Ben ik veilig...?

05-07-2014 20:04 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oké, jullie gaan misschien zeggen dat ik de huisarts beter even kan raadplegen maar dat heb ik dus al gedaan een paar dagen geleden en zijn raad heb ik braaf opgevolgd, alleen een vriendin heeft me nogal bezorgt gemaakt en ik weet niet zo goed wat te doen dus ik zet mijn verhaal hier maar even neer.



Ik slik om redenen de pil door (meestal 3 maanden achtereen), huisarts vindt dat prima. Slik de pil al jaren, nooit wat aan de hand (ik woon in het buitenland, maar heb gewoon nog contact met mijn NL huisarts omdat ik daar wat meer een vertrouwensband mee heb ).



Anyway, afgelopen weekend, was ik waarschijnlijk mijn pil vergeten. Ik zeg waarschijnlijk, omdat ik nog NOOIT mijn pil ben vergeten, en er een pil in een andere strip ontbrak... misschien dat ik die heb genomen. In ieder geval was er ongelooflijk veel gaande in huis en in al het gedoe ben ik dus - daar gaan we gewoon vanuit voor de veiligheid - de pil vergeten.



De volgende nacht realiseerde ik dit pas toen ik mijn pil wilde pakken (eveneens een paar uur later dan normaal helaas, stom, 3 uurtjes later), immers de pil van de vorige dag zat nog in die strip. PANIEK!



Volgende ochtend huisarts meteen gebeld en het verhaal voorgelegd en die adviseerde me de pil door te blijven slikken deze strip (een volledige) en een morning after pil te slikken. Ik zou dan volledig beschermt zijn en blijven.



Nouja, gedaan dus uiteraard, verder geen bijwerkingen enzo, maar nu wordt mij elders door iemand (geen HA overigens, gewoon een vriendin) verteld dat ik helemaal niet veilig ben? Ik heb in die week wel sex gehad met mijn relatie, omdat mijn HA mij heeft verzekerd dat het veilig zou zijn dus ook zonder condoom. Ik weet dat ik weinig kan doen maar maak me nu wel zorgen. Iemand die opheldering kan geven?





Samenvatting worst case scenario:

Pil doorgeslikt, 2+ maand. Pil vergeten op vrijdag, zaterdag nacht erachter gekomen, 2 pillen ingenomen (normaal neem ik ze rond 11 uur - 12 uur 's avonds in). Volgende dag morning after pil genomen en gewone pil door blijven slikken op advies van de HA. Daarna sex gehad want huisarts zei veilig. Helaas zegt vriendin: onveilig... Onzekerheid.



Ben de pil in geen zeven jaar vergeten Voel me zo'n idioot, gebeurt nooit weer, hoe hoog de stress ook moge rijzen.
Wacht niet op een goede dag; maak er een!
Veilig
Alle reacties Link kopieren
Ook als ik een paar dagen later sex heb gehad dus?
Wacht niet op een goede dag; maak er een!
Ik denk wel dat je veilig bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het eerlijk gezegd ook vreemd vinden als het verhaal van de HA niet blijkt te kloppen, maar je weet maar nooit, vandaar dat ik het maar even hier neerplemp.... Thanks voor de snelle reacties trouwens.
Wacht niet op een goede dag; maak er een!
Alle reacties Link kopieren
Hoever zat je in je cyclus? Dat schijnt ook mee te tellen.
Alle reacties Link kopieren
Normaal gesproken was de pil van die zondag mijn laatste pil geweest, Katrien, daarna stopweek / menstruatie. Huisartsassistente adviseerde die stopweek te houden, maar huisarts adviseerde daarna van niet en zij nam dit advies over.
Wacht niet op een goede dag; maak er een!
Veilig. Als je de pil doorslikt is elke week zoals week 3 in de bijsluiter. 1 Pil vergeten is geen enkel probleem dan. De map had niet eens gehoeven.
Alle reacties Link kopieren
Oké, goed om te horen. Nou goed, better safe than sorry zal de huisarts dan gedacht hebben Kan eerlijk gezegd niet wachten tot deze strip voorbij is en ik een stopweek kan houden (weet ik iig zeker dat het goed is gegaan). Raar dat m'n vriendin dan met dit verhaal kwam.
Wacht niet op een goede dag; maak er een!
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 05 juli 2014 @ 20:25:

Veilig. Als je de pil doorslikt is elke week zoals week 3 in de bijsluiter. 1 Pil vergeten is geen enkel probleem dan. De map had niet eens gehoeven.Klopt helemaal! Je hoeft je écht geen zorgen te maken.
tsja.....
Alle reacties Link kopieren
Ja joh helemaal veilig. Je was maar 3 uur te laat met innemen toch van de vergeten pil? Dat mag toch wel 12 uur zijn?



Plus dat je tegen je stopweek aan zat. Dit is echt veilig hoor.



Slik je trouwens een gewone pil, dus elke dag dezelfde pil, of een driefasenpil?



Hoe dan ook, je zit veilig.
Alle reacties Link kopieren
quote:tammekastanje schreef op 05 juli 2014 @ 20:49:

Oké, goed om te horen. Nou goed, better safe than sorry zal de huisarts dan gedacht hebben Kan eerlijk gezegd niet wachten tot deze strip voorbij is en ik een stopweek kan houden (weet ik iig zeker dat het goed is gegaan). Raar dat m'n vriendin dan met dit verhaal kwam.Volgens mij mag je nu al wel 7 dagen stoppen hoor. Dan komt je menstruatie en dan begin je over 7 dagen weer.
Stom dat de huisarts een MAP aanraadde, nergens voor nodig
Alle reacties Link kopieren
Dat je toch gewoon ongesteld wordt straks zegt trouwens niks hoor. Dat werkt niet meer zo als je aan de pil bent. Als je het wilt checken moet je over een week of wat een zwangerschapstest doen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een zwangerschapstest doen over een paar dagen voor de zekerheid. Maar je bent denk ik wel veilig, vooral als de huisarts het zegt.
Alle reacties Link kopieren
Als je de pil altijd doorneemt en je vergeet er 1 keertje 1 dan is er echt niets aan de hand.

Zelfs een paar achter elkaar kan dan normaal geen kwaad, aangezien een stopweek, na minstens drie weken pil ook gewoon kan en je dan ook veilig bent.
Alle reacties Link kopieren
Lees je bijsluiter! Na doorslikken (dus minstens 3 weken pil geslikt en geen stopweek gehouden) geldt het constant als 3e week. Als je in je 3e week een pil vergeet heb je 2 opties: Opte 1 is gewoon pil alsnog nemen ook als da betekent dat je er 2 tegelijk neemt. Optie 2 ia op dat moment je stopweek inlassen, de dag dat je de pil vergat telt als eerste dag van de stopweek en de stopweek mag in totaal nooit langer zijn dan 7 dagen, wel korter.



Map heeft echt geen nut. Wist je overigens dat map sowieso alleen maar werkt als je minder dan 75 kilo weegt?
Zeg maar Spijker.
quote:Spijk-er schreef op zaterdag 12 juli 2014 19:27 Lees je bijsluiter! Na doorslikken (dus minstens 3 weken pil geslikt en geen stopweek gehouden) geldt het constant als 3e week. Als je in je 3e week een pil vergeet heb je 2 opties: Opte 1 is gewoon pil alsnog nemen ook als da betekent dat je er 2 tegelijk neemt. Optie 2 ia op dat moment je stopweek inlassen, de dag dat je de pil vergat telt als eerste dag van de stopweek en de stopweek mag in totaal nooit langer zijn dan 7 dagen, wel korter.



Map heeft echt geen nut. Wist je overigens dat map sowieso alleen maar werkt als je minder dan 75 kilo weegt? Niet alleen maar... Hij is dan minder betrouwbaar. Dat is iets anders.
Joh relax. Echt. De derde week, MAP gehad, en wat ook nog telt je slikt al 7 jaar trouw de pil. Je lijf is al helemaal ingericht op de hormonen. Ik heb wel eens de ha gebeld na vergeten pil in de derde week en die zei ach niks aan doen, die kans is zo klein en een MAP is ook niet goed voor je. En idd niks aan het handje. Anders even een test doen over 2 weken dan kan je altijd nog een simpele overtijdsbehandeling doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven