Vragen over herpes genitales

08-08-2014 19:44 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,



Sinds een week weet ik dat ik herpes genitales heb en ik kan er zeer moeilijk mee omgaan. Vooral wetend dat het mijn eigen schuld is. Hij had geen soa, dat geloof ik niet meer. Hij had nergens last van en dat geloof ik nog steeds want ik weet dat veel mensen stille drager zijn van het virus. Ik had zelf nog nooit gehoord van herpes, maar dat is natuurlijk geen excuus. Ik hoop dat mensen mij hier kunnen helpen met wat vraagjes.



Hoe groot is de kans dat je iemand besmet met condoom als je geen uitbraak hebt? (ik weet natuurlijk dat de "kans bestaat", maar hoe groot is die kans werkelijk?)

Hoe veel mensen krijgen echt last van het virus en hoe veel mensen zijn stille drager?

Heeft iemand van jullie ooit nog een relatie gekregen nadat ze dit virus op hebben gelopen?

Heeft iemand van jullie nog weleens seks met iemand met condoom, zonder dat jullie deze besmetten?



heel erg bedankt alvast.
Alle reacties Link kopieren
Vergelijk herpes genitales met een koortslip. Je bent alleen besmettelijk als je een uitbraak hebt. Het virus blijf je dragen maar hoeft niet meer tot uiting te komen. Bij minder weerstand kan het weer de kop opsteken.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het al lang bij je gedragen hebben. Opzoek naar de schuldvraag heeft niet zo veel zin.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet zo dat als je geen uitbraak hebt, dat je dan ook niet meer besmettelijk bent. Je bent altijd besmettelijk ik vroeg me alleen af hoe besmettelijk :-)



En nee weet ik, heb je gelijk in. Ik verdacht hem, omdat ik een paar dagen voor de blaasjes seks met hem had.
Alle reacties Link kopieren
Maar ik ben niet kwaad op hem ofzo hoor, maar daar gaat het ook niet om verder..
80-90% van de (nederlandse) mensen schijnt het virus onder de leden te hebben. Kansberekenen over iemand besmetten heeft echt totaal geen zin. Goed voor jezelf zorgen en je weerstand zo hoog mogelijk houden is belangrijk. Je vragen hebben m.i. niet zoveel zin en zijn ook amper te beantwoorden. Natuurlijk hebben mensen relaties gekregen na een uitbraak van herpes.



Weet.. dat type 1 (koortslip) ook in een enkel geval op de genitaliën kan "slaan", dat heb ik zelf gehad. Dan heb je een milde uitbraak. (die ik overigens vervelend genoeg vond).
Alle reacties Link kopieren
quote:boerderijgeit028 schreef op 08 augustus 2014 @ 19:51:

Vergelijk herpes genitales met een koortslip. Je bent alleen besmettelijk als je een uitbraak hebt..



Nee, dus.





Hieronder een aantal feiten over de besmettelijkheid van het herpes simplex virus:

•Besmetting wordt veroorzaakt door oraal, of genitaal contact zoals geslachtsgemeenschap, zoenen, of elke directe huid-op-huid contact waarmee er lichaamsvloeistoffen overgedragen worden.

•Een persoon is besmettelijk wanneer de symptomen aanwezig zijn. Actieve zweren en blaasjes, en helende laesies/plekken.

•Herpes is nog steeds besmettelijk als er geen symptomen aanwezig zijn. Een persoon die genitale herpes heeft kan potentieel altijd het virus actief in zich hebben. Hetzelfde geldt voor koortslippen, maar de kans op besmetting is wel aanzienlijk kleiner dan bij een uitbraak.

•Sommige mensen krijgen niet typische blaar-achtige zweren, maar zij hebben wel het actieve virus in hun speeksel, vaginale, of penis afscheidingen, en kunnen het virus overdragen zonder dat ze het door hebben.

•Blaasjes kunnen optreden diep in de vagina waar ze niet zichtbaar zijn of gevoeld kunnen worden, maar het virus wel kunnen overbrengen.

•Herpes in de mond kan worden overgedragen naar de genitaliën, en vice versa. Symptomen zijn vergelijkbaar.

•Eenvoudige besmetting (auto-inoculatie) waarbij iemand met het virus ook andere delen van hun lichaam kan besmetten door heel even contact gehad te hebben met het virus en vervolgens aanraken, krabben of wrijven een ander gevoelig deel van het lichaam (bijvoorbeeld herpes in het oog).

•Handdoeken zijn vooral bevorderlijk voor herpes besmetting vanwege het directe contact met het huidoppervlak waarop het virus aanwezig is.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
@Rooss4 mag ik vragen wat een milde uitbraak inhoudt? Wat had je dan anders?



@blijfgewoonbianca dankjewel
Alle reacties Link kopieren
Je bent ook besmettelijk met condoom, dat weet je vast al, maar ik zeg het voor de zekerheid nog even.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
quote:Rooss4 schreef op 08 augustus 2014 @ 20:19:

80-90% van de (nederlandse) mensen schijnt het virus onder de leden te hebben. Het koortslipvirus dan, niet herpes genitales want dan zou het weinig zin hebben er bij soatesten op te testen (gebeurt niet altijd overigens)
Alle reacties Link kopieren
http://www.vulvapoli.nl/w ... /herpes-genitalis-23.html volgens mij is dit een redelijk betrouwbare website met veel informatie erop. Wat een vervelende diagnose, sterkte!
TO, een paar blaasjes, beetje pijn en ongemak. De huisarts vroeg of het mijn zoveelste uitbraak was omdat het veel te mild was voor een eerste, de eerste uitbraak is altijd het heftigste.

Ik zal je maar niet vertellen hoe een vriendin een eerste uitbraak omschreef



quote:onipaa schreef op 08 augustus 2014 @ 22:06:

Het koortslipvirus dan, niet herpes genitales want dan zou het weinig zin hebben er bij soatesten op te testen (gebeurt niet altijd overigens)

Testen op herpes?

Gebeurd nooit standaard hoor! Juist omdat bijna iedereen positief zal testen.

Even gegoogled:

Alleen bij speciale gevallen wordt er uitgebreid getest en dus ook op herpes.
Alle reacties Link kopieren
@earlgreythee dankje!!



@rooss4 haha i know everything about it. Ik heb nog steeds wel hoop dat het hsv 1 is, aangezien de aanval minder dan een week duurde, maar naar mijn idee en gevoel was hij wel enorm heftig haha
quote:Rooss4 schreef op 08 augustus 2014 @ 22:41:

TO, een paar blaasjes, beetje pijn en ongemak. De huisarts vroeg of het mijn zoveelste uitbraak was omdat het veel te mild was voor een eerste, de eerste uitbraak is altijd het heftigste.

Ik zal je maar niet vertellen hoe een vriendin een eerste uitbraak omschreef





[...]



Testen op herpes?

Gebeurd nooit standaard hoor! Juist omdat bijna iedereen positief zal testen.

Even gegoogled:

Alleen bij speciale gevallen wordt er uitgebreid getest en dus ook op herpes.



Waarom zou je dan testen als bijna iedereen positief test?



Ik ben overigens wel een keer getest, in dat land blijkbaar standaard, en negatief.



"Bij heteroseksuele mannen werd in 2013 het hoogste percentage diagnosen gesteld in de leeftijdsgroep van 35 tot 40 jaar; bij 0,9% van de heteroseksuele mannen in de CSG werd een herpes-infectie gevonden. Bij vrouwen werd het hoogste percentage gevonden bij de vrouwen van 35 tot 40 jaar oud (0,9%) en bij MSM bij de 25- tot 30-jarigen (0,7%) (Van Aar et al., 2014)."



Link: http://www.nationaalkompa ... /herpes-genitalis/omvang/
Alle reacties Link kopieren
quote:Rooss4 schreef op 08 augustus 2014 @ 22:41:

TO, een paar blaasjes, beetje pijn en ongemak. De huisarts vroeg of het mijn zoveelste uitbraak was omdat het veel te mild was voor een eerste, de eerste uitbraak is altijd het heftigste.

Ik zal je maar niet vertellen hoe een vriendin een eerste uitbraak omschreef





[...]



Testen op herpes?

Gebeurd nooit standaard hoor! Juist omdat bijna iedereen positief zal testen.

Even gegoogled:

Alleen bij speciale gevallen wordt er uitgebreid getest en dus ook op herpes.





Het klopt niet dat ze je niet testen omdat bijna iedereen het heeft. Ze testen je ook niet standaard op syfilis, wratten en hepatitis.

Het klopt ook niet dat bijna iedereen genitale herpes heeft.

Wat heel veel mensen dragen is het HSV virus waarvan er ongeveer 100 verschillende varianten zijn. Dit is trouwens dezelfde virus de waterpokken en gordelroos veroorzaakt. Dus in die zin dragen inderdaad veel mensen "herpes" in hun systeem.
Wrong does not cease to be wrong because the majority share in it.
quote:Linaisa schreef op 09 augustus 2014 @ 19:13:

[...]





Het klopt niet dat ze je niet testen omdat bijna iedereen het heeft.

Nee? Waarom zit het volgens jou dan niet in een standaard test? Van alle SOA's is de kans dat je dit virus meedraagt het grootst dus vreemd dan dat het niet standaard getest wordt. Deze info heb ik trouwens van Doddie, een oud forumster die een studie gemaakt heeft van SOA's.



Dus in die zin dragen inderdaad veel mensen "herpes" in hun systeem.

Dat zeg ik toch? Ik heb nergens geschreven dat het om het HG virus ging, ik schreef herpes. En zoals eerder gezegd, type 1 kan ook (mild) uitbreken op de genitaliën. Het waterpokken virus wordt ook herpes genoemd, net als gordelroos. Welk type precies leeft bij die 80-90% weet ik niet, zal van alles wat zijn maar het enige dat ik schreef is dat veel mensen die virus bij zich dragen en het dus uit kan breken.
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand van jullie met hg misschien ook ervaring met relaties?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik, kreeg het als afscheidscadeautje van m'n ex 5 jaar terug (na een korte break...)



Wat voelde ik me vies, had ook het idee dat geen man me zo nog zou willen.



Toen mijn relatie met mijn huidige partner wat serieuzer werd heb ik t m verteld. Het schrok m niet af, maar hij wilde wel graag dat ik een soa-test zou laten doen.



Nu moet ik zeggen dat ik er altijd vanuit ben gegaan dat het pas besmettelijk is wanneer ik er zelf last van heb. Dus wanneer ik er geen last van had maakte ik me geen zorgen over eventuele besmetting ....



Sommige hebben het 1 keer en dan nooit meer, ik helaas niet. Gelukkig herken ik het snel, dan haal ik een kuur en hebben we gewoon even n tijdje (1 à 2 weken?) geen (normale) sex. Vooralsnog lijkt dit voor ons te werken.



En wat betreft de one-night-stands, dit gebeurde alleen als ik geen last had en veilig met condoom. Maar ik vertelde ze niet dat ik soms last heb van een koortslip down-under.
Alle reacties Link kopieren
@ roos



Door te schrijven dat je bij de ggd niet getest word op genitale herpes omdat bijna iedereen het heeft, impliceer je dat bijna iedereen HG heeft en dat is gewoon niet zo. Als ik je verkeerd heb begren, my bad.

De reden waarom ze daar niet op testen is omdat

1. Ze kunnen alleen testen op HG als symptomen aanwezig zijn.

2. Je geen gevaar loopt met het virus. Een uitbraak is vervelend maar niet gevaarlijk



Bovenstaande geldt ook voor genitale wratten.
Wrong does not cease to be wrong because the majority share in it.
Alle reacties Link kopieren
@rooss4 bedankt voor je reactie! Betekent dat dat de kans om iemand te besmetten als je geen hg uitbraak hebt op dat moment klein is?
Alle reacties Link kopieren
quote:cknowles schreef op 10 augustus 2014 @ 09:08:

@rooss4 bedankt voor je reactie! Betekent dat dat de kans om iemand te besmetten als je geen hg uitbraak hebt op dat moment klein is?De kans is kleiner dan als je een uitbraak hebt. Hoeveel de kans is, kan niemand zeggen. Als je alleen tijdens een uitbraak anderen kon besmetten zou er bijna geen herpes zijn aangezien de meeste normale mensen niet gaan vrijen met iemand die openlijk blaasjes op hun geslachtsdelen heeft.

Het beste is om eerlijk te zijn tegen je nieuwe partner dan komt hij niet voor verassingen te staan en kan hij ook zelf de keus maken of hij het risico wil nemen.m
Wrong does not cease to be wrong because the majority share in it.
quote:cknowles schreef op 10 augustus 2014 @ 09:08:

@rooss4 bedankt voor je reactie! Betekent dat dat de kans om iemand te besmetten als je geen hg uitbraak hebt op dat moment klein is?

Helaas... niemand kan je precies vertellen van hoe en wat en hoe groot de kans op dit en hoe groot de kans op dat.

Ik heb nooit seks gehad met iemand die een koortslip had op dat moment en ik heb ook nooit seks gehad met iemand die een uitbraak van HG had op dat moment en toch kreeg ik zo'n naar virusje.



Ik vertel het trouwens niet aan al mijn bedpartners, dan kan ik wel aan de gang blijven. Volgens mij HA was het dus type 1 dat aan de verkeerde lippen is blijven kleven dus daar hou ik het maar op. Bij mij was het trouwens eens en nooit weer. Tot nu toe dan.
Herpes kan ook getest worden zonder symptomen; ik ben destijds ook zo getest:



PCR blood test: The PCR blood test can tell if you have genital herpes even if you don't have symptoms. The PCR test looks for pieces of the virus' DNA. This is the most common test used to diagnose genital herpes and is very accurate.



http://www.webmd.com/geni ... /genital-herpes-diagnosis
Leek me ook al stug, onipaa. Aangezien het virus zichzelf "in rust" terugtrekt in de lymfeklieren. Dat moet toch te testen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds 1,5 jaar herpes genitaliën van mijn huidige vriend na veilige seks. Mijn vriend is een stille drager heeft nooit een uitbraak gehad. Inmiddels vrijen we zonder condoom en heb hem 'nog' niet besmet.



Ik begreep ook dat het niet te testen is als het niet actief is, dat het dan niet te zien is in het bloed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven