Schoonfamilie is een ramp

19-04-2014 23:18 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Mijn man en ik zijn ruim 7 jaar bij elkaar. Vanaf dag 1 zijn er bepaalde mensen in de schoonfamilie die het nodig vinden overal commentaar op te geven hoe wij leven, hoe mijn man zijn keuzes maakt, en hoe ik achter die keuzes zou zitten. En dan met name tegen mij alleen. En zo zijn er wel meerdere dingen. Afgelopen zomer is bij mij het toppunt bereikt, en weiger ik daar alleen heen te gaan. Inmiddels is het al zover dat ik er niet meer heen wil. Maar nu begint man lief er over dat je in een relatie dingen voor elkaar moet over hebben en dat, dat er ook bij hoort. En als ik niet meega krijgen we daar vroeg of laat toch gezeur over. Ik wil er niet meer heen omdat mn geduld op is. Telkens kwetsende opmerkingen maken, ze zijn allemaal blind voor wat zoon/broer lief doet.



Voorbeeld:

Vorig jaar een half jaar lang zijn we niet bij de schoonfamilie geweest. Ik heb heel wat keren aan mn man aangegeven of we niet naar hen toe konden. Maar telkens wilde hij niet. Dus zijn we een half jaar niet geweest. Nadat half jaar zijn we er een keer geweest. En ja hoor, mn schoonmoeder vond het nodig om mij daarover aan te spreken. Uiteraard heb ik mijn mond gehouden. Manlief zat naast me en hield zijn mond dicht. En ik moest vaak alleen komen. Ik was behoorlijk boos maar heb toen mijn mond gehouden. Toen we thuis kwamen heb ik mijn man verzocht hen de waarheid te vertellen. Omdat ik geen zin heb om voor dingen op te draaien waar ik niet voor kies. Ik ga nooit alleen na mn schoonouders. Uiteindelijk heeft manlief de situatie eerlijk verteld aan zijn moeder en mams was poeslief tegen hem, hij was alleen. Ze wilde geen ruzie in de familie



Mijn man heeft besloten een opleiding te beginnen. Iets in de administratie. Geheel zijn eigen keus. Mijn schoonzus vroeg daar het een en ander over. Dus ik gaf aan dat hij graag weer naar school wilde om een diploma te behalen. Omdat hij nu in de ww zit en tot nu toe nog steeds geen baan heeft. Nee volgens mijn schoonzus moest mijn man gaan werken omdat de opleiding niet bij hem past en dat hij geen dngen tegen zijn zin in moet doen. Dus ik geef aan dat het geheel zijn eigen keus is en ik niet van plan ben om hem op andere gedachten te brengen omdat hij duidelijk aangeeft dit te willen. En mevrouw geeft het aan zeer verrassend te vinden dat dit zijn keus is en niet die van mij.



Dit soort dingen gebeurt vaak en ik ben niet van plan om beschuldigd te worden van dingen die ik niet gedaan heb. Nu eist manlief dus dat ik mee ga want anders gaat het uiteindelijk niet werken. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik daar geen heil in zie. En ook vind hij het verstandig vind op het moment dat zij mij over situaties aanspreken zoals deze mijn mond dicht te houden en niet te reageren. Ik ben er na 7 jaar helemaal klaar mee, dus zeg ook het laatste half jaar er wat van als ik weer beschuldigd wordt van dingen. Nee maar hij eist van mij dat ik meega ook al blijft dit zo. Ik heb duidelijk aangegeven geen zin in bezoekjes afleggen aan mensen die eerst me overal de schuld van geven terwijl ik er niets mee te maken heb, en vervolgens zogenaamd vriendelijk doen. Ik heb daar een hekel aan. Maar volgens hem gaat dit oop den duur voor veel problemen zorgen tussen ons, dus moet ik mee gaan volgens hem doe je dat in een relatie. Uiteraard ben ik er mee eens dat je dingen voor elkaar doet in een relatie. Maar als hij iets echt niet wil dwing ik hem niet omdat naar mijn mening dat niet werkt. Ik ben er helemaal klaar mee met dat gedrag, maar wat moet ik nu? Ik wil hem niet kwijt maar ik zie verplichte bezoekjes en verjaardagen gewoon niet meer zitten.
Hij heeft niks van je te eisen.
Ik vind trouwens je voorbeelden niet echt heel erg.
Als manlief eist dat jij meegaat, dan kan hij dus best assertief zijn. Dan zou hij van mij nog 1 kans krijgen om dat ook te laten zien bij zijn familie: 1 opmerking van hen die hij NIET recht zet en ik zou in de auto richting huis zitten.



Dat opkomen voor je partner, zeker en vooral bij familie, DAT is wat je doet in een relatie, DAT is wat je voor elkaar over moet hebben, DAT is hoe het werkt.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik vind je voorbeelden nou niet echt dramatisch hoor. En ik zou gewoon wel mijn man afvallen als ik valselijk beschuldigd zou worden. Gewoon iets in de trant van "dat lag niet aan mij hoor dat we een half jaar niet geweest zijn"
Alle reacties Link kopieren
TO, ik ben het helemaal met je eens. Maar ik vind vooral je man hier de schuldige. Hij moet met zijn familie praten en zeggen dat HIJ degene is die deze keuzes maakt. Wat een slappe zak dat hij jou overal voor laat opdraaien!
Alle reacties Link kopieren
Je hebt geen probleem met je schoonfamilie. Je hebt een probleem met je man.
De titel is ook echt wel iets te dramatisch in mijn ogen hoor. Schoonfamilie een ramp? Eerder je man.
Alle reacties Link kopieren
wat lll1 zegt: als hij eens begint met zijn eigen aandeel netjes te vertellen is de grootste ellende al voorbij.
Alle reacties Link kopieren
Jouw schoonfamilie is niet de ramp, dat is jouw man! Laat hem eens wat ruggegraat tonen en duidelijk zijn bij zijn familie. Ik zou mijn mond in de eerste plaats al niet gehouden hebben en heel duidelijk hebben gemaakt dat ik niet zit te wachten op alle bemoeienissen.

Vind de voorbeelden ook niet erg dramatisch trouwens, heb ergere schoonfamilie gehad en om me heen gezien.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zomaar het idee dat je schoonfamilie niet het probleem is maar dat jij je kapot ergert aan de houding vAn je vriend die niet voor je opkomt
Alle reacties Link kopieren
Ow, ik zie dat we hier vrij eensgezind zijn en ik best mosterd...
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Als mijn (hypothetische) man van mij iets zou eisen zou ik het niet doen.



Anders wel, ene oor in en andere oor uit. Vooral niet de discussie aangaan. Als zij in hun hoofd hebben dat het aan jou ligt krijg je het er toch niet uit
Het ligt idd aan jouw man als ik dit zo lees. (en jouw passieve gedrag)



Als mijn schoonmoeder iets over mij zegt wat niet klopt, en man zit erbij en zegt niets, dan zeg ik het gewoon.

Uren later jouw man er op aanspreken heeft toch geen zin?
quote:Vlammetje schreef op 19 april 2014 @ 23:28:

Ow, ik zie dat we hier vrij eensgezind zijn en ik best mosterd... Ach, kracht van herhaling enzo
Jeetje wat onaantrekkelijk zoals jouw man zich opstelt zeg. Blijkbaar hecht hij erg veel waarde aan wat zijn familie vindt, zoveel zelfs dat hij niet eens durft te zeggen wat hij zelf wil en wat hij zelf vindt.



En in plaats daarvan laat hij zijn familie jou dus afzeiken. Vaak zie je dat mannen het niet echt op durven te nemen voor hun vrouw omdat ze geen ruzie willen in de familie. Maar in deze situatie is het (in mijn ogen) gewoon echt jouw man die dit veroorzaakt.



Ik zou hier echt enorm op afknappen......
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen: laat het weggewaaide dakraam in kwestie dit topic eens lezen.
Alle reacties Link kopieren
Hij geeft aan als ze over zoiets beginnen tegen mij niks te zeggen omdat hij geen zin in gezeur heeft en zijn eigen leven bepaalt. En uiteraard is dit niet het ergste wat er gebeurt met een schoonfamilie. Maar ik moet vanaf het begin dit soort beschuldigingen aanhoren en ben er nu weleens klaar mee. Als ik een fout maak ben ik de beroertste niet. Als ik een fout maak mag ienand mij er op aanspreken dat accepteer ik ook. Maar dingen die ik niet gedaan heb ben ik ook niet van plan om voor op te draaien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vorig jaar een half jaar lang zijn we niet bij de schoonfamilie geweest. Ik heb heel wat keren aan mn man aangegeven of we niet naar hen toe konden. Maar telkens wilde hij niet. Dus zijn we een half jaar niet geweest. Nadat half jaar zijn we er een keer geweest. En ja hoor, mn schoonmoeder vond het nodig om mij daarover aan te spreken. Uiteraard heb ik mijn mond gehouden. Manlief zat naast me en hield zijn mond dicht.



Hoezo heb je uiteraard je mond gehouden? Zou ik niet gedaan hebben.



Ik vind het ook maar matige voorbeeldjes. Bij een ramp denk ik altijd aan iets heel ergs namelijk.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:km1989 schreef op 19 april 2014 @ 23:39:

Hij geeft aan als ze over zoiets beginnen tegen mij niks te zeggen omdat hij geen zin in gezeur heeft en zijn eigen leven bepaalt.

En het jouwe kennelijk. Want jij moet mee omdat dat zo hoort, want anders krijgt hij gezeur waar hij geen zin in heeft.



Maar gezeur waar jij geen zin in hebt, dat moet jij dus maar accepteren? Me thinks not...
Alle reacties Link kopieren
Tjonge jonge jonge, dat was het? En ik nog zoeken naar een sappig verhaal. Wat een gezeur om niks, van alle kanten.
Man lief is helemaal niet man lief waardig eerder een watje lief
Alle reacties Link kopieren
quote:bij_zonder, 3 minuten geleden





En het jouwe kennelijk. Want jij moet mee omdat dat zo hoort, want anders krijgt hij gezeur waar hij geen zin in heeft.



Maar gezeur waar jij geen zin in hebt, dat moet jij dus maar accepteren? Me thinks not...



+ 1



Jouw vriend komt een beetje over als een kwal.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:km1989 schreef op 19 april 2014 @ 23:39:

Hij geeft aan als ze over zoiets beginnen tegen mij niks te zeggen omdat hij geen zin in gezeur heeft en zijn eigen leven bepaalt. En uiteraard is dit niet het ergste wat er gebeurt met een schoonfamilie. Maar ik moet vanaf het begin dit soort beschuldigingen aanhoren en ben er nu weleens klaar mee. Als ik een fout maak ben ik de beroertste niet. Als ik een fout maak mag ienand mij er op aanspreken dat accepteer ik ook. Maar dingen die ik niet gedaan heb ben ik ook niet van plan om voor op te draaien.Zeg er zelf eens wat van dan, en ik zou niet meer meegaan als je dat niet wilt.
Alle reacties Link kopieren
Ik hb niet heel je op gelezen want las voornamelijk veel gezeik waar je makkelijk zelf wat aan had kunnen doen.



Vb van moeder: zeggen ja ach er was niet veel tijd en "man" had niet altijd zin toch "man". Dikke vette knipoog erbij en je man kan je niks kwalijk nemen want het is gewoon zo.



Vb zus: slechte mensenkennis heb je zeg.



Wie kut doet kan het terug krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven