Vriend smijt met (mijn) geld

20-08-2014 09:15 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik straks op verzenden durf te klikken, omdat ik weet dat ik dit probleem zelf gecreëerd heb, maar ik hoop toch wat praktische tips/een schop onder mijn kont te krijgen om dit eindelijk op te lossen.



Mijn vriend en ik zijn tien jaar samen. Hebben een dochter van drie, een samenlevingscontract en gescheiden financiën. We hebben wel altijd de afspraak gehad om elkaar te helpen als het geld 'op' is. Helaas maakt hij sinds anderhalf jaar hier elke maand gebruik van.



Hij heeft een redelijk loon, maar is elke maand na een week zijn geld kwijt. Dit komt mede door zijn dure hobby's. We verdelen de vaste lasten naar ratio, maar deze betaalt hij hierdoor maar gedeeltelijk. Ik betaal drie van de vier weken de benzine om naar zijn werk (honderd km van huis) te gaan en hij gaat bijvoorbeeld rustig stappen op mijn kosten.



Ik ben lang te makkelijk geweest. N.a.v. van onze afspraak kreeg hij gewoon mijn pinpas mee. Ik verdien meer, dus had er wel begrip voor. Inmiddels loopt hij standaard met dat ding op zak en kom ik er regelmatig in de winkel pas achter dat hij hem nog heeft.



Dit alles zorgt voor dagelijkse irritatie, vooral omdat mijn vriend altijd grote (dure) wensen heeft. Als ik hem vraag hoe hij dat wil gaan betalen antwoord hij standaard dat het volgende maand allemaal beter wordt. Tijdens gesprekken hierover geeft hij aan dat hij gewoon echt niet rond komt ("het leven is zo duur"). Ik geloof dit niet zo; hij heeft gewoon een salaris van 1400 in de maand. Ik begrijp niet dat hij hier binnen een week doorheen is.



Ik gun hem zijn hobby's en andere leuke dingen, maar ik wil het niet meer zo. Hij heeft eigen geld; ik bewaar mijn extra's liever voor mijn dochter. Familieleden vinden mij egoïstisch: "jullie doen het toch samen?"



Heb ik recht van spreken? Zo ja; hoe kom ik hier vanaf?
Inderdaad samen om de tafel voor een serieus gesprek. Elkaar helpen als het geld op is, is heel iets anders dan met geld smijten om leuke dingen te kunnen doen. Natuurlijk kun je hem iets leuks gunnen als jij meer verdient, maar hij gedraagt zich als een puber die niet met geld kan omgaan. Ik zou hem in ieder geval niet meer jouw pinpas geven. Laat hem een tijdje bijhouden waar hij precies zijn geld aan uit geeft (na het betalen van zijn aandeel in de vaste lasten uiteraard) en kom dan tot een vergelijk wat hij naar redelijkheid tekort komt. Het is kinderachtig, maar blijkbaar heeft hij het nodig.
Ik vraag me ook ernstig af wat die dure hobbies dan zijn. Een sport waar je een dure uitrusting voor nodig hebt? Dat is niet elke maand nodig en anders kiest hij maar goedkopere schoenen of tweedehands spullen.

Als de hobby online pokeren is, dan heb je wel echt een probleem.

edit: misschien denk ik veel te ver door, maar omdat hij steeds zegt dat het volgende maand beter wordt...kenmerk van gokkers: er zit altijd een grote slag aan te komen.
Alle reacties Link kopieren




Dit wil je horen.



En dit moet je ook doen bij je vriend.

Dan moet hij maar wat minder dingen doen in een maand.

Niet meer uitgeven dan je kan.
"Jullie doen het toch samen" klopt helemaal. Maar dat maakt jullie financiële toekomst ook de verantwoordelijkheid van je vriend. Het klinkt alsof hij de waarde van geld niet goed snapt. Dat kan ook riskant worden voor jou en ik vind het dus heel goed van je dat je aan de bel trekt.



Het lijkt me in jullie situatie niet wenselijk om alles samen te gooien. Want eigenlijk is het nu allemaal al gedeeld en dat bevalt jou niet omdat je vriend te makkelijk geld uitgeeft.



Maak dus bijvoorbeeld een gezamenlijke rekening aan waar jullie aan het begin van de maand allebei een bedrag op storten. Daar gaan dan alle vaste lasten vanaf, inclusief boodschappengeld. Stort ook een deel op een spaarrekening voor bijzondere uitgaven. Als jullie dat naar ratio van jullie inkomen doen is het nog steeds heel duidelijk en denk ik ook eerlijk.



Wat hij vervolgens met zijn resterende deel doet moet hij zelf weten, maar jouw pasje krijgt hij niet meer standaard mee.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn al bijna 20 jaar samen en hebben nog steeds gescheiden financien. Mijn man verdient veel meer dan ik, maar ik heb ook een salaris waar ik prima van rond zou moeten komen. We delen de vaste lasten naar rato en het geld dat we overhouden, daar doen we van wat we leuk vinden. Gezamenlijke uitstapjes betaalt mijn man meestal, ik koop kleding voor de kinderen van mijn geld. Als mijn geld op is, dan kan ik dus niks meer kopen. Ik vraag echt nooit geld aan mijn man. Ik koop liever geen nieuwe kleren dan dat ik toegeef dat ik te veel geld uitgegeven heb aan leuke dingen
Alle reacties Link kopieren
quote:twijlfelmiep schreef op woensdag 20 augustus 2014 09:38 1400 euro per maand is geen vetpot. Hoeveel is het verschil tussen jullie in inkomen?





Heel veel mensen moeten rondkomen van dit bedrag, is zelfs nog ver boven het bestaansminimum!



TO pinpas terug vragen en niks meer betalen voor hem dan leert hij het zo!
Alle reacties Link kopieren
Even als extra informatie: we houden door het verdelen van de vaste lasten naar inkomen precies hetzelfde over als 'zakgeld'. Het is dus niet dat ik 'alles' kan en hij niets. Ik heb alleen veel van dit zakgeld gespaard door de jaren heen.quote:Hoe reageert hij als je hem hierop aanspreekt?Hij meldt dat hij echt niet rondkomt. Dat hij toch echt benzine moet kopen. Dat hij dingen vaak echt nodig heeft (stomme gadgets). Dat het volgende maand beter wordt.
Alle reacties Link kopieren
Is er eigenlijk anderhalf jaar geleden iets gebeurd of veranderd dat dit ineens begonnen is?
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 20 augustus 2014 @ 09:38:

Ik vraag me ook ernstig af wat die dure hobbies dan zijn. Een sport waar je een dure uitrusting voor nodig hebt? Dat is niet elke maand nodig en anders kiest hij maar goedkopere schoenen of tweedehands spullen. Hij speelt een muziekinstrument. Hij kan het goed, dus er moet worden opgenomen, cd's worden ingekocht, etc. Het instrument moet constant worden ge-upgrade. Daarnaast komen nog huurkosten van de studio waarin zij oefenen. Per keer is dit 40 euro per persoon. Daarin repeteren ze twee keer per week.
quote:anette82 schreef op 20 augustus 2014 @ 09:43:

Hij meldt dat hij echt niet rondkomt. Dat hij toch echt benzine moet kopen. Dat hij dingen vaak echt nodig heeft (stomme gadgets). Dat het volgende maand beter wordt.Het is wel zo dat hij benzine nodig heeft om naar zijn werk te gaan, maar waarom zou jij dat met jouw salaris moeten betalen. Laat hem begin van de maand al het geld voor zijn benzine naar zijn werk opzij leggen zodat hij dat niet kan verbrassen. Voet bij stuk houden en zodra hij zijn salaris krijgt zeggen dat je zijn benzine naar zijn werk niet meer gaat betalen.
quote:anette82 schreef op 20 augustus 2014 @ 09:46:

[...]



Hij speelt een muziekinstrument. Hij kan het goed, dus er moet worden opgenomen, cd's worden ingekocht, etc. Het instrument moet constant worden ge-upgrade. Daarnaast komen nog huurkosten van de studio waarin zij oefenen. Per keer is dit 40 euro per persoon. Daarin repeteren ze twee keer per week.Verdient hij daar ook geld mee?
Alle reacties Link kopieren
quote:milna schreef op 20 augustus 2014 @ 09:48:

[...]





Verdient hij daar ook geld mee?Inkomsten worden direct weer geïnvesteerd. Iets dus, maar niet dat we daar als gezin iets aan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dure hobby's trek ik altijd mijn wenkbrauwen een beetje bij op. Dure hobby's laten bekostigen door een ander is al helemaal .

Dure hobby's met een inkomen van 1400 en een gezin kunnen gewoon niet. En dure gadgets echt nodig hebben is ook onzin.

Iemand financieel kleinschalig helpen bij krapte is iets heel anders dan het financieren van een klaploper. En zo komt de man van TO wel op mij over.
Alle reacties Link kopieren
quote:anette82 schreef op 20 augustus 2014 @ 09:46:

[...]



Hij speelt een muziekinstrument. Hij kan het goed, dus er moet worden opgenomen, cd's worden ingekocht, etc. Het instrument moet constant worden ge-upgrade. Daarnaast komen nog huurkosten van de studio waarin zij oefenen. Per keer is dit 40 euro per persoon. Daarin repeteren ze twee keer per week.



En levert dat ook iets op (betaalde optredens, verkochte CD's), enz.?



Anders paal en perk eraan stellen. Leuk als iemand goed kan musiceren, maar je wordt niet slechter als je er minder geld aan uitgeeft. Je kunt ook thuis oefenen, of wat langer doen met je muziekinstrument. Een professionele violist of pianist koopt ook niet elke maand een nieuwe viool of piano.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Van 1400 euro zou hij makkelijk de helft van de vaste lasten moeten kunnen betalen. Benzine voor elke dag 100 km (enkele reis of retour?) is wel duur...

hoeveel zakgeld houdt hij over en moet hij daarvan ook de benzine betalen? Ik vind reiskosten een gezamelijk iets, want jij leeft ook van zijn salaris.



Meten is weten, je kan pas maatregelen nemen als je weet waar hij alles aan uitgeeft. Als zijn hobbies te duur zijn, moet het gewoon stoppen. Jammer, maar helaas. Het is niet de bedoeling dat jij je spaargeld aan zijn gadgets uit moet geven. Als jij die betaalt, zijn ze van jou....ik zou je op marktplaats zetten.
Alle reacties Link kopieren
Hoe heeft hij van huis uit geleerd om met geld om te gaan?

Mijn vriend had ook geen idee hoe het werkt, toen wij samen gingen wonen. Maar hij heeft van huis uit ook echt een verkeerd voorbeeld gekregen (zijn ouders leven boven hun stand, schulden, pensioengat en vullen het ene gat met het andere zeg maar).

Wij gingen (en gaan) er dus heel bewust elke maand samen voor zitten om de rekeningen te betalen, te kijken wat er is afgeschreven en wat er is overgebleven, wat er is gespaard enz. Ook heb ik een overzichtje gemaakt met de inkomsten en alle vaste lasten incl sparen.

Inmiddels kijkt vriend ook zelf tussendoor op de rekening, maar in eerste instantie moest ik hem min of meer dwingen, de struisvogelmethode van thuis ging voor hem ineens niet meer op en dat was best even wennen!

Misschien dat jullie het ook zo kunnen doen? Want het is simpel zat, zo kan het niet verder, klaar, dus dan zullen jullie samen een oplossing moeten zoeken!
Alle reacties Link kopieren
"Hij kan het goed, dus moet er worden opgenomen".



Er is geen dus. Hij kan het goed, kan ook gewoon een punt achter. Zeker in tijden van financiële schaarste.
Alle reacties Link kopieren
1400 in de maand is inderdaad erg weinig, maar als je weinig verdient dan moet je ook zuinig met je geld omgaan, tenzij je partner flink meer verdient. Als hij een dure dingen in zijn leven wilt hebben, dan moet hij er eerst voor sparen.
quote:anette82 schreef op 20 augustus 2014 @ 09:43:

Even als extra informatie: we houden door het verdelen van de vaste lasten naar inkomen precies hetzelfde over als 'zakgeld'. Het is dus niet dat ik 'alles' kan en hij niets. Ik heb alleen veel van dit zakgeld gespaard door de jaren heen.





[...]



Hij meldt dat hij echt niet rondkomt. Dat hij toch echt benzine moet kopen. Dat hij dingen vaak echt nodig heeft (stomme gadgets). Dat het volgende maand beter wordt.



Hij moet echt leren met geld omgaan. Wat niet kan, kan niet. Het klinkt betuttelend, maar stel dat jullie een keertje echt in de problemen komen, doordat er een inkomen wegvalt bijvoorbeeld? Hij zal best geïrriteerd en boos zijn als je erover begint, maar ik zou voet bij stuk houden. Dan gaat hij maar een keer minder in de week oefenen. Als dat zo belangrijk voor hem is, dan moet hij zijn eigen verantwoordelijkheid nemen en geen geld meer uitgeven aan allerlei gadgets.

Jullie houden hetzelfde "zakgeld" over. Ik zie geen enkele reden waarom jij zijn hobby's zou moeten sponsoren. Als hij zo weinig zou verdienen dat hij bijvoorbeeld aan het eind van de maand niet meer zou kunnen tanken, zonder dat hij verder overbodige uitgaven had gedaan, dan zou het wat anders zijn. Dan wordt het helpen in geval van nood.
Alle reacties Link kopieren
quote:anette82 schreef op 20 augustus 2014 @ 09:46:

[...]



Hij speelt een muziekinstrument. Hij kan het goed, dus er moet worden opgenomen, cd's worden ingekocht, etc. Het instrument moet constant worden ge-upgrade. Daarnaast komen nog huurkosten van de studio waarin zij oefenen. Per keer is dit 40 euro per persoon. Daarin repeteren ze twee keer per week.

Mijn vriend is ook muzikant dus ik herken dit een beetje. Inderdaad hier ook regelmatig toch weer net een andere versterker, of een dingetje voor voor de versterker of weet ik het. Maar dat is echt niet iedere maand. En zo'n oefenruimte kan ook echt goedkoper. En de studio in om een cd op te nemen is toch ook maar af en toe, en toch zeker niet maandelijks?

Vriend hier heeft een band-bankrekening en ze hebben dus ook een band-begroting. Daar gaat geld op dat ze verdienen met optredens en cd-verkoop en ze storten er ook maandelijks wat op, inderdaad oa voor de oefenruimte. Ik zie aan hun en ook aan de muziekscene waar ze in zitten waar ook zat bands rondlopen die nog net wat professioneler zijn: het is moeilijk om quitte te spelen en je kan er zeker niet van leven. Dus is het inderdaad een hobby, geen beroep, hoe spijtig dat voor sommigen ook is.



Maar dan nog hoef je er echt niet maandelijks je halve salaris tegenaan te smijten, dat is echt onzin.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
De kernvraag is: waarom accepteer je dit al 18 maanden Annette?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Noemt hij het zelf ook een hobby? Of ziet hij zichzelf als muzikant, die noodgedwongen een bijbaan heeft?
Tering...,, dus het is al 80 duro per week alleen aan repetitieruimte? Dat is 320 euro p mnd. Dan nog zeker elke week een volle tank benzine (60-70 euro)

Dat maakt al 560 euro p mnd. Andere eigen kosten? Wegenbelasting, verzekering

Laten we uitgaan van 600 euro kosten aan auto en oefenruimte. Dan houdt hij 800 euro over voor de vaste lasten en de rest van zijn dure hobby....

Laat ze eerst maar eens zoeken naar een goedkopere oefenruimte, deze js onbehoorlijk duur.
Alle reacties Link kopieren
Zolang jij dit maar gewoon laat gebeuren, zal er GEEN verandering komt in zijn te hoge uitgave gedrag.



Hij is al 1,5 jaar hiermee verwend. Dit gaat voor zijn gevoel wel lekker zo.



Feit is dat jij er last van hebt en er constant een onbehaaglijk gevoel van krijgt.

.

Alle reacties Link kopieren
quote:

Mijn vriend is ook muzikant dus ik herken dit een beetje. Inderdaad hier ook regelmatig toch weer net een andere versterker, of een dingetje voor voor de versterker of weet ik het. Maar dat is echt niet iedere maand. En zo'n oefenruimte kan ook echt goedkoper. En de studio in om een cd op te nemen is toch ook maar af en toe, en toch zeker niet maandelijks?

Vriend hier heeft een band-bankrekening en ze hebben dus ook een band-begroting. Daar gaat geld op dat ze verdienen met optredens en cd-verkoop en ze storten er ook maandelijks wat op, inderdaad oa voor de oefenruimte. Ik zie aan hun en ook aan de muziekscene waar ze in zitten waar ook zat bands rondlopen die nog net wat professioneler zijn: het is moeilijk om quitte te spelen en je kan er zeker niet van leven. Dus is het inderdaad een hobby, geen beroep, hoe spijtig dat voor sommigen ook is.



Maar dan nog hoef je er echt niet maandelijks je halve salaris tegenaan te smijten, dat is echt onzin.Opnemen is inderdaad niet maandelijks, maar ze doen het wel ieder half jaar. Dat moet dan in de beste studio en met de beste geluidsman (bladiebla), dus dat kost een aardige duit. Nu is het leuke ooknog dat een bandlid werkloos is en 'mijn vriend' zijn kosten betaald

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven