Vriendschap met man?

24-07-2014 10:07 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik debateer met mezelf over iets en feedback is welkom



Ik woon sinds twee jaar in het buitenland, in eerste instantie voor studie maar al heel snel leerde ik mijn vriend kennen en ik ben gebleven. We wonen bijna een jaar samen en ik geniet er elke dag van



Ik heb altijd heel erg mijn best gedaan om een eigen leven op te bouwen hier, vooral omdat ik hem zo snel heb leren kennen. Dat is me aardig gelukt en ik heb leuke eigen vriendinnen, de meesten lokaal. Nu gaan twee hele goede vriendinnen van me op korte termijn verhuizen, hiervoor zijn ook al twee vriendinnen verhuisd. Jammer, maar niks aan te doen natuurlijk.



Onlangs heb ik op mijn talencursus een aardige man leren kennen met wie ik een aantal interesses deel, hij is ongeveer van dezelfde leeftijd. Hij is onlangs naar mijn stad verhuisd en stelt af en toe voor samen wat te doen. Ik kan hem heel erg waarderen, voor zover ik hem ken, maar hou de boot een beetje af omdat ik mijn vriend niet voor het hoofd wil stoten.



Ik heb mijn vriend al gevraagd wat hij ervan zou vinden als ik eens een hapje ging eten met de man na de cursus (lunch, stelde hij voor) en hij zei alleen 'wat wil je dat ik daarover zeg'. Mijn interpretatie: ik vind het niet leuk maar ik ga je niks verbieden. En dat snap ik eigenlijk wel.



Aan de andere kant heb ik vaak vriendschappen met mannen gehad, maar dit was voordat hij mij kende, dus hij kent het niet zo van mij.



Wat zouden jullie doen?



Oh, niet onbelangrijk, de aardige man weet natuurlijk dat ik een relatie heb en samenwoon.
Wat zou ik doen? Gewoon gaan lunchen. Ik had mijn vriend überhaupt niet gevraagd wat hij er van zou vinden. Je mag omgaan met wie je wil.
Alle reacties Link kopieren
Jij snapt het als vriend dat niet leuk vind? Ik snap er niks van, waarom zou hij het niet leuk vinden als je nieuwe vrienden maakt?
Erger je niet, maar verbaas je!
Alle reacties Link kopieren
Na voortschrijdend inzicht hanteer ik tegenwoordig de volgende "regel":



Vriendschappen met een andere man-vrouw in een relatie zijn prima.



Totdat één van de twee gevoelens krijgt die verder gaan dan vriendschap. Daar trek ik de grens.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Ja ik snap wel dat mensen daar - ook al is het onterecht- jaloers over kunnen zijn. Niet iedereen denkt daar even makkelijk over.
Alle reacties Link kopieren
Ja Bella dat ben ik met je eens. Als ik weet dat iemand bezet is kan ik leuk een vriendschap opbouwen, die persoon is gewoon niet beschikbaar, punt. Geen gevoelens. Maar ik weet natuurlijk niet of dat voor die ander ook geldt, ik ben vandaag bijvoorbeeld niet in de les en ik kreeg een apje 'i miss seeing you'. Leuk bedoeld waarschijnlijk, maar ik vind het niet heel gepast. Dus dan neig ik weer meer naar 'misschien toch maar niet'.
Alle reacties Link kopieren
quote:BellatrixVanDetta schreef op 24 juli 2014 @ 10:28:

Na voortschrijdend inzicht hanteer ik tegenwoordig de volgende "regel":



Vriendschappen met een andere man-vrouw in een relatie zijn prima.



Totdat één van de twee gevoelens krijgt die verder gaan dan vriendschap. Daar trek ik de grens.Dat voortschrijdend inzicht heb ik inmiddels ook , komt met de jaren. Mijn ervaring is dat mannen (sorry voor het generaliseren) gezellig samen leuke dingen doen en interessante gesprekken hebben op den duur toch gaan interpreteren als iets meer dan vriendschap.. Ik snap daarom je vriend wel TO.
Alle reacties Link kopieren
TO, misschien helpt dit. Als je vriend naar je toekomt om te zeggen dat hij met een leuke vrouw gaat lunchen, is dat voor jou o.k.?
Alle reacties Link kopieren
Stel die vriend en je man aan elkaar voor. Doe ik ook steeds. Lunchen tijdens/na het werk/cursus met iemand van het andere geslacht hebben wij geen probleem mee.

Als je man er problemen mee heeft zou ik het niet doen. Oké hij mag je niets verbieden maar wat rekening houden met elkaar mag wel. Tenzij je van je man totaal niets mag maar dan was ik al weg.
Alle reacties Link kopieren
En als het om een vrouw was gegaan? Dan had hij niet moeilijk gedaan? En wat nu als je Bi sexueel zou zijn??



Mag je dan helemaal geen vrienden meer maken??



Ik vind dit altijd zo raar en paranoide...



Als iemand vreemd wil gaan, dan gebeurd dat toch wel en dan is het vaak niet met die vriend/vriendin van school maar met een volslagen onbekende voor de partner...
Alle reacties Link kopieren
quote:mailtoholland schreef op 24 juli 2014 @ 10:38:

Maar ik weet natuurlijk niet of dat voor die ander ook geldt, ik ben vandaag bijvoorbeeld niet in de les en ik kreeg een apje 'i miss seeing you'. Leuk bedoeld waarschijnlijk, maar ik vind het niet heel gepast. Dus dan neig ik weer meer naar 'misschien toch maar niet'.Daar heb je je antwoord al.
Alle reacties Link kopieren
quote:mailtoholland schreef op 24 juli 2014 @ 10:38:

Ja Bella dat ben ik met je eens. Als ik weet dat iemand bezet is kan ik leuk een vriendschap opbouwen, die persoon is gewoon niet beschikbaar, punt. Geen gevoelens. Maar ik weet natuurlijk niet of dat voor die ander ook geldt, ik ben vandaag bijvoorbeeld niet in de les en ik kreeg een apje 'i miss seeing you'. Leuk bedoeld waarschijnlijk, maar ik vind het niet heel gepast. Dus dan neig ik weer meer naar 'misschien toch maar niet'.En als het nu om een dame zou gaan die je dit had gestuurd??
Alle reacties Link kopieren
Lila, Dat is oke omdat ik uit Nederland kom en ik vind dat dat oke zou moeten zijn. Maar heel leuk zou ik het niet vinden nee. Daarom begrijp ik hem ook.



Aan de andere kant zou ik voorstellen om samen wat te gaan doen, maar dat is logistiek lastig nu (wisselende werkschema's / studieschema's, ik ben vrij als hij werkt, in ieder geval deze zomer) dus dat is niet direct een optie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anthonius schreef op 24 juli 2014 @ 10:41:



Als iemand vreemd wil gaan, dan gebeurd dat toch wel en dan is het vaak niet met die vriend/vriendin van school maar met een volslagen onbekende voor de partner...Je kunt jezelf ook in situaties brengen die achteraf gezien vermeden hadden kunnen worden. Bovendien gebeuren zulke dingen vaak wel met een bekende, de meeste relaties ontstaan bijvoorbeeld op de werkvloer...
Alle reacties Link kopieren
quote:mailtoholland schreef op 24 juli 2014 @ 10:43:

Lila, Dat is oke omdat ik uit Nederland kom en ik vind dat dat oke zou moeten zijn. Maar heel leuk zou ik het niet vinden nee. Daarom begrijp ik hem ook.Van wie? Je moet uitgaan van hoe het voor JOU voelt, niet van 'hoe het zou moeten volgens..'
Alle reacties Link kopieren
quote:Anthonius schreef op 24 juli 2014 @ 10:42:

[...]





En als het nu om een dame zou gaan die je dit had gestuurd??Hmm ja weet ik niet zo goed. Ben niet zo van mensen die altijd love you enzo roepen, maar dan denk ik er niet extra over na. Maar goed punt om eens even onder de loep te nemen
Alle reacties Link kopieren
quote:poezewoefje schreef op 24 juli 2014 @ 10:41:

Stel die vriend en je man aan elkaar voor. Doe ik ook steeds. Lunchen tijdens/na het werk/cursus met iemand van het andere geslacht hebben wij geen probleem mee.

Als je man er problemen mee heeft zou ik het niet doen. Oké hij mag je niets verbieden maar wat rekening houden met elkaar mag wel. Tenzij je van je man totaal niets mag maar dan was ik al weg.Nee hoor, hij verbiedt me echt niks, dan was ik inderdaad al lang weggegaan! Het is juist omdat hij me me gang laat gaan, maar ik weet dat hij het eigenlijk niet leuk vindt, dat ik er extra over nadenk.. inderdaad rekening houden met. Hij houdt met heel veel -ongevraagd- rekening met mij, dus wil ik ook rekening met hem houden.
Alle reacties Link kopieren
TO, voor jou is het vriendschap, maar weet je ook hoe die man het ziet? Is dat wel duidelijk? Misschien ziet hij de lunch wel als een leuke date...



En je vriend heeft geen tijd, dat heb je misschien ook al met die man besproken, hij werpt zich op als beschikbare vriend met een luisterend oor...

Wees duidelijk naar die andere man dat je niets meer van hem wilt dan vriendschap, misschien is hij daarna ineens niet meer zo geinteresseerd in een lunch met jou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anthonius schreef op 24 juli 2014 @ 10:42:

[...]





En als het nu om een dame zou gaan die je dit had gestuurd??Punt is dat het geen dame was, Anthonius.
Ik had dit dus nooit gevraagd aan mijn man en dat had ook niet in mij opgekomen. Blijkbaar heb je er zelf meer gevoel bij, omdat het in je opkomt dat je vriend het misschien niet leuk vindt.



Als ik in jouw situatie gezeten had, was ik waarschijnlijk enthousiast gaan vertellen over het etentje met die leuke vent van de cursus. Dan was het nooit in mij op gekomen om een vraag daarover te stellen.
Ik ben bi, zou m'n vriend dan op elk contact jaloers moeten zijn? Wat een gedoe!



TO, je hebt toch gekozen voor je vriend, je woont samen, je bent met hem. Waarom zou je dan niet met andere mensen mogen omgaan? Lunchen is ineens romantisch ofzo?
Alle reacties Link kopieren
In mijn naïviteit interpreteer ik de woorden van vriend heel anders. Ik zou er helemaal geen 'ik vind het niet leuk, maar' in zien, maar eerder een 'ok, en waarom vraag je om mijn toestemming?'.
Alle reacties Link kopieren
quote:Justmaartje123 schreef op 24 juli 2014 @ 10:59:

Ik had dit dus nooit gevraagd aan mijn man en dat had ook niet in mij opgekomen. Blijkbaar heb je er zelf meer gevoel bij, omdat het in je opkomt dat je vriend het misschien niet leuk vindt.



Als ik in jouw situatie gezeten had, was ik waarschijnlijk enthousiast gaan vertellen over het etentje met die leuke vent van de cursus. Dan was het nooit in mij op gekomen om een vraag daarover te stellen.Zo zou het bij mij dus ook gegaan zijn en in dat licht lees ik het antwoord van vriend ook, verbaasd.
Alle reacties Link kopieren
Een gewone vriendschap tussen man en vrouw moet natuurlijk kunnen maar het is wel belangrijk dit met je vriend te bespreken. De manier waarop jouw vriend reageert zegt inderdaad genoeg, hij gaat/kan het je niet verbieden maar leuk vind hij het ook niet.

Hij vind dit niet leuk omdat hij een man is en prima weet hoe (veel) andere mannen denken.

Dat appje van je 'nieuwe' vriend zou mij ook wel aan het denken zetten. Ik denk dat als een man zulke appjes stuurt, de kans héél groot is dat hij dat met héél andere bedoelingen doet dan wanneer je datzelfde appje van een vrouw gehad zou hebben.
En nou is het afgelopen!
Ik vind dat je gewoon moet kunnen gaan lunchen met een collega/studiegenoot. En als die man meer zou willen dan alleen vriendschap: daar ben je dan toch zelf bij? Het is niet zo dat je dan meteen maar op al zijn voorstellen moet ingaan, toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven