Vriend smijt met (mijn) geld

20-08-2014 09:15 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik straks op verzenden durf te klikken, omdat ik weet dat ik dit probleem zelf gecreëerd heb, maar ik hoop toch wat praktische tips/een schop onder mijn kont te krijgen om dit eindelijk op te lossen.



Mijn vriend en ik zijn tien jaar samen. Hebben een dochter van drie, een samenlevingscontract en gescheiden financiën. We hebben wel altijd de afspraak gehad om elkaar te helpen als het geld 'op' is. Helaas maakt hij sinds anderhalf jaar hier elke maand gebruik van.



Hij heeft een redelijk loon, maar is elke maand na een week zijn geld kwijt. Dit komt mede door zijn dure hobby's. We verdelen de vaste lasten naar ratio, maar deze betaalt hij hierdoor maar gedeeltelijk. Ik betaal drie van de vier weken de benzine om naar zijn werk (honderd km van huis) te gaan en hij gaat bijvoorbeeld rustig stappen op mijn kosten.



Ik ben lang te makkelijk geweest. N.a.v. van onze afspraak kreeg hij gewoon mijn pinpas mee. Ik verdien meer, dus had er wel begrip voor. Inmiddels loopt hij standaard met dat ding op zak en kom ik er regelmatig in de winkel pas achter dat hij hem nog heeft.



Dit alles zorgt voor dagelijkse irritatie, vooral omdat mijn vriend altijd grote (dure) wensen heeft. Als ik hem vraag hoe hij dat wil gaan betalen antwoord hij standaard dat het volgende maand allemaal beter wordt. Tijdens gesprekken hierover geeft hij aan dat hij gewoon echt niet rond komt ("het leven is zo duur"). Ik geloof dit niet zo; hij heeft gewoon een salaris van 1400 in de maand. Ik begrijp niet dat hij hier binnen een week doorheen is.



Ik gun hem zijn hobby's en andere leuke dingen, maar ik wil het niet meer zo. Hij heeft eigen geld; ik bewaar mijn extra's liever voor mijn dochter. Familieleden vinden mij egoïstisch: "jullie doen het toch samen?"



Heb ik recht van spreken? Zo ja; hoe kom ik hier vanaf?
Jammerdebammer, dan maar een maandje ergens anders repeteren als hij zelf het geld niet heeft. Ik zou er echt voor passen om mijn vriend te onderhouden als hij zelf een inkomen heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 20 augustus 2014 @ 09:51:

Je kunt ook thuis oefenen, of wat langer doen met je muziekinstrument. .

Je kan echt niet altijd thuis oefenen. Je kan bijvoorbeeld in een behoorlijk succesvolle hardcore band spelen en toch er amper geld mee verdienen, en dan vinden de buren het echt niet tof als je thuis gaat oefenen!

Maar oefenruimtes hoeven ook echt weer niet zo duur te zijn als to schrijft. Kijk bijvoorbeeld bij db's: http://www.dbstudio.nl/oefenen/ 40 euro per persoon per keer is echt absurd veel.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:EvyBlissy schreef op 20 augustus 2014 @ 09:56:

De kernvraag is: waarom accepteer je dit al 18 maanden Annette?Tja? Dat vraag ik mijzelf dus ook af. Vandaar dit topic. Ik maak het hem graag naar zijn zin, denk ik. Ten koste van mijzelf. Nog niet ten koste van mijn dochter hoor; die zit wel gebakken.
quote:Starshine schreef op 20 augustus 2014 @ 09:52:

Van 1400 euro zou hij makkelijk de helft van de vaste lasten moeten kunnen betalen. Benzine voor elke dag 100 km (enkele reis of retour?) is wel duur...

hoeveel zakgeld houdt hij over en moet hij daarvan ook de benzine betalen? Ik vind reiskosten een gezamelijk iets, want jij leeft ook van zijn salaris.

In dit geval leeft ze niet van zijn salaris want hij betaalt zijn deel van de vaste lasten niet helemaal en zij moet 3 van de 4 weken zijn reiskosten betalen en hij gaat uit op haar kosten. Veel plezier heb je dan niet van zijn salaris.
Dus jij betaald zijn hobby en die van zijn werkeloze vriend?
Alle reacties Link kopieren
quote:anette82 schreef op 20 augustus 2014 @ 09:43:

Even als extra informatie: we houden door het verdelen van de vaste lasten naar inkomen precies hetzelfde over als 'zakgeld'. Het is dus niet dat ik 'alles' kan en hij niets. Ik heb alleen veel van dit zakgeld gespaard door de jaren heen.





[...]



Hij meldt dat hij echt niet rondkomt. Dat hij toch echt benzine moet kopen. Dat hij dingen vaak echt nodig heeft (stomme gadgets). Dat het volgende maand beter wordt.Wat vreselijk irritant. Een keertje iets lenen als je echt echt echt iets wilt hebben snap ik wel, maar voor de rest kan je toch gewoon sparen? Betaalt hij jou weleens terug? Het is toch vrij simpel; geld dat je niet hebt kun je niet uitgeven. Opnieuw om tafel dus om de financiën te bespreken en te verdelen, en wat niet kan, jammer dan.
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
quote:anette82 schreef op 20 augustus 2014 @ 10:00:

[...]





Opnemen is inderdaad niet maandelijks, maar ze doen het wel ieder half jaar. Dat moet dan in de beste studio en met de beste geluidsman (bladiebla), dus dat kost een aardige duit. Nu is het leuke ooknog dat een bandlid werkloos is en 'mijn vriend' zijn kosten betaald Eigenlijk betaal jij dus de kosten voor dat werkloze bandlid.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 20 augustus 2014 @ 10:04:

Dus jij betaald zijn hobby en die van zijn werkeloze vriend?Indirect wel. Heeft hij pas deze maand toegegeven, maar het is wel zo. Ik ben de hoofdsponsor.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat alleen actie (restrictie) helpen, maar niet morele verwijten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ga met je vriend om de tafel zitten en ga opnieuw afspraken maken.

Toen wij gingen samenwonen hebben we een gezamenlijke rekening geopend. Elke maand storten we daar een bepaald bedrag op.

Toen we kinderen kregen en ik minder ben gaan werken, is mijn bijdrage omlaag gegaan en die van mijn vriend wat omhoog.

Toen wij trouwden hebben we de gezamenlijke rekening gehouden en dat vind ik wel zo gemakkelijk. Zorgverzekering en mijn auto betaal ik gewoon zelf. Bij dure aankopen is wel vaak dat mijn man meer geld bijlegt, omdat hij gewoon meer geld heeft.

Zolang we allebei de maandelijkse bijdrage op onze gezamenlijke rekening storten, kunnen we daarna doen met ons geld wat we willen.

Ik vind dat wel zo gemakkelijk.



Ik zou dus voor een gezamenlijke rekening gaan en naar rato een bedrag maandelijks storten (hier gaat de hypotheek/huur, gas, water en elektra en de boodschappen vanaf)

Als je dit automatisch laat storten, dan hij de rest van de maand doen wat hij wilt. Is zijn geld op, dan heeft hij pech. Ik zou zijn stappen etc niet extra sponsoren.
Alle reacties Link kopieren
quote:anette82 schreef op 20 augustus 2014 @ 10:06:

Heeft hij pas deze maand toegegeven, maar het is wel zo. Ik ben de hoofdsponsor.



Niet kwaad worden, maar ik ga het toch zeggen.



JE BENT GEK DAT JE DIT DOET.



Voor je eigen vriend kan ik het nog billijken. Maar voor een andere werkloze vriend???????

Je bent echt gek als je hiermee door blijft gaan.... Echt
quote:milna schreef op 20 augustus 2014 @ 10:03:

[...]





In dit geval leeft ze niet van zijn salaris want hij betaalt zijn deel van de vaste lasten niet helemaal en zij moet 3 van de 4 weken zijn reiskosten betalen en hij gaat uit op haar kosten. Veel plezier heb je dan niet van zijn salaris.

Normaal gesproken wel bedoel ik dus.

Kosten voor huis, gezin en werk zou gezamenlijk moeten zijn, want je hebt daar beiden profijt van (normaal gesproken dus)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er echt voor passen om dat werkloze bandlid te sponsoren. Dat gaat natuurlijk veel te ver.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Ik vind het onzin om gescheiden financieen te voeren. Juliie vormen een gezin en hebben een kind. Dat ten eerste. Als hij teveel uitgeeft van het gezinsinkomen moet daar het gesprek over gaan en niet over: je geeft teveel uit van MIJN geld.
Alle reacties Link kopieren
quote:rob_uit_zeist schreef op 20 augustus 2014 @ 10:08:

[...]





Niet kwaad worden, maar ik ga het toch zeggen.



JE BENT GEK DAT JE DIT DOET.



Voor je eigen vriend kan ik het nog billijken. Maar voor een andere werkloze vriend???????

Je bent echt gek als je hiermee door blijft gaan.... EchtIk weet het, Rob. Ik ben het er ook niet mee eens. Hij hangt een beetje de popi-jopi uit ('ach, dat betaal ik wel joh') terwijl hij zelf ook geen cent te makken heeft.
Alle reacties Link kopieren
No good deed goes unpunished.



Ben je bang dat hij een andere sponsor gaat zoeken?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 augustus 2014 @ 10:11:

Ik vind het onzin om gescheiden financieen te voeren. Juliie vormen een gezin en hebben een kind. Dat ten eerste. Als hij teveel uitgeeft van het gezinsinkomen moet daar het gesprek over gaan en niet over: je geeft teveel uit van MIJN geld.

Mogen mensen zelf kiezen of ze financiën scheiden of niet? Er is niet maar 1 juiste manier voor gelukkig, dat mag ieder gewoon zelf weten.

Maar als je bepaalde afspraken maakt over hoe je de dingen verdeelt en betaalt en de een houdt zich niet meer aan die afspraken, dan kan je die ander daar gewoon op aanspreken lijkt mij.



Volgende maand wordt het beter is natuurlijk ook onzin, waarom zou het volgende maand anders zijn?
Zeg maar Spijker.
quote:rob_uit_zeist schreef op 20 augustus 2014 @ 10:08:

[...]





Niet kwaad worden, maar ik ga het toch zeggen.



JE BENT GEK DAT JE DIT DOET.



Voor je eigen vriend kan ik het nog billijken. Maar voor een andere werkloze vriend???????

Je bent echt gek als je hiermee door blijft gaan.... Echt



Eens. Als je man niet wil luisteren, zou ik dat bandlid een mailtje sturen dat hij niet meer gesponsord wordt.;-) of althans bij je man hiermee dreigen.



Ik vind het echt te gek voor woorden dat je man een beetje van jouw geld de gebraden haan uit gaat hangen.Hij zal wel de gevierde man zijn bij zijn muziekvrienden....maar dat zal over zijn als jij de geldkraan dichtdraait.
In eerste instantie dacht ik; wat een flapdrol. Pas innemen, klaar.

Maar nu ik er even over nadenk; die 1400 is in een week op, zeg je? Maar waaraan? Hoeveel stopt hij in die gezamenlijke pot en hoeveel jij? En hoeveel houdt hij uiteindelijk over?

Bij ons is het geld al sinds jaar en dag op een hoop gegooid. Momenteel verdien ik minder dan mijn man (is ook wel eens andersom geweest) maar hij ziet het niet als dat ik nu ZIJN geld opmaak. Het is van ons samen.

Maar goed, als mijn man als ons geld aan nutteloze dingen uit zou geven, dan zou ik daar wel wat van zeggen. En andersom zou hij dat ook naar mij doen. En daar kun jij het natuurlijk ook absoluut met hem over hebben.

Misschien moeten jullie ook alles bij elkaar doen, en als het ware beide een bedrag aan "zakgeld" nemen. Ik zou gewoon eens alle inkomsten en uitgaven opschrijven en samen een plan maken.
Alle reacties Link kopieren
Als jullie weten wat de benzine kost, kan je ervoor gaan zitten en eerst dat van zijn zakgeld aftrekken. Hetzelfde met alle andere dingen die hij echt nodig heeft, dus ook kleding, telefoonrekening, kapper enzovoorts. Het geld dat over is kan hij dan besteden aan zijn hobby. Hij ziet het probleem kennelijk zelf niet (of hij vindt het wel makkelijk).
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
quote:Spijk-er schreef op 20 augustus 2014 @ 10:14:

[...]





Volgende maand wordt het beter is natuurlijk ook onzin, waarom zou het volgende maand anders zijn?



Ik denk dat ik het snap...de oefenruimte kost helemaal geen 40 euro pp, maar 20 euro. Hij betaalt echter voor Koos Werkloos. Als Koos een baan vindt, betaalt hij weer zelf, dus elke keer zegt vriend dat volgende maand wel eens de maand kan zijn dat Koos werk vindt.

Kijk, ik vind het lief en sociaal dat TO's man een werkloze vriend wil helpen, maar hij is vergeten dat dat financieel niet kan (en als het wel kan, hoort hij dit te overleggen met zijn partner en dat is hij ook vergeten). Het zou beter zijn als de hele band Koos Werkloos helpt als ze hem bij de band willen houden. Belachelijk dat die kosten op een persoon neerkomen.
Poeh, ik ben blij dat mijn vriend (ook hobby muzikant) handige connecties heeft waardoor hij gratis in db's (bij ons om de hoek, de oefenruimte die Spijker net noemde) kan oefenen. En ook nog gratis muziek opnemen in een andere gave studio.

Scheelt blijkbaar klauwen met geld elke maand



TO: echt.. Grow some balls en stop met pleasen. Laat je vaker zo over je heen lopen?
Alle reacties Link kopieren
Je reageert wel TO, maar geeft niet echt antwoord.. Wat verwacht je van ons? Je zegt dat je inderdaad een schop onder je kont nodig hebt, maar en dan?



Als jij niets doet (wat dan ook), zal er niets veranderen, dat heeft het verleden wel uitgewezen..
Alle reacties Link kopieren
quote:DeKenau schreef op 20 augustus 2014 @ 10:23:

Poeh, ik ben blij dat mijn vriend (ook hobby muzikant) handige connecties heeft waardoor hij gratis in db's (bij ons om de hoek, de oefenruimte die Spijker net noemde) kan oefenen. En ook nog gratis muziek opnemen in een andere gave studio.

Scheelt blijkbaar klauwen met geld elke maand



TO: echt.. Grow some balls en stop met pleasen. Laat je vaker zo over je heen lopen?Opnames van cd's en videoclips gaan hier ook via-via en de ene band helpt de andere en dus allemaal gereduceerd tarief. Kortom; vriend van TO moet gewoon meer netwerken
Zeg maar Spijker.
Anyway, het rekensommetje is simpel.

Gezamenlijk inkomen is 3000 euro (zeg maar wat)

Vaste lasten, boodschappen en benzine zijn 2000 euro.

Sparen voor kind, vakantie, onderhoud huis, oude dag etc 400 euro

Over 600 euro.

Beide 300 euro zakgeld en daar doe je het mee.



Bestaat er zoiets als een particuliere tankpas, dat hij daarmee kan tanken, dan hoef je geen potje geld opzij te zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven