samenwerken met broer

23-04-2014 17:32 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al sinds ik ben afgestudeerd (nu al 15 jaar) in en voor het bedrijf van mijn vader. Het was voor mij en mijn vader duidelijk dat ik dit bedrijf van hem zou overnemen. Ik heb 1 oudere broer, die al die tijd werkte in een andere sector en nooit enige interesse in overname van het bedrijf heeft getoond. Nu is hij na een samenloop van omstandigheden onlangs zijn werk verloren. Opeens geeft hij nu aan toch in het bedrijf te willen stappen en dat samen met mij over te nemen. Hij heeft dit bovendien niet met mij besproken, maar rechtstreeks met mijn vader, die er mij later over aansprak en enthousiast was. Ik ben daarvan erg geschrokken en weet niet goed wat ik er mee moet. Ik heb een hele fijne broer, maar we verschillen erg van elkaar. Ik wil eigenlijk niet met hem samenwerken, hij heeft geen ervaring in de sector, kent de klanten niet en heeft heel andere leef - en werkgewoontes dan ikzelf. Mijn broer lijkt niet in te zien dat samenwerken een probleem zou kunnen zijn. Ben ik een vreselijke zeur als ik het oneerlijk vindt dat ik dan maar moet vertrekken als ik niet met hem wil samenwerken?
Oei! Lastig.

Wat zegt je vader ervan? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat hij alleen maar enthousiast is. Hij zal er toch ook wel over nagedacht hebben? Zeker gezien het feit dat jij er al 15 jaar werkt. Niet dat dat je per definitie meer rechten geeft, maar het zegt wel iets.
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat ben je zeker niet. Is het niet een idee na dat de boel bij je vader is bezonken, om nog eens het gesprek alleen aan te gaan met je vader hierover?
Alle reacties Link kopieren
Ga met zijn 3-en om de tafel en spreek bijv een proefperiode af. Kijk daarbij of je bepaalde taken of accenten zo kunt verdelen dat van ieders sterke punten gebruik wordt gemaakt.



Het is niet raar dat je niet zo enthousiast bent. Deze situatie kun je niet op zijn beloop laten en ook kun je je broer niet zo maar weigeren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me je gevoelens goed voorstellen, jij hebt vijftien jaar moeite en energie in het bedrijf gestoken, hij denkt er nu zomaar even bij in te stappen en de positie die jij met hard werken hebt bereikt in zijn schoot geworpen te krijgen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Dat je broer dit eerst met je vader heeft besproken lijkt me logisch, het is zijn bedrijf.



Ik kan me voorstellen dat je het niet leuk vindt, maar het is niet aan jou.



Je kunt toch ook eerst kijken hoe het loopt? Dat je broer anders is kan ook een voordeel zijn.

Hij hoeft het niet op jouw manier te doen, als jullie allebei maar toegevoegde waarde hebben.



Probeer niet meteen in de verdediging te schieten maar ga op zoek naar de kansen, eruit stappen kan altijd nog.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 23 april 2014 @ 17:37:

Ik kan me je gevoelens goed voorstellen, jij hebt vijftien jaar moeite en energie in het bedrijf gestoken, hij denkt er nu zomaar even bij in te stappen en de positie die jij met hard werken hebt bereikt in zijn schoot geworpen te krijgen.Bij iedereen met een gewone baan gebeurt dit geregeld, als de promotie niet naar jou, maar naar iemand van buiten gaat.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het er al met mijn vader opnieuw en alleen over gehad. Het is niet dat hij mij helemaal niet begrijpt hoor, maar hij geeft aan dat hij niet tussen zijn kinderen kan en wil kiezen, en dat begrijp ik dan weer. Hij vindt dus dat ik het een kans moet geven, omdat ik niet kan weten of het geen geweldig idee is dat we dat samen gaan doen. Ik kan nu alleen maar denken dat we heel erge ruzie gaan krijgen, mijn broer en ik. Vooral eigenlijk ook omdat mijn broer het helemaal niet nodig vond om vooraf ook eens aan mij te vragen of ik het wel een goed idee vond.
Is het geen idee om eens met je broer te praten en aan te geven dat je het prettig had gevonden als hij ook met jou had gepraat?



Formeel hoeft hij jou niet om toestemming te vragen natuurlijk.
quote:spluis schreef op 23 april 2014 @ 17:41:

Ik heb het er al met mijn vader opnieuw en alleen over gehad. Het is niet dat hij mij helemaal niet begrijpt hoor, maar hij geeft aan dat hij niet tussen zijn kinderen kan en wil kiezen, en dat begrijp ik dan weer. Dat is alleen vanuit familie-oogpunt. Maar wat vindt hij het beste voor zijn bedrijf?
Alle reacties Link kopieren
quote:spluis schreef op 23 april 2014 @ 17:41:

Ik heb het er al met mijn vader opnieuw en alleen over gehad. Het is niet dat hij mij helemaal niet begrijpt hoor, maar hij geeft aan dat hij niet tussen zijn kinderen kan en wil kiezen, en dat begrijp ik dan weer. Hij vindt dus dat ik het een kans moet geven, omdat ik niet kan weten of het geen geweldig idee is dat we dat samen gaan doen. Ik kan nu alleen maar denken dat we heel erge ruzie gaan krijgen, mijn broer en ik. Vooral eigenlijk ook omdat mijn broer het helemaal niet nodig vond om vooraf ook eens aan mij te vragen of ik het wel een goed idee vond.In principe hoeft je broer dat ook niet aan jou te vragen, het is wel het bedrijf van je vader he? Dus die houding hoe moeilijk ook, zou ik heel snel laten varen. Jij mag er 15 jaar gewerkt hebben, maar dat geeft je niet van dit soor privileges. Ik persoonlijk vind niets zo irritant dan samenwerken met mensen, die zichzelf allerlei privileges aanmeten omdat ze er zolang werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:lolapaloeza schreef op 23 april 2014 @ 17:39:

[...]



Bij iedereen met een gewone baan gebeurt dit geregeld, als de promotie niet naar jou, maar naar iemand van buiten gaat.Ja, dat heb ik ook al een paar keer tegen mezelf gezegd, maar dan zou ik het niet pikken, dat iemand zonder enige ervaring opeens mijn baan krijgt, en als er niets aan te veranderen was, zou ik waarschijnlijk ook heel verontwaardigd vertrekken. Alleen gaat dat nu om mijn broer...
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je er al in zou stappen met het idee dat er enorme ruzies gaan ontstaan dan moet je er niet eens in WILLEN stappen want dan gaan die ruzies ook ontstaan.



Wanneer ik in jouw situatie zou zitten zou ik de eer aan mezelf houden en opstappen. Dan mag broer lief het alleen gaan doen zonder enige kennis van producten en of klanten en of bedrijf en of personeel.



Overigens hoeft broer of vader dan achteraf niet op hangende pootjes bij mij te komen of ik ze kan helpen. Ik heb mijn hele werkzame leven mezelf volledig voor het bedrijf ingezet en blijkbaar is dat niet voldoende geweest.



ik wens je veel wijsheid in deze.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 23 april 2014 @ 17:46:

Is het geen idee om eens met je broer te praten en aan te geven dat je het prettig had gevonden als hij ook met jou had gepraat?



Formeel hoeft hij jou niet om toestemming te vragen natuurlijk.Dat deed ik, wij hebben best een goede band hoor, maar hij begrijpt helemaal niet waarom ik dat fijn had gevonden. Hij zegt, en dat is terecht, dat het bedrijf van mijn vader is. Ik had alleen graag een beetje erkenning gehad voor al die jaren en al dat werk...
Ik vind dat je er erg negatief instaat en bij voorbaat er al vanuit gaat dat het mis gaat. Volgens mij is het dan gedoemd om fout te gaan.

Stel je open op en geef het een kans. Verplaats je in je broers situatie die ook liever anders had gezien waarschijnlijk. Onderschat het punt niet dat hij ontslagen is en zijn toekomst opeens anders werd dan hij zelf had bedacht.



Als het echt niet werkt, kan je vader van wie het bedrijf is, altijd nog bijstellen in het belang van het bedrijf.
Eens met bitje. Dit gaat ruzie worden. Laat m maar op zijn waffel gaan. Anders gaat hij jouw expertise misbruiken en roept je vader straks blij "zie je wel dat ie het kan?!" ja over jouw rug dus en dan spuiten de frustraties straks uit je oren.
Wat me wel opvalt is dat broer het bedrijf van zijn vader lijkt te gebruiken om weer een willekeurige baan te hebben. Volgens mij moet je ondernemer worden/een eigen bedrijf hebben omdat dat in je zit, niet omdat je anders geen baan hebt... daar zou ik als vader (en als zus) toch wel een beetje mee zitten.



On the bright side: wie weet kapt ie er over een jaar wel weer mee
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 23 april 2014 @ 17:47:

[...]

Dat is alleen vanuit familie-oogpunt. Maar wat vindt hij het beste voor zijn bedrijf?Daar spreekt hij zich niet over uit. Hij wil mijn broer en mij allebei niet teleurstellen. Ergens denk ik dat het voor hem nog veel moeilijker is dan voor mij.
En als je broer het puur zakelijk bekijkt dan is het jammer dat je vader er wel persoonlijk naar kijkt (niet willen kiezen). Vind de vergelijking wel mooi...zou je vader zomaar een buitenstaander met 0 ervaring die positie zomaar geven? Vast niet. Jij voelt je verantwoordelijk. Je broer heeft er nooit naar om gekeken. Handelt nu uit eigenbelang. En kan daardoor giga misbruik gaan maken van het feit dat jij wel hart voor de zaak hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:spluis schreef op 23 april 2014 @ 17:48:

[...]





Ja, dat heb ik ook al een paar keer tegen mezelf gezegd, maar dan zou ik het niet pikken, dat iemand zonder enige ervaring opeens mijn baan krijgt, en als er niets aan te veranderen was, zou ik waarschijnlijk ook heel verontwaardigd vertrekken. Alleen gaat dat nu om mijn broer...Dan hoop ik voor je dat je skills heb waar de vraag groter is dan het aanbod. Want deze houding kunnen tig mensen zich al jaren niet meer permiteren(vanwege de crisis).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen.

De kans dat je ruzie krijgt met je broer is veel te groot.

Dan heb je dadelijk geen contact meer met je broer.



Liever opzoek naar een soort gelijke baan in die sector en leuk contact met je vader en broer.

Dan samen werken met je broer en dadelijk ruzie krijgen met je broer en vader?!?



Ik zou in gesprek gaan met je vader. Dat je het niet ziet zitten en je gevoel uiten. Dat je dan liever elders gaat werken, ookal vind je dat waanzinnig jammer.

Laat hem weten dat je teleurgesteld bent, dat je dolgraag de zaak over wilde nemen.

Maar dat je het samen met je broer niet ziet zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 23 april 2014 @ 17:56:

Wat me wel opvalt is dat broer het bedrijf van zijn vader lijkt te gebruiken om weer een willekeurige baan te hebben. Volgens mij moet je ondernemer worden/een eigen bedrijf hebben omdat dat in je zit, niet omdat je anders geen baan hebt... daar zou ik als vader (en als zus) toch wel een beetje mee zitten.



On the bright side: wie weet kapt ie er over een jaar wel weer mee Dat snap ik dus ook niet. Waarom gaat hij niet gewoon voorlopig in loondienst? Waarom meteen praten over het overnemen van het bedrijf?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Zelf vertrekken zou ik trouwens niet doen. Maar ik zou ook niet zijn werk gaan opknappen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Eigendom en bestuur van een onderneming zijn voor de meeste mensen, ook na 15 jaar werken in de onderneming, niet weg gelegd. Voor die 15 jaar krijg je, als het goed is, salaris, of een andere vorm van beloning.



Het lastige van familiebedrijven, en dan vooral de opvolging, is dat familiebelangen en bedrijfsbelangen door elkaar gaan lopen. Impliciete en expliciete verwachtingen worden ineens anders ingevuld, en je hebt gedonder en emoties.



Een methode die je vaak ziet bij opvolging is dat de beoogde opvolger(s) worden beoordeeld, bijvoorbeeld via een assessment, zoals iedere sollicitant zou worden beoordeeld. Op basis daarvan zijn keuzes te maken die voor het bedrijf, en uiteindelijk ook voor de familie, wat objectiever en wat gezonder zijn.



Maar emotie zit er altijd bij. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
quote:gismo72 schreef op 23 april 2014 @ 17:52:Verplaats je in je broers situatie die ook liever anders had gezien waarschijnlijk. Onderschat het punt niet dat hij ontslagen is en zijn toekomst opeens anders werd dan hij zelf had bedacht.Ik denk dat dit ook heel goed kan betekenen dat deze broer het als een noodzakelijk kwaad ziet, er diep in zijn hart total geen zin in heeft, en totaal niet gemotiveerd aan de slag gaat dadelijk.
Niet geschoten is altijd mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven