Vriend smijt met (mijn) geld

20-08-2014 09:15 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik straks op verzenden durf te klikken, omdat ik weet dat ik dit probleem zelf gecreëerd heb, maar ik hoop toch wat praktische tips/een schop onder mijn kont te krijgen om dit eindelijk op te lossen.



Mijn vriend en ik zijn tien jaar samen. Hebben een dochter van drie, een samenlevingscontract en gescheiden financiën. We hebben wel altijd de afspraak gehad om elkaar te helpen als het geld 'op' is. Helaas maakt hij sinds anderhalf jaar hier elke maand gebruik van.



Hij heeft een redelijk loon, maar is elke maand na een week zijn geld kwijt. Dit komt mede door zijn dure hobby's. We verdelen de vaste lasten naar ratio, maar deze betaalt hij hierdoor maar gedeeltelijk. Ik betaal drie van de vier weken de benzine om naar zijn werk (honderd km van huis) te gaan en hij gaat bijvoorbeeld rustig stappen op mijn kosten.



Ik ben lang te makkelijk geweest. N.a.v. van onze afspraak kreeg hij gewoon mijn pinpas mee. Ik verdien meer, dus had er wel begrip voor. Inmiddels loopt hij standaard met dat ding op zak en kom ik er regelmatig in de winkel pas achter dat hij hem nog heeft.



Dit alles zorgt voor dagelijkse irritatie, vooral omdat mijn vriend altijd grote (dure) wensen heeft. Als ik hem vraag hoe hij dat wil gaan betalen antwoord hij standaard dat het volgende maand allemaal beter wordt. Tijdens gesprekken hierover geeft hij aan dat hij gewoon echt niet rond komt ("het leven is zo duur"). Ik geloof dit niet zo; hij heeft gewoon een salaris van 1400 in de maand. Ik begrijp niet dat hij hier binnen een week doorheen is.



Ik gun hem zijn hobby's en andere leuke dingen, maar ik wil het niet meer zo. Hij heeft eigen geld; ik bewaar mijn extra's liever voor mijn dochter. Familieleden vinden mij egoïstisch: "jullie doen het toch samen?"



Heb ik recht van spreken? Zo ja; hoe kom ik hier vanaf?
Alle reacties Link kopieren
Pinpas terugnemen en hem eerst de vaste lasten laten betalen.
Pas terug vragen en maak met hem een financieel overzicht...
Alle reacties Link kopieren
Waarom vind je het oneerlijk?

Jullie zijn al tien jaar samen dan is het toch gewoon jullie ipv ieder apart?
Alle reacties Link kopieren
quote:feeks schreef op 20 augustus 2014 @ 09:17:

Pinpas terugnemen en hem eerst de vaste lasten laten betalen.



Hoe makkelijk kan het zijn.



Leert hij maar, eerst de lasten en dan de lusten.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben misschien wel samen geld, maar naar jouw gevoel geeft hij het meeste uit.

Kun je een overzicht maken en zo laten zien hoe de verhoudingen nu liggen?

Het is nu wel een keer leuk geweest, je vertrouwde hem, of dat financieel gezien slim was vraag je je nu hardop af.



Probeer het zo zakelijk en feitelijk mogelijk te benaderen, dan gaat het niet over gunnen.
Ik snap dat zoiets erin sluipt, maar het is toch de afspraak dat je beide naar rato de vaste lasten betaald en dat je elkaar helpt als de een een keer niet uitkomt. De vaste lasten gewoon niet betalen, maar wel gaan stappen is niet de afspraak.

Je zal hier toch echt over moeten praten, want uit zichzelf zal hij niet gaan bezuinigen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het concept "samenlevingscontract" en "gescheiden financiën" niet zo, immers, als jullie een samenlevingscontract hebben (naar ik aanneem, in gemeenschap van goederen) dan zijn jullie financiën dus al niet meer gescheiden. Maar dat terzijde.



Inderdaad je vriend de toegang tot de bankrekening ontnemen. Dus pinpas terug. En van zijn eigen salaris elke maand automatisch een deel naar de huishoudrekening laten overboeken. Wat er overblijft, mag hij opmaken. En op is op.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Pinpas terugnemen en nieuwe afspraken maken over de vaste lasten. Als jij 3 van de 4 weken de benzine naar zijn werk moet betalen, dan klopt er iets niet. Als jij er niet zou zijn, zou hij het ook zelf moeten betalen.
Met hem om tafel gaan zitten en nieuwe afspraken maken. Gezamenlijke rekening voor de gezamenlijke lasten (kosten eerlijk verdelen op basis van inkomen, en hier allebei op storten zodra het salaris binnen is), en verder financien gescheiden houden. En goede afspraken maken over wat 'gezamenlijke lasten' zijn, en dus van de gezamenlijke rekening betaald wordt.



Het is natuurlijk lastig als jouw inkomen veel hoger is als dat van hem. In dat geval kun jij een veel groter deel van de gezamenlijke lasten betalen, zodat jullie allebei een redelijk 'vrij besteedbaar' bedrag hebben.



Oh ja, en je pinpas niet meer afgeven!
quote:Flashy schreef op 20 augustus 2014 @ 09:18:

Waarom vind je het oneerlijk?

Jullie zijn al tien jaar samen dan is het toch gewoon jullie ipv ieder apart?Alsof hij rekening houd met het gezin qua uitgaves...
Oja, familieleden hebben zich er niet mee te bemoeien, tenzij zij de hobbies van je man willen subsidieren.
Alle reacties Link kopieren
Afspreken dat jullie meer sparen voor jullie dochter? En ten gevolge daarvan is er minder vrij besteedbaar. Maar ik zou het geld wel gezamenlijk houden, niet dat jij wel alles kan doen en hij veel minder. Na tien jaar en een kind vind ik dat raar. Maar dat zijn persoonlijke voorkeuren.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Alle reacties Link kopieren
Tijd voor een goed gesprek. En dat begint bij jouw pinpas, die in jouw portemonnee hoort.



Hebben jullie ook een gezamenlijke rekening?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Flashy schreef op 20 augustus 2014 @ 09:18:

Waarom vind je het oneerlijk?

Jullie zijn al tien jaar samen dan is het toch gewoon jullie ipv ieder apart?Je kunt best samsam doen, maar dan moet je ook samen afspraken maken over de besteding van je gezamenlijke geld. En ik heb het idee dat het daaraan ontbreekt.
óu sont les neiges d'antan

Voordeel van een eigen rekening met eigen geld is dat je geen gedoe krijgt over wat je daarvan koopt. Als ik 10 paar schoenen koop en daardoor niet meer uit eten kan is dit mijn 'probleem'.
quote:Flashy schreef op 20 augustus 2014 @ 09:18:

Waarom vind je het oneerlijk?

Jullie zijn al tien jaar samen dan is het toch gewoon jullie ipv ieder apart?



Jullie? Waarom word je financieel een 'jullie' als je samen bent?

Het is heel verstandig om de financieen deels gescheiden te houden.

Ieder een aparte rekening en samen een bedrag op een andere rekening storten.

TO moet de pinpas afpakken van vriend en zorgen dat er geld betaald wordt door hem.

Profiteur.
Lastig, omdat je het inderdaad zelf zo lang gedoogd hebt.



Volgens mij moet je een goed gesprek aangaan over jullie maandelijkse uitgaven en inkomsten en aangeven waar jij je geld aan uit wilt geven. Dan hoef je nog niet meteen te benadrukken dat het JOUW geld is, maar gewoon eens kijken wat jullie gezamenlijke doelen zijn en hoe je die kunt bereiken (misschien wil je wel meer sparen voor het rijbewijs van je dochter in de toekomst, of een nieuwe keuken ,ik noem maar wat).



Het mooiste zou zijn als je vriend dan al inziet dat het anders moet/kan. Zo niet, dan zul jij een grens moeten trekken. Maar ook dat kun je pas doen als je eerst jullie gezamenlijke en individuele onvermijdelijke lasten (zorgverzekering, auto voor het werk) goed op een rij zet en kijkt hoe jullie rond kunnen komen.
Ik vind gescheiden financiën ook niet heel gek, zolang het maar redelijk blijft en je niet elke uitgegeven euro exact gaat berekenen. Ik herinner me een topic van een stel waarvan1 niet meekon op de gezinsvakantie omdat hij/zij geen geld had. Dat vind ik raar, want een gezinsvakantie is iets gezamelijks.

Maar goed, samen de vaste lasten betalen en allebei 'zakgeld' dat je vrij en naar eigen inzicht kan besteden is niet raar of oneerlijk. Lekker juist, dat je dure make-up kan kopen zonder gezeur van je wederhelft die het onzin vindt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je prima weet wat je te doen staat, anders zou je hier geen topic openen.. De vraag is, waarom doe je het niet? Waar ben je bang voor?



Hoe reageert hij als je hem hierop aanspreekt?
Oeps, was even afgeleid door andere zaken dus mijn reactie is al wat mosterd!
Alle reacties Link kopieren
quote:sinnombre schreef op 20 augustus 2014 @ 09:26:

[...]





Jullie? Waarom word je financieel een 'jullie' als je samen bent?

Het is heel verstandig om de financieen deels gescheiden te houden.

Ieder een aparte rekening en samen een bedrag op een andere rekening storten.

TO moet de pinpas afpakken van vriend en zorgen dat er geld betaald wordt door hem.

Profiteur.



Er zijn nog altijd mensen die samen alles betalen. Waar er geen mijn en jou geld meer is. Lekker makkelijk alles op één hoop.



En als je dat niet wil dan moet je ook elkaars pinpassen niet meenemen.
quote:mjdlh schreef op 20 augustus 2014 @ 09:30:

Ik denk dat je prima weet wat je te doen staat, anders zou je hier geen topic openen.. De vraag is, waarom doe je het niet? Waar ben je bang voor?



Hoe reageert hij als je hem hierop aanspreekt?Oei, goeie vraag!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eens gaan zitten om een duidelijk huishoudboekje te maken samen.

- dit komt er binnen

- dit zijn de vaste lasten

- dit is voor de boodschappen

- dit vinden we een eerlijke verdeling om die lasten te betalen

- dit gaan we sparen (zou hier verschillende spaardoelen maken, zoals vakantie, vervanging dingen die stukgaan, enz)

- dit houden we ieder maandelijks over om aan onszelf uit te geven



Misschien blijkt dan dat zijn dure hobby's te duur zijn. In 1 week je hele salaris uitgeven en dan geen geld meer hebben voor benzine of vaste lasten is natuurlijk absurd. Heeft hij meerdere dure hobby's? Ben eigenlijk wel benieuwd wat die dan zijn, dat hij er maandelijks zoveel geld aan kan uitgeven!
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
1400 euro per maand is geen vetpot. Hoeveel is het verschil tussen jullie in inkomen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven