Zijn mijn eisen te hoog?

21-04-2014 20:26 233 berichten
--
Ik heb mijn vrije dag gebruikt om 'Blink - the power of thinking without thinking' te lezen van Malcolm Gladwell. Het boek gaat over intuïtie en eerste indrukken, en een heel stuk gaat precies over dit onderwerp: verlanglijstjes voor nieuwe partners.



De conclusie van heel veel onderzoek: vrouwen én mannen hebben van te voren een uitgebreid eisenpakket voor een nieuwe partner.



Vervolgens komen ze iemand tegen waarmee het gewoon klikt (intuïtie/chemie) en dan blijkt dat dit eisenpakket nauwelijks nog een rol speelt. We kiezen partners op intuïtie (die wellicht is gevoed door ervaring en zaken als diepgewortelde biologische voorkeuren), het heeft niks met rationeel opgestelde lijstjes te maken.
quote:gelderka schreef op 21 april 2014 @ 20:44:

Ja, je eisen zijn te hoog.



Dat komt omdat je eigenlijk gewoon verliefd op iemand kleinkinderen. De moeder van mijn overleden vader is gestorven (mijn oma dus). Mijn moeder kreeg niets, het geld wat hij normaal gekregen zou hebben ging naar mij en mijn broer en zus. Mijn moeder kreeg niets. Wel alle drie een deelmoet worden. Iemand die je leert kennen en waarbij je na verloop van tijd bedenkt dat je hem graag opzoekt.



Als je 'Op Zoek' bent, ga je bij iedere man dit afvink-lijstje af.

Je kunt gewoon niet 'besluiten' dat je verliefd wordt als je genoeg vakjes hebt aangevinkt.

Je afvinklijstje maakt je contact rationeel en verhindert je verliefd te worden.Uitgevogeld
quote:blijftgewoondametje schreef op 21 april 2014 @ 20:53:

Dat is ook waar Thordis,

Boven de 30 ben je waarschijnlijk kritischer en allebei al veel meer 'gevormd'. Dan is het misschien makkelijker als er bij voorbaat al allerlei dingen 'kloppen' omdat het 'groeiperspectief' anders is.

Maar dat iedereen boven de 30 een kneusje is daar ben ik het niet mee eens hoor. Het is ook de match. Ik heb een kennis die een aantal vrouwen vreselijk liefdesverdriet heeft bezorgd maar nu eindelijk een vrouw heeft getroffen die hem aankan.

Ik zeg ook zeker niet dat vrijgezellen kneusjes zijn....



Ik zeg dat het de restantenbak is daar kunnen juweeltjes tussen zitten, maar dan heb je echt mazzel en een buitenkansje. En die zitten er maar kort in.



Ik heb nu een hele leuke meneer leren kennen, die is pas vrijgezel, rond de 40, echt een leuk kerel. Zodra die weer een relatie wil is hij zó weer van de markt, want de vrouwen staan bij bosjes in de rij. Maar hij wil nog niet, want net gescheiden en dus scharrelt hij wat aan nu. Met een hoop gebroken harten tot gevolg, van de meeste vrouwen hopen toch dat hij een relatie wil uiteindeljk. Maar zulke leuke vrijgezellen, die blijven niet lang vrijgezel, net zolang als ze zelf willen meestal.



Als mijn eigen man nu een vrouw zou zoeken zou hij vrijwel per direct een ander hebben. Knappe kop, leuke baan, humor, 1.90 , en hij krijgt aanbiedingen genoeg ( maar vooralsnog blijft hij gewoon bij mij ) terwijl zijn vrienden in dezelfde leeftijd dus niet aan de vrouw komen, maar dat is dan ook een wereld van verschil.
Alle reacties Link kopieren
quote:pippa2 schreef op 21 april 2014 @ 20:26:



Hier de mijne:

- trouw

- aardig

- intelligent en/of bereid over dingen na te denken of dingen te leren

- zoveel mogelijk vrij van -ismes (sexisme, racisme etc.)

- kan normaal met geld omgaan (geen schulden/onverantwoorde uitgaves)

- ik vind zijn uiterlijk aantrekkelijk

- niet mijn tweelingbroertje qua karakter.

- > 173cm





Geen voorkeuren wat betreft:



roken/niet roken

ras

moeilijke huisdieren

kinderen/kinderwens

leeftijd

?
quote:Thordis schreef op 21 april 2014 @ 20:55:

Ik ben 30+ ja.

Heb overigens een open relatie. Maar als ik kijk maar de mannen die ik tegenkom, dan zijn de leuke óf gebonden of ze willen geen relatie maar rondsloeren. Of ze zijn gewoon echt raar en dus nog vrijgezel.



Man merkt het omgekeerd, de vrouwen van 30+ die hij tegenkomt willen vrijwel allemaal een relatie en zijn daar hard naar op zoek.



Ik heb een heel aantal vrijgezelle vrienden en vriendinnen, ook van ruim boven de 30, en bij de mannen is dat echt een kwestie van erg laat begonnen met vrouwen (eerst studies, werk, huis kopen, en hé wacht, ik moet ook nog een vrouw) vanwege te verlegen en een beetje nerderig, plus érg hoge eisen stellen (zelf halverwege de dertig, kalend, nerd, en dan wel graag een vrouw van 25 en liefst bloedmooi, vrouwen van hun eigen leeftijd zien ze niet staan, die zijn allemaal te serieus en lelijk)

En bij de vrouwen vaak een paar keer een foute kerel aan de haak geslagen en mislukte relaties en nu alleen maar flierefluitende kerels treffen.



heerlijk, en zo herkenbaar! Je zet het precies scherp neer!

Ik zag ooit een documentaire over vrouwen van boven de 30 die heel hard op zoek waren naar een man. Tenenkrommend genant was dat soms, zo geforceerd als die vrouwen met mannen omgingen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe ouder je wordt, hoe langer je lijstje, volgens mij.

En hoe meer je je aan je lijstje houdt, hoe langer je alleen blijft.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 21 april 2014 @ 21:02:

Hoe ouder je wordt, hoe langer je lijstje, volgens mij.

En hoe meer je je aan je lijstje houdt, hoe langer je alleen blijft.Met andere woorden: neem maar genoegen met een persoon die jou wil?
Scherpe analyses, thordis. Zo gaat het inderdaad vaak.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 21 april 2014 @ 20:57:

[...]



Ik zeg dat het de restantenbak is daar kunnen juweeltjes tussen zitten, maar dan heb je echt mazzel en een buitenkansje. En die zitten er maar kort in.

Ik weet niet of ik dit moet geloven. Het lijkt mij best onzin dat alle leuke mannen op een bepaalde leeftijd bezet zijn.



Of ik wil geloven dat het niet zo is.
Alle reacties Link kopieren
http://www.sexuologen.com ... wat-voor-partner-zoek-je/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:funky2901 schreef op 21 april 2014 @ 21:03:

[...]



Met andere woorden: neem maar genoegen met een persoon die jou wil?





Nee.



Probeer het nóg eens.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 21 april 2014 @ 21:07:

[...]





Nee.



Probeer het nóg eens.Stel niet zoveel eisen aan een potentiële partner?
Alle reacties Link kopieren
http://singlecoaching.nl/ ... oe-vind-ik-de-ware-liefde
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
--
Alle reacties Link kopieren
quote:funky2901 schreef op 21 april 2014 @ 21:08:

[...]



Stel niet zoveel eisen aan een potentiële partner?Nee, maar je bent warm.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
--
Ik denk dat het punt is dat je niet bij voorbaat mensen moet gaan uitsluiten omdat ze niet (helemaal) aan jouw lijstje voldoen.



Want daarmee sluit je misschien iemand uit die heel goed bij je past zonder dat lijstje.



Wat betreft seksuele aantrekkingskracht, voor mij zit dat in hoe de persoon is. Ook als het een kale nerd is kan hij aantrekkelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik BGB? *Steekt vinger hoog in de lucht*



"Geniet gewoon van het hier en nu en maak je niet druk. Die vent komt dan vanzelf..."
Alle reacties Link kopieren
Jou eisen zijn gewoon . Tenminste dat vind ik. Bij mij komt er dan nog bij dat een man mijn dochter moet accepteren. Gelukkig doet mijn vriend dat . ( Net als dat ik de zijne volledig als de mijne accepteer)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met je eens BGB. Dat zie ik vaak in mijn omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik me maar snel weer op een of andere lekkere kerel stort voordat ik 30 jaar ben en ze allemaal bezet zijn omdat je leven dan bijna voorbij is. Alleen ik wil niet dat mijn relatie dan over 5/6 jaar strand en ik alsnog als bijna-dertiger alleen ben.



Nee.



Ik denk dat het allemaal wel komt joh. En anders maar niet. Je moet je er gewoon niet zo druk over maken, denk ik.
quote:Thordis schreef op 21 april 2014 @ 20:37:

Het gaat er denk ik al om dat er dat soort lijstjes zijn. Nu heb ik al sinds mijn 16e dezelfde relatie, maar ik heb dus nooit verder gekeken dan of ik iemand lief en lekker vond, ja of nee. En dat was het.



Ik lees wel vaak oeverloos gezeik over karaktertrekken, te weinig sms'en, te weinig afspreken, teveel afspreken, net niet knap genoeg zijn, opleiding niet hoog genoeg, enz.



Het lijkt wel wetenschap, terwijl als je echt gek op iemand bent maakt het geen fuck uit of hij 172 is, of dat hij een gênante hobby heeft.



Je eisen zijn niet gek, maar ik vind het al raar dat je een lijstje met eisen hebt, je ziet wel wat je tegenkomt toch? Ga je echt een onwijs leuke, sexy vent afwijzen die je op een feestje tegenkomt omdat hij 1.70 is? Ondanks dat hij leuk, sexy, grappig, intelligent is en zijn zaken goed voor elkaar heeft? En je kriebels in je buik krijgt als hij je aankijkt?

Of een lekkere kerel van 1.90, intelligent, goede baan, goed gevoel voor humor en je bent hoteldebotel en dan blijkt dat hij een enorme schuld heeft doordat hij met zaken, studie of een huis ontzettend de mist is ingegaan in het verleden? Terwijl als hij in de buurt is, je buik een koprol doet?



Dat vind ik dan raar. Als je echt verliefd wordt doet dat er niet zoveel toe. Natuurlijk is dat iets anders dan genoegen nemen met een bijstandsuitkering trekkende uitvreter die 1.65 is, het altijd over de vrouwtjes heeft en harder schulden maakt dan je kunt bijhouden, om over zijn 4 kinderen bij 3 vrouwen maar niet te spreken. Dat spreekt voor zich.



Je zoekt geen vent met je hoofd, je zoekt er één met je hart, hoe zweverig dat ook klinkt. Ik ben blij dat ik niet meer hoef hoor, maar op papier zou ik mijn geweldige vent misschien ook wel afwijzen, qua niet matchende karaktertrekken, maar ik ben al 15 jaar supergek op hem.Hier, beste advies dat je kan krijgen. Helemaal voor niks.
quote:Thordis schreef op 21 april 2014 @ 20:55:

Ik ben 30+ ja.

Heb overigens een open relatie. Maar als ik kijk maar de mannen die ik tegenkom, dan zijn de leuke óf gebonden of ze willen geen relatie maar rondsloeren. Of ze zijn gewoon echt raar en dus nog vrijgezel.



Man merkt het omgekeerd, de vrouwen van 30+ die hij tegenkomt willen vrijwel allemaal een relatie en zijn daar hard naar op zoek.







Herkenbaar. Ik heb in mijn kennissenkring veel vrijgezelle vrouwen van rond de 30. Ze zijn aantrekkelijk, intelligent, zelfstandig, representatief en ze willen een relatie. Toch blijven ze vrijgezel. Ik hoor ze niet eens zeggen dat ze de lat torenhoog leggen - er zijn kennelijk gewoon te weinig mannen met een beetje een vergelijkbare achtergrond die een vaste relatie zoeken.



Wat je dan krijgt is een beetje een sex-and-the-city achtige levensstijl met hippe feestjes, leuke vakanties, interessante banen, mooie vriendschappen, af en toe iets kortstondigs (dat dan weer wel)... alleen die vaste partner ontbreekt.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 21 april 2014 @ 21:11:

[...]





Nee, maar je bent warm.Stel je niet zo aan en zie maar wat er op je pad komt?
Alle reacties Link kopieren
quote:pippa2 schreef op 21 april 2014 @ 21:11:

[...]





Nou precies...Dat is dus eigenlijk ook waar mijn hele vraag uit voortkwam.



Niet eens het idee misschien dat vrouwen van 30+ (ja dat ben ik ook, en het begint te jeuken onder het desparate-spinster labeltje ) te hoge eisen hebben als persoon, maar meer het idee dat je per stijgend jaar met minder genoegen zou moet nemen. "Want tja, zo werkt het nou eenmaal." (met een ondertoon van "Haha sliepuit had je maar eerder moeten zijn." En dat meestal gezegd door mensen die veilig in een relatie zitten. URGH. Ik, gefrustreerd? Hoe kom je erbij )





Naarmate je ouder wordt bekijk je dingen anders dan wanneer je als puber een lekkere bink in de plaatselijke soos oppikt, daar vreselijk mee gaat staat tongen en je na drie weken denkt " jeetje; we hebben verkering! " .Dan lopen dingen - als het blijkt te werken - zoals ze lopen. Je groeit, als je mazzel en de wil hebt, dezelfde kant op, je buigt, veert mee, doet consessies, doet een stapje naar voren en soms weer terug bladiebladieblaboringuntsoweiter. .

Jij bent ouder en jij denkt met een nieuw, vers exemplaar op een punt te beginnen waar anderen jaren over hebben gedaan om daar te komen. Jij hoopt iets uit te kunnen zoeken wat door mensen , die al jarenlang een relatie hebben, gezien wordt als iets wat niet ineens IS maar wat eventueel bereikt zou kunnen worden.



Zelfs hele leuke mannen moeten met hele leuke vrouwen even "uitvechten" hoe dingen tussen hun werken.

Daarom is het hebben van een uitgebreid lijstje een beetje onzin. Zeker als je zelf niet heel zeker bent van hoe het lijstje van jouw eigen plus- en minpunten er uit ziet en of dat wel matcht met wat je zoekt. Zat mensen bijvoorbeeld die zoeken naar een sportieve partner, maar die vervolgens, eenmaal in een relatie, niet te veel met sport bezig mag zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven