ontkennende moeder

24-07-2014 18:29 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het, ik kan haar niet veranderen, maar soms erger ik me er zo aan. Voorbeeldje. Ik had het over gisteren, over die minuut stilte vanwege de slachtoffers van MH17, was toch een behoorlijk indrukwekkend moment.



'O, was er een minuut stilte, niets van meegekregen. Ach, ik volg het niet zo.'



En zo gaat het altijd, emotionele dingen, vooral als het gaat om iets wat veel mensen bezighoudt, die bestaan dan even niet. Da's makkelijker. Gister raakte me het nog meer dan anders. Alsof we totaal op een verschillende planeet leefden. Ik heb de diagnose overigens al gesteld , mijn moeder is een ontwijkende persoonlijkheid. Maar wat gaan gesprekken dan soms vreemd, bah.



Ben ik nou de enige met zo'n moeder?
Alle reacties Link kopieren
Ik weetniet of ik dat ontwijkend zou noemen eigenlijk, maar wel vervelend voor je..
Kan het niet zo zijn dat ze het echt niet zo volgt? Mijn man heeft het ook niet zo meegekregen. Zowel al het nieuws eromheen niet, als de minuut stilte.



Ik heb het nieuws ook zo minimaal mogelijk gevolgd, ik wil best weten wat er gebeurd is, maar enorm betrokken zijn vind ik weinig zin hebben. De minuut stilte heb ik meegekregen en de hele ceremonie. Verder erg weinig.



Dat kan een prima vorm van zelfbescherming zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet zo. Als zij het toch prettiger of makkelijker vindt om zo te leven?
als ik niet op fora zou komen, zou die minuut stilte mij ook zijn ontgaan hoor



ik heb geen krant, ik kijk en lees geen nieuws

allen in de auto, dan heb ik de radio aan, het eerste bericht hoorde ik dus ook in de auto



ik heb gewoon geen zin het nieuws te volgen, ik hoef die ellende meestal niet te weten



en ik ben geen ontwijkende persoonlijkheid
ze mag toch best dat soort bericht ontwijken? Niemand is verplicht mee te doen met herdenken en rouwen om mensen die je niet kent.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het punt heel eerlijk gezegd niet zo
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ach, ik weet het niet. Het is sowieso dat ze nooit de diepte in wil gaan met een gesprek. Alles is een ver van mijn bed show. Niet omdat ze een ongeinteresseerd persoon is, maar omdat ze dat gewoon op de een of andere manier te moeilijk vindt. Ik nam dat van gisteren gewoon even als voorbeeld. Ik wist al voor de tijd dat ze zo zou reageren, maar toch..
Alle reacties Link kopieren
Ze doet zich vaak dommer voor dan ze is, zodat ze niet over moeilijke onderwerpen hoeft te praten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft ook een ontwijkende persoonlijkheid, maar dan met persoonlijke dingen, zoals de opvoeding van mijn broertjes, of de verzorging van haar huisdieren. Ze lult er gewoon overheen. Frustrerend idd, maar ik blijf er gewoon over beginnen. Misschien dring ik een keer tot haar door..
Maar dat mag toch? Als iemand tegen mij begint over hoe erg dat is, en het 'erover wil hebben' dan kom ik ook niet verder dan 'ja, erg, ik volg het verder niet zo'. Niet omdat het me niet raakt, maar ik wil het er gewoon niet over hebben, want dan komt het nog harder binnen. En de meerwaarde van het bespreken van dergelijke dingen ontgaat me. Wat ik erover voel gaat iemand anders niet aan, en ik heb geen enkele behoefte om dat te delen over het algemeen.
Mijn moeder is ook zo, maar dan met ziektes in de familie. Ze doet gewoon alsof het niet gebeurt of alsof het niet zo erg is. Bij tijden wel wat onpraktisch (ik was te laat bij mijn oma), maar het went wel. Ik weet dat wat mijn moeder zegt meestal niet klopt, dus dat ik zelf verder moet zoeken als er iets aan de hand lijkt te zijn.
Een ontwijkende persoonlijkheid is een serieuze stoornis, en het niet lezen van kranten hoort niet bij de diagnosecriteria.
Alle reacties Link kopieren
Nou en? Laat haar. Ik volg het ook op n afstandje.

Tijdens de minuut stilte was ik aan t werk, mn vlag hing niet uit en k heb er nog niet om gehuild.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 24 juli 2014 @ 19:21:

Mijn moeder is ook zo, maar dan met ziektes in de familie. Ze doet gewoon alsof het niet gebeurt of alsof het niet zo erg is. Bij tijden wel wat onpraktisch (ik was te laat bij mijn oma), maar het went wel. Ik weet dat wat mijn moeder zegt meestal niet klopt, dus dat ik zelf verder moet zoeken als er iets aan de hand lijkt te zijn.Ja, ook dat is herkenbaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 24 juli 2014 @ 19:23:

Een ontwijkende persoonlijkheid is een serieuze stoornis, en het niet lezen van kranten hoort niet bij de diagnosecriteria.Volgens mij heb ik een verkeerd voorbeeld genomen . Het gaat wat verder dan alleen dit voorbeeld.
Een ontwijkende persoonlijkheid, wat TO gebruikt om haar moeder mee te kenmerken, is iets anders dan een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis. Niemand heeft het daar over.
Alle reacties Link kopieren
Pantax snapt denk ik wat ik bedoel.
Alle reacties Link kopieren
quote:lila01 schreef op 24 juli 2014 @ 19:13:

Ze doet zich vaak dommer voor dan ze is, zodat ze niet over moeilijke onderwerpen hoeft te praten.

Eigenlijk best slim.



Wil jij wel graag met je moeder over moeilijke onderwerpen praten en de diepte in gaan? Ik neem aan dit met je moeder al langer speelt.

Ik denk dat je moet accepteren dat dit soort gesprekken met je moeder niet inzitten. Dat zal je met vrienden moeten doen.

Is ze verder wel lief?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 24 juli 2014 @ 19:25:

Een ontwijkende persoonlijkheid, wat TO gebruikt om haar moeder mee te kenmerken, is iets anders dan een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis. Niemand heeft het daar over.Ik noemde het een diagnose, maar het is eigenlijk gewoon zoals ze overkomt, ze ontwijkt, veegt onder de tafel.
Alle reacties Link kopieren
Maar ontkennen zou toch zijn als ze beweerde dat er helemaal geen vliegtuig naar beneden geschoten was?
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
quote:loquase schreef op 24 juli 2014 @ 19:26:

[...]



Eigenlijk best slim.



Wil jij wel graag met je moeder over moeilijke onderwerpen praten en de diepte in gaan? Ik neem aan dit met je moeder al langer speelt.

Ik denk dat je moet accepteren dat dit soort gesprekken met je moeder niet inzitten. Dat zal je met vrienden moeten doen.

Is ze verder wel lief?Jawel, tuurlijk, ze is een lieve, zorgzame moeder (zestiger inmiddels). Maar soms lijkt het alsof het steeds erger wordt. Gewoon veel dingen niet (willen) horen en dan later verbaasd reageren alsof het helemaal nieuw voor haar is.
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 24 juli 2014 @ 19:26:

Maar ontkennen zou toch zijn als ze beweerde dat er helemaal geen vliegtuig naar beneden geschoten was?ontwijken, niet ontkennen.
Alle reacties Link kopieren
Ziek zijn moet inderdaad ook liefst zo snel mogelijk voorbij zijn. Daar kan ze vrij dramatisch in zijn.
Mijn moeder zou zoiets rustig ontkennen. Niet nu uiteraard, maar een paar maanden later kan ze rustig doen alsof het erge niet gebeurd is. Of alsof ze het nooit geweten heeft. Vroeger kon ik er heel boos om worden. Inmiddels verbaast het me vooral. En ik vraag me af of ze het nou echt gelooft, of dat ze doet alsof. Ik denk het eerste, maar ik vind het echt enorm intrigerend hoe zoiets werkt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven