Relatie en sociale contacten

28-08-2014 13:44 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn ruim 1,5 jaar samen. We wonen niet officieel samen, maar we zijn eigenlijk altijd samen bij mij of bij hem. Ik ben lang alleenstaande moeder geweest, daarom vind ik de balans 'kinderen – relatie – sociale contacten' soms best lastig. Nu gebeurt het af en toe dat hij een vriend van hem vraagt om een borrel te komen drinken en dat ik er dan ook ben. Ik vind het gezellig maar ik kan me voorstellen dat je toch wat makkelijker praat als 'mannen onder elkaar’. Ik ga daarentegen wel eens hardlopen met een vriendin en hij zegt dan doodleuk: „Oh, dan ga ik ook wel mee!”. Terwijl mijn hardloopvriendin later laat doorschemeren dat ze baalt dat ze dan bepaalde zaken niet kan bespreken met mij.



Ik heb met een andere vriendin een afspraak om zaterdag te gaan shoppen en daarna komt ze bij me eten. Haar vriend werkt meestal in het weekend, dus vandaar dat zij graag in het weekend wilde afspreken. Voor mijn vriend en mij is het weekend normaliter quality-time omdat we elkaar door de week alleen gehaast zien (laat thuis van werk, samen eten schiet erbij in, de kinderen hebben aandacht nodig). Over de afspraak met die vriendin deed hij verder niet moeilijk, gaat hij gewoon z’n eigen dingen doen.



Ik overlegde vanwege het diëet van mijn vriendin wat ik haar voor kon zetten. Het was duidelijk dat mijn vriendin ervan uitging dat wij samen zouden eten en ik bedacht dat ter plekke dat mijn vriend wel iets voor zichzelf zou kunnen regelen bij hem thuis. Maar eigenlijk is het niet zo vanzelfsprekend (meer) dat hij thuis zit tot onze volgende date… Dus toen hij later enthousiast aanbood om dan voor ons te koken, zat ik in een spagaat en schaamde ik me voor mijn gemakzuchtige manier van hem op een zijspoor zetten. Ik wil hem niet voor het hoofd stoten door te zeggen dat hij niet welkom zou zijn. Dat zou ook echt niet goed voelen, omdat hij altijd vraagt of ik mee ga als hij iets heeft. Maar hij spreekt meestal met een groep af, dat is dan toch anders. Of zijn vrienden hebben vriendinnen die ook meegaan.



Ik zie het zo dat ik mijn vriendin tegemoet kom door met haar te shoppen. Ze kan niet van mij kan verwachten m’n vriend op een zijspoor te zetten terwijl zij zo graag een afspraak in het weekend plant omdat haar vriend moet werken… maar misschien zie ik dat verkeerd. Tja, ik maak het mezelf erg moeilijk omdat ik niemand wil teleurstellen, niet open ben én dingen invul. Ik ben nog wel van plan om haar te melden (niet te vragen!) dat we na afloop van het shoppen mijn vriend bij mij treffen… Toch vraag ik me af hoe ik dit anders had kunnen doen! Dit soort dingen zullen toch in elke relatie wel voorkomen en hoe regelen jullie dat dan, ik ben echt benieuwd!!
En wat is er mis met: lieverd, meiden onder elkaar, dus we kunnen je hier niet bij gebruiken?



Ik ben getrouwd en heb een kind, maar soms bonjour ik hem het huis uit of ga ik naar een vriendin die haar man eruit heeft gezet omdat ik kom zodat we heerlijk even een avond meiden onder elkaar hebben.



Je maakt het jezelf zo moeilijk door niet uit te spreken wat de verwachtingen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het heel gezond om naast je relatie ook eigen vrienden te hebben waar je mee afspreekt, en dat niet altijd de partner mee hoeft. Ik zou daar kriegel van worden.
Alle reacties Link kopieren
Waarom kan je niet gewoon tegen je vriend zeggen dat je graag even alleen met haar bent? Dat doe ik ook wel eens. Hoeft toch geen probleem te zijn?
Alle reacties Link kopieren
Je woont niet eens samen! Zeg gewoon dat je die avond iets anders gaat doen. Hij kan prima voor zichzelf zorgen toch?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Mijn haren gaan echt overeind staan van jouw post. Wat Doreia schrijft: hoezo niet gewoon zeggen en hoezo op een zijspoor zetten. Er hoezo doet hij niet moeilijk over je afspraak?



Je bEnt toch geen eeneiige tweeling?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt dit hele nonprobleem oplossen door tegen je vriend te zeggen dat je net als met hem ook met je vriendinnen qualitytime wil.



Als hij om je geeft zal hij het totaal geen probleem vinden om jou alle ruimte te geven die jij vraagt.
en Pyrrha verbrak als eerste de stilte met haar stem en weigerde aan het bevel van de godin te gehoorzamen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bang dat TO onder het soort vrouwen valt dat zodra ze in een relatie zit, al haar vriendschappen (uiteindelijk) laat vallen, omdat ze denkt dat dat zo ''hoort''. En op het moment dat het uit is, een paar jaar later ineens weer iedereen wil gaan zien. En dan heel beledigd is als mensen dan geen zin meer hebben om haar te zien, nadat ze ze eerst als een baksteen heeft laten vallen. Je moet me maar corrigeren als ik er erg ver naast zit. Iedereen weet rationeel dat dat fout is en toch doen zóveel mensen dit!
En dat van het weekend snap ik ook niet goed. Ik spreek vaak juist in het weekend met mensen af, omdat we dan allebei niet werken. Zeker met diegenen die niet om de hoek wonen. Als ik een (lat)relatie heb met iemand die ook het weekend vrij is, is het soms even plannen, en soms zien we elkaar dan een weekend niet. Maar meestal blijft er nog genoeg weekend over. En dan heb ik het niet eens over officieel danwel officieus samenwonen, waarbij je elkaar - desnoods af en toe vluchtig - toch wel elke dag ziet...
Eens met de voorgangers. Gewoon duidelijk zijn. En prioriteiten stellen. Als je je vriend doordeweeks te weinig ziet, hou je daar rekening mee in het weekend. Zoals je vriendin daar ook rekening mee houdt door juist in het weekend af te spreken.
Je bent geen Siamese tweeling.

Spreek met je vriendin af, je vriend moet voor zichzelf zorgen.

Je ziet je vriend een andere dag weer.

Als je zo geplakt zit aan je vriend, ga je vrienden kwijtraken.
Mijn ex had het idee dat ik negatief ging praten over hem geloof ik, hij vond het heel raar als ik hem er niet bij wou hebben, en wou ook altijd alles samen doen. Ik snap TO wel, ik kon ook niet zo gewoon zeggen dat hij er niet mocht zijn, in zijn eigen huis. Maar ja, ik zie nu in dat het niet gezond was, en dat het ook heel anders kan. Anders moet eigenlijk, beter niet altijd alles samen doen. Maak er dus nu een gewoonte van dat je af en toe iets zonder hem wilt doen, voordat je samenwoont en de drempel nog groter is.
Huh? Eens met de voorgangers, je kunt je vriend toch gewoon zeggen dat het een dagje meiden

onder elkaar is! En je vriend op een zijspoor zetten? Doe niet zo raar! Je spreekt alleen een dagje met een vriendin af.



Raar eigemlijk hoor, ik vind het een beetje opdringerig van hem, zo ook met het hardlopen. Snapt hij niet dat vriendinnen ook samen tijd nodig hebben 'vrouwen onder elkaar'? Voelt hij niet aan wanneer hij een stapje moet terugdoen?
Alle reacties Link kopieren
De reacties verbazen me nogal. Unaniem: ik ben een ongezonde plakker. Maar dat mijn vriendin bij voorkeur in het weekend afspreekt omdat haar eigen vriend werkt en ze uiteraard niet wil afspreken als híj eens vrij is, daar hoor ik niemand over. Misschien heb ik dat er niet duidelijk genoeg bij gezet.
Alle reacties Link kopieren
Jawel hoor dat was heel duidelijk. Maar je geeft meer voorbeelden waaruit blijkt dat jullie niet eens iets los van elkaar doen.
Daarnaast zijn we niet met en over het handelen van jouw vriendin in gesprek, toch? Je vraagt of het raar is dat je er moeite mee hebt om vriend te 'weren' uit een afspraak met een vriendin.
Alle reacties Link kopieren
Hoe je vriendin het regelt moet zij weten hoe jij het regelt zijn jouw zaken. Vind je het leuk om je vriendin te zien spreek je met haar af zo niet zeg je dat je niet in het weekend wilt afspreken omdat je vriend er dan is.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
"k ben nog wel van plan om haar te melden (niet te vragen!) dat we na afloop van het shoppen mijn vriend bij mij treffen…"



Waarom zou je dat niet even vragen of zij dat ziet zitten?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik zou eerder snappen als jij tegen je vriendin zegt dat shoppen en wat drinken daarna genoeg is omdat jij en je vriend juist in het weekend tijd samen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Als jij zaterdag toch al met die vriendin aan het shoppen bent in de stad waarom plan je daar dan geen koffie/thee incl samen praten in?



Dan kun jij het diner thuis met jouw vriend doen.
volg je verstand, gebruik je gevoel
Van je vriendin snap ik het juist eerder, zij zoekt tijdsinvulling want haar vriend is er niet.

Maar wees even duidelijk tegen je vriendin én tegen je vriend.



Wat wil je zelf, je laat je van alle kanten in een hoekje zetten. Vriendin wil ook eten.. Prima doen we.... Vriend wil wel koken ... Oh ehh okee...



Maar wat zijn jouw gedachten erover?
Alle reacties Link kopieren
In het weekend zijn jullie ook vrij toch? Is toch anders dan door de weeks na werk nog even snel de stad in?

(moet je mij eigenlijk niet vragen want ik haaaat shoppen maar dat kan ik me zo voorstellen)



Mijn vriend en ik werken niet op dezelfde uren (ik heel onregelmatig) en de enige dag die we altijd samen vrij hebben is zondag, dat is dus onze 'quality time'. Maar dat wil niet zeggen dat er nooit iets anders afgesproken wordt op zondag door hem of door mij en dat is ook prima. We laten dat de ander wel even een paar dagen van te voren weten, omdat we er impliciet wel vanuit gaan dat de zondag van ons samen is. Maar komt er een keer een andere afspraak tussendoor dan is dat heus niet meteen drama, het moet alleen geen weken achter elkaar gebeuren.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees:



Vriendin wil zaterdag dit.... hardloopvriendin wil liever met z'n tweeen lopen.....vriend denkt waarschijnlijk dat.... vriend vindt het vast vervelend dat...



Waar ben jij in dit hele verhaal? Wat wil jij? Wil jij je zaterdagavond met vriend doorbrengen, lijkt het je leuk om met z'n drieen te eten, wil je er liever een meidenavond van maken? Je vriendin en vriend bepalen nu eigenlijk wat er gebeurt, en omdat zij allebei iets anders willen en jij niemand wil teleurstellen zit je in deze spagaat. Bedenk de volgende keer gewoon wat JIJ wil, wees daar vanaf het begin af aan open over en dan raakt er ook niemand teleurgesteld.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Van dat hardlopen was niet handig nee, maar dat is 1x gebeurd. Verder is hij degene die nogal onafhankelijk is (en dat in vorige relaties terug kreeg), dus ik denk dat het voor hem wel een punt van aandacht is om z'n relatie niet te 'verwaarlozen'. Jullie kunnen alleen oordelen op wat jullie lezen natuurlijk... Het is zo dat hij voor werk veel in het buitenland zit en als hij thuis is behoorlijk veel sport (4 à 5x p.w. en regelmatig een sport-evenementje). Dus hij probeert mij wel zo veel mogelijk bij zijn bezigheden te betrekken.

En dat ik minder tijd heb voor mensen is een feit, hoe ik het ook wend of keer. Sterker nog, juist omdat hij zo weinig tijd heeft, vergt het van mij flexibiliteit. Ik dacht ook dat ik wel een compromis had gevonden: 's middags met vriendin samen, zodat hij 's avonds wel kon mee-eten – of meer: wij met hem. Bovendien staat hij in de keuken en terwijl hij dat doet zit ik met vriendin, i.p.v. dat zij naast mij aan het aanrecht staat. En ja, natuurlijk kan ik het voorstellen of zij het ziet zitten, maar als je 'ja' zegt is dat misschien sociaal-wenselijk en als ze 'nee' zegt moet ik m'n vriend maar zeggen dat hij z'n kookkunsten maar voor 'n andere keer moet bewaren. In beide gevallen niet leuk!
Oh dus we hadden je moeten vertellen hoe jij je vriendin even op haar plek zet omdat je vriend op de eerste plaats komt?

Tja, ook daarin: uitspreken van verwachtingen en geen (valse) beloftes doen. Mijn advies blijft gelijk. Leer jezelf uitspreken naar anderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven