Lieve Marieke
Wat fijn om te lezen dat het je oplucht om je verhaal aan ons op te schrijven. En dat het lang is? Nou en? Alleen maar goed, denk ik. Schrijf maar van je af, lucht je hart, vertel maar.....ik zou bijna zeggen: hoe meer hoe beter.
Ik snap je behoefte om weer de 'oude' Marieke te willen worden. Maar weet je? Dat word je niet meer. De oude Marieke had niet de ervaring die jij nu hebt, je kunt niet meer terug naar wie was voordat dit allemaal gebeurd was. Dat klinkt misschien als heel erg, maar dat is het niet.
Jij gaat nu naar een 'nieuwe' Marieke en dat is eigenlijk een 'oude' Marieke, die nu weet dat het leven ook gruwelijk pijn kan doen, dat het leven neemt (maar ook geeft), die haar weg probeert te vinden op haar eigen benen, die het grote gemis met zich meedraagt en daar een plek voor zoekt. Een Marieke die ineens volwassen beslissingen moet nemen, die anders naar het leven kijkt en dingetjes die voorheen 'gewoon' leken, nu niet meer zo vanzelfsprekend vindt.
Je zult ervan groeien Marieke, ook al ervaar je dat nu niet zo. En jouw lach zal ook terugkeren, vertrouw daar maar op. Ik heb ooit eens gelezen: 'In elke oprechte lach zit een traan verborgen' en daar geloof ik wel in.
Ik zal je wat vertellen over mijn verlies: Ik heb mijn vader ook heel plotseling verloren toen ik jong was. Omdat ik daarna weinig steun kreeg van mijn moeder (die zat met haar eigen dingen en had geen aandacht voor mijn verdriet), had ik ook het gevoel er alleen voor te staan. Ook ik vond dat ik dóór moest en me niet mocht laten kennen. Dus ik heb heel lang met een soort masker op gelopen. Ik was een heel 'stoer' meisje aan de buitenkant, maar vanbinnen had ik zoveel pijn en verdriet en voelde me zo eenzaam. Maar niemand mocht het zien, want ik wilde niet zielig zijn of me aanstellen.
Dat heb ik jaren vol kunnen houden, totdat ik niet langer kon en mijn hele wereldje instortte. Daarna kwam alsnog alles naar buiten en dat was een heel pijnlijk proces. Ik kan je zeggen dat ik daar nu nog weleens last van heb. Dat jij jezelf geen geluk gunt en bang bent voor een nieuw verlies herken ik maar al te goed.
Daarom hoop ik ook meis, dat je gehoor geeft aan wat je gevoel zegt. Hou je niet tč groot, maar uit je verdriet en je gemis bij mensen die je vertrouwt en waar je je goed bij voelt. Dat mąg!
Wat jou en je broers overkomen is, is bijna niet in woorden te vatten zo groot. Dat kost een heleboel tijd, vallen en opstaan, tranen, angst en wanhoop, om weer het gevoel te hebben dat je 'er' weer een beetje bent. Dat je af en toe weer van het leven kunt genieten in plaats van de tranen te tellen en dat loodzware gemis even los te kunnen laten.
De weg daar naartoe hoef je niet alleen af leggen Marieke. Kłn je ook niet alleen afleggen, denk ik. Je mag je af en toe overgeven aan de hulp, steun en troost van anderen. Leg het maar even van je af en deel je gevoel en verdriet maar...en zie maar dat anderen een stukje op zich willen nemen. Je een schouder bieden, een lief gebaar, een luisterend oor en geduld met je hebben. Daar hoef je je niet bezwaard in te voelen, iedereen doet dat omdat ze dat zelf willen. Omdat ze ervoor kiezen om jou te willen steunen.
Ik heb jou hier, de afgelopen maanden, leren kennen als een dapper, lief meisje, dat het hart op de goede plaats heeft en eigenlijk niemand tot last wil zijn. Ik heb heel veel bewondering voor de manier waarop je je je best doet om verder te gaan, om positief te blijven en je staande te houden.
Maar soms denk ik weleens dat je zo je best doet om het goed te doen, dat je het daarmee extra zwaar maakt voor jezelf. Dat je bijna niet zwak en verdrietig mąg zijn van jezelf. Dat je bang bent anderen te belasten met jouw verdriet en jouw moeilijkheden. Dat je denkt dat je je ouders misschien zou teleurstellen als het jij je niet groot houdt.
Dat het zo eenzaam voelt, kan ik ook begrijpen. Natuurlijk is mijn gemis heel anders dan de jouwe, maar ik ken het gevoel wel. Zo was ik dit weekend bij familie. Heel fijn, allemaal lieve mensen. Zitten we met z'n allen rond de tafel en dan ineens voel ik me alleen. Zij hebben elkaar (mijn tante met m'n neven en nichten), en ik sta daar dan toch buiten. Zo lief als ze zijn voor mij, ik 'hoor' toch niet bij hun gezin en dat voel ik ook.
Ik heb geen broers of zussen, dus ik heb niet zo'n band. Sta er alleen voor.
Daarom ben ik zo blij dat jij in elk geval je broers hebt en dat jullie samen zo sterk zijn. Ik hoop dat je daar wat kracht uit kunt putten meis.
Dat ik je heb aangeboden te mailen, mag je als een uitnodiging zien. Voel je niet bezwaard, want ik bied het je vrijwillig aan. Maar je hoeft je ook niet verplicht te voelen als je dat niet wilt. Ik bied het je aan als een mogelijkheid om van je af te schrijven. Ik heb een 'schouder' voor je en je mag je mag me bij me neerleggen wat je kwijt wil en misschien liever niet in de openbaarheid van een forum.
Maar nogmaals: jij mag zelf bepalen wat jij prettig vind en nodig hebt!
Ik ben in elk geval blij dat je ook steun van je collega's, je broers en je huisarts hebt. Je hoeft het niet alleen te doen!
Ik hoop Marieke, dat je dit weekend goed doorstaan heb. De 30-jarige huwelijksdag van je ouders moet ook zwaar geweest zijn voor jullie.
Ik hoop ook dat je het contact met Mark houdt ook al is het moeilijk, misschien voel je je nu eerst beter bij vriendschap. Maar hij kent je situatie, dus hij zal vast begrip hebben voor hoe je je voelt.
Nou, ik heb inmiddels dus ook een héél verhaal getypt. Was niet helemaal de bedoeling, maar het ging nou eenmaal zo..................
Heel veel sterkte meis. Ik denk aan je. :R
Liefs Reina
Enne meiden...wat fijn dat jullie ook allemaal reageren en er nog zijn.
MV, ik zal binnenkort eens op leutertopic kijken. Klinkt goed!