Verbroken relatie vs overleden partner

07-08-2014 13:23 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
N.a.v. een gesprek met een vriendin die haar man heeft verloren kwamen we op het onderwerp wat nou "erger" is. Uiteraard is beide erg en ligt het net aan de ander en de situatie dus ik snap dat het niet zo maar te vergelijken is.



Mijn lange relatie is jaren geleden, voor mij onverwacht, verbroken. Ben behoorlijk stuk geweest. Ik merkte dat iedereen in mijn omgeving na een aantal maanden toch wel verwacht dat je verder gaat en leuk mee doet in het sociale gebeuren. Ik heb regelmatig de opmerkingen gehad "iedereen heeft wel eens een gebroken hart", "er gaan dagelijks zoveel relaties uit en die leven allemaal ook nog" en "zie er lekker de voordelen van!".

Iedereen verwacht dat je er na een paar maanden wel weer overheen bent had ik het idee.



Mijn vriendin heeft haar man verloren. Heel erg en onverwacht. Heel erg veel steun en lieve woorden. Iedereen begrijpt dat zij na een jaar of weet ik hoelang nog verdrietig is. Zo sterk dat ze helemaal alleen doorgaat en alles regelt en haar leven weer op orde maakt.



Echter maakte mijn vriendin de opmerking "dat ze beter af is dan mij" (ze is een heel erg praktisch iemand).

Ik heb nog jaren "last" gehad van mijn ex (advocaten, verdelen van spullen/huis, zijn nieuwe vriendin, de kids, vrienden die je verliest, lastige situaties met gezamenlijke vrienden, en nog een heel boekwerk aan drama meer)

Terwijl zij dat allemaal niet heeft; geen verdeling van spullen/huis, niet je ex met een nieuwe partner zien, geen nieuwe stiefma voor haar kids, geen onbewuste verdeling van vrienden, bankrekening voor haarzelf, mag zolang rouwen als nodig en iedereen die dat begrijpt, ed.



Toch lijkt de "buitenwereld" meer begrip voor haar verdriet te hebben. Waarom is een overlijden erger dan een verbroken relatie?

Waarom maak je tegen een weduwe niet de opmerking als "er overlijden dagelijks zoveel mensen dus je komt er wel overheen hoor. We gaan het weekend lekker stappen!"

Waarom verwacht je van iemand met een verbroken relatie dat ie na een half jaar (of wat) wel weer een date aangaat en is het raar als een weduwe na een half jaar een nieuwe partner heeft?



Waarom denken mensen over een verbroken relatie makkelijker en is een overlijden "erger"? Omdat het vaker voorkomt?

Beide kan even onverwacht en definitief zijn.



Benieuwd naar jullie mening.

(overigens wil ik niemand die een partner heeft verloren voor zijn/haar hoofd slaan!)
Alle reacties Link kopieren
Als een man of vrouw sterft in een gelukkige relatie dan is dat heel heel erg.



Als een stel uit elkaar gaat dan is dat met ruzie en irritatie. Maar allebei leven nog. En jullie gaan uit elkaar doordat er een onhoudbare (ruzie) situatie is ontstaan.



Dus ik ben van mening dat een sterfgeval erger is.
Eens met Rob. Sterfgeval vind ik absoluut erger.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik je verhaal las begreep ik dat je titel wat kort door de bocht is. Van die laatste moest ik wel even slikken namelijk.



Ik denk dat beiden rouw is, om dat wat niet meer is. Je kunt het een verdriet niet vergelijken met het ander.



Ik denk dat de algemene opvatting van de omgeving is dat het verbreken van een relatie iets is wat veel mensen overkomt. Het verliezen van een partner is zeldzamer. Die persoon is er helemaal niet meer. De overgebleven partner is weggerukt uit het gelukkige leven dat je samen had, en dat lijkt me vreselijk. Het verdriet, het onbegrip...



Maar een verbroken relatie is ook een breekpunt waar opeens geen toekomst meer is. Maar omdat de ander dat wil, zoals in jouw geval dan.



Ik vind het een lastige vraag als ik er dieper over na ga denken, merk ik.
Bij het verbreken van een relatie was er een bewuste beslissing (van een van beide partijen) de relatie te beeindigen. Je kan nog eens vragen, nog eens proberen te analyseren en kijken of er een doorstart mogelijk is.



Bij het overlijden van de partner was er geen bewuste keuze van een van beide partijen. Je staat opeens voor een voldongen feit.



Overlijden vind ik derhalve heftiger.
Onlangs zei iemand dat zij gescheiden is en dat dat veel erger is dan een overleden partner want zij heeft er nog elke dag last van?



Heb mijn wenkbrauwen opgetrokken en dacht er het mijne van.

Het is wat Rob schrijft, meestal is het bij een overlijden zo dat beide mensen nog erg tevreden zijn met elkaar en dat je samen oud wilt worden en dat wordt verwoest zonder dat iemand daar invloed op heeft.



Wel vind ik dat je gewoon steun moet krijgen bij een scheiding want dat is ook heel pijnlijk. Niet erger, niet minder erg maar gewoon heel anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me nog herinneren hoe kapot mijn zusje was toen haar vriend plotseling overleed.



In dezelfde week was mijn relatie stukgelopen.

Zij had het écht wel 100x zwaarder dan ik.



Eigenlijk vind ik de hele vergelijking nogal smakeloos als ik eerlijk ben.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Echt hoor. Hoe durf je het vergelijk te maken.
Wat Doreia zegt. Overlijden is absoluut erger.
Alle reacties Link kopieren
Maar dat hoeft dus niet altijd het geval te zijn (ik en mijn ex hadden bv nooit ruzie). Er zijn veel mensen verlaten voor een ander terwijl er opzich niet veel mis hoeft te zijn met de relatie behalve dat iemand denkt dat het gras ergens groener is. En daar komen ze ook vaak van terug.

Daarnaast hoor je ook vaak dat de gene voor wie het een verrassing is dat het uit ging wél gelukkig was en niks merkte. Niet elke relatie is (voor beide) "op".

Terwijl niet elke overleden partner een gelukkige relatie hoeft te hebben want overal is wel wat.



Maar in het geval van mijn vriendin; relatie met ups and downs zoals elke relatie; nu is hij dood en is er meer begrip voor haar verdriet terwijl die zelfde vent die avond thuis kan komen en had kunnen zeggen "ik kap ermee". Dan heeft ze daarna meer drama (verdeling spullen enzo) en minder begrip van omgevind als het verdriet lang duurt.
Alle reacties Link kopieren
Over sommige dingen moet je geen wedstrijdje doen!!!



Omdat jij niet de erkenning kreeg die jij wilde en je vriendin wel ben je jaloers op haar? Ziek.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het eigenlijk wel met je vriendin eens, als iemand overlijd dan kan je rouwen en afsluiten, als je gaat scheiden is het vaak met heel veel ellende erna en zit je de rest van je leven vast aan zo iemand alleen al omdat je kinderen hebt.

De ellende die vaak ontstaat na de scheiding is dat vaak de 1 de ander niet met rust kan laten, de in de steek gelaten partner er met het gezicht in de nieuwe relatie zit ( ga voor de grap in de wachtkamer van de kinderbescherming zitten en je schrikt je rot).
Alle reacties Link kopieren
quote:mabelle, 17 seconden geleden

Over sommige dingen moet je geen wedstrijdje doen!!!



Omdat jij niet de erkenning kreeg die jij wilde en je vriendin wel ben je jaloers op haar? Ziek.



Hemel, wat een absurde reactie.



Zoals ik het lees was het de vriendin die met de vergelijking kwam en is TO er over aan het nadenken gegaan....
Alle reacties Link kopieren
quote:pimpelmeesje67 schreef op 07 augustus 2014 @ 13:31:

Echt hoor. Hoe durf je het vergelijk te maken.

+ 111111111111111111



Ongelooflijk dit.
odi et amo
Alle reacties Link kopieren
quote:mabelle schreef op 07 augustus 2014 @ 13:32:

Over sommige dingen moet je geen wedstrijdje doen!!!



Omdat jij niet de erkenning kreeg die jij wilde en je vriendin wel ben je jaloers op haar? Ziek.Ze zal niet jaloers zijn, wel jammer vinden dat ze een stuk minder steun en begrip krijgt van de omgeving.
Ik vind het geen vergelijking. Dit is iets wat je niet wilt vergelijken.



Een gelukkig stel, waarvan de 1 abrupt overlijdt of een relatie waarin je alle tijd en energie in hebt gestoken en waarvan je wilde dat het zo graag zou werken.. en het dan niet werkt. Het is allebei verschrikkelijk. Het is allebei verdrietig, maar het zijn geen vergelijkbare situaties. Ook omdat een ieder ander, anders omgaat met het verdriet.
TO stelt gewoon een vraag. Ik vind het niet nodig haar af te branden, lees nergens dat zij nu meer medelijden wil.
Alle reacties Link kopieren
quote:BellatrixVanDetta schreef op 07 augustus 2014 @ 13:31:

Ik kan me nog herinneren hoe kapot mijn zusje was toen haar vriend plotseling overleed.



In dezelfde week was mijn relatie stukgelopen.

Zij had het écht wel 100x zwaarder dan ik.



Eigenlijk vind ik de hele vergelijking nogal smakeloos als ik eerlijk ben.Waarom is dat smakeloos?, je mag er toch wel over nadenken?, en ja ik had het persoonlijk voor mijzelf een stuk makkelijker gevonden als mijn ex overleden was geweest dan de scheiding en de ellende die mijn kinderen en ik er na hebben gehad.
Mabelle, waar lees jij dat TO een wedstrijd wil doen? Ik vind dat je overdrijft.



Edit: wat Nemesis dus ook zegt. Eens. Het kwam van de vriendin af, niet van TO.
Alle reacties Link kopieren
quote:SeBastassaUnaCanzone schreef op 07 augustus 2014 @ 13:34:

TO stelt gewoon een vraag. Ik vind het niet nodig haar af te branden, lees nergens dat zij nu meer medelijden wil.+1
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zelf erg wanneer mensen, vooral vrienden hun leed met elkaar gaan vergelijk en een discussie houden over wie het meest zielig is i.p.v. elkaar steunen en je aan elkaar optrekken.



Ik vind dit een erg zielig topic.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:SeBastassaUnaCanzone schreef op 07 augustus 2014 @ 13:34:

TO stelt gewoon een vraag. Ik vind het niet nodig haar af te branden, lees nergens dat zij nu meer medelijden wil.Vind ik ook. Ik vind niet dat je dit kan vergelijken en zal dat voor mijzelf ook nooit doen. Maar vind wel dat TO het op een nette manier verwoordt.
Alle reacties Link kopieren
O ja dus als je uitgekeken bent op partner en hij gaat dood dan is dat gelijk opgeruimd staat netjes of wat?

Ga je mond spoelen to!
Alleen al het verdriet van de kinderen. Dat alleen moet al voldoende zijn om in te zien hoeveel erger het is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet weten waarom ik de vergelijking niet zou durven maken, het is gewoon een vraag en ik leg hem vrij duidelijk uit qua gedachte en zeker niet om iemand te kwetsen.



@Doreia; maar het verbreken kan ook een beslissing van 1 persoon zijn en niet van beide. En net zo onverwacht en net zo definitief.

Maar vaak is de nasleep langer qua "drama".

Toch is daar dan minder begrip voor bij een verbroken relatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven