zus gaat trouwen: 2 maanden voor ons huwelijk

01-09-2014 12:30 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle reacties! Wegens privacy-overwegingen heb ik de OP verwijderd.
Alle reacties Link kopieren
quote:GarciaCM schreef op 01 september 2014 @ 12:42:

Maakt het jouw dag minder speciaal als je niet de eerste bent? Nee toch? Jullie trouwen allebei met de man van jullie dromen en dat is waar het om moet gaan. Niet om een wedstrijdje wie er eerst was en wie tweede. Dat werpt voor jullie allebei een schaduw over jullie dagen en dat is het toch niet waard?Zo is het!
Je kunt het zo zien: die van jou zal verser in het geheugen blijven hangen



Nee zonder dollen, je hebt lang genomen voor de voorbereidingen. Zou het fair zijn als je zus dan 4 maanden langer moet gaan wachten?
Alle reacties Link kopieren
Het zou kunnen dat jouw zus perse ook de eerste wil zijn. Ook omdat je aangeeft dat je je minderwaardig voelt. Is er onbewust tussen jullie toch een soort rivaliteit? Ben je de oudste of de jongste?



Ik zou het ook niet leuk vinden. Dan is er net een huwelijk geweest en vlak daarna de jouwe. Is het toch minder speciaal ook voor de familie.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat dat de crux is: je minderwaardig voelen t.o. je zus.



Ga daar eens mee aan de slag.



Want ze doet het vast niet om jou verdriet te doen.

Weet ze wel dat jij je zo voelt?
Ik snap wel dat je even baalt hoor. Is ook niet leuk.



Maar zet je er overheen. Jouw dag wordt net zo bijzonder! En idd: alles wat bij haar misgaat,overkomt jou niet
Alle reacties Link kopieren
quote:annanananas schreef op 01 september 2014 @ 12:40:

=. Het gaat mij dan ook niet om een wedstrijd, maar om mijn gevoel dat ik voor de zoveelste keer overtroffen word door mijn zus, of dit gevoel nu terecht is of niet. Is dit niet de kern van het probleem? Heb het gevoel altijd al in de schaduw te staan van je zus?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:annanananas schreef op 01 september 2014 @ 12:40:

Dank voor de reacties. Ik weet dat het net zo goed lomp is van mij, daarom vraag ik ook hier om tips. Ik heb er moeite mee omdat ik bijzonder onzeker ben en mij constant minderwaardig voel ten opzichte van mijn zus. Ik vind dit echt heel erg van mijzelf. Misschien dat ik daarom zo verdrietig ben. Het gaat mij dan ook niet om een wedstrijd, maar om mijn gevoel dat ik voor de zoveelste keer overtroffen word door mijn zus, of dit gevoel nu terecht is of niet.

Ik snap het niet zo, heb je het gevoel dat de dit expres heeft gedaan, zodat zij de "eerste" is?

Het zou natuurlijk ook kunnen dat het gewoon toeval is, dat het je zus qua planning gewoon goed uitkwam.

Misschien helpt het om je te realiseren dat jouw huwelijk vooral voor jou en je aanstaande belangrijk is, de rest van de wereld is er echt niet mee bezig wie er eerst is.



Over een paar maanden zijn jullie allebei getrouwd, dan maakt het toch geen verschil meer welke bruiloft de eerste was.
Nou, ik kan me toch wel een klein beetje voorstellen dat je het niet echt leuk vindt hoor. Natuurlijk moet het niet uitmaken omdat je trouwt uit liefde, maar het is toch ook een bijzondere dag waarop je je een beetje speciaal wilt voelen. Als je hele familie net twee maanden daarvoor op de bruiloft van je zus is geweest, kan ik me voorstellen dat voor je gevoel dat hele speciale er toch een beetje vanaf is.



Ik proef wel een concurrentiestrijd. Heb je al aan je zus gevraagd waarom ze haar bruiloft precies dan gepland heeft? Misschien heeft ze er een goede reden voor die niets met jou te maken heeft, dat zou het voor jou denk ik makkelijker te accepteren maken.



En als ze het bewust doet om je te overtreffen, dan is het gewoon lullig. Val jezelf niet te hard. Door te vinden dat je het niet rot mag vinden, maak je het nog moeilijker voor jezelf. Baal er even flink van, en ga je dan concentreren op jouw eigen mooie dag. Uiteindelijk heb je niets met haar te maken, alleen maar met jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd snap ik het probleem en gevoel (verdriet) niet zo goed. Je schrijft iets later dat jij je al je hele leven minderwaardig voelt tov jouw zus.

Is het dan de fantasie dat ouders helemaal emotioneel worden van de bruiloft? Dat de eerste bruiloft het meeste blijft hangen in de herinneringen? Of gewoon de primeur hebben? Dat dit zo belangrijk is voor alle familieleden dat ze eigenlijk beter moeten weten dan er nog een bruiloft voor de jouwe te plannen? Niet om jou af te branden TO, om te begrijpen.



Mijn zusje en ik schelen maar 11 maanden dus wij hebben altijd over en weer wel een 'primeur' gehad. Toch durf ik er mijn handen voor in het vuur te steken dat het voor mijn ouders anders aanvoelde per kind. Qua 'rivaliteit': de bruiloft van mijn zus vond ik nou niet zo boeiend dat ik hier echt in mijn hoofd mee bezig was. Je zorgt voor een passende outfit, regelt wat zaken die je gevraagd worden and that's it. Idem voor de mijne, ik verwacht echt niet dat andere mensen daar zo 'intens' mee bezig zijn als dat ik was (nou ja, ik vond het ook maar een formaliteit).

Ik krijg het idee dat jij nog steeds wacht op een bepaalde bevestiging van ouders of zus, dat je nog niet dusdanig in je vel zit dat het goed is zoals je bent, het moet eerder, beter, mooier?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
...
Alle reacties Link kopieren
quote:annanananas schreef op 01 september 2014 @ 12:46:

Nee, het maakt onze dag niet minder speciaal. Ik ben alleen zo bang dat ik hierdoor weer constant aan moet horen van mijn familie dat ik overal wat langer de tijd voor voor nodig heb, wat mij verdriet doet omdat men mij kennelijk als dommer of kinderachtiger ziet als mijn jongete zus. Ik ben dat zo zat!



Ik herken het wel een beetje. Heb een jongere broer die knapper en intelligenter is. Het vergelijken was af en toe echt irritant en naar.



Ik ben niet getrouwd, mijn broer wel, maar als dit bij ons zou spelen, denk ik dat mijn broer dit ook zou doen en bewust.



Als je het echt heel vervelend vindt, kan je zorgen dat je nu zelf zo snel mogelijk trouwt.
Alle reacties Link kopieren
quote:annanananas schreef op 01 september 2014 @ 12:46:

Nee, het maakt onze dag niet minder speciaal. Ik ben alleen zo bang dat ik hierdoor weer constant aan moet horen van mijn familie dat ik overal wat langer de tijd voor voor nodig heb, wat mij verdriet doet omdat men mij kennelijk als dommer of kinderachtiger ziet als mijn jongete zus. Ik ben dat zo zat!Wat een trieste familie heb je dan. Zou voor mij reden zijn om flink te schrappen in de gastenlijst. Zulke mensen wil je er toch helemaal niet bij hebben? Laat staan dat je je iets van ze aan moet trekken....
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Kun je misschien proberen om het te zien als een nieuwe uitdaging? Gewoon proberen OK te zijn met hoe zaken lopen? Soort van laatste stapje op weg naar een zelfstandig leven. Een positieve draai eraan geven.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Eerlijk gezegd zou ik het zelf ook helemaal niet leuk vinden.

Moet wel zeggen dat er tussen mijn zus en mij ook veel rivaliteit is en zij mij ook weleens dit soort dingetjes "flikte".

Je doet er helemaal niks aan natuurlijk. Gewoon van balen en daarnaast toch genieten van je dag.



En vooral: vooral genieten van je aanstaande man. Want dat is waar het om draait. De liefde tussen jullie!
Alle reacties Link kopieren
..
Alle reacties Link kopieren
Ik snap wel dat 't raar voelt en eerlijk gezegd vind ik 't ook raar van je zus om de bruiloften zo dicht bij elkaar te plannen.

Maar daar heb je niks aan, je kan er niks mee.



Je kan aan je zus vragen waarom ze dit zo gepland heeft en misschien heeft ze een goede reden waardoor jouw gevoel minder wordt.

Maar eigenlijk zit 't probleem natuurlijk in jou. Om wat voor reden ook voel je je iets minderwaardig. Daar zul je aan moeten gaan werken anders krijg je dit gevoel nog vaker terug.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Lemoos, dat is idd wat ik wil, dit als een nieuwe uitdaging zien!
Alle reacties Link kopieren
quote:annanananas schreef op 01 september 2014 @ 12:52:

Nee er is geen rivaliteit. Mijn zus is gewoon in heel veel dingen beter dan ik en dat heb ik vaak indirect gemerkt door opmerkingen van mijn familie. Maar deels is het ook projectie hoor, want ben van mijzelf erg onzeker. Mijn zus is ook jonger dan ik en had ook totaal nog geen plannen die die kant opwezen. En nu dus ineens wel.



En ik kom hier ook wel overheen, en ga er ook ontzettend van genieten, maar verdrietig ben ik nu wel even ja.

Sja, soms gaat dat gewoon zo, mijn broer is twee jaar jonger dan ik en hij had eerder zijn veterstrikdiploma (ik heb zelfs nooit een veterstrik diploma gekregen omdat ik al best oud was toen ik het kon ) eerder zijn zwemdiploma, studeerde eerder af, en zal ook wel eerder trouwen dan ik.

Sja, nu kan ik natuurlijk als de sodemieter een vent van de straat sleuren om in elk geval één punt te scoren, maar daar schiet niemand iets mee op.

En het lullige is dat je haar met die twee maanden ook niet meer inhaalt.

Zij is gewoon wat vlotter dan jij, ze is vast ook weer als eerste gescheiden



Nee serieus, laat het gewoon los, het maakt niet uit.

Echt niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 01 september 2014 @ 12:51:

Nou, ik kan me toch wel een klein beetje voorstellen dat je het niet echt leuk vindt hoor. Natuurlijk moet het niet uitmaken omdat je trouwt uit liefde, maar het is toch ook een bijzondere dag waarop je je een beetje speciaal wilt voelen. Als je hele familie net twee maanden daarvoor op de bruiloft van je zus is geweest, kan ik me voorstellen dat voor je gevoel dat hele speciale er toch een beetje vanaf is.



+1



Helemaal mee eens. Ik zou het niet aan je zus vragen waarom ze eerder trouwt dan jij. Ze zal ontkennen dat ze het bewust doet en er wellicht heel verontwaardigd over doen.



Als jij nu opeens teerder trouwt, zal dat weer vragen oproepen. Het is geen etiquette, maar als e oudste zus al een trouwdatum heeft, is het toch wel vreemd om plotseling ook te gaan trouwen en dan 2 maanden daarvoor.



Het kan trouwens erger: het schoonzusje van mijn moeder veranderde destijds haar huwelijksdatum en trouwde twee weken eerder dan mijn ouders.
Ik snap het ook hoor. She is stealing your thunder..



Net als een nieuwe outfit die je vriendin ineens ook heeft.. Of een verre reis waarvan je vrienden hem eerder blijken te maken.

Dat heeft niets te maken met "als dat alles is waar je je druk om hoeft te maken.." Maar met het feit dat je op zo'n gegeven trots bent en je het leuk vindt om daar wat exclusiever in te zijn..
Alle reacties Link kopieren
...
Alle reacties Link kopieren
quote:GarciaCM schreef op 01 september 2014 @ 12:54:

[...]





Wat een trieste familie heb je dan. Zou voor mij reden zijn om flink te schrappen in de gastenlijst. Zulke mensen wil je er toch helemaal niet bij hebben? Laat staan dat je je iets van ze aan moet trekken....

En dit inderdaad.

Laat die mensen gewoon zeuren, als jij blij bent met je leven is het toch gewoon prima?

En als je niet tevreden bent, doe dáár dan wat aan.
Alle reacties Link kopieren
Is zij ouder? Misschien dat zij dan als eerste wilt trouwen vanwege het oude-vrijster-syndroom?



Ik zal wel van de oude stempel zijn en houden van ouderwetse etiquette, maar ik snap jouw gevoel heel goed. Jullie hebben het al een jaar tevoren aangekondigd (heel netjes) dat jullie dan gaan trouwen en dan moet zij per se net voor jou piepen. Als ze zo graag eerder wilt trouwen had ik het netter gevonden als ze dat zes maanden tevoren deed, twee maanden tevoren is zo'n dingetje. Zeker gezien jullie tot hetzelfde gezin behoren. Persoonlijk zou ik niet eens in hetzelfde jaar willen trouwen als waarin mijn zus zou trouwen.



Een bruiloft hoort een speciale gebeurtenis te zijn. Als men in korte tijd op twee bruiloften moet verschijnen dan kan het bijzondere aan een bruiloft een beetje zijn glans verliezen, ongeacht dat elke bruiloft anders is. Een deel van de gasten zal hetzelfde zijn, grote kans dat er dan op jouw bruiloft vergeleken zal worden.



Één voordeel; jullie kunnen haar bruiloft overtreffen. Dat zou ik gewoon doen, want ik denk dat er nu weinig tegen te doen valt.
No love without lost
quote:annanananas schreef op maandag 01 september 2014 13:01 Gatti, inderdaad. Het probleem zit in mij. Het zit er al lang en het zit diep. Dit is de spreekwoordelijke druppel zeg maar. Zou ik hiermee bij een psycholoog terecht kunnen? Het gaat mij naarmate ik ouder word steeds meer belemmeren in mijn dagelijkse functioneren.Ach nee joh, laat je niets aanpraten.. Dit had je ook gehad als het je beste vriendin ineens was, of je zwager.. Jij kijkt naar iets uit, wil dat met iedereen delen, maar je moet dat nu op een andere manier delen..
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor alle reacties. Ik ga er maar gewoon van genieten :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven