Angst dat penetratie pijn zal doen

13-09-2014 17:23 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal



In het kort mijn situtatie: Ik heb verschillende relaties achter de rug 1 meer dan 8 jaar en de andere korter en dit waren niet altijd goede relaties op seksueel vlak.



Ik heb nu ongeveer 14 maanden geen partner gehad en ben ook niet op zoek geweest maar nu er een leuke man in mijn omgeving opduikt zijn mijn gevoelens ja ik doe het en nee nu nog niet.



Eigenlijk heb ik geen behoefte meer aan een man omdat ik geen zin voel en soms pijn voelde in het verleden bij seks.. Niet bij knuffelen en strelen maar juist bij het penetreren in mijn vagina.



Hoe zien jullie dit? Herkennen jullie het dat je minder plezier hebt en hoe ga je er mee om?
Alle reacties Link kopieren
Heb je minder behoefte aan een man of minder behoefte aan seks?

Daar zit nogal een verschil in.



Misschien dat een seksuologe helpt.
Alle reacties Link kopieren
Angst voor penetratie zorgt al voor gespannenheid in je lijf en je spieren. Ontspannen is het sleutelwoord, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Je moet sowieso nooit seks hebben/doorgaan als het pijn doet. Niet forceren dus.

Misschien is inderdaad een bezoek aan een seksuoloog wel een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Scamp schreef op 13 september 2014 @ 17:27:

Heb je minder behoefte aan een man of minder behoefte aan seks?

Daar zit nogal een verschil in.



Misschien dat een seksuologe helpt.Op welke manier zit daar verschil in als ik mag vragen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Yavanna schreef op 13 september 2014 @ 17:29:

Angst voor penetratie zorgt al voor gespannenheid in je lijf en je spieren. Ontspannen is het sleutelwoord, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Je moet sowieso nooit seks hebben/doorgaan als het pijn doet. Niet forceren dus.

Misschien is inderdaad een bezoek aan een seksuoloog wel een goed idee.Hoe je moet ontspannen tijdens seks lijkt me vreemd. Je hartslag stijgt immers tot 180 slagen per minuut en kalmerende meditaties proberen het tegenovergestelde..Je hartslag tot onder 60 slagen per minuut te krijgen. Uiteindelijk komt die spanning toch.
Alle reacties Link kopieren
@Yavanna



Als je een man hebt en het doet pijn; wat dan? Natuurlijk kap je het dan af niemand hoeft pijn te lijden, maar je hebt wel een relatie met iemand. Hoe ga je dan door?
Behoefte aan een man kan ook betekenen kletsen, knuffelen, een arm om je heen. Gewoon.. een man in je omgeving.

Of doe jij niks anders dan seksen met een man?



Ontspanning betekend spierontspanning. Hoe banger jij bent voor pijn hoe harder je je bekkenbodemspieren spant, hoe groter de kans op pijn.



Hop naar de seksuologe.
Alle reacties Link kopieren
quote:cacowaw schreef op 13 september 2014 @ 17:34:

@Yavanna



Als je een man hebt en het doet pijn; wat dan? Natuurlijk kap je het dan af niemand hoeft pijn te lijden, maar je hebt wel een relatie met iemand. Hoe ga je dan door?

Dan is er zo lang het pijn doet geen sprake van penetratie. Daar zal je dan eerst naartoe moeten werken voordat je dat weer probeert.



In je andere post heb je het over ontspannen/spanning. Kijk voor seks moet je over het algemeen geil zijn, zin hebben dus. Dat betekend niet dat je je spieren niet kunt ontspannen. Als jij geen angst hebt voor pijn, de ander volledig vertrouwd en je nat genoeg bent, dan zijn de spieren in o.a. je vagina ontspannen.



Maar misschien zijn we dan al wat stappen te ver. Ga anders eerst eens naar de huisarts/gynaecoloog en laat nakijken of er geen lichamelijke oorzaak is.



Daarna kun je de stap nemen, als je er zelf niet uitkomt, om alleen of met je partner naar een seksuoloog te gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yavanna schreef op 13 september 2014 @ 17:40:

[...]





In je andere post heb je het over ontspannen/spanning. Kijk voor seks moet je over het algemeen geil zijn, zin hebben dus.



Dat betekend niet dat je je spieren niet kunt ontspannen. Als jij geen angst hebt voor pijn, de ander volledig vertrouwd en je nat genoeg bent, dan zijn de spieren in o.a. je vagina ontspannen.







Je zet me aan het denken. Want wanneer weet je of je iemand kan vertrouwen. Als je iemand vertrouwd en nat bent hoef je geen ontspanning te voelen. Je kunt ook zeer actief worden en daar gaat mijn hartslag misschien eerst van naar beneden, maar daarna snel weer omhoog, dat heeft iedereen toch? Ik ben wel eens benieuwd wat anderen dan voelen.



Je schrijft ook dat je geil moet zijn, zin hebben dus. Nou dat ben ik met je eens. Maar wanneer ben jij doorgaans geil dan? En wat gaat er dan precies in je om? Ben je soms ook geil overdag bijv. in de supermarkt of op je werk?



Anderen voelen zich misschien helemaal niet geil maar heel neutraal en kalm. Pas als ze veel worden uitgedaagd ervaren ze lust. Bijv. na een romantische of erotische film.



Daar zit veel verschil in ik denk dat het voor iedere vrouw erg persoonlijk is. Hoe zien jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het van vroeger.



Doet elke vorm van penetratie pijn? Bijvoorbeeld ook een tampon inbrengen, een vinger of een vibrator?



Met mij is het trouwens goed gekomen. Heb lang gedacht aan een lichamelijke oorzaak, maar ben erachter gekomen dat het essentieel is dat ik me bij iemand helemaal vertrouwd voel. Dan pas kan ik me in die mate ontspannen.



Sterkte! Het kan voor veel gepieker zorgen, weet ik.
Today is a good day
Alle reacties Link kopieren
quote:Glitterbom schreef op 13 september 2014 @ 18:08:

Ik herken het van vroeger.



Doet elke vorm van penetratie pijn? Bijvoorbeeld ook een tampon inbrengen, een vinger of een vibrator?



Met mij is het trouwens goed gekomen. Heb lang gedacht aan een lichamelijke oorzaak, maar ben erachter gekomen dat het essentieel is dat ik me bij iemand helemaal vertrouwd voel. Dan pas kan ik me in die mate ontspannen.



Sterkte! Het kan voor veel gepieker zorgen, weet ik.



maar wat is vertrouwen?



Dat is niet zomaar een begrip. Hoe weet je of je een vertrouwensband met iemand hebt? Is vertrouwen overigens de enige voorwaarde voor jullie om nat te worden en ontspannen?
Alle reacties Link kopieren
Helaas heb ik hetzekfde probleem. Op dit moment heb ik echter geen partner. One night stands doe ik al niet meer aan..... soms maak ik me wel zorgen over hoe het zal zijn als ik weer een relatie heb. Het afgelopen jaar heb ik zeg maar geëxperimenteerd met mezelf en weet nu waar het probleem vandaan komt en hoe er mee om te gaan. Kijk, ik ben dus niet instant horny. Als ik gelijk over ga tot penetratie dan gaat het dus mis. Het duurt bij mij even voordat ik er helemaal open voor sta (letterlijk en figuurlijk) Ook werkt het bij mij niet als een man dat ding gelijk naar binnen ramt. Dan heb ik het idee geen controle te hebben, schrik ik en doet het dus zeer.

Mijn ex had een erg grote penis. Sinds ik met hem ben geweest is het problee begonnen. Ik denk dan ook dat daar het probleem vandaan komt. Ool heb ik gyneacologische onderzoeken gehad met eendenbek en al. Sindsdien ben ik zeg maar vaginistisch gaan reageren zeg maar. Vervelend maar zeker wat aan te doen. Ik weet als ik een nieuwe relatie ga krijgen ooit dat ik niet meteen onbezorgd all the way kan gaan. Hoe vervelend dat ook is. Seks is voor mij om die reden een beladen iets geworden, waardoor het alleen maar erger wordt. Als ik een nieuwe partner tegenkom zal ik hierover open en eerlijk moeten zijn. En zeggen hoe het zit. Ik weet zeker als ik een man vind die de tijd voor me neemt, dat het goed komt. Al vind ik dat wel eng. Seks lijkt zo vanzelfsprekend en normaal. Maar bij mij is dat het niet. Maar het komt goed, dat weet ik zeker. Ik denk dat jij open en eerlijk moet zijn. Als die man om je geeft zal die dat begrijpen. Sterkte ermee, en fijn dat ik niet de enige ben met dit probleem!
Ik denk dat je je daar op voorhand nog niet zo druk om moet maken. Ik zou gewoon afwachten wat er gebeurt. Kom je een man tegen waar het mee klikt, dan kun je met hem je zorgen bespreken. Maar misschien is dat helemaal niet nodig en heb je het zo fijn met hem dat het vanzelf goed gaat.

Maar kan het ook zijn dat je op vrouwen valt?
Sorry, lees net dat je die man al bent tegen gekomen. Kan je met hem niet je zorgen bespreken? Niets doen tegen je zin!
Alle reacties Link kopieren
@glitterbom fijn dat het goedgekomen is. Ik denk ook dat wanneer ik me vertrouwd voel bij iemand dat het beter gaat.
Alle reacties Link kopieren
Het doet me goed dat jullie meeleven en compassie tonen. Dit maakt het makkelijker om iets te vinden wat ik er aan kan doen.
Als je echt pijn hebt bij het vrijen raad ik je een bekkenbodem fysiotherapeut aan. Het heeft alles te maken met het aanspannen van je bekkenbodemspieren. Je hersenen zeggen dat seks pijnlijk is, dus reageren je bekkenbodemspieren als vanzelf daarop.



Bij een bekkenbodem fysiotherapeut leer je deze spieren te ontspannen d.m.v pelotten. Dat zijn penisvormige plastic dingen in meerdere formaten van heel klein, tot normaal tot zelfs iets groter dan normaal. En dat bouw je dan op en leer je ontspannen, tot op het punt dat seks geen pijn meer doet.
Alle reacties Link kopieren
Jouw reacties tot nu toe klinken voor mij eigenlijk alsof je nog nooit echt fijn seks hebt gehad. Dat is geen aanval of verwijt naar jou toe, maar het verklaart de - in mijn ogen - wat vreemde gedachten die je erover hebt.



Wanneer ik geil ben: relevant is hier dat ik dat ben als mijn partner en ik samen zijn en we seks gaan hebben. Door die mindset kom ik in de juiste fysieke toestand om pijnloze en zelfs heerlijke seks te hebben. Dat heeft met mijn hartslag weinig te maken.



Maar ontspanning op de juiste plekken is heel belangrijk voor pijnloze penetratie. Een seksuoloog (of bekkenbodemfysio lees ik hier, heb er zelf geen ervaring mee) kan je leren je van eventuele spanning bewust te worden en deze bewust te laten gaan. Als je dat eenmaal geleerd hebt, kun je fijne seks ervaren en dan gaat het later allemaal vanzelf.
Hier wordt steeds een seksuoloog aangeraden, maar die kan helemaal niks aan de fysieke pijn doen hoor.

Dat moet je echt bij een bekkenbodemfysiotherapeut doen.



Seksuoloog is wel aan te raden om mee te praten over nare ervaringen en deze op te lossen, zodat je ook geestelijk weer vrij bent om er van te kunnen genieten.
Alle reacties Link kopieren
quote:cacowaw schreef op 13 september 2014 @ 18:12:

[...]





maar wat is vertrouwen?



Dat is niet zomaar een begrip. Hoe weet je of je een vertrouwensband met iemand hebt? Is vertrouwen overigens de enige voorwaarde voor jullie om nat te worden en ontspannen?Je reacties zijn erg analytisch, maar dit is een gevoelskwestie. Je kunt nooit rationeel vaststellen of iemand volledig te vertrouwen is. Dat is niet nodig om seks te kunnen hebben. Wat voor jou voor belang is, is of je je fijn en op je gemak voelt bij die persoon, en of je seksueel verlangen naar hem/haar voelt.
Alle reacties Link kopieren
quote:mick87 schreef op 13 september 2014 @ 18:15:

Helaas heb ik hetzekfde probleem. Op dit moment heb ik echter geen partner. One night stands doe ik al niet meer aan..... soms maak ik me wel zorgen over hoe het zal zijn als ik weer een relatie heb. Het afgelopen jaar heb ik zeg maar geëxperimenteerd met mezelf en weet nu waar het probleem vandaan komt en hoe er mee om te gaan. Kijk, ik ben dus niet instant horny. Als ik gelijk over ga tot penetratie dan gaat het dus mis. Het duurt bij mij even voordat ik er helemaal open voor sta (letterlijk en figuurlijk) Ook werkt het bij mij niet als een man dat ding gelijk naar binnen ramt. Dan heb ik het idee geen controle te hebben, schrik ik en doet het dus zeer.





Je bent zeker niet de enige, er posten hier vaak vrouwen met zulke problemen. Zo te horen kom je door nare ervaringen in een negatieve spiraal waardoor je probleem steeds groter wordt. Sterkte met het doorbreken daarvan, ik denk ook zeker dat je dit gaat lukken



Maar wat je in het begin van je posting schrijft, zie ik als volstrekt normale vrouwelijke seksualiteit. We hebben toch vrijwel allemaal tijd nodig om 'om te schakelen', om in een opgewonden stemming te komen, zin te krijgen? En als een man voor die tijd penetreert, voelt dat naar, of het doet zelfs pijn. Tja, dat moet hij niet doen dus. Dat is niks om je afwijkend over te voelen, dat is een normaal verschil tussen man en vrouw.
quote:Eva- schreef op 13 september 2014 @ 18:49:

Hier wordt steeds een seksuoloog aangeraden, maar die kan helemaal niks aan de fysieke pijn doen hoor.

Dat moet je echt bij een bekkenbodemfysiotherapeut doen.



Seksuoloog is wel aan te raden om mee te praten over nare ervaringen en deze op te lossen, zodat je ook geestelijk weer vrij bent om er van te kunnen genieten.



Dit klopt niet helemaal. Een seksuoloog kan een psycholoog zijn, maar ook een arts. Zelf ben ik voor pijn bij het vrijen ooit geopereerd door een seksuoloog. Het hoeft dus ook niet emotioneel te zijn, er kan ook een lichamelijk probleem zijn.



Wat meer info over het werk van een seksuoloog is hier te vinden.



http://www.seksualiteit.n ... video/pijn-bij-het-vrijen



To, je zou ook eens kunnen googelen op: Focale Vulvitis.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbeneruit schreef op 13 september 2014 @ 18:53:

[...]





Je reacties zijn erg analytisch, maar dit is een gevoelskwestie. Je kunt nooit rationeel vaststellen of iemand volledig te vertrouwen is. Dat is niet nodig om seks te kunnen hebben. Wat voor jou voor belang is, is of je je fijn en op je gemak voelt bij die persoon, en of je seksueel verlangen naar hem/haar voelt.



Ik had in het begin zeker wel seksueel verlangen naar mijn (inmiddels ex) vriend. Maar na een aantal keer moeizame seks verdween het verlangen. Is dat abnormaal ik dacht het niet?



Ik ben niet analytisch maar wil wel weten welke gevoelens andere vrouwen ervaren. Vertrouwen is een vaag begrip. Betekent het dat hij trouw moet zijn aan jou? Maar waaraan precies dan? Aan dingen die ik belangrijk vind? Ik wil wel eens weten wat jullie belangrijk vinden aan vertrouwen om in een geile opgewonden mode te komen. Daarna spreek je over 2 andere gevoelens die ik ook belangrijk vind namelijk fijn en je op je gemak voelen, ook dat is nodig maar ook weer erg persoonlijk. Ik ken deze gevoelens wel maar soms ontbreekt het ook. Vooral na een negatieve ervaring zoals een te zwaar geschapen man. Dan krijg je stress en ruzie en verdwijnt het fijn, comfortabele en vertrouwde gevoel.



Ik zie het overigens niet zitten om kunstmatige middelen zoals een pelotte of dildo in te brengen. Vinden jullie dat normaal een kunstmatige penis inbrengen?
Alle reacties Link kopieren
Ook bij mij is vrijen niet vanzelfsprekend. Heb 3 jaar gescharreld met een goede vriend. Een serieuze relatie heb ik nooit gehad. Ik heb nog nooit iemand echt leuk gevonden. Die goede vriend en ik waren op ons 25e nog maagd, maar vonden geen partner. Uit nieuwsgierigheid hebben we het samen gedaan. Maar vanaf de 1e poging heeft het pijn gedaan. Ik werd wel opgewonden, maar penetratie lukte maar een klein stukje. Dat deed echt zeer. Na afloop had ik altijd een klein wondje, wat pijnlijk was. Ben nu met de pil gestopt, omdat ik last had van mijn borsten. En ik wil er voorlopig niet terug mee beginnen. Niet met hem. Denk niet dat dit ooit beter wordt. We zijn alleen goede vrienden, we houden verder niet van elkaar. Ik wil het pas weer als ik echt verliefd ben. Kijken of dat verschil maakt.

Ik vind het raar dat er altijd gezegd wordt dat als het niet lukt, je niet opgewonden bent. Want dat was ik wel degelijk. Maar ook elke keer weer bang dat het pijn ging doen. Wat ook zo was. Ik moet eerst die angst kwijtraken. Ik moet het vertrouwen in mijn lijf krijgen. Want ik ben altijd bang geweest dat ik te krap zou zijn. En mijn huisarts bevestigde het ook toen ik klachten had. Maar de seksuoloog zegt dat ik normaal ben. Nu weet ik niet wie er gelijk heeft.
Toen ik pijnproblemen had met seks was oefenen met zo'n pelotte ook iets wat ik een tijdje gedaan heb. Je krijgt daar wel glijmiddel bij zodat je niet droog bent en de pelottes worden steeds een beetje groter.

Ik vond het wel enigszins genant in het begin, maar dat went.



Weet je, het is echt fnuikend als seks pijn doet, het is absoluut niet abnormaal dat je zin in seks dan verdwijnt. Juist logisch.



Maar er zijn ook verschillende mogelijke oplossingen, je hoeft er niet mee door te blijven lopen.

Ga, in overleg met je huisarts, kijken welke dingen je kunt uitzoeken / uitproberen om dit probleem op te lossen.

Wij kunnen alleen suggesties geven, maar niet zien waar het probleem precies in zit.

Je hoeft er in ieder geval niet mee door te blijven lopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven