent niet zijn leerlingen mag paaien met een baantje bij zijn bedrijf voor seks. Dat vind ik immoreel en niet passen bij de functie van docent.

Kan wel zijn, maar jij hebt het ook maar van zijn ex en bovendien, die jongens zijn 18 tot 25 jaar heb je gezegd. Als die slim genoeg zijn voor de universiteit, zijn ze ook slim genoeg om te weten wat ze doen en blijkbaar hebben ze er geen problemen mee.

Gewoon niet mee bemoeien, zolang het geen minderjarigen of kleine kinderen zijn, zijn het jouw zaken niet.
Accepteer de dingen die je niet kunt veranderen, verander de dingen die je niet kunt accepteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven