Vriendinnen complimenteren elkaar, maar mij nooit...

01-09-2013 15:30 151 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik weet niet goed op welke pijler dit te zetten (beauty/psyche/relaties), maar deze lijkt me wel kunnen.



Ik kom met vrouwen/vriendinnen regelmatig in een bepaalde dynamiek. Ze geven elkaar gul complimenten over kleren, kapsel, lichaam enz..., maar zeggen niks tegen mij. En vaak hebben ze mij dan wel eerst van kop tot teen (en weer terug) bekeken, zelfs gescand soms.



Dit gebeurde bvb een paar keer toen ik me samen met twee vriendinnen klaar maakte voor een bruiloft, en een keer vlak voor een avondje uit op vakantie. Telkens werd ik hier enorm onzeker van. Dacht dat ik er niet uitzag of zo, de bal compleet had mis geslagen. (Terwijl ze wel elkaar de hele tijd zaten te bevestigen: oho, leuke sjaal zo bij die jurk, wat heb jij toch fantastisch haar, enzovoort).



Bij twee vriendinnen heb ik in zo'n geval wel eens (onzeker) gezegd: "Vinden jullie mijn jurk wel oké?" En één beet me zo'n beetje bozig toe: "Ik vind het een prachtige jurk.", en draaide zich weer om. Alsof het haar veel pijn deed dat te moeten toegeven. Bij dat duo denk ik dan aan jaloezie.

Maar ik heb het ook bij andere vriendinnen gehad, die helemaal niet zo jaloers van aard zijn. Ook zij waren vlak voor het uitgaan de hele tijd bezig van: "oh, wat een mooie oorbellen heb je, staat zo mooi bij je getinte huid enz..." En tegen mij zeiden ze niks. Waardoor ik me helemaal het lelijke eendje voelde, de mindere. Tot we dan op het feest aankwamen en ik raar genoeg veel meer aandacht van mannen kreeg dan zij. Dat had ik dan weer niet verwacht, en dat voelde wel goed natuurlijk.



Herkent iemand dit?



Ik denk soms: ik ben 'gewoon' een type dat niet aantrekkelijk gevonden wordt door vrouwen, maar eerder door mannen of zo...



Afijn, klein probleempje natuurlijk in vergelijking met de zwaardere dingen die je hier soms leest. Maar het overkwam me laatst weer, dus was benieuwd of nog meiden dit herkennen...
Zoek een homo-vriendje. Het gebeurt wel vaker dat twee vriendinnen (of collega's) hun rituelen-voor-twee hebben.

Niet onzeker van worden. Niet wachten op complimenten. Niet vergelijken. Daar schiet je niets mee op.

Je kan je beter richten op andere dingen, zoals het hebben van een leuke, gezellige avond.

Je vindt echt nog wel vriendinnen met wie je meer op één lijn ligt.
Alle reacties Link kopieren
Wat is figurehugging??
Je bent zelf een theepot
Ik zie het ook wel in mijn omgeving. Sommige vriendinnenclubjes zijn niet echt vriendinnen maar proberen elkaar in alles af te snoeven. Als jij ook in zo'n groepje zit en er beter uit ziet, grotere borsten, meer aandacht van mannen, dan kun je wachten tot je een ons weegt op dat complimentje.



Je moet je afvragen of dat wel écht vriendinnen zijn.
quote:viva-amber schreef op 01 september 2013 @ 16:12:

Ik denk dat die vriendinnen al vinden dat je erg met jezelf bezig bent. Hoe je er uit ziet, hoe je over komt...je lijkt behoorlijk vol van jezelf. Je wekt zelfs de indruk dat je jezelf beter vindt dan je vriendinnen. Eerlijk gezegd denk ik dat die houding van 'jezelf geweldig vinden' nogal wat onzekerheid maskeert, dat is ook de reden dat je nog steeds bevestiging zoekt van je vriendinnen en van mannen die met je flirten.



Eens met meds...ik denk dat je vriendinnen er gewoon geen aandacht aan schenken omdat je er zelf al zo de nadruk oplegt.Heel eerlijk was dit ook het eerste wat ik dacht..
Of jaloezie, dat kan ook. Moeilijk te beoordelen omdat ik je niet ken.
quote:SuzanneSuus schreef op 01 september 2013 @ 20:03:

Wat is figurehugging??

dat dus

waar is de vomit smiley als je hem nodig hebt?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het eerder te maken heeft met jaloezie. En dat je er gewoon beter uitziet dan je vriendinnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:single-lady schreef op 01 september 2013 @ 20:09:

Ik zie het ook wel in mijn omgeving. Sommige vriendinnenclubjes zijn niet echt vriendinnen maar proberen elkaar in alles af te snoeven. Als jij ook in zo'n groepje zit en er beter uit ziet, grotere borsten, meer aandacht van mannen, dan kun je wachten tot je een ons weegt op dat complimentje.



Je moet je afvragen of dat wel écht vriendinnen zijn.Je bent toch geen vriendinnen om complimentjes van ze te scoren??
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:boebezoebe schreef op 01 september 2013 @ 20:54:

[...]



Je bent toch geen vriendinnen om complimentjes van ze te scoren??Ik vind het wel fijn als vriendinnen me complimentjes geven. En ook als ze zeggen dat ik er moe uitzie. Mijn vriendinnen kennen me van binnen en van buiten en we kunnen overal over praten.Ze waren er toen ik studeerde, toen ik trouwde en kinderen kreeg, toen ik ging scheiden. Voor alle goede en slechte tijden. Dus een complimentje van een van hen vind ik belangrijker dan van een man.
quote:temporary2 schreef op 01 september 2013 @ 17:33:

Zoek een homo-vriendje. Of een nieuwe handtas.
Alle reacties Link kopieren
quote:single-lady schreef op 01 september 2013 @ 23:24:

[...]





Ik vind het wel fijn als vriendinnen me complimentjes geven. En ook als ze zeggen dat ik er moe uitzie. Mijn vriendinnen kennen me van binnen en van buiten en we kunnen overal over praten.Ze waren er toen ik studeerde, toen ik trouwde en kinderen kreeg, toen ik ging scheiden. Voor alle goede en slechte tijden. Dus een complimentje van een van hen vind ik belangrijker dan van een man.Voor mij staat hoeveel ik om ze geef los van hoe ze vinden dat ik me kleed of er uit zie. Ik ben wel blij voor ze als ze ergens zelf heel blij mee zijn.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:elizabeth2 schreef op 01 september 2013 @ 15:30:

Tot we dan op het feest aankwamen en ik raar genoeg veel meer aandacht van mannen kreeg dan zij.

Dit is de enige graadmeter die ertoe doet. Mannelijke aandacht liegt niet. Vrouwen onderling vaak wel, veel te veel competitiedrang.



Als je aandacht van mannen krijgt, en geen complimenten van je vriendinnen, zijn dat allebei sterkte indicaties dat jij de mooiste bent.



Dus maak je niet druk om het gebrek aan complimenten van hun, maar koester het, en heb medelijden met hen
Alle reacties Link kopieren
quote:Murdoch schreef op 01 september 2013 @ 23:28:

[...]



Of een nieuwe handtas.De nieuwe vivavraag is waar je die tas laat thuis
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd zou ik nieuwe vriendinnen zoeken. Wat een gedoe. Of zoek vrienden. Hoe oud ben jij TO?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
elizabeth, niet leuk om dan genegeerd te worden.

Misschien is het wel een echt levensprobleem, hoor, je zit ermee, dus dan kun je er graag over posten!!



Ik denk zelf dat het misschien niet alleen over het complimenteren gaat.



Nodigen ze je wel vaak uit, nemen ze wel uit zichzelf contact met je op?



Liefs

Misia



quote:elizabeth2 schreef op 01 september 2013 @ 16:20:

@ bgb: verkeerde conclusies.

Ik vind dat vaak cheap bij mezelf, omdat ik dus grote borsten heb. Niet bij hen of andere vrouwen. Dan kan ik het juist wel mooi vinden...



En ik complimenteer hen wél. Ik kan mezelf lostrekken van mijn eigen smaak en stijl, die ingetogener is. Eén van die vriendinnen w'appte onlangs bvb foto van haar nieuwe schoenen. Eerlijk gezegd vond ik ze nogal over the top, zou ze zelf nooit gekocht hebben, maar zag ze wel echt bij haar. En ik vond de kleur ook mooi. Dat zeg ik dan gewoon.



Zelf had ik eens een foto gestuurd van een nieuwe zonnebril, zo'n Jacky O model, dat vond ik leuk. Zij duidelijk niet, want ze antwoordde gewoon niet.



Het is juist dat onevenwicht waar ik het over heb...



Maar goed, zoals ik al zei, dit zijn geen zware levensproblemen....
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is TO hier naar complimentjes aan het vissen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elizabeth2 schreef op 01 september 2013 @ 16:29:



@ Gumaya: Ik denk dat je gelijk hebt. Vind het alleen soms jammer dat ik me wel kan inleven in de smaak van vriendinnen, en zij niet altijd in mij. Eentje ervan komt bvb graag in mijn stad winkelen, maar wij houden dus van heel andere winkels. Ik ga dan meer naar haar winkels, kijk mee voor haar, geef feedback als ze iets past enz. Maar als we dan naar een winkel gaan die ik leuk vind, gaat ze gewoon op een stoel zitten, met haar mobieltje spelen, of zegt ze zelfs iets negatiefs... Ik krijg dan ook het gevoel dat ik me moet haasten, zodat we snel weer naar een winkel 'van haar' kunnen...Dit is dus precies de rede dat ik gewoon niet met vriendinnen ga winkelen. En omdat ik in andere winkels met mijn maat 46/48 moet kijken dan zij met hun 36/38. Ik voel me dan altijd de dikkere side-kick zeg maar... Maar daar heeft TO niet zo last van geloof ik.
quote:politiehier schreef op 02 september 2013 @ 02:22:

Volgens mij is TO hier naar complimentjes aan het vissen.Elizabeth, wat zit je ego leuk vandaag.
Alle reacties Link kopieren
Geef je zelf weleens complimentjes?
Alle reacties Link kopieren
"

@ Gumaya: Ik denk dat je gelijk hebt. Vind het alleen soms jammer dat ik me wel kan inleven in de smaak van vriendinnen, en zij niet altijd in mij. Eentje ervan komt bvb graag in mijn stad winkelen, maar wij houden dus van heel andere winkels. Ik ga dan meer naar haar winkels, kijk mee voor haar, geef feedback als ze iets past enz. Maar als we dan naar een winkel gaan die ik leuk vind, gaat ze gewoon op een stoel zitten, met haar mobieltje spelen, of zegt ze zelfs iets negatiefs... Ik krijg dan ook het gevoel dat ik me moet haasten, zodat we snel weer naar een winkel 'van haar' kunnen..."





Mijn vermoeden wordt bevestigd met bovenstaande, dat het niet gaat om complimenten geven maar dat de vriendschap niet in evenwicht is. Waarom niet ook naar "jouw" winkels? Geef je teveel?

En sorry hoor, iets negatiefs zeggen, tja, dan zou ik me ook knap beroerd voelen: je kunt iets niet mooi vinden staan als vriendin. Maar c'est le ton qui fait la musique. Je vriendin klinkt gewoon ongeïnteresseerd en naar.
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
Alle reacties Link kopieren
quote:girlpower29 schreef op 01 september 2013 @ 15:48:

Je zegt zelf dat jij op het feest de meeste aandacht van mannen kreeg.



Wat ik denk, als ik je op en je verdere reacties lees?

Jij bent de mooiste van je vriendinnengroep voor mannen.

Voor je vriendinnen voelt dat bedreigend op de één of andere manier. En daarom maken ze jou geen complimenten want dat herrinnert ze er alleen maar dat jij de mooiste gevonden wordt.



Sneu? Ja. Maar vrouwen hebben net als mannen, altijd competitie van anderen van hun geslacht. Of denken dat ze dat hebben en het niet kunnen winnen.Dat dus.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Misia,



Nagel op zijn kop!

Het gaat mij idd om inleving!



En het rare is, die vriendin is niet naar of zo. Echt niet. Maar ze lijkt bepaalde dingen heel erg vanuit zichzelf te benaderen. We hebben gewoon een heel andere stijl, en ik denk echt wel dat ik erin slaag om mee leuke dingen uit te zoeken in haar stijl. Om me in te leven in haar. Ze komt hier in ieder geval graag winkelen.

Maar zij doet precies het omgekeerde: zoekt voor mij dingen uit in haar stijl. Die redelijk haaks staat op de mijne (hou het maar op uitbundig versus ingetogen). En dan krijg ik wat denigrerende opmerkingen, dat de dingen die ik mooi vind aseksueel zijn bvb. Dat ik de dingen die zij voorstelt niet aandurf omdat "ze uit mijn comfort zone zijn." (ik vind ze gewoon niet mooi) Waar ik me dan slecht over voel, omdat ik wel om haar te plezieren een hele dag in winkels waar ik anders nooit kom en die mij niet interesseren heb zitten wachten en mee kijken en feedback geven.



Eén keer heb ik wel gepusht om ook een winkel te doen die ik heel leuk vind. En toen zei ze dat ze het moeilijk vond om die (wat chiquere) winkel binnen te gaan, omdat ze zich te min voelde of iets dergelijks. Dat was dan wel eerlijk denk ik, maar het was dan wel weer tegensputteren, voor dat ene ding dat ik dan wilde...

En één keer kocht ze toch iets in een van mijn 'aseksuele' winkels, en kwam ze later zeggen dat ze tot haar verbazing toch veel complimenten daarover had gekregen, dat ze kennelijk geen oog had voor wat eenvoudigere dingen...



Dus echt, ze is niet slecht. Maar beetje dominant wel en in bepaalde dingen niet zo empathisch.

Moet gewoon niet meer met haar gaan winkelen.



En 'gewoon' wat meer voor mezelf opkomen ook. Is sowieso wel een rode draad bij mij. Had je goed gezien, Misia.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me trouwens af of het echt zo zou zijn dat ze minder complimenteren omdat ik mooier zou zijn. Zelf zie ik toch eerder een soort zelfde niveau van aantrekkelijkheid bij de meeste van mijn vriendinnen, ook al hebben we wel een andere stijl. Maar voor ieder wat wils zeg maar.



En op mijn werk werkt een echt heel mooi meisje, zou een model kunnen zijn. En zij krijgt heel vaak complimenten...
Alle reacties Link kopieren
"Moet gewoon niet meer met haar gaan winkelen.



En 'gewoon' wat meer voor mezelf opkomen ook. Is sowieso wel een rode draad bij mij. Had je goed gezien, Misia."



Dat was ook wat ik dacht: misschien kun je op zoek gaan naar gemeenschappelijkheden. Nu zie je jullie verschil in stijl als heel belangrijk. Terwijl misschien jullie wel op 1 lijn zitten wat betreft muzieksmaak (ik zeg maar wat), dus dan kun je ook gezellig naar een concert gaan samen. En inderdaad wat meer voor jezelf opkomen. Als ze tegensputtert haar ook gewoon vriendelijk confronteren met dat je ook naar "haar"winkels gaat. Het is geen oog om oog, maar je mag zeker dingen voorstellen die dan gewoon ingewilligd worden, ook al ziet je vriendin het niet zitten. Je hebt gewoon iets voor elkaar over (tot op zekere hoogte dan).



Die verschillen in stijl of aantrekkelijkheid, maken toch uiteindelijk niet uit? Je vraagt je af of ze je minder complimenteren omdat je mooier zou zijn. Waarom houd dit je zo bezig? Waarom maakt dit uit, wie weet wat ze denken en wie weet vinden ze je lelijk of mooi, dat is toch niet waar je vriendschappen om draaien?



Of, zoals Marlene Dietrich zo mooi zei: "It's the friends you can call up at 4 a.m. that matter.”



Kijk eens dieper, dan naar uiterlijkheden. Wat behelsd jullie vriendschap, wat verbindt jullie?

Zoals je het beschrijft klinkt er toch wat haat en nijd uit oid.

En waarom is jullie uiterlijk zo'n punt?

Denk aan Dietrich
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
Alle reacties Link kopieren
Vanuit mijn observaties: echt mooie vrouwen krijgen weinig tot geen aandacht. Vaak hebben ze ook niet door dat ze zo mooi zijn.



De betere middenmotors (de 7tjes en 8tjes) zijn zich veel bewuster van hun looks. We leven ook in een land waar Maxima hot is. Wat dan ook weer genoeg zegt over onze smaak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven