Samen beslissen = struikelblokje

30-09-2014 14:30 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga niet een hele lange OP schrijven, maar ben heel benieuwd wat jullie zouden doen?



Sinds een week of 10 hebben wij wat meer te besteden (gelukkig). Er staan nog wat kleine dingen open, zoals een regeling met de belastingdienst. Nu ziet mijn vriend dit als een open deur en wil graag een andere, nieuwe auto. Hij heeft een meer dan prima auto uit 2011. Ik heb een oud bakkie. Het is überhaupt luxe al gebruiken we beide de auto om te werken In de tijd dat het financieel minder was hadden we er 1, en dat was die oude.



Meneer wil nu graag NU een aanbetaling doen op een auto en de andere verkopen. Ik dacht net wat ruimte te hebben gevonden om te gaan sparen en iets te gaan opbouwen samen, want sparen is er nog niet van gekomen. Hij stopte het gesprek met "ik heb niets te vertellen..."



Echt? Serieus? Ik vind hem wel erg hard van stapel lopen, en vind een dikke bak een stuk minder belangrijk dan een potje sparen voor onvoorziene uitgaven (die is er, kleintje) + leuke dingen (vakantie, bruiloft..)



Wat zou jij doen / zeggen? Ik vind het gewoon onverstandig..
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een beetje kinderlijk van hem. Zowel de auto als zijn reactie.



Het probleem is dat je het samen eens zult moeten worden en dat lijkt me lastig.
Wat dacht meneer van eerst schulden aflossen? En hoe gaat hij die bruiloft betalen?
Dus niet eens sparen voor een auto, maar een aanbetaling op een auto en weer een lening aangaan? Het zou mijn man niet zijn.



Keihard je grenzen bewaken, iets anders zit er niet op. Niet in mee gaan. Gewoon dat geld dat over is op een spaarrekening zetten, en over een jaar eens kijken wat jullie er samen mee willen.



Maar als je een goede, jonge auto hebt en nog een schuld bij de belastingdienst, moet hij zijn prioriteiten maar eens verleggen.
Alle reacties Link kopieren
Meneer?



Hoe komt het dat jullie meer te besteden hebben?

En ik kan me voorstellen dat hij het een soort van wil "vieren" dat er meer bestedingsruimte is, maar een nieuwe auto klinkt wel als een beetje veel van het goeie.
My mind wanders in the shadows, I can not hear a sound, a zombie screams and a werewolf howls, my world is going down..
Aanbetaling... Dat betekent dus een lening voor een auto aangaan? Dat zou ik sowieso nooit doen. Sparen voor dat soort dingen, zeker als je er al twee hebt
Opnieuw je in de schulden steken wanneer er net weer een beetje ademruimte is, vind ik zeer onverstandig.

Hebben jullie je eigen risico zorgverzekering al bij elkaar gespaard? Een mooi bedrag apart gezet voor onverwachte dingen? De feestdagen straks, de gemeentelijke belastingen?



Dat soort 'stomme' dingen gaan nu eenmaal vóór een nieuwe(re) auto.
Alle reacties Link kopieren
Dus de kleuter heeft niets geleerd.



Als je van plan bent te trouwen met zo iemand bedenk dan heel goed hoe een en andere geregeld dient te worden. Ben jij wel of niet aansprakelijk voor schilden die hij maakt? Hoe en wat als het huwelijk klapt? (Overigens is financieel wanbeleid een reden voor velen omte scheiden)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ha, het woord aanbetaling was me ontgaan. Ik had gezegd dat hij de boom in kon.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet alleen onverstandig, maar gewoon dom. Om de eerder genoemde redenen.

En ik vind hem ook kinderachtig vanwege zijn reactie.
Alle reacties Link kopieren
En die eerdere schulden. Hoeveel van jou? Van hem?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Een auto is een gezamenlijk besluit. Het beste werkt het om de ander voorzichtig zelf de voordelen te laten ontdekken zonder zelf de wens te uiten zodat die het zelf voor gaat stellen
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het huwelijk van mijn beste vriendin is stukgelopen op verschillende visies op financiën. Zij wilde schulden afbetalen, hij wilde steeds maar nieuwe spullen/gadgets/auto's. Ze konden niets samen opbouwen, niets sparen.



Echt meid, denk hier goed over na voordat je gaat trouwen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Katherina schreef op dinsdag 30 september 2014 14:35 Dus niet eens sparen voor een auto, maar een aanbetaling op een auto en weer een lening aangaan? Het zou mijn man niet zijn.



Keihard je grenzen bewaken, iets anders zit er niet op. Niet in mee gaan. Gewoon dat geld dat over is op een spaarrekening zetten, en over een jaar eens kijken wat jullie er samen mee willen.



Maar als je een goede, jonge auto hebt en nog een schuld bij de belastingdienst, moet hij zijn prioriteiten maar eens verleggen. Neee , een aanbetaling + het geld van de vorige auto.
Geniet van elke dag!
Tja ik zou eerst de 'kleine' openstaande dingen zoals de belastingdienst afbetalen voor je aan een auto,vakantie,,bruiloft denkt.
Alle reacties Link kopieren
Fame: ik los mijn studieschuld af, is dit jaar klaar, was niet zoveel. Rest van hem.
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
Jouw vriend zou bij mij geen poot aan de grond krijgen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Een auto uit 2011 is toch nog hartstikke nieuw?

En ik vind dat jij 1000% gelijk hebt. En wat anderen al zeggen: bezint eer ge begint!

Kijk maar eens naar Dubbeltje op zijn kant, om te zien hoeveel ellende eruit voortkomt als een van de partner onverstandig dom met geld omgaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 30 september 2014 @ 14:34:

Wat dacht meneer van eerst schulden aflossen? En hoe gaat hij die bruiloft betalen?En de scheiding.
Dit is een typische topic waarvan bij mij alle alarmbellen gaan rinkelen. Ik zou eerst die openstaande schulden maar eens betalen, dan een buffertje opbouwen, en dan eens kijken waaraan je geld kan uitgeven, zonder aan je buffer te komen.

Van mensen die een gat in de hand hebben kan een mens diep ongelukkig worden.
quote:mrsnem schreef op 30 september 2014 @ 14:43:

[...]





Neee , een aanbetaling + het geld van de vorige auto.

Is hier spaargeld voor? Of is dit meteen al het spaargeld wat er bij elkaar is gebracht? Zijn dan alle potjes leeg?



Zeer onverstandig als dit zo blijkt te zijn.



En verder: hij gedraagt zich als jou zoon die geen zakgeld krijgt. Zorg ervoor dat jij niet in de rol van Moeder glipt, want dan hoeven jullie niet meer te trouwen omdat het dan al voortijds is geklapt.
Een auto is ook meteen een van de domste investeringen die je kunt doen als je hem niet echt nodig hebt.

Gaat hij altijd zo met geld om? Ik zou daar niet mee kunnen/willen leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou financiën gescheiden houden. Als hij van zijn deel een auto wil kopen, dan is dat prima

en je weet, dat zodra je je partner "meneer" gaat noemen, je binnen een jaar uit elkaar bent?
In dit geval zou ik mijn veto inzetten. En dat doe ik zelden.
Alle reacties Link kopieren
" Neee , een aanbetaling + het geld van de vorige auto. "





En dat maakt het ineens wel oké?



Je denkt toch niet dat hij met een aanbetaling en de opbrengst van de huidige auto de nieuwe kan bekostigen?



Verder eens met Fame.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven