Vriend smijt met (mijn) geld

20-08-2014 09:15 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik straks op verzenden durf te klikken, omdat ik weet dat ik dit probleem zelf gecreëerd heb, maar ik hoop toch wat praktische tips/een schop onder mijn kont te krijgen om dit eindelijk op te lossen.



Mijn vriend en ik zijn tien jaar samen. Hebben een dochter van drie, een samenlevingscontract en gescheiden financiën. We hebben wel altijd de afspraak gehad om elkaar te helpen als het geld 'op' is. Helaas maakt hij sinds anderhalf jaar hier elke maand gebruik van.



Hij heeft een redelijk loon, maar is elke maand na een week zijn geld kwijt. Dit komt mede door zijn dure hobby's. We verdelen de vaste lasten naar ratio, maar deze betaalt hij hierdoor maar gedeeltelijk. Ik betaal drie van de vier weken de benzine om naar zijn werk (honderd km van huis) te gaan en hij gaat bijvoorbeeld rustig stappen op mijn kosten.



Ik ben lang te makkelijk geweest. N.a.v. van onze afspraak kreeg hij gewoon mijn pinpas mee. Ik verdien meer, dus had er wel begrip voor. Inmiddels loopt hij standaard met dat ding op zak en kom ik er regelmatig in de winkel pas achter dat hij hem nog heeft.



Dit alles zorgt voor dagelijkse irritatie, vooral omdat mijn vriend altijd grote (dure) wensen heeft. Als ik hem vraag hoe hij dat wil gaan betalen antwoord hij standaard dat het volgende maand allemaal beter wordt. Tijdens gesprekken hierover geeft hij aan dat hij gewoon echt niet rond komt ("het leven is zo duur"). Ik geloof dit niet zo; hij heeft gewoon een salaris van 1400 in de maand. Ik begrijp niet dat hij hier binnen een week doorheen is.



Ik gun hem zijn hobby's en andere leuke dingen, maar ik wil het niet meer zo. Hij heeft eigen geld; ik bewaar mijn extra's liever voor mijn dochter. Familieleden vinden mij egoïstisch: "jullie doen het toch samen?"



Heb ik recht van spreken? Zo ja; hoe kom ik hier vanaf?
Alle reacties Link kopieren
quote:rob_uit_zeist schreef op 20 augustus 2014 @ 10:08:

Niet kwaad worden, maar ik ga het toch zeggen.



JE BENT GEK DAT JE DIT DOET.



Voor je eigen vriend kan ik het nog billijken. Maar voor een andere werkloze vriend???????

Je bent echt gek als je hiermee door blijft gaan.... EchtIk in elk geval zal niet kwaad worden; sterker nog: ik ben het met je eens! Zij moet daar direct mee kappen, vandaag nog!
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 20 augustus 2014 @ 11:37:

[...]





Juist als de houding tov geld erg verschilt is het handig de financiën zodanig te scheiden dat je allebei je eigen zakgeld hebt.

Als de een zuinig wil zijn en de ander uitgeven kan dat voor ruzie zorgen, maar als je het beiden van je 'eigen geld' kan doen zorgt dat voor rust.

Mijn man en ik gooien alles al jaren op de grote hoop, maar ik zit er erg aan te denken om ook met zakgeld te gaan werken. Hij zeurt namelijk als ik wéér kleding koop en ik vind roken een ongezonde en vooral dure hobby, net als energydrankjes bij de pomp kopen. Als we gewoon zeggen, hier hebben we allebei 100 euro, veel plezier ermee, dan scheelt dat gewoon ergernis.



Besef dat ik dus behoorlijk gezegend ben. Wij ook alles op één hoop en er wordt nooit over en weer gezeurd over dingen die de ander koopt. We vertrouwen erop dat de ander geen onverantwoorde uitgaven doet (wat dan ook niet gebeurd) en verder is het wel OK. Het zal mij jeuken of hij een pakje sigaretten, een blikje drinken aan de pomp of een nieuwe trui koopt. Ik zal ook wel eens dingen kopen die hij minder nodig vindt. So what? Zolang er aan het einde van de maand geen gat in de begroting zit, we nog steeds een leuk bedrag richting spaarrekening kunnen sluizen en alle uitgaven binnen het redelijke zijn, gun ik mijn man graag zijn "onzinnige uitgaven". En hij mij.



Maar gesteld dat er een situatie zou ontstaan zoals TO schetst, dan gaan we wel even ernstig om de tafel uiteraard.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 20 augustus 2014 @ 09:21:

Ik snap het concept "samenlevingscontract" en "gescheiden financiën" niet zo, immers, als jullie een samenlevingscontract hebben (naar ik aanneem, in gemeenschap van goederen) dan zijn jullie financiën dus al niet meer gescheiden. Maar dat terzijde.



Inderdaad je vriend de toegang tot de bankrekening ontnemen. Dus pinpas terug. En van zijn eigen salaris elke maand automatisch een deel naar de huishoudrekening laten overboeken. Wat er overblijft, mag hij opmaken. En op is op.Omgedraaid. Bij mensen met een samenlevingscontract gaat alles juist niet automatisch op één hoop, maar kan er wel voor gekozen worden om aan te geven dat bepaalde bezittingen gemeenschappelijk zijn. Dus ik vind dit een vreemde aanname.
quote:Annasophia schreef op 20 augustus 2014 @ 11:36:

Spijk-er was me voor, samenleefovereenkomst is juist niet in gemeenschap van goederen. Tenzij je dat zelf zo laat opstellen, denk ik.



Ik vind het wel bizar dat TO zegt de lasten naar rato te verdelen en dat haar vriend geen geld genoeg heeft en zij al een studie voor een 3jarige bij elkaar heeft gespaard. Dan ligt haar inkomen wel echt een stuk hoger dan dat van hem en begrijp ik hem ook wel dat hij daarvan mee wil profiteren.

Dat ik hem begrijp wil niet zeggen dat ik het goedkeur. Ik heb zelf ook ongeveer 1400 euro per maand en no way dat ik mijn hand op ga houden bij mijn partner, dat is immers niet zoals we dat hebben afgesproken.



Dus tijd om orde op zaken te stellen. Inkomsten, uitgaven, sparen, alles op papier, duidelijk maken voor jezelf wat je wilt en waar je eventueel water bij de wijn wilt doen en dan praten. Een relatie hebben betekend nou eenmaal ook compromissen sluiten, maar dan wel van beide partners!

Bepalen wie wat krijg om vrij uit te geven kan eventueel ook een oplossing zijn. Vrienden van mij gooien alle inkomens op 1 gezamenlijke rekening en storten daarvan maandelijks een vast bedrag naar hun eigen rekeningen, daar kunnen ze dan hun eigen schoenen, make up en hobby's van financieren.



TO heeft aangegeven dat ze de vaste lasten dusdanig verdelen dat ze beiden evenveel over houden. Hij profiteert dus al van haar salaris.



TO als jullie eerder hebben afgesproken om naar rato bij te dragen aan het huis, dan zou ik dat ook als insteek van het gesprek nemen. Leg de bal terug. Geef aan dat je niet meer van plan bent om bij te springen en dat hij zelf moet rondkomen van zijn deel. Hou jezelf hier dan ook aan. Bied aan om met hem mee te kijken hoe hij kan budgetteren en prioriteiten kan stellen, meer niet. Bankpas mag hij per direct inleveren.

Bespreek ook jouw verwachtingen over bijvoorbeeld sparen voor jullie kind of gezamenlijke wensen in de toekomst. En kijk vooral of deze ook door hem gedragen worden of dat je je wensen / verwachtingen realistisch zijn of moet bijstellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 augustus 2014 @ 10:11:

Ik vind het onzin om gescheiden financieen te voeren. Juliie vormen een gezin en hebben een kind. Dat ten eerste. Als hij teveel uitgeeft van het gezinsinkomen moet daar het gesprek over gaan en niet over: je geeft teveel uit van MIJN geld.Ik denk dat als hun uitgavenpatroon nogal verschilt, het juist heel verstandig kan zijn om ieder je eigen geld te houden. Dat voorkomt een hoop discussie en biedt beide ouders de vrijheid om zelf over hun eigen geld te gaan.
Alle reacties Link kopieren
LadyZiva, naar rato verdelen is meestal niet gelijk aan hetzelfde overhouden, maar wellicht heb ik daar overheen gelezen?

Edit: maar natuurlijk profiteer je van elkaar mee als je samenwoont en dus lasten deelt.
Life is too short to waste time matching socks
Alle reacties Link kopieren
Sorry TO, maar dat muziek maken van hem is maar een hobby. Ik weet dat het flauw klinkt, maar vaste lasten gaan voor. Als hij die niet eerst betaald zou ik hem niet meer sponsoren, zeker niet als hij stiekem van jouw geld kosten voor een vriend betaald zonder het te overleggen.



Ik zou hem duidelijk maken dat hij gewoon eerst alle vaste lasten moet betalen en wat er over is, dat kan naar de hobby. Je zegt dat jullie allebei evenveel overhouden als 'zakgeld', dus het is erg egoistisch van hem om dan ook maar jouw 'zakgeld' op te maken. Kopen jullie weleens iets leuks/duurs voor jou? Van al dat geld dat hij nu over de balk smijt hadden jullie ook met het gezin op vakantie kunnen gaan. Ik hoop voor je dat die muziek van hem een beetje om aan te horen is.
quote:pejeka schreef op 20 augustus 2014 @ 11:44:

[...]





Besef dat ik dus behoorlijk gezegend ben. Wij ook alles op één hoop en er wordt nooit over en weer gezeurd over dingen die de ander koopt. We vertrouwen erop dat de ander geen onverantwoorde uitgaven doet (wat dan ook niet gebeurd) en verder is het wel OK. Het zal mij jeuken of hij een pakje sigaretten, een blikje drinken aan de pomp of een nieuwe trui koopt. Ik zal ook wel eens dingen kopen die hij minder nodig vindt. So what? Zolang er aan het einde van de maand geen gat in de begroting zit, we nog steeds een leuk bedrag richting spaarrekening kunnen sluizen en alle uitgaven binnen het redelijke zijn, gun ik mijn man graag zijn "onzinnige uitgaven". En hij mij.



Maar gesteld dat er een situatie zou ontstaan zoals TO schetst, dan gaan we wel even ernstig om de tafel uiteraard.



tja, als er genoeg geld is, zal er sowieso minder gezeur zijn. Maar wij hebben dus wel problemen met geld door langdurige werkloosheid en banen die minder betalen dan in de goede jaren. Als je dan geld blijft uitgeven alsof het nog 2005 is, dan gaat het wringen.

Ik heb net weer een overzichtje gemaakt en we zouden gewoon 300 euro over moeten houden (pessimistische berekening, want we kunnen beide nogal variëren in inkomen ivm ORT). Dan is het toch van de gekke dat dat niet lukt? En ja, dan gaat wéér een blikje red bull à 3 euro behoorlijk irriteren. Ik zeg ook al honderd keer: koop een hele tray bij de supermarkt en neem er elke dag 1 mee, maar nee.. En stiekum hoop ik ook dat hij dan eens gaat stoppen met roken , want 20 euro aan rookwaar per week hakt behoorlijk in je maandgeld van 100 euro (anyway, dat was mijn frustratie, daar gaat dit topic niet over)
quote:Annasophia schreef op 20 augustus 2014 @ 11:53:

LadyZiva, naar rato verdelen is meestal niet gelijk aan hetzelfde overhouden, maar wellicht heb ik daar overheen gelezen?

Edit: maar natuurlijk profiteer je van elkaar mee als je samenwoont en dus lasten deelt.



Ik heb hem even voor je opgezocht. Ik had het idd niet zo handig beschreven Het was haar tweede post:



quote:anette82 schreef op 20 augustus 2014 @ 09:43:

Even als extra informatie: we houden door het verdelen van de vaste lasten naar inkomen precies hetzelfde over als 'zakgeld'. Het is dus niet dat ik 'alles' kan en hij niets. Ik heb alleen veel van dit zakgeld gespaard door de jaren heen.



Hij meldt dat hij echt niet rondkomt. Dat hij toch echt benzine moet kopen. Dat hij dingen vaak echt nodig heeft (stomme gadgets). Dat het volgende maand beter wordt.
Alle reacties Link kopieren
Vraag je pas terug en maak nieuwe afspraken. Laat desnoods de pas blokkeren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Oei, ik zou toch echt je pas terug nemen en het hem lekker laten uitzoeken met zijn hobby.



Ik snap sowieso niet hoe je zoveel geld kwijt kan zijn aan iets als een bandje..Instrumenten etc koop je toch maar 1 keer?



Ik heb ook een hele dure hobby ( rond de 300p/m) maar ik ben daar nu ook tijdelijk mee opgehouden omdat ik het niet helemaal meer zelf kan bekostigen en mijn vriend een aantal keer heeft moeten bijspringen ( paarden zijn mijn hobby en een ziek paard kost nu eenmaal veel zeker als het potje op is) maar of een dier met pijn laten lopen en misschien zelfs laten sterven of een nieuwe versterker kopen vind ik wel een heel erg anders verhaal.
Misschien is de oplossing om hem te laten schrikken. Boek je geld over naar je spaarrekening en laat ¤25 over. Zorg dat je niet rood kan staan en geef hem de pas mee. Dan is 't zo over.



Daarnaast moet je natuurlijk praten! Omdat hij jouw geld uitgeeft betekent dat dat jij dingen moet laten? Dat zou ik dan namelijk niet pikken. Je betaalt al meer omdat je meer verdient, daarbij lijkt het nu over te komen alsof jij de enige bent die voor jullie dochters toekomst spaart. En hij maar lang leve de lol. Ik zou dat niet zien zitten...



Het is kinderachtig, maar vraag hem of je op zijn rekening mag kijken waar het geld heen gaat. Ik bedoel ¤1400 salaris, daar komt ook nog reiskostenvergoeding bij, zo'n ¤130 als ik me niet vergis. En dan binnen een week op. Of vult hij het tekort van de afgelopen maand er mee aan?



¤1400 in je eentje is geen vetpot, althans als je dan aan al je vaste lasten denkt, maar als dit een 2e salaris is.. Salaris is geen zakgeld om alleen maar leuke dingen van te doen.. Wellicht ziet hij dat anders
hmm
quote:Starshine schreef op 20 augustus 2014 @ 12:09:

[...]





tja, als er genoeg geld is, zal er sowieso minder gezeur zijn. Maar wij hebben dus wel problemen met geld door langdurige werkloosheid en banen die minder betalen dan in de goede jaren. Als je dan geld blijft uitgeven alsof het nog 2005 is, dan gaat het wringen.

Ik heb net weer een overzichtje gemaakt en we zouden gewoon 300 euro over moeten houden (pessimistische berekening, want we kunnen beide nogal variëren in inkomen ivm ORT). Dan is het toch van de gekke dat dat niet lukt? En ja, dan gaat wéér een blikje red bull à 3 euro behoorlijk irriteren. Ik zeg ook al honderd keer: koop een hele tray bij de supermarkt en neem er elke dag 1 mee, maar nee.. En stiekum hoop ik ook dat hij dan eens gaat stoppen met roken , want 20 euro aan rookwaar per week hakt behoorlijk in je maandgeld van 100 euro (anyway, dat was mijn frustratie, daar gaat dit topic niet over)Heel herkenbaar Starshine!! Daarom hebben wij ook allebei een eigen bedrag aan zakgeld, dan maakt het me verder geen biet uit wat man daar mee doet (en ik koop te dure chocola )
Alle reacties Link kopieren
Als hij dure hobbies wil, dan moet hij zorgen dat hij genoeg geld verdient. Ik sluit me aan bij de rest hier. Verhaal wordt anders als hij bewust minder werkt en daardoor minder verdient omdat hij een deel van de tijd besteed aan huishouden of thuis zijn om voor jullie kind te zorgen. Dat lees ik hier verder niet, dus ik zou hem als ik jou was vertellen om een krantenwijk erbij te nemen om zijn hobbies te bekostigen.
Het is me nog steeds niet duidelijk wat hij van de 1400 euro overhoudt. Wat stopt hij in die gezamenlijke pot?
quote:doowahdiddy schreef op 20 augustus 2014 @ 12:43:

Als hij dure hobbies wil, dan moet hij zorgen dat hij genoeg geld verdient. Ik sluit me aan bij de rest hier. Verhaal wordt anders als hij bewust minder werkt en daardoor minder verdient omdat hij een deel van de tijd besteed aan huishouden of thuis zijn om voor jullie kind te zorgen. Dat lees ik hier verder niet, dus ik zou hem als ik jou was vertellen om een krantenwijk erbij te nemen om zijn hobbies te bekostigen.Misschien breekt hij straks wel door met zijn band en wordt hij multimiljonair.
ja wie weet
Alle reacties Link kopieren
Als dit je dwars zit is het gewoon simpel;

-Vast lasten naar rato, ja of nee? Jullie kunnen ook gewoon beide hetzelfde bedrag betalen.

-Zijn eigen geld op? Pech, jouw geld alleen inzetten voor gezamenlijk belang.



Volgens mij maakt hij nu misbruik van jouw betere financiele positie.
Alle reacties Link kopieren
Als zijn geld op is aan leuke dingen en hij heeft geen geld meer voor benzine, hem op dat moment zelf maar laten uitzoeken hoe hij op zijn werk komt. Beetje knullig om je baas te moeten bellen dat je niet op je werk kan komen omdat je al je geld verbrast hebt. Misschien dat hij dan een eyeopener krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet dat zijn hobby zoveel moet kosten, mijn vriend maakt ook muziek. Speelt ook in een band. Maar dit betaalt hij zelf, hij heeft de wereld aan gitaren staan. Dit heeft hij allemaal door de jaren heen aangeschaft.

Nooit heeft hij daarvoor zijn handje hoeven ophouden vroeger bij zijn ouders of bij mij nu.

Ik denk dat je vriend het duurste van het duurste wil en nergens op wil besparen.

En waarom opnemen in een studio, dat kan toch ook met ander apparatuur.

Volgens mij hoeft dat ook niet zo duur te zijn.

Jij betaald gewoon zijn hobby voor hem, gewoon niet meer doen.

Dan zal hij wel kosten moeten besparen
quote:zas schreef op 20 augustus 2014 @ 12:59:

[...]



Misschien breekt hij straks wel door met zijn band en wordt hij multimiljonair.Stel dat hij heel serieus met die band bezig is en TO vindt het ook belangrijk, dan kunnen ze toch afspraken maken dat ze eventueel een financiële bijdrage levert? Ik kan me tenminste voorstellen dat je dat als partner best wilt doen. Maar dan moet hij ook zijn verantwoordelijkheid nemen, en niet haar pinpas leegtrekken voor allerlei onnodige gadgets, en om te gaan stappen e.d.
quote:Duffie_1 schreef op 20 augustus 2014 @ 13:11:

Als zijn geld op is aan leuke dingen en hij heeft geen geld meer voor benzine, hem op dat moment zelf maar laten uitzoeken hoe hij op zijn werk komt. Beetje knullig om je baas te moeten bellen dat je niet op je werk kan komen omdat je al je geld verbrast hebt. Misschien dat hij dan een eyeopener krijgt.en dit.
Hoe kan je het zo ver laten komen uberhaupt?
Alle reacties Link kopieren
[quote]zas schreef op 20 augustus 2014 @ 12:59:

[...]



Of dit

Zijn hobby moet minder geld kosten, dus zal hij kosten moeten besparen of hij zal meer moeten werken.

Want hij kan het blijkbaar niet betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven