Vroegere vriendin probeert alles beter te doen

25-07-2014 17:23 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wordt helemaal gek hier dames. Een vrouw die ik vroeger alles vriendin beschouwde probeert me nu constant in alles te overtreffen en ik irriteer mij hier mateloos aan. Toen we vriendinnen waren was het al een beetje een jaloers type, maar sinds we met knallende ruzie uit elkaar zijn gegaan is het 10x erger geworden:



Alles wat ik doe wilt zij beter doen. En het is echt misselijkmakend. Als ik fotografie ga doen als hobby, doet zij het ook en schept ze erover op hoe goed ze er wel niet is tegen gezamelijke vrienden. Als ze ook op een feestje is van mijn andere vriendinnen en ik vertel een leuk verhaal over bijv mijn vakantie, dan gaat zij eroverheen met een ''leuker'' verhaal over haar vakantie. En hoe dat allemaal nog beter en magischer was. Als ik een nieuwe profiel foto heb op FB, die veel likes krijgt (Wat zij dan kan zien ivm vrienden van vrienden), dan doet ze heel hard haar best om een nog leukere en mooiere profielfoto te creeeren, vaak nog met dezelfde soort accesoires en poses ook. En inmiddels is ze zelfs met mijn ex, waar ik goed mee bevriend ben, aan het aanpappen, het voelt alsof ze mijn leven aan het overdoen is en ik wordt er gek van.



Ik ben niet heel mondig of brutaal dus er iets van zeggen durf ik niet, want ik weet dat ik dan helemaal ondergesneeuwd wordt. Maar inmiddels zit ik op het punt dat het mij echt begint te storen. Eerst vond ik het gewoon sneu dat ze zo hard mij wilde kopieren, maar nu betrekt ze mijn vrienden erbij en probeert ze om een betere/leukere vriendin te zijn voor MIJN vrienden. En vind ik dat ze gewoon even lekker een eind moet ophoepelen, maar als ik al denk aan haar aanspreken op haar gedrag dan klap ik dicht.



Ik hoop dat jullie snappen wat ik hier bedoel. Als iemand constant alles wat jij doet bijna exact nadoet, maar dan net nog een beetje beter dan voelt het alsof jij je leven niet goed aanpakt en het maakt mij heel onzeker. Ik vraag me serieus af hoe ver ze hierin wil gaan (Een relatie aan gaan met mijn ex, en laten zien dat zij wel miss perfect voor hem is?)



Wat kan ik doen om mij beter te laten voelen hierover/manieren om het te negeren? (Ik doe mijn best haar te vermijden, maar met gezamelijke vrienden is dat nogal moeilijk. Dan zie je elkaar toch op feestjes, of commenten op Facebook) Nogmaals ik heb geen behoefte om er wat van te zeggen, want het is nogal een bitch en dan krijg ik gelijk een hele scheldtirade over mij heen waar ik niet tegenop kan.
Ik zou haar iig blokkeren op Facebook, dan heb je geen last meer van haar daar.
Alle reacties Link kopieren
Wat treurig voor die vrouw, dat ze hier zoveel energie in steekt. Ik zou het volledig naast me neer leggen.
blok haar en bedenk dat zij degene is die geen eigen leven heeft. Sneu toch?
Alle reacties Link kopieren
Cheery: Ja dat ga ik denk ik ook maar doen, het is zo vermoeiend aan het worden. Ik heb haar dan wel niet meer in mijn vrienden lijst, maar als je vrienden deelt zie je toch berichten van elkaar.quote:Haley schreef op 25 juli 2014 @ 17:28:

Wat treurig voor die vrouw, dat ze hier zoveel energie in steekt. Ik zou het volledig naast me neer leggen.

Ja ik vind het ook treurig, maar het steekt me ook wel een beetje. Want ze weet dat ik heel onzeker ben over van alles, en altijd het gevoel heb dat ik net niet goed genoeg ben en daar pakt ze mij nu op, door als ik denk dat ik het goed doe, het beter te doen. Ik weet ook met die ruzie, dat ze me heel erg aan het pakken was oa op dingen die ik in vertrouwen had vertelt, zoals dat het niet zo goed ging in mijn relatie. En dat ze mij daar om uitlachte oa, puur om mij te kwetsen. Zo van ''Zie je wel, zelfs dat kan je niet eens''

En hoe graag ik het naast mij neer wil leggen, het kwetst wel. Want ik vertrouwde haar ooit en ondanks dat we niet goed uit elkaar gingen bleef ik wel altijd normaal doen. Maar dat kan zij blijkbaar niet.
Iemand die je kopieert, wil waarschijnlijk zoals jij zijn. Dus in feite is het een compliment. Maar wel zeeeeeer vermoeiend, negeer haar zoveel mogelijk
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier geen ervaring mee. Ik zou zeggen: negeren en blokkeren. Zij maakt geen deel uit in jouw leven dus hoef je ook niet op haar te letten. Wat maakt het uit dat ze hetzelfde doet? Ik zou er niet zoveel op letten.



ooh en dat zij jouw ex nu heeft?!? Hij is jouw ex dus ze heeft nu jouw afdankertje! Wens haar maar succes ermee Ff arrogant bekeken dan he.
Denk je echt dat zij als een havik zit te kijken wat jij allemaal doet, om vervolgens precies datgene óók te gaan doen? Iedereen wil toch een leuke foto op facebook? De leukste die je vinden kunt?



Verder: als mensen tegen je op kijken, kunnen ze 2 dingen doen: Ze kunnen zich optrekken tot jou niveau. Dan zijn ze gegroeid.

Ze kunnen ook de ander proberen neer te halen, tot naar hun lagere niveau. Dan is het ook weer gelijk, maar ten koste van jou.



Zij is iemand die je probeert neer te halen. Schenk er geen aandacht aan. Jij bent haar rolmodel, haar voorbeeld en kijkt zo tegen je op dat ze niet meer weet waar ze het zoeken moet.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je er niets van wilt zeggen alleen jammer dat het uit angst is.



Kijk, ze is niet (meer) jouw vriendin. Dus wat zij wel of niet met haar leven doet is iets waar jij je helemaal niet mee bezig hoeft te houden. Dat is gemakkelijker als je er ook niet mee bezig bent. Dus scherm je facebook af voor niet-vrienden en vraag gezamenlijke vrienden om geen boodschappen o.i.d. van haar aan jou door te geven. Ga ook vooral niet haar facebook bekijken. Verder zul je zelf oogkleppen op moeten zetten; op een feestje je aandacht op andere mensen richten. Het lijkt me sterk dat je gedwongen wordt een wedstrijdje 'leukste ervaringen vertellen' met haar aan te gaan. Luister beleefd als het niet anders kan, laat je vooral niet verleiden om haar naar beneden te halen of te proberen leuker te zijn. Daar haal je alleen jezelf mee omlaag. Goede vrienden prikken daar doorheen, net als ze bij haar zullen doen.



En dan even over het vergelijken. Er zijn verschillende mogelijkheiden:

- Zij doet alles wat jij doet beter (onwaarschijnlijk)

- Zij doet alles wat jij doet slechter (onwaarschijnlijk)

- Soms heb jij meer likes, soms zij; soms is haar vakantie écht leuker dan die van jou, soms is het alleen maar opschepperij.

Het punt is: dat doet er allemaal niet toe. Jij bent onzeker over die dingen, en daardoor trek je je de vergelijking aan. Zij maakt je niet onzeker, ze weet het er alleen uit te halen. Misschien is zij net zo onzeker en probeert ze daarom steeds duidelijk te maken dat ze van je 'wint'. Dat werkt alleen als jij meedoet met de wedstrijd. Daar moet je dus mee stoppen.



Maar wordt jouw vakantie minder leuk als zij ook een leuke (of zelfs leukere) vakantie had?

Je vrienden zijn niet achterlijk. Die kunnen jou leuk vinden én haar ook. Dat gaat niet ten koste van waardering voor jou.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk gebruikt ze jou wel een beetje als voorbeeld en houdt ze van opscheppen, maar bedenk wel er zijn geen originele fotoposes voor FB, ik ken zeker 5 mensen die een fotografiecursus hebben gedaan, was vroeger een verre reis bijzonder nu komt de ene collega terug uit Azië terwijl de ander alweer vertrekt naar Latijns Amerika etc etc.



Probeer gewoon te genieten van je eigen vakanties etc en laat haar haar energie maar verspillen.
Word vooral niet onzeker. Alles wat jij doet is geweldig, en dat weet je omdat zij dat dan ook wil. Dus blijf vooral jezelf en doe de dingen die jij leuk vindt, vertel wat jij wilt, en laat je vrienden er niet tussenin staan of het gevoel krijgen dat ze moeten kiezen.

Blokkeer haar direct op FB, dan word je er ook niet meer mee geconfronteerd. En focus je naast FB ook niet meer op wat zij allemaal doet. Laat haar lekker je ex inpikken, het is niet voor niets je ex. Laat haar lekker cursussen volgen of dezelfde kleding aantrekken als jij, het boeit jou gewoon niet meer voortaan.
Zeg tegen haar dat je je expres voor een week in een politie cel hebt laten opsluiten, voor de kick, kijken of ze dat ook beter doet
Alle reacties Link kopieren
ben ik de enige die vind dat je dit wel erg zwaar opneemt? ik bedoel...misselijkmakend...omdat iemand je kopieert?



ben benieuwd wat er gebeurt als je echt een probleem hebt.
Alle reacties Link kopieren
Blokkeer haar op Facebook en stop met haar berichten te lezen, profielfoto te bekijken enz. Blijf op feestjes op afstand van haar. En werk een beetje aan je onzekerheid en gebrek aan assertiviteit. Ze probeert een leukere/betere vriendin dan jij te zijn voor JOUW vriendinnen? Als het gezamenlijke vriendinnen zijn, zijn het niet alleen jouw vriendinnen. En ik neem aan dat die vriendinnen niet voor niets met jou bevriend zijn. Ga de concurrentie niet aan en vertrouw erop dat je vriendinnen jou leuk vinden (en haar ook, maar dat staat los van elkaar).
Ga in therapie!
Blijkbaar ben jij nog net zoveel bezig met haar als zij met jou. Valt het andere mensen ook op? Jij bent natuurlijk niet objectief hierin. Als het andere mensen niet opvalt dan overdrijf jij, valt het ze wel op, zullen ze het ook wel irritant vinden.



Maak je er verder niet al te druk om...
Alle reacties Link kopieren
quote:borderwalk schreef op 25 juli 2014 @ 17:41:

Waarschijnlijk gebruikt ze jou wel een beetje als voorbeeld en houdt ze van opscheppen, maar bedenk wel er zijn geen originele fotoposes voor FB, ik ken zeker 5 mensen die een fotografiecursus hebben gedaan, was vroeger een verre reis bijzonder nu komt de ene collega terug uit Azië terwijl de ander alweer vertrekt naar Latijns Amerika etc etc.



Probeer gewoon te genieten van je eigen vakanties etc en laat haar haar energie maar verspillen.

Ja maar dat is toevallig. Nu is het vaak echt een paar dagen na dat ik het heb gedaan. En met identieke foto's bedoel ik ook echt identiek. Bijv dezelfde oorbellen, hoed, whatever. Gewoon vrijwel een zelfde outfit



Kaptein Onderdeurtje: Ja ik dacht er ook al aan om echt iets belachelijks te doen, om te kijken of ze het dan nog wil nadoen, maar dat is ook weer zo kinderachtig



Miszlady: Het is geen wereld ramp, maar ik bedoelde meer dat ik er zo onder andere wel een beetje ziek van begin te worden (figure of speech). Eerst had ik nog zo iets van ''Laat gaan, ze is gewoon weer eens jaloers bezig'' Maar het is nu al een jaar aan de gang, en dan wordt het gewoon irritant als iemand constant even lekker wil benadrukken hoe ze alles beter doet.



Hoe negeer ik haar op feestjes? Want als ik gewoon gezellig met anderen zit te babbelen, dan lukt het wel. Alleen vaak komt ze er dan bij zitten als ze iets ''interessants'' hoort. Zo van ''Oh wat leuk dat je een leuke jongen hebt ontmoet op vakantie. Had ik al vertelt over mijn vakantie.'' En dan vervolgens een heel verhaal over hoe ze de meest romantische lover had gevonden op haar vakantie. Op zo'n moment dan zou ik het liefst weggaan van het feestje, al zou ik het prima naar mijn zin hebben als ze mij gewoon met rust zou laten.



Edit: Dubiootje, wat ik bedoel met mijn vriendinnen zijn mensen die zij wel eens heeft ontmoet op mijn verjaardag enzo, maar voor haar eigenlijk niet meer zijn dan een vage kennis. Waar ze na de ruzie dus ineens mee ging aanpappen van 'Oh ja jij was die en die van Tortoise haar verjaardag, ja vond het zo gezellig toen, zullen we eens wat afspreken' Vaak zomaar uit het niets. Gelukkig gaat een groot deel van mijn vriendinnen er niet op in, omdat die weten wat voor knallende ruzie ik had gehad met haar (Was er echt een paar dagen helemaal kapot van hoe naar ze deed), maar toch voelt het vervelend.
Waarom raakt het je zo? Hoe komt het dat jij weet wat zij doet en zegt tegen andere en op haar facebook pagina doet? Het komt over alsof jij ook erg bezig bent met wat zij doet. Waarom is dat?



Waarom maakt het je zo onzeker? Ben je bang dat je vrienden je afwijzen omdat zij leuker of beter is? Je zegt nogal nadrukkelijk dat het jou vrienden zijn maar mensen kunnen met meerdere mensen bevriend zijn natuurlijk. Jou vrienden vinden jou blijkbaar een leuk persoon anders waren ze niet met je bevriend neem ik aan. Waarom zouden ze je minder leuk vinden als ze ook met die ex-vriendin bevriend zijn? Het een sluit het ander niet uit.



Ik zou proberen afstand te nemen. Blokkeer haar op facebook zodat je geen foto's en statussen en andere berichten via via kunt zien.



Vraag je af waarom je er zo onzeker van wordt en zelfs het gevoel krijg je leven niet goed te doen. Je bent nooit de enige die iets doet en in veel gevallen zullen er mensen beter zijn dan jij dat geld voor alles en iedereen. Waarom stoort het je zo dat zij het doet en waarom zou jij het dan niet goed doen? Is ze er misschien echt beter in of krijgt ze meer like's? Als dat zo is waarom kan het je dan iets schelen? Ben je misschien sowieso onzeker over jezelf of wat je doet?
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp heel goed hoe irritant dat kan zijn.

Ik heb sowieso een hekel aan kopieergedrag.



Zelf zou ik op zo'n feestje en plein publique een paar forse sneren uitdelen. Maar bij jou zal dat niet zo goed werken als zij ook nog in dezelfde vriendenkring zit.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Als zo iets als je beschrijft op een feestje gebeurd, hoe reageer je dan? Denk je dat ze weet dat het je raakt?
Alle reacties Link kopieren
je gaat voor het een of voor het ander.
it's a big club and you ain't in it
Alle reacties Link kopieren
quote:mwcactus schreef op 25 juli 2014 @ 18:41:

Waarom raakt het je zo? Hoe komt het dat jij weet wat zij doet en zegt tegen andere en op haar facebook pagina doet? Het komt over alsof jij ook erg bezig bent met wat zij doet. Waarom is dat?



Waarom maakt het je zo onzeker? Ben je bang dat je vrienden je afwijzen omdat zij leuker of beter is? Je zegt nogal nadrukkelijk dat het jou vrienden zijn maar mensen kunnen met meerdere mensen bevriend zijn natuurlijk. Jou vrienden vinden jou blijkbaar een leuk persoon anders waren ze niet met je bevriend neem ik aan. Waarom zouden ze je minder leuk vinden als ze ook met die ex-vriendin bevriend zijn? Het een sluit het ander niet uit.



Ik zou proberen afstand te nemen. Blokkeer haar op facebook zodat je geen foto's en statussen en andere berichten via via kunt zien.



Vraag je af waarom je er zo onzeker van wordt en zelfs het gevoel krijg je leven niet goed te doen. Je bent nooit de enige die iets doet en in veel gevallen zullen er mensen beter zijn dan jij dat geld voor alles en iedereen. Waarom stoort het je zo dat zij het doet en waarom zou jij het dan niet goed doen? Is ze er misschien echt beter in of krijgt ze meer like's? Als dat zo is waarom kan het je dan iets schelen? Ben je misschien sowieso onzeker over jezelf of wat je doet?



Het raakt me, omdat ik destijds met die ruzie heb geprobeert om nog redelijk normaal uit elkaar te gaan. Ik hoef verder niks meer van der, maar heb ook absoluut geen zin in van die vervelende spelletjes. En ik voel me nu een beetje te kakken gezet. Vooral omdat ik zelf ook niks doe om haar lastig te vallen ofzo, ik laat haar met rust, dus kan ook niet helemaal begrijpen waarom ze dit doet. Ik zie haar wel eens reageren op foto's van gezamelijke vrienden (Note: Dus niet de mensen die ik echt als alleen mijn vrienden beschouw) en dan zie je toch haar profiel foto. Ik heb geen idee wat ze persoonlijk tegen andere zegt, die opschep verhalen zijn vaak op feestjes, zoals ik dus al zei. Dat ze ineens zo naast me komt zitten.



En ja ik weet dat ik heel onzeker ben. Vanaf kinds af aan staat er al een hele hoge prestatie druk op mij, en nooit kreeg ik eens te horen van '"Yeah goedzo!'' maar altijd ''Wat hadden de andere kinderen voor cijfer?'' of ''Ik had gehoort dat S wel een 9 had gehaald, waarom heb jij dan maar een 7'' Dus die onzekerheid komt ook heel erg uit mij hoor, alleen zij wakkert hem verder aan.



Bellatrix: Ja naast mijn deurmatgedrag is dat ook een reden waarom ik geen sneren geef. Ik wil voor de gezamelijke vrienden het namelijk zo normaal mogelijk houden, en dat weten ze ook. Ik wil niet dat ze een kant kiezen, nooit gewilt. En daarom houd ik me maar gewoon mijn mond om het gezellig te houden.
Ehm, volgens mij vind jij haar wel héél belangrijk. Het is geen vriendin meer van je, maar je houdt haar blijkbaar continue in de gaten, wat ze doet. Waarom geef jij haar nog zoveel aandacht?
Alle reacties Link kopieren
quote:misstortoise schreef op 25 juli 2014 @ 18:52:

[...]





Het raakt me, omdat ik destijds met die ruzie heb geprobeert om nog redelijk normaal uit elkaar te gaan. Ik hoef verder niks meer van der, maar heb ook absoluut geen zin in van die vervelende spelletjes. En ik voel me nu een beetje te kakken gezet. Vooral omdat ik zelf ook niks doe om haar lastig te vallen ofzo, ik laat haar met rust, dus kan ook niet helemaal begrijpen waarom ze dit doet. Ik zie haar wel eens reageren op foto's van gezamelijke vrienden (Note: Dus niet de mensen die ik echt als alleen mijn vrienden beschouw) en dan zie je toch haar profiel foto. Ik heb geen idee wat ze persoonlijk tegen andere zegt, die opschep verhalen zijn vaak op feestjes, zoals ik dus al zei. Dat ze ineens zo naast me komt zitten.



En ja ik weet dat ik heel onzeker ben. Vanaf kinds af aan staat er al een hele hoge prestatie druk op mij, en nooit kreeg ik eens te horen van '"Yeah goedzo!'' maar altijd ''Wat hadden de andere kinderen voor cijfer?'' of ''Ik had gehoort dat S wel een 9 had gehaald, waarom heb jij dan maar een 7'' Dus die onzekerheid komt ook heel erg uit mij hoor, alleen zij wakkert hem verder aan.



Bellatrix: Ja naast mijn deurmatgedrag is dat ook een reden waarom ik geen sneren geef. Ik wil voor de gezamelijke vrienden het namelijk zo normaal mogelijk houden, en dat weten ze ook. Ik wil niet dat ze een kant kiezen, nooit gewilt. En daarom houd ik me maar gewoon mijn mond om het gezellig te houden.Edit: Mwcactus. Meestal geef ik maar gewoon geen reactie, of ga ik een drankje halen en ergens anders staan. Ik probeer te doen alsof het mij niet boeit, maar ik denk dat mijn lichaamshouding toch wel ergens uitstraalt dat ik het vervelend vind.
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik geen deurmat gedrag hoor.



Juist knap.

Ik zou het niet kunnen.



Maar jij bent in deze wél het verstandigst.



Ik snap je wel.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
quote:BellatrixVanDetta schreef op 25 juli 2014 @ 18:57:

Dat vind ik geen deurmat gedrag hoor.



Juist knap.

Ik zou het niet kunnen.



Maar jij bent in deze wél het verstandigst.



Ik snap je wel.Naja ik ben best wel een deurmat hoor. Want nu is het misschien het verstandigst, maar meestal in conflicten dan zeg ik maar niks of erger probeer ik conflict te vermijden terwijl ik het eigenlijk ergens helemaal niet mee eens ben. Probeer er vanaf te komen, maar het is lastig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven