slijt schuldgevoel wel na scheiding

20-07-2014 13:38 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Zoals het onderwerp al zegt. Ik ben gescheiden. Inmiddels al 2 jaar en nog steeds heb ik last van schuldgevoel. Ik leerde mijn ex man kennen toen ik begin 20 was. Allebei hadden we aardig wat probleempjes en waren een grote steun voor elkaar waaruit een relatie groeide. 5 jaar later getrouwd en echt mooie jaren gehad samen. Na 3 jaar huwelijk begon ik steeds meer het gevoel van broer zus te krijgen. We konden nog altijd heel goed met elkaar opschieten maar in bed wilde ik niets meer van hem. Ik probeerde wel maar mijn lichaam protesteerde. Ik voelde mij niet meer tot hem aangetrokken. Nog een tijd zo doorgegaan totdat ik echt niet meer kon. Nu na 2 jaar scheiding zie ik hem heel af en toe nog wel eens. We kunnen nog altijd goed met elkaar opschieten. Maar ik voel mij dan zo schuldig. Dan denk ik wat ben je toch een goede kerel en wat spijt mij dat ik je niet alles kon geven. Het is schuldgevoel. Niet dat ik hem terug wil. Zijn er mee vrouwen die dit hebben? Ik ken niemand in mijn omgeving.
Dan vraag ik mij af, waarom je de scheiding totaal als jouw schuld ervaart? En waarom je medelijden met hem hebt dat je hem nu als single door het leven laat gaan. Heb jij een nieuwe partner inmiddels? En hij? Ik denk dat het een heel stuk normaliseert en stabiliseert wanneer jullie beide weer verder zijn gegaan met jullie leven. Is dit je eerste relatie en dus ook de eerste die is verbroken?
Is het wel schuldgevoel?



Het klinkt alsof je meer een vorm van spijt beschrijft: spijtig dat het niet is geworden wat je had gehoopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen nieuwe partner. Maar als ik hem dan zie, leeft hij helemaal op, zie hem gewoon blij worden en dan voel ik mij schuldig dat ik hem ongelukkig heb gemaakt. Want hij deed niets fout. In bed wilde het niet meer. Dan denk had ik niet moeten blijven. Hij was nu eenmaal niet zo goed in bed. In het begin stoorde ik mij daar niet zo aan maar later ging het mij zo opbreken. Ik zat weer lekker in mijn vel en had daar ook weer behoefte aan. Maar hij was erg passief. Dan denk ik is het niet egoïstisch om daar alles voor op te geven?
quote:dropje1979 schreef op 20 juli 2014 @ 13:48:

Ik heb geen nieuwe partner. Maar als ik hem dan zie, leeft hij helemaal op, zie hem gewoon blij worden en dan voel ik mij schuldig dat ik hem ongelukkig heb gemaakt. Want hij deed niets fout. In bed wilde het niet meer. Dan denk had ik niet moeten blijven. Hij was nu eenmaal niet zo goed in bed. In het begin stoorde ik mij daar niet zo aan maar later ging het mij zo opbreken. Ik zat weer lekker in mijn vel en had daar ook weer behoefte aan. Maar hij was erg passief. Dan denk ik is het niet egoïstisch om daar alles voor op te geven?



Hij kan toch gewoon blij zijn je te zien?



En mocht hij daadwerkelijk ongelukkig zijn al twee jaar, dan is het toch echt aan hem om daar iets aan te doen.
Alle reacties Link kopieren
Wie weet is hij ook heel blij als hij de eerste narcis ziet. Als zijn club wint. Als hij lekker heeft geslapen. Als hij een klus op zijn werk af heeft. Daar ben je dan niet bij, dus denk je dat hij alleen blij wordt als hij jou ziet, en praat je jezelf een schuldgevoel aan.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Als hij echt zo'n goede man is, dan is het juist goed dat je hem hebt losgelaten, zodat hij de kans heeft om een vrouw te ontmoeten die wel gelukkig met hem kan zijn.

Je hebt geen enkele reden om je schuldig te voelen, dat zou je wel hebben gehad als je tegen wil en dank bij hem was gebleven.



Gun jezelf de vrijheid die je hem hebt geschonken en bedenk eens of het niet leuk zou zijn om hem als vriend in je leven toe te laten om zo af en toe iets te ondernemen samen, dan zijn jullie allebei gelukkig, want het zou zonde zijn als je zo'n mooie vriendschap helemaal zou laten verwateren.
Je gunt hem de kans om met iemand samen te zijn die wel 100% voor hem gaat. Dat is waardevol!
Alle reacties Link kopieren
We gaan af en toe wel als vrienden met elkaar om. Maar ik hoor wel eens van vrienden dat hij mij mist en dan voel ik mij schuldig. Ik hoop echt dat hij een lieve vrouw vindt.
Alle reacties Link kopieren
Maar weet je wat het ook is. Iedereen heeft wel een mening. Als ik eerlijk tegen mensen zeggen die dicht bij mij staan dat het eigenlijk om de sex overging snappen ze mij niet. Maar als ik dat dan zo voel, kon ik toch ook niet blijven?
Alle reacties Link kopieren
Zeggen is zeg
Natuurlijk kan dat wel. En je kan de keuze maken die jij maakte. Wat maakt het uit wat anderen er van denken? Jij vond dit de betere keuze, klaar. Schuldgevoel is nuttig, als je schuldig bent. Dan motiveert het je om iets op te lossen. Maar als jij nog steeds vindt dat je de juiste keuze hebt gemaakt, is schuldgevoel, hoe begrijpelijk ook, in feite "de verkeerde" emotie.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor dropje, je hebt de goede keuze gemaakt. Je bent eerlijk geweest tegenover hem en tegenover jezelf. Dat is alleen maar heel goed. Nu kunnen jullie allebei nog opnieuw beginnen en voorkom je alle drama's. Verder eens met wat cateau zegt. En ik kan me voorstellen dat je je schuldig voelt terwijl het eigenlijk niet nodig is. Hoop dat dat gevoel gauw slijt waarschijnlijk pas als je ziet dat hij gelukkig is met iemand anders.
Alle reacties Link kopieren
https://www.youtube.com/watch?v=XcTYodOfmfc
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:dropje1979 schreef op 20 juli 2014 @ 13:48:

Want hij deed niets fout. In bed wilde het niet meer. Dan denk had ik niet moeten blijven. Hij was nu eenmaal niet zo goed in bed. In het begin stoorde ik mij daar niet zo aan maar later ging het mij zo opbreken.Wat bedoel je met 'nu eenmaal niet zo goed in bed' en hebben jullie het hier dan wel over gehad en geprobeerd te verbeteren?
Je hebt dus eigenlijk medelijden met hem? Lijkt me niet verstandig. Ik zou hem helemaal niet meer zien als ik jou was en al helemaal niet vriendschappelijk met elkaar om gaan. Jij hebt duidelijk nog gevoelens voor hem. En je vind het fijn als je merkt dat hij je mist.



Overweeg je soms om het nog een kans te geven?
Alle reacties Link kopieren
Poe hee, ik zou mijn schuldgevoel wel willen ruilen voor het jouwe. Ik zou op basis van wat je schrijft in dit topic niet kunnen aanwijzen wat je fout hebt gedaan. Je hebt het gewoon eerlijk opgelost, recht gedaan aan je eigen gevoel en behoeften, en dat is geen misdaad.
quote:kerol schreef op 20 juli 2014 @ 15:07:

Poe hee, ik zou mijn schuldgevoel wel willen ruilen voor het jouwe. Ik zou op basis van wat je schrijft in dit topic niet kunnen aanwijzen wat je fout hebt gedaan. Je hebt het gewoon eerlijk opgelost, recht gedaan aan je eigen gevoel en behoeften, en dat is geen misdaad.
Seks is een basisbehoefte in de Maslow piramide en terecht. Slechte seks is met reden een breekpunt. Zoal dr pil zegt: een groter drama dan een slecht seksleven dat 8 jaar duurt, is een slecht seksleven dat 8 jaar en een dag duurt.



Vergeef jezelf en geef je ex het recht om zichzelf gelukkig ( of ongelukkig) te maken. Laat het los.
Alle reacties Link kopieren
Isa_Isa

Hij was in onze relatie iemand die nooit initiatief nam. Dus als ik niets deed, gebeurde er ook niets. Heb dat wel besproken. Maar het werd niet beter. Ik was er eerst niet zo mee bezig maar toen ik weer goed in mijn vel zat, wilde ik ook weer graag meer vrijen. Op een gegeven moment gingen we het plannen. We gingen proberen spanning erin te leggen maar het ging niet vanzelf. Ik werd er niet opgewonden meer van.
Had er een nummer 2 bij genomen, puur voor de seks. Erg populair schijnt
Alle reacties Link kopieren
Waarom? Zo ben ik niet
Hence de Maar velen doen het wel op die manier. Kan het ze niet kwalijk nemen, een relatie die op seksueel gebied nogal hapert, maar verder wel bevredigend is zou ik ook niet zomaar opgeven. Wel in overleg trouwens, dat dan weer wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er wel eens met hem over gehad maar dat zagen we allebei niet zitten.
Alle reacties Link kopieren
En stiekem zou ik het niet doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven