Vriendin snapt niet dat ik even met mezelf bezig ben

19-10-2014 23:54 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke, ik weet het, ik post nu even ontzettend veel topics- maar ik zit met 1001 dingen en als ik dan toch bezig ben, dan maar meteen hier.



Ik heb de afgelopen twee maanden een moeilijke periode gehad. Twee sterfgevallen van mensen die ontzettend dicht bij me stonden, relatie uit, weer begonnen met opleiding (gaat gelukkig goed, maar wel stressvol) en mijn angststoornis is weer opgelaaid. Daardoor ben ik gewoon echt even met mezelf bezig. Ik weet ook wel dat ik veel over mijn sores praat, maar ik probeer het te beperken. Daarbij ben ik echt wel geintresseerd in anderen. Ik vraag altijd hoe het met ze gaat en vraag door. Ik probeer me zo veel mogelijk in te leven.



Maar nu komt het. Ik heb een vriendin die, net als ik, ook wat problemen heeft. Ze is al eens eerder ontzettend labiel tegen me uitgevallen nadat ze wat op had. Ze heeft me letterlijk op straat lopen duwen en uitschelden. Uiteindelijk heb ik haar vergeven omdat ik weet dat ze het ook niet makkelijk heeft. Gisteren kreeg ik weer de volle laag. Zij was gestart met een cursus en blijkbaar viel het verkeerd dat ik haar vroeg of ik die ook kon doen volgend semester, want hij leek me wel leuk. Het ging blijkbaar alleen over mij, ik ben egoistisch, ze voelt zich niet gerespecteerd/ gewaardeerd. Ik heb haar altijd gezegd dat ze gewoon uit zichzelf moet komen vertellen als ze iets leuks/vervelends/grappigs heeft meegemaakt, want ik ga het niet uit haar trekken. Ik ben een heel extravert persoon, dus als zij niks zegt zeg ik wel iets. Blijkbaar begrijpt ze dat niet, of misschien ben ik wel de grote egoist hier, maar in haar ogen denk ik alleen aan mezelf en wals ik over iedereen heen.



Ik weet nu even niet wat ik hiermee moet. Ik zit in een onwijze rouwperiode, ben gespannen, gestresst, maak me zorgen om van alles en nog wat en dan krijg ik dit ook over me heen. Mensen begrijpen blijkbaar niet hoe moeilijk dit voor me is. Wat zouden jullie doen? Proberen te lijmen? Hoe? Of moet ik haar maar vertellen dat het me eigenlijk niks meer interesseert? Zo voelt het namelijk wel op dit moment. Ik vind het echt ontzettend beklemmend dit. Ik heb tig keer sorry gezegd maar het is nog steeds niet goed genoeg.
dus: jij bent heel extravert en als zij niks zegt vul jij het wel in

je gaat het niet uit mensen trekken



Je zegt het zelf al, daar wordt je dus op aangesproken en ineens ben je daar verontwaardigd over. hoe heb je gereageerd? je zegt namelijk dat het je niet interesseert.



Je zegt dat ze jou niet begrijpt maar begrijp je haar wel?
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 oktober 2014 @ 00:06:

dus: jij bent heel extravert en als zij niks zegt vul jij het wel in

je gaat het niet uit mensen trekken



Je zegt het zelf al, daar wordt je dus op aangesproken en ineens ben je daar verontwaardigd over. hoe heb je gereageerd? je zegt namelijk dat het je niet interesseert.



Je zegt dat ze jou niet begrijpt maar begrijp je haar wel?

Nee nee, dat begrijp je verkeerd. Als zij iets zegt luister ik en vraag ik door, maar blijkbaar is het verkeerd dat ik dan dingen op mij betrek. Toen ze dat laatst zei bij het uitgaan heb ik mijn excuses aangeboden, sorry gezegd en ik heb die avond ook genoeg aan haar gevraagd. Ik heb uitgelegd waardoor ik zo met mezelf bezig ben. Toch werd ze die avond door de drank steeds pissiger en heeft ze een scene geschopt. Ik probeerde kalm te blijven en aan te geven dat ik er mee bezig ben, en dat ze veel op heeft en even tot rust moet komen.



Gisteren en vandaag kreeg ik echter allemaal woedende appjes. Hetzelfde verhaal weer opnieuw. Dat begrijp ik niet. Ik heb toch al sorry gezegd? Aangegeven dat ik er aan werk? Dat meteen in de praktijk gebracht? Ik weet het ook niet meer. Als iemand het een keer aangeeft, ik sorry zeg maar er vervolgens mee blijft komen, dan snap ik het ook niet meer. Ik heb haar gezegd dat ik dat zo zie en als zij me niet kan/wil vergeven we maar beter even afstand moeten nemen, want ik trek even geen extra stress en drama. Voor mij is het klaar als iemand zijn excuses aanbiedt. Voor haar niet blijkbaar.



En wat dat extraverte betreft: als mensen niet met hun eigen verhaal komen dan vertel ik wat ik heb meegemaakt. Ik vraag dan ook naar hun belevenissen, maar ik heb gewoon altijd wel wat te vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat ze daarmee zat, dat heb ik gezegd en ik heb mijn gedrag meteen aangepast. Maar ik begrijp niet waarom ze zo flipt nu.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kunnen jullie beter een keer rustig samen in gesprek gaan met elkaar. En niet in de kroeg of over de app. En vraag haar dan wat er precies aan de hand is.
quote:ottertje87 schreef op 20 oktober 2014 @ 00:12:

Ik begrijp dat ze daarmee zat, dat heb ik gezegd en ik heb mijn gedrag meteen aangepast. Maar ik begrijp niet waarom ze zo flipt nu.waarom vraag je dat dan niet aan haar?
Alle reacties Link kopieren
De boze appjes blijven ook maar komen. Ik ben gestoord en haal het slechtste in haar naar boven. Net als de rest van degenen die niet precies doen wat ze wil op haar manier. Een andere vriendin waar ze mee omging was ook opeens gestoord en egoistisch.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 oktober 2014 @ 00:13:

[...]





waarom vraag je dat dan niet aan haar?

Doe ik ook, maar krijg alleen maar meer woede over me heen.



Ik heb met haar gepraat in de kroeg, maar daarna werd ze nog meer dronken en ging ze echt heel vals en boos doen. Ik snap het gewoon niet. Ik vind het niet normaal dat je mensen gaan duwen en uitschelden op straat. Dat heb ik ook gezegd. Ik ben kalm gebleven en probeerde het te rationaliseren maar ze ziet in mij nu blijkbaar een soort satan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit gedrag buitenproportioneel extreem, dat is het vooral. Ik zou misschien zo flippen tegen iemand die mijn (fictieve) vriend probeerde te versieren in een kroeg, maar niet tegen een vriendin die al aangaf even met zichzelf aan de slag te gaan.
je kan niet serieus met mensen praten via de app of als je dronken bent. waarom bel je haar niet op en nodig je haar uit voor een gesprek zonder drank en telefoons?
tja ik vind het ook niet normaal, maar ik vind zo'n gesprek met drank ook niet normaal. ik vind het ook niet normaal dat iemand veel praat om de tijd te vullen als een ander niet praat. maar ja, het gebeurt nu eenmaal.



het leuke van vriendschap is dat je er elk moment mee kan ophouden als je het niet leuk meer vindt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yavanna schreef op 20 oktober 2014 @ 00:13:

Misschien kunnen jullie beter een keer rustig samen in gesprek gaan met elkaar. En niet in de kroeg of over de app. En vraag haar dan wat er precies aan de hand is.Misschien zijn er al langer irritaties bij haar en komt het nu tot een uitbarsting. Laat haar even en praat het dan rustig uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 oktober 2014 @ 00:20:

je kan niet serieus met mensen praten via de app of als je dronken bent. waarom bel je haar niet op en nodig je haar uit voor een gesprek zonder drank en telefoons?Huh, nee, we zijn nu beiden nuchter hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 oktober 2014 @ 00:21:

tja ik vind het ook niet normaal, maar ik vind zo'n gesprek met drank ook niet normaal. ik vind het ook niet normaal dat iemand veel praat om de tijd te vullen als een ander niet praat. maar ja, het gebeurt nu eenmaal.



het leuke van vriendschap is dat je er elk moment mee kan ophouden als je het niet leuk meer vindt.Ik denk dat ik haar genoeg gevraagd heb hoe het met haar ging. Voor mij is het nu ergens wel klaar, ik laat me niet uitschelden.
quote:ottertje87 schreef op 20 oktober 2014 @ 00:24:

[...]



Huh, nee, we zijn nu beiden nuchter hoor.je communiceert via de app zeg je, dat is toch geen gesprek?
quote:ottertje87 schreef op 20 oktober 2014 @ 00:25:

[...]



Ik denk dat ik haar genoeg gevraagd heb hoe het met haar ging. Voor mij is het nu ergens wel klaar, ik laat me niet uitschelden.dus je verbreekt de vriendschap?
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 20 oktober 2014 @ 00:11:

[...]

Nee nee, dat begrijp je verkeerd. Als zij iets zegt luister ik en vraag ik door, maar blijkbaar is het verkeerd dat ik dan dingen op mij betrek. .



Ik herken dit wel een beetje. Ik wilde dan geen dingen voor de ander invullen en betrok het dan ook op mezelf. Maar hiermee gaf ik de ander dan het gevoel dat zelfs als die ander een probleem had het nog om mij ging. Dat was totaal niet mijn insteek maar zo voelde die ander dat wel. Daar ben ik nu meer van afgestapt. En probeer dan ook gewoon stil te zijn en wacht tot die ander verder gaat.



En als je dit dan hebt in combinatie met "En wat dat extraverte betreft: als mensen niet met hun eigen verhaal komen dan vertel ik wat ik heb meegemaakt. Ik vraag dan ook naar hun belevenissen, maar ik heb gewoon altijd wel wat te vertellen.



Dus zij laat 20 seconden stilte vallen en daar kom jij met je verhaal.



Ja dan heeft ze helemaal het gevoel: Ik mag er niet zijn.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 oktober 2014 @ 00:25:

[...]



je communiceert via de app zeg je, dat is toch geen gesprek?Nou, zij loopt woedende apps te sturen, dan ga ik niet zeggen van kom, we gaan wat drinken.
Alle reacties Link kopieren
quote:harry13 schreef op 20 oktober 2014 @ 00:33:

[...]





Ik herken dit wel een beetje. Ik wilde dan geen dingen voor de ander invullen en betrok het dan ook op mezelf. Maar hiermee gaf ik de ander dan het gevoel dat zelfs als die ander een probleem had het nog om mij ging. Dat was totaal niet mijn insteek maar zo voelde die ander dat wel. Daar ben ik nu meer van afgestapt. En probeer dan ook gewoon stil te zijn en wacht tot die ander verder gaat.



En als je dit dan hebt in combinatie met "En wat dat extraverte betreft: als mensen niet met hun eigen verhaal komen dan vertel ik wat ik heb meegemaakt. Ik vraag dan ook naar hun belevenissen, maar ik heb gewoon altijd wel wat te vertellen.



Dus zij laat 20 seconden stilte vallen en daar kom jij met je verhaal.



Ja dan heeft ze helemaal het gevoel: Ik mag er niet zijn.Dat snap ik, ik heb dat ook tegen haar gezegd waarom ik dat deed, maar het was niet goed genoeg ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 oktober 2014 @ 00:26:

[...]



dus je verbreekt de vriendschap?Zij doet dat, ik gaf alleen aan dat ik afstand wou nemen tot ze weer gekalmeerd was. Vervolgens kreeg ik nog meer gescheld.
quote:ottertje87 schreef op 20 oktober 2014 @ 00:40:

[...]



Dat snap ik, ik heb dat ook tegen haar gezegd waarom ik dat deed, maar het was niet goed genoeg ofzo.je had ook kunnen vragen hoe dat voor haar was
ik zou niet reageren op dat gescheld.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt al aangegeven dat het misschien goed is om elkaar even met rust te laten. Dat lijkt me ook een goed idee. Dus herhaal dit nog even of blijf maar even stil.

Je hebt ongelooflijk veel op je bordje gehad de laatste tijd.

Je hebt gelijk dat daar nu geen nieuw drama bij past.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 20 oktober 2014 @ 00:39:

[...]



Nou, zij loopt woedende apps te sturen, dan ga ik niet zeggen van kom, we gaan wat drinken.Het was juist de bedoeling zonder dat drinken.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 20 oktober 2014 @ 00:40:

[...]

Dat snap ik, ik heb dat ook tegen haar gezegd waarom ik dat deed, maar het was niet goed genoeg ofzo.



Uiteraard niet. Je snapt het nog niet. Want je legt uit hoe jij het bedoeltd heb, dus betrek je het weer op jezelf. ( Ik zeg toch dat ik het herken)



Dat zie jij niet zo maar zo voelt zij dat wel. Een betere reactie had geweest: Joh, dat moet eenzaam hebben gevoeld, ik heb dat nooit zo doorgehad. Of nog beter: Laten zien dat je je schuldig voelt door je lichaamstaal en zwijgen.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven