wat ik me afvraag

27-08-2014 17:59 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
serieus topic:



ik had even een soort gedachte-experiment waar ik eigenlijk niet uitkom, naar aanleiding van het woord minnaar wat op dit forum vaak gebezigd wordt. benieuwd naar de reacties.



nogmaals, fictief, niet gebeurd, zou het nooit doen etc yada, ik vraag me enkel het waarom af.



stel, je hebt een relatie van 10 jaar. geen vuiltje aan de lucht, denk je, tot je ontdekt dat je partner al 4 jaar een geheime affaire heeft.



je slaat hem/haar letterlijk je huis uit. waarom is diegene die slaat dan de gebeten hond, strafbaar wellicht?

het is beiden mishandeling, waarvan ik durf te stellen dat de mentale mishandeling zwaarder zal zijn dan de fysieke. waarom wordt er dan meer zwaarte toegekend aan de fysieke actie?



wat als de bedrogen partner zelfmoord pleegt na een paar maanden oid? dan is desbetreffend bedrog van de ex-partner toch ook van een zondanig niveau geweest dat een of andere "veroordeling" gerechtvaardigd is?



even afgezien van allerlei praktische en ethische bezwaren en problemen etc. hoe kijken jullie hier tegenaan? of de maatschappij, waarom wordt er meer aandacht geschonken aan het fysieke?
De wetgever bemoeit zich niet zo met het seksleven van volwassenen die goed bij hun hoofd zijn en geacht worden in vrijheid hun eigen beslissingen te kunnen nemen. Dat lijkt mij een wijs standpunt.



De wetgever bemoeit zich wel met mensen die anderen slaan, of andere vormen van fysiek geweld gebruiken. Ook dat lijkt mij een wijs standpunt.



Zelfmoord plegen omdat je partner vreemd gaat vind ik niet passen bij een geestelijk gezond persoon. Ook daar heeft de wetgever aan gedacht. Zo iemand verdient hulp. En ook dat lijkt me wijs.



Kortom, ik zie het probleem van de huidige situatie niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Problemen worden hier niet door middel van geweld opgelost; punt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Mensen zijn vrij om te neuken met wie ze willen.



Vroeger was dat niet zo en in behoorlijk wat landen is dat nog steeds niet zo.



Mensen zijn niet vrij om te slaan wie ze willen.



Zelf ben ik blij met deze situatie.



Veel mensen begaan misdaden uit onvermogen, of psychische nood. Hoewel ik daar begrip voor heb, kan het nooit zo zijn dat het daardoor maar oke is dat je dat doet.



Als het uitoefenen van jouw vrijheid een wezenlijke inbreuk maakt op de vrijheid van een ander, of in dit geval zijn fysieke integriteit, is dat met recht verboden.

Seks hebben met een ander dan je partner maakt niet dezelfde inbreuk.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Tja, wel een beetje dramaqueen-gedrag he, om meteen maar aan het timmeren en zelfmoord plegen te slaan omdat je partner per ongeluk vreemd is gegaan. En ik ben verdomde blij dat justitie zijn/haar oren nog steeds niet laat hangen naar het gedrag van dramaqueens.
Meen je dit nou?



Fysieke pijn is toch aardig meetbaar, al is het maar om dat je hart figuurlijk en letterlijk breken er nog al anders uit ziet op scan.



En ik ben bang dat ALS men emotionele mishandeling of whatever strafbaar gaat stellen, men ook gaat kijken naar of jij je partner niet misschien tot vreemd gaan dwong om dat je te dik/niet vaak genoeg zin/zeikwijf/anders bent.



Be careful what you wish for..
quote:Lady-Voldemort schreef op 27 augustus 2014 @ 18:14:

Tja, wel een beetje dramaqueen-gedrag he, om meteen maar aan het timmeren en zelfmoord plegen te slaan omdat je partner per ongeluk vreemd is gegaan. En ik ben verdomde blij dat justitie zijn/haar oren nog steeds niet laat hangen naar het gedrag van dramaqueens.+1
Net zoals de vreemdganger verantwoordelijk is voor zijn/haar eigen gedrag, is de bedrogene dat ook.



Gebrek aan zelfbeheersing bij de ander vergelden/bestraffen door je eigen zelfbeheersing overboord te gooien en er mee wegkomen ook nog? Slecht plan.
Alle reacties Link kopieren
Het zou ook wat zijn als iedere keer dat iemand je kwetst je gaat meppen/suïcidaal wordt.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Omdat het emotionele/geestelijke altijd het ondergeschoven kindje is tov lichamelijk.

Kijk maar naar ziekte en handicaps. Gebroken been? Iedereen wenst je sterke en vindt het normaal dat je ziek thuis bent. Depressie? Men vindt je een aansteller en profiteur als je thuis blijft.

Het emotionele is minder zichtbaar dus minder interessant.
Alle reacties Link kopieren
Emotionele mishandeling is ook strafbaar. Alleen is vreemdgaan geen emotionele mishandeling. Er wordt je als bedrogen vrouw niets aangedaan, er wordt t.a.v. jou iets nagelaten.

Dat kan best erg zijn, maar is geen mishandeling.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
.
Wauw, wat heb jij een kronkel in je hoofd. Vreemdgaan mishandeling? Neuh. Slaan wel. Slaan is strafbaar, seks met iemand anders godzijdank niet. Een afspraak overtreden binnen je relatie is niet strafbaar.



En zelfmoord omdat je partner seks met een ander heeft? En dan die partner opsluiten voor moord?



Mensen zijn altijd nog verantwoordelijk voor hun eigen daden. Voor het feit dat ze slaan, ondanks vreemdgaan, en voor zelfmoord.



Wauw. Echt.
Alle reacties Link kopieren
Als mijn vriend me slaat en ik kom met een blauw oog bij de politie om aangifte te doen, is mijn blauwe oog het bewijs dat ik geslagen/mishandeld ben. En iemand mishandelen mag niet.

Als ik naar de politie ga om mede te delen dat mijn vriend mij geestelijk mishandeld heeft omdat hij het bed gedeeld heeft met een ander, dan kan ik dat wel zeggen maar ik heb geen bewijs dus mogen ze dat niet zomaar aannemen. Emotionele schade is dus heel moeilijk te bewijzen. En dus kunnen ze er niks mee.
Dat iets niet in het strafrecht omschreven staat, betekent niet zozeer dat het dan dus toegestaan is, maar meer dat wij als samenleving hebben besloten dat dat geen zaak van de wetgever is. Het zou wat zijn als vreemdgaan in het strafrecht opgenomen wordt.
Dus je bent al man/vrouw verantwoordelijk voor het gedrag van je (ex)partner(s).



Dat zou wat zijn zeg.
Toch is het niet zo'n hele gekke gedachte hoor. In Frankrijk geldt bijvoorbeeld de 'crime passionel', waarbij dus rekening gehouden wordt in wat voor omstandigheden een misdaad begaan wordt.
Nou, wat ik eigenlijk niet zo goed begrijp in die situaties van lange affaires is, waarom degene die vreemdgaat er zoveel lol of voordeel van heeft om het moment van opbiechten/uit laten komen zo lang mogelijk te rekken. Is dat om de klap extra hard aan te laten komen? Of omdat opbiechten minder pijn doet dan betrapt worden? Is het eens soort sadisme?



Want als het iets is waar men spijt van heeft dan lijkt het me dat het minder pijnlijk is dat je er zo snel mogelijk mee komt. Dat extra lang uitstellen zodat het een affaire is van vier jaar ipv een neukertje van 4 dagen geleden, dat is hetgene is moeilijk zo begrijpen denk ik.
Maar on topic: om dan geweld te gaan gebruiken snap ik niet nee, ook al zou ik nog zo gekwetst zijn en met zoveel vragen achterblijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilyofthevalley schreef op 27 augustus 2014 @ 20:25:

Toch is het niet zo'n hele gekke gedachte hoor. In Frankrijk geldt bijvoorbeeld de 'crime passionel', waarbij dus rekening gehouden wordt in wat voor omstandigheden een misdaad begaan wordt.Maar, dan moet je hem en haar betrappen en tijdens de daad vermoorden.Crime passionel, valt in NL onder de eerwraak. Klinkt het meteen minder lieflijk
quote:lilalinda schreef op 27 augustus 2014 @ 21:17:

[...]



Maar, dan moet je hem en haar betrappen en tijdens de daad vermoorden.Crime passionel, valt in NL onder de eerwraak. Klinkt het meteen minder lieflijkNiet helemaal. Eerwraak is in het Nederlandse strafrecht niet geregeld. En het is alles behalve een crime passionel (die overigens in Frankrijk sinds 1975 ook al niet meer tot vrijspraak leidt). Het kenmerkende aan eerwraak is juist dat het niet "in passie" gebeurt, maar dat het een familie-uitspraak is, een soort primitieve rechtspraak, waarbij een weloverwogen vonnis wordt uitgesproken over het slachtoffer.
omdat

1. slaan wettelijk verboden is en overspel niet

2. zelfmoord iets is dat iemand Zelf doet. Een ander dwingt hem daar niet toe, en er zijn altijd alternatieven
quote:Lady-Voldemort schreef op 27 augustus 2014 @ 18:14:

Tja, wel een beetje dramaqueen-gedrag he, om meteen maar aan het timmeren en zelfmoord plegen te slaan omdat je partner per ongeluk vreemd is gegaan. En ik ben verdomde blij dat justitie zijn/haar oren nog steeds niet laat hangen naar het gedrag van dramaqueens.Hoe gaat dat per ongeluk?
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg niet dat vreemdgaan gerechtvaardigd moet worden, maar als je iemand gaat slaan, omdat je dingen niet op een fatsoenlijke wijze kan afhandelen, vind ik dat daar best een straf op mag staan.
Silence is golden. Duct tape is silver.
quote:lilyofthevalley schreef op 27 augustus 2014 @ 20:25:

Toch is het niet zo'n hele gekke gedachte hoor. In Frankrijk geldt bijvoorbeeld de 'crime passionel', waarbij dus rekening gehouden wordt in wat voor omstandigheden een misdaad begaan wordt.In België bestaat dit ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven